Microsofts medgrundare Paul Allen är död

Permalänk
Melding Plague

Microsofts medgrundare Paul Allen är död

Personen som fick Bill Gates att hoppa av sina studier på Harvard för att vara med och grunda Microsoft har avlidit. Paul Allen blev 65 år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vila i frid - tack för att du fick Bill Gates att medgrunda Microsoft med dig! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Många viktiga personer inom IT som gått bort på senaste. Jag brukar ta mig tiden att minnas vad de bidragit med och minnas dem. Man får hoppas de alla fick den uppskattning de förtjänade medans de var i livet också.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Expertgissare

Vila i frid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skäggig legend

Cancer is a bitch. Morsan död av det, farbrorn överlevde, min flickvän har haft det två gånger.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Canser it shit, det känns som att alla idag känner någon/några som har drabbas av det.

Paul Allen basic använder många idaag även om det är en nyare version, jag tänker på miniräknare, vb6, vba och sedan VB.net som jag visserligen ser som något annat

Permalänk
Inaktiv

Men vafan!

Permalänk
Medlem

Vila i frid Paul Allen, likt Bill Gates har han gjort enormt mycket för människor runtom i världen. Sorgligt att det alltid verkar vara dem ”goda” som går bort, tack för allt!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Vila i frid!

Permalänk
Medlem

Vila i frid

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk

Ett tråkigt men inte helt oväntat besked.
1982 lämnade Paul Allen Microsoft - Allen var då 30 år - sedan han fått diagnosen Hodgkins lymfom som är en annorlunda form av lymfom än Non-Hodgkins lymfom. En av skillnaderna är att Hodgkins lymfom oftast drabbar yngre, även barn.
Paul Allen fick den bästa terapi som fanns då i början av 1980-talet bl a strålning och benmärgstransplantation. Den lyckade behandlingen gjorde att Paul Allen fick ytterligare 35 år vilket inte var uppenbart. Idag överlever 90% Hodgkins lymfom.
Utöver den lyckade cancerbehandlingen var Paul Allens lycka att han inte accepterade Bill Gates bud på Microsoft-aktierna som han hade. 1983 erbjöd Bill Gates $5 per aktie vilket Paul Allen inte accepterade. Istället valde han att behålla aktierna vilka blev grunden till hans stora förmögenhet med början vid börsintroduktionen 1986 då värdet sattes till $21 per aktie.
Och resten är historia som man brukar säga.

Permalänk
Medlem

Cancer är skit och totalt urskiljningslöst. Jag fruktar cancer mer än döden själv. Vad trist, ännu en IT-pionjär i graven.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Personen som fick Bill Gates att hoppa av sina studier [...] har avlidit.

Ajaj, så får man inte göra. Se bara hur det går för studieavhoppare, de kommer sen ingenvart i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Cancer är skit och totalt urskiljningslöst. Jag fruktar cancer mer än döden själv. Vad trist, ännu en IT-pionjär i graven.

Skickades från m.sweclockers.com

Same here, carcinophobia är riktigt jobbigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Ajaj, så får man inte göra. Se bara hur det går för studieavhoppare, de kommer sen ingenvart i livet.

Så är det. Jag har både hoppat av studierna, gått tillbaka till studier, jobbat och sen fått cancer. Hade jag inte hoppat av studierna i första taget hade jag troligen fått bättre jobb tidigare och varit bättre rustad för omständigheterna i 30-årsåldern när cancern upptäcktes.

Gates hävdar dock att han mest tog en "paus" från studierna... Det gick ju bra för honom: världens rikaste person ett bra tag. Men det var för att han och Allen hade byggt upp något substantiellt för Gates att gå till, och för att de sedan hade tur med att få till avtalet med IBM för MS-DOS.
Jag hade inte varit inspirerad av Gates f.öv. Det är en person jag avskytt sedan 90-talet.

Bah. Komma ihåg _vilken_ formatting som gäller på vilket forum...
Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Cancer is a bitch. Morsan död av det, farbrorn överlevde, min flickvän har haft det två gånger.

Beklagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag hade inte varit inspirerad av Gates f.öv. Det är en person jag avskytt sedan 90-talet.

Har han varit dum mot dig..?
Varför tar du upp att du avskyr Gates i denna tråd?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Har han varit dum mot dig..?

Tja, Gates har varit "dum" mot hela datorindustrin under 80 och 90-talen. Han var ökänd som en osympatisk person både privat, mot kollegor och i affärslivet innan han gick över mer till filantropi under 00-talet och lyckades vända sin offentliga image. Microsoft var ökänt som en osund plats att arbeta på, tack vare kulturen som Gates inrättat. Microsoft förde oschyssta affärsmetoder mot konkurrenter, vilket gav dem i praktiken en monopolställning på flera områden.

Paul Allen själv kom att avsky Gates. Läs t.ex. den här artikeln som tar upp några saker från Paul Allens memoarer. Det finns många andra historier.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jävligt tråkigt och samma dag jag fått reda på att en av mina bästa vänner har cancer och jävligt dåliga odds...

Dagen blev inte bättre av att 80+ tjänster utlokaliseras, däribland min. Höjdpunkten var väl att det inte blev något slagsmål med grälsjuka väktare när jag skulle ta mig hem efter några gravöl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Ett tråkigt men inte helt oväntat besked.
1982 lämnade Paul Allen Microsoft - Allen var då 30 år - sedan han fått diagnosen Hodgkins lymfom som är en annorlunda form av lymfom än Non-Hodgkins lymfom. En av skillnaderna är att Hodgkins lymfom oftast drabbar yngre, även barn.
Paul Allen fick den bästa terapi som fanns då i början av 1980-talet bl a strålning och benmärgstransplantation. Den lyckade behandlingen gjorde att Paul Allen fick ytterligare 35 år vilket inte var uppenbart. Idag överlever 90% Hodgkins lymfom.

Tack! det stämmer att han tidigre haft HL i 30-års åldern. Vill minnas att han gjort både en autonom och allogen stamcellstransplantation (eller om det faktiskt är en benmärgs på den tiden). Jag har själv Hodgkins så jag vet tyvärr en hel del vad jag pratar om. Paul Allen var en inspiration för mig då jag vid ~35 års åldern fick samma diagnos. Att få möjligheten att kunna leva så länge till känns dock otroligt! Skulle tro att hans tunga allogena transplantation (som han gjorde för 35 år sedan) gjorde honom mer svårbehandlad den andra gången med NHL. Ofta finns det ett akumulerat pris för behandling, men man har inte så mycket val. Han hade bra krigskassa.

Jag är väldigt bitter över min sjukdom då det förstört så mycket men glad att fortfarande vara i livet, dock inte friskförklarad ännu. Innan jag blev sjuk så han jag med att plugga 5 år på universitet, hade ett bra jobb och utveckling i ~10 år, vilket gett mig ok ekonomi trots att jag varit sjuk. Jag är inte där jag skulle vilja vara men jag är tacksam att vi lever i ett samhälle där antalet PET röntgen inte beror på vad mitt försäkringsbolag godkänner - tror de flesta jag möter skulle inte ha råd med det, en PET kostar (t.ex.) runt 60 000 kr om man räknar med löner, avskrivning på utrustningen osv. Dock är vi lite sena med det absolut senaste inom medicin. Skulle säga ~2 år efter top notch i USA, Columbia, Stanford medical etc. Skulle jag bli sjuk igen/eller inte fått bort allt måste jag också titta in på allogen (med donator) stamcells eller CPIs (checkpoint inhibitors, Nivolumab / Keytruda).

P.S. Eftersom vi, som tur är, är så få som blir sjuka så röjde jag kanske min identitet.

Permalänk
Medlem

Vila i frid.

Till minne kommer jag skicka in en peng till cancerfonden.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk

Min farfar gick också bort den 15:e, av just cancer. Alldeles för ung, och hade allt att leva för ännu. Skulle jag inte vara fattig studerande skulle jag gärna skänka en rejäl slant till cancerfonden.
Vila i frid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Tack! det stämmer att han tidigre haft HL i 30-års åldern. Vill minnas att han gjort både en autonom och allogen stamcellstransplantation (eller om det faktiskt är en benmärgs på den tiden). Jag har själv Hodgkins så jag vet tyvärr en hel del vad jag pratar om. Paul Allen var en inspiration för mig då jag vid ~35 års åldern fick samma diagnos. Att få möjligheten att kunna leva så länge till känns dock otroligt! Skulle tro att hans tunga allogena transplantation (som han gjorde för 35 år sedan) gjorde honom mer svårbehandlad den andra gången med NHL. Ofta finns det ett akumulerat pris för behandling, men man har inte så mycket val. Han hade bra krigskassa.

Jag är väldigt bitter över min sjukdom då det förstört så mycket men glad att fortfarande vara i livet, dock inte friskförklarad ännu. Innan jag blev sjuk så han jag med att plugga 5 år på universitet, hade ett bra jobb och utveckling i ~10 år, vilket gett mig ok ekonomi trots att jag varit sjuk. Jag är inte där jag skulle vilja vara men jag är tacksam att vi lever i ett samhälle där antalet PET röntgen inte beror på vad mitt försäkringsbolag godkänner - tror de flesta jag möter skulle inte ha råd med det, en PET kostar (t.ex.) runt 60 000 kr om man räknar med löner, avskrivning på utrustningen osv. Dock är vi lite sena med det absolut senaste inom medicin. Skulle säga ~2 år efter top notch i USA, Columbia, Stanford medical etc. Skulle jag bli sjuk igen/eller inte fått bort allt måste jag också titta in på allogen (med donator) stamcells eller CPIs (checkpoint inhibitors, Nivolumab / Keytruda).

P.S. Eftersom vi, som tur är, är så få som blir sjuka så röjde jag kanske min identitet.

Hej!
Hur kom det sig att du fick diagnosen? Blev du sjuk eller vad var det för symptom som gjorde att man fick den diagnosen? Cancer överhuvudtaget, hur vet man om man har det?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Hej!
Hur kom det sig att du fick diagnosen? Blev du sjuk eller vad var det för symptom som gjorde att man fick den diagnosen? Cancer överhuvudtaget, hur vet man om man har det?

Ofta, om man har tur skulle jag säga, kan man se svullna lymkörtlar eller kraftig klåda. I mitt fall fick jag en ordentlig lunginflamation som inte gav med sig sen ökad feber och nattliga svettningar (extremt, tänk dig att du lägger dig i sängen efter en dusch). Till slut fick jag en lustig blodbild också och låg inne 3-4 veckor på US. Kraftig förhöjd sänka är inte bra på något sätt. För staging krävs sen en PET-CT (CT röntgen fast med en radioaktiv isotop) följt av biopsi (för att vara tillförlitligt, helst uttplockande av lymfköttel, för att patologiskt kunna bestäma vilken typ man har). HL är ganska ovanligt, ca. 200 fall om året. Kanske främst fördelat i två gruppper: 5-35 år och de som är äldre, 55-60+ år. NHL finns i lite fler variationer, lite vanligare, kanske rör sig om 2000 fall per år.