Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Olofstorp/Göteborg
Registrerad
Feb 2009

i9 9900k vs i7 9700k

gjorde ett köp på en dator valde 9700k, 9900k kostar 1000.kr mer är det värt att ändra till 9900k? kostnaden blir inte så farlig om det går att göra bytet, men frågan är är det värt det? ska använda datorn för enkel redigering mest rendering, spela in spel och spel, vill också kunna ha flera tabs öppna i internet läsare etc men antar att det har med ram att göra.

allt i 4k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av zzcool:

gjorde ett köp på en dator valde 9700k, 9900k kostar 1000.kr mer är det värt att ändra till 9900k? kostnaden blir inte så farlig om det går att göra bytet, men frågan är är det värt det? ska använda datorn för enkel redigering mest rendering, spela in spel och spel, vill också kunna ha flera tabs öppna i internet läsare etc men antar att det har med ram att göra.

allt i 4k.

9900k har väl lite mer flertrådsprestanda vilket är till din fördel om du grejar med redigering/rendering/recording etc. Om det är värt 1000:- extra kan bara du svara på.

http://hwbench.com/cpus/intel-core-i9-9900k-vs-intel-core-i7-...

3770k 5GHz @ 1.37V NH-D15 - ASRock Z77 Extreme4 - Corsair Vengeance 16GB - Asus GTX 1070 ROG STRIX @ 2050MHz - Samsung 830 128GB/Samsung 850 Evo 500GB - Antec TP 650W - Fractal Design Define R4
Full spec

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2005

Tycker att ifall 16GB ram används (om du skulle ha valt det) börjar 8 cores vara max till videorendering t.ex. då det krävs att det finns tillgängligt ram per kärna för processorn att jobba med. Själv använder jag After Effects mycket och konstaterat det iallafall där man kan välja mellan antingen 1GB, 2GB eller 3GB ram tilldelning per kärna vilket 2GB blir ju max med 8 kärnor, sen ger ju virtuella cores ännu mindre vinst än riktiga sådana så är nästan säker att 1GB ram per kärna mot flera virtuella kärnor inte lönar sig jämtemot 8 kärnor och 2GB ram per kärna.

Även om 9900K skulle ha marginell fördel i vissa spel om kanske 1-3 fps vilket är svårt att urskilja kommer det handla mestadels om mera cache och 100MHz högre klockfrekvens (om nu man jämnför stock mot stock). Däremot fungerar vissa spel t.o.m. sämre med hyperthreading så med 9700K kan man ju åtminstone vara säker på att man får ut maximal prestanda av processorn i alla spel.

Desto flera trådar också desto mera värme så med 9700K borde processorn gå ett par grader kallare vilket kan leda till tystare dator speciellt om du tänkt överklocka.

Sen om du tänkt behålla processorn åtminstone 4-5 år är nog säkert 9900K bättre val, själv tänker jag nog senast byta om 2-3 år ungefär.

Med basen på punkterna tycker jag 9700K är helt ok val, skulle inte säga att ena är smartare valet än det andra, handlar bara om hur stor budget och användningsområde. Jag själv kommer välja 9700K pga. ovannämda punkter och då jag tycker 9900K börjar va lite väl saftigt i pris för Intel med gammal tillverkningsteknik och diverse säkerhetshål.

Intel® Core i5-4670K @ 4.4GHz | ASRock Z87 Extreme 6 | G.Skill Sniper 2x8GB @ DDR3-1866 CL9 | Samsung 840 Pro 128GB + Evo 850 500GB | Gigabyte GTX 970 G1 (överklockat) | SuperFlower Titanium 1000W | BenQ ZOWIE XL2540 240Hz | Phanteks PH-TC14PE | M-Audio Q40 hörlurar | Logitech MX-518 | Razer Mantis Speed | Windows 10 x64 Professional

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Olofstorp/Göteborg
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tycker att ifall 16GB ram används (om du skulle ha valt det) börjar 8 cores vara max till videorendering t.ex. då det krävs att det finns tillgängligt ram per kärna för processorn att jobba med. Själv använder jag After Effects mycket och konstaterat det iallafall där man kan välja mellan antingen 1GB, 2GB eller 3GB ram tilldelning per kärna vilket 2GB blir ju max med 8 kärnor.

Även om 9900K skulle ha marginell fördel i vissa spel om kanske 1-3 fps vilket är svårt att urskilja kommer det handla mestadels om mera cache och 100MHz högre klockfrekvens (om nu man jämnför stock mot stock). Däremot fungerar vissa spel t.o.m. sämre med hyperthreading så med 9700K kan man ju åtminstone vara säker på att man får ut maximal prestanda av processorn i alla spel.

Med basen på de två punkterna tycker jag 9700K är helt ok val, skulle inte säga att ena är smartare valet än det andra, handlar bara om hur stor budget och användningsområde.

det kommer ta på min budget att göra bytet men det kommer inte vara farligt, det beror sen på om alina vill gå med på att byta ut på samma avbetalningsvilkor om jag betalar pengarna löst.

hur stor är skillnaden i

rendering
spel

redigering är inte så hemskt viktigt eftersom jag gör ingen avancerad redigering mer som cuts och musik, kommer som sagt göra allt i 4k, spelprestanda och inspelning av spel i 4k är viktigast för mig kommer köra med 32 gb ram och rtx 780ti 3 fps skillnad spelar ingen roll men om jag förlorar 15 fps när jag spelar in så är det värt det, om jag förlorar 5 fps inte så hemskt mycket värt det, om renderingstiden går ner 1-2 timmar så är det värt det om den går ner 30 min så är det inte värt det.