Gäller återköp på mobiltelefon köpt från elkedja?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018

Gäller återköp på mobiltelefon köpt från elkedja?

Hej,

Jag har inte ägt en android telefon sedan Samsung galaxy s1 och skall nu köpa en note 9 fråN elgigantens webshop, jag undrar mer ifall jag inte skulle vara nöjd med köpet, har man då rätten att ångra sig ? Frågar eftersom jag vet att de inte accepterar återköp på telefoner som är köpte i deras butiker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Enligt nedanstående tråd ska distansköplagen gälla även mobiltelefoner.
https://swedroid.se/forum/threads/distanskoeplagen-mobiltelef...

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vellinge
Registrerad
Nov 2015

@Darran90:

Från elgigantens sida

Nöjda kunder är det viktigaste för oss på ELgiganten! Därför erbjuder vi returrätt i 30 dagar.

Hos oss får du möjligheten att prova det du köpt i 30 dagar. Känns produkten inte helt hundra, returnera den och få pengarna tillbaka. Gäller till och med rakapparater, tvättmaskiner, datorer och tandborstar. Enda undantagen är produkter med abonnemang, tjänster och kök. Mobiltelefoner, film, spel och programvaror får du återlämna i obruten förpackning. Produkten vill vi ha tillbaka i komplett och oskadat skick. Ta med dig kvittot vid ett återköp.

Undantag för återköp hos Elgiganten Phone House
Phonehouse har ett begränsat sortiment och kan endast göra återköp på produkter ur det egna sortimentet, som omfattar följande produktgrupper:

Mobiltelefoner
Tillbehör till mobiltelefoner
Mobila trådlösa högtalare
Surfplattor
Aktivitetsarmband och tränings-, smart- och barn-klockor
Du kan alltid besöka ett Elgiganten varuhus där vi gör återköp på samtliga produkter sålda i någon av alla våra butiker. Gäller även produkter köpta på www.elgiganten.se Har du frågor gällande öppet köp kontakta vårt kundcenter på 0771-115 115

Produktgaranti
Utöver reklamationsrätt, lämnar Elgiganten 1 års garanti. Vissa undantag, så som förbrukningsartiklar (exempelvis batterier) kan ha en kortare garanti. Se instruktionsboken för mer information. Garantin är frivillig, men reklamationsrätten är lagstadgad och gäller alla produkter. Den största skillnaden mellan reklamationsrätt och garanti är att under reklamationstiden så ligger bevisbördan hos konsumenten att bevisa att felet är ursprungligt.

Definitionen av ett ursprungligt fel är att felet har funnits redan vid leverans och att användaren inte har kunnat påverka felet, samt att felet inte beror på exempelvis slitage, onormal användning, vanvård eller någon form av yttre påverkan (exempelvis tapp- eller vätskeskador). På www.lagen.nu kan du läsa lagen i dess helhet.

Reklamationsrätt
Reklamationsrätten regleras under konsumentköplagen och ger dig rätt att klaga på en vara inom en bestämd tidsperiod. I Sverige gäller 3 år för privatpersoner. Reklamationsrätten följer den ursprungliga köparen och inte produkten. En reklamation ska vid upptäckt göras så snart som möjligt. Skälig tid anges till 2 månader.

©2018 Elgiganten AB. All rights reserved. Organisationsnummer: 556471-4474.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Darran90:

Hej,

Jag har inte ägt en android telefon sedan Samsung galaxy s1 och skall nu köpa en note 9 fråN elgigantens webshop, jag undrar mer ifall jag inte skulle vara nöjd med köpet, har man då rätten att ångra sig ? Frågar eftersom jag vet att de inte accepterar återköp på telefoner som är köpte i deras butiker.

Netonnet är generösa när det gäller öppet köp på mobiltelefoner.

Dator: NZXT H440 Red, Asus Z97-A, Intel i7-4790K, be quiet! Dark Rock Pro 3, ASUS HD6970 DCII, Intel 730 - 240GB, Corsair HX750
Laptop: MBPr 13"