Telia tvingas blockera fildelningssajter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Aight, sånt som händer!

Om företag inte kan följa en så simpel 'moralkompass' som att inte använda barn/slavarbetare, betala skatt som dom ska, inte fula med sina prestandatester (dieselgate eller intel i9 som exempel) eller att försöka hitta loop-hål i lagar; Varför ska jag då följa en så simpel bit som att inte kopiera något dom säljer, eller kanske inte säljer längre, speciellt om dom inte ens kan tillhandahålla mig tjänsten/varan på laglig väg ens till att börja med?

Både du och Ronja förespråker äganderätt i sin fulla form, men även den har sitt slut och hamnar till slut i sk.a. "Public Domain" efter en varierande tid beroende på vad det gäller; Om man inte heter Disney d.v.s. För då har man hittat så många kryphål att dom skulle kunna göra en ost av hela copyright lagen.

Så igen; Om företagen inte kan följa så simpla 'moraler' som mänskliga rättigheter eller följa dom lagar som finns på plats för Copyright utan att krypa genom det; Varför ska jag då bara "acceptera" deras (in)ställning på marknaden?

Nu ska vi se. Jag håller helt med dig när du säger att företag och moral/etik inte går hand i hand och det är inte min poäng.
Men jag köper inte heller din "fight fire with fire" mentalitet. Alls. Du kan inte rättfärdiga ditt egna dåliga beteende med någon annans.

T.ex dieselgate, en privatperson kan ju här välja att inte köpa en Passat(eller annan VAG-bil för den delen) alternativt ta det till rätten om man känner sig drabbad.
Fel vore att kidnappa Martin Winterkorn, låsa in honom och kväva honom i dieselavgaser.

Sen har du en riktigt bra poäng gällande immaterialrätt. T.ex läkemedelspatent och media är ju inte låsta för evigt (du tar upp public domain). Det finns lagstiftning kring detta. Jag förespråkar inte äganderätt i sin fulla form. Det finns samhällsnytta som kan väga tyngre samt det finns tidsfrister. Men det gäller definitivt INTE senaste avsnittet av (you pick) en dramaserie.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mauk:

Nu ska vi se. Jag håller helt med dig när du säger att företag och moral/etik inte går hand i hand och det är inte min poäng.
Men jag köper inte heller din "fight fire with fire" mentalitet. Alls. Du kan inte rättfärdiga ditt egna dåliga beteende med någon annans.

T.ex dieselgate, en privatperson kan ju här välja att inte köpa en Passat(eller annan VAG-bil för den delen) alternativt ta det till rätten om man känner sig drabbad.
Fel vore att kidnappa Martin Winterkorn, låsa in honom och kväva honom i dieselavgaser.

Sen har du en riktigt bra poäng gällande immaterialrätt. T.ex läkemedelspatent och media är ju inte låsta för evigt (du tar upp public domain). Det finns lagstiftning kring detta. Jag förespråkar inte äganderätt i sin fulla form. Det finns samhällsnytta som kan väga tyngre samt det finns tidsfrister. Men det gäller definitivt INTE senaste avsnittet av (you pick) en dramaserie.

Jag tror att jag kan förtydliga min inställning lite mer kring varför jag resonerar som jag gör kring det hela, och vi ska faktiskt ta en titt på Kina av alla ställen för det!

Kina har i mitt tycke en ytterst hälsosam ställning när det kommer till hur företag kan tävla mot varandra. Du kan ha 10st telefoner, alla ser likadana ut till utseendet så när som på logotypen, kör samma SOC och kamera - Det som där istället dikterar köparens val är pris, tillgänglighet, garantier och support.

Patenter och äganderätt för en IP är en svår nöt att knäcka kan jag tycka. Personligen anser jag inte att man kan patentera en idé alls faktiskt, har man inte en färdigställd produkt eller kan producera den inom en rimlig tidsgräns så finns det inget att patentera egentligen. Det är bara att kolla framförallt USA, där "patent trolls" är ett stort problem, och små företag som inte ens har städare anställda kan sitta på patenter i flera år i väntan på att någon stor som Apple ska råka använda dom i sina produkter för att sedan stämma dom för miljoner eller kanske t.o.m. miljarder.

-----------------------------------------------------

Så hur kan detta appliceras för t.ex. film/serier?
Istället för att ha en massa lobbyister på lönesedeln som ska lagstifta och jaga ner pirater, kanske man skulle använda dessa lobbyister för att få bort regionsbegränsande licenser och dylikt.
Helt enkelt erbjuda en bättre, smidigare och säkrare tjänst än vad just piratkopiering innebär. Har nästan aldrig hört någon som piratat ett Netflix avsnitt, men då har Netflix alla sina serier och globala släpp oavsett vart man är - Till en resonabel kostnad också.
Hollywood kan inte förvänta sig att jag ska betala för ett dussintals tjänster varje månad, för att dom råkar ha en exklusiv film eller 2 på just sin plattform. Anser att det starkt finns en efterfrågan för en samlad plattform för film/serier likt Netflix/Spotify och att det är i Hollywood's största intresse att tillsammans ta fram en sådan lösning - Att blockera hemsidor är kortsiktigt och lätt att komma runt, men kostar offantligt mycket med pengar i slutändan, känns mer som skrämsel taktik än något som faktiskt är effektivt i längden.

Men vart skon klämmer för mig framförallt, det är att företag ska sitta och jaga ner pirater för att kanske ladda hem en film eller serie som gick på bio/TV för 15-20 år sedan. Samtidigt som dom inte ens säljer produkten längre.
Ska man kolla spelsidan av detta så jagar Nintendo aktivt ner både emulatorer och spel för spel som slutade tillverkas på 80-talet... Men dom vägrar sälja spelet igen eller ens släppa dom på sin egna emulator för t.ex. WiiU, även fast dom har 100% äganderätt till produkten och det inte är någon delad historia mellan olika studios/publicerare/individer.

-----------------------------------------------------

Gillar heller inte tanken att företagen får leka polis.
Det är polisens jobb att stoppa eller förebygga eventuellt brott, har någon begått ett brott så ska det samlas in data kring brottet av rättsväsendet och sedan eventuellt prövas i domstol. Företag ska inte kunna sitta och begära ut IP-listor, sätta blockader och leka både lagstiftare, domare & bödel på samma gång.

Igen så förespråkar jag inte stöld, men jag kan inte kalla piratkopiering för stöld per definition. Det är inte jag som köpt produkten, det är inte jag som rippat den, det är inte jag som delat ut den - Jag har bara tagit del utav den, tagit del av en kopia som inte förorsakat någon skada i slutändan, då risken är stor att jag aldrig skulle köpt produkten i fråga från första början eller kanske t.o.m. köpt produkten i fråga just på grund av att jag velat se vad det handlar om först (exempel är Witcher 3 som jag fick hem gratis, slutade med att jag köpte det först på GOG och sedan Steam igen med alla DLC's, för att jag tyckte det var så bra och ville stödja utvecklarna).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Du kan vara den i särklass sämsta personen jag någonsin har försökt föra en diskussion med, på riktigt. För även om det nu skulle vara självrättfärdigande från min eller andras sida, så bidrar du inte till någon alternativ lösning i huvudtaget eller försöker att på något vis motargumentera från en medkonsuments perspektiv. Utan det enda du gör är att slå på krigstrumman till försvar för bolagen och deras beslut, som att deras ord/önskan skulle vara någon allsmäktig lag och dom har full bestämmande och äganderätt, när så inte är fallet alls i slutändan.

Om det enda du kunde plocka ur bokstavligen en vägg av text var gurk-exemplet, då tycker jag vi kan avsluta diskussionen här, hela poängen och min frågeställning till dig verkar ha flugit över som en Boeing 747.a, obemärkt.

Du får gärna påvisa vart jag kan vända mig för att få samma korrelation statistik om detta uttalande, för jag kan inte hitta det i alla fall. Inte ens när jag går igenom tidigare poster av medlemmar som förespråkar det du påstår kan jag se någon form av röd tråd mellan dessa sakfrågor och medlemmar.

Moral/etik och företag är ord som inte går hand i hand.
Företag existerar för att tjäna pengar, vi kunder jobbar för att tjäna pengar för att köpa det vi tycker är värt våra injobbade pengar, finns inget annat egentligen i detta sammanhang. Så "moralkompass" i prat om piratkopiering, nätneutralitet eller censur tycker jag är något otroligt långsökt och kan inte se varför man ens skulle ta upp det. Blir som när religion ska influera lagstiftning.

Det enda du använde din ”vägg med text” till var att likt många andra med samma filosofi försöka rättfärdiga att det är ok att ta något utan att betala för det, dvs stöld. Var går Din gräns? Kan du ladda ner en bild jag tagit och använda utan att fråga om lov eller betala ersättning? Kan du ”låna” min bil på gatan utan tillstånd bara för att du inte hittar en bil av samma märke någon annanstans? Kan du gå in till en känd hälare som tillhandahåller stöldgods gratis och ta utan att din moraliska kompass slår till. Allt ovan är stöld eller medhjälp till stöld.

Det hjälper inte att du skriver en vägg med text, får det dig att sova bättre så varsågod! Du är fortfarande en simpel brottsling i mina ögon om du tillhandahar material som du tagit utan rättighet till det. Finns inget att argumentera om.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Det enda du använde din ”vägg med text” till var att likt många andra med samma filosofi försöka rättfärdiga att det är ok att ta något utan att betala för det, dvs stöld. Var går Din gräns? Kan du ladda ner en bild jag tagit och använda utan att fråga om lov eller betala ersättning? Kan du ”låna” min bil på gatan utan tillstånd bara för att du inte hittar en bil av samma märke någon annanstans? Kan du gå in till en känd hälare som tillhandahåller stöldgods gratis och ta utan att din moraliska kompass slår till. Allt ovan är stöld eller medhjälp till stöld.

Det hjälper inte att du skriver en vägg med text, får det dig att sova bättre så varsågod! Du är fortfarande en simpel brottsling i mina ögon om du tillhandahar material som du tagit utan rättighet till det. Finns inget att argumentera om.

Dock så tar man inget, utan man kopierar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag refererade till att du tycker det i grunden är fel att ett företag hör av sig till staten och vill att en typ av brott ska tas i tu med, medan jag anser att det i grunden är legitimt. Och jag är konsekvent då jag accepterar det även när resultatet blir något jag ogillar. Det hör dock inte till sakfrågan.

Jo, du har helt enkelt totalfel vad gäller konkurrens. Först finns det konkurrens vad gäller producerad underhållning. För att ta filmbranschen har vi Disney, WB, Sony, Universal, etc, som alla konkurrerar om kunderna.

I det andra steget har vi konkurrens i distribution. För att ta streaming-tjänster har vi Netflix, HBO, Viaplay, etc, som alla konkurrerar om kunder.

Det är helt befängt att försöka påstå att avsaknaden av en godtyckligt påhittad tjänst är brist på konkurrens. Utöver att jag redan bevisat att det finns konkurrens i underhållningsbranschen så är det ju självklart så att om en viss sak inte finns så pratar man inte om brist på konkurrens utan brist på en marknad. Det finns ingen marknad med totallösningar för streaming eftersom den produkten inte existerar, vilket gör att det är totalt irrelevant att prata konkurrens på den påhittade marknaden. Det är lika knäppt som att säga att det inte finns konkurrens på bilmarknaden bara för att en typ av bil man föreställer sig inte existerar.

Du har helt fel igen då efterfrågan att köpa underhållningen definitivt finns, vilket jag kan bevisa med referenser till faktiska personer. I slutändan är inte distributionsmodellen produkten utan det är innehållet i tjänsten som i slutändan är produkten som folk vill åt. Ingen köper en tjänst som innehåller allt av något ingen vill ha. Det är bevisligen så att vissa laddar hem filmer för att det är billigare än att köpa dem, och det är en illegal påverkan på tillgång och efterfrågan. Din andra poäng är irrelevant då jag redan skrivit att den faktiska effekten är okänd, och även om det blir en vinst totalt sett så är det fortfarande fel när en enda person tar något gratis denne annars skulle betalat för (återigen något jag vet hänt eftersom jag känner personer som erkänt det).

Så kort sagt, se skillnaden mellan avsaknad av konkurrens och avsaknad av en typ av produkt, samt inse att piratkopiering inte har någon legitim plats i hur marknadsekonomi fungerar.

"Jag refererade till att du tycker det i grunden är fel att ett företag hör av sig till staten och vill att en typ av brott ska tas i tu med, medan jag anser att det i grunden är legitimt. Och jag är konsekvent då jag accepterar det även när resultatet blir något jag ogillar. Det hör dock inte till sakfrågan."

Fast det tycker jag inte är fel, så länge det sker på samma villkor som för alla andra. Det jag tycker är fel är att föredetta högt uppsatta amerikanska politiker får betalt för att använda sitt politiska kapital till att politiskt utpressa andra regeringar att fatta politiska beslut och ändra lagar för privata intressen. Vill nöjesindustrin skriva en protestlista eller skicka ett argt mail så för all del, go ahead.

"För att ta filmbranschen har vi Disney, WB, Sony, Universal, etc, som alla konkurrerar om kunderna."

Helt riktigt, de är konkurrenter. Något annat har jag aldrig sagt. Det jag har sagt är att det inte finns någon konkurrent som erbjuder den tjänst som efterfrågas.

"Det är helt befängt att försöka påstå att avsaknaden av en godtyckligt påhittad tjänst är brist på konkurrens."

Fast det har jag heller inte sagt, det jag däremot har sagt är att någon konkurrens överhuvudtaget inte existerar, det finns ingen konkurrent som erbjuder den tjänst som efterfrågas ergo, det finns ingen konkurrens.

"Det finns ingen marknad med totallösningar för streaming eftersom den produkten inte existerar, vilket gör att det är totalt irrelevant att prata konkurrens på den påhittade marknaden"

Fast streaming existerar, det är bara utbud inom den som efterfrågas.

"Din andra poäng är irrelevant då jag redan skrivit att den faktiska effekten är okänd, och även om det blir en vinst totalt sett så är det fortfarande fel när en enda person tar något gratis denne annars skulle betalat för (återigen något jag vet hänt eftersom jag känner personer som erkänt det)."

Och jag hävdar att det INTE är fel. Olagligt, sure, agreed. Men att avstå från att följa lagen är inte ekvivalent med att det är fel. Vad som är fel avgörs på flera plan där lagen enbart är ett av lagren där andra handlar om exempelvis etik och moral, ett annat är huruvida lagen verkligen är rimlig och har stöd hos befolkningen (om du menar att demokrati är av godo åtminstone, vilket förstås inte är nödvändigt att du gör).

Och jag grundar min inställning huruvida detta är rätt eller fel på andra meriter än vad lagen dikterar, eftersom jag tycker, frankly, att lagen i det här fallet är bullshit och att den behöver revideras och anpassas efter en allt mer digital värld.

"Du har helt fel igen då efterfrågan att köpa underhållningen definitivt finns"

Jag börjar ha skrivit många, långa inlägg, så du får ursäkta mig om jag har fel här. Men jag kan inte minnas att jag skrivit att efterfrågan inte existerar, överhuvudtaget, eller i vilken kontext detta i så fall skulle ha skett.

"Så kort sagt, se skillnaden mellan avsaknad av konkurrens och avsaknad av en typ av produkt, samt inse att piratkopiering inte har någon legitim plats i hur marknadsekonomi fungerar."

Jag vet inte heller här att jag någonstans påstått att piratkopiering har en legitim plats i hur en marknadsekonomi fungerar. Det är lite tråkigt när jag tvingas bemöta och försvara ståndpunkter jag faktiskt inte har, typ halva mitt inlägg behandlar saker jag överhuvudtaget inte upplever att jag gjort uttryck för.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Hollywood kan inte förvänta sig att jag ska betala för ett dussintals tjänster varje månad, för att dom råkar ha en exklusiv film eller 2 på just sin plattform. Anser att det starkt finns en efterfrågan för en samlad plattform för film/serier likt Netflix/Spotify och att det är i Hollywood's största intresse att tillsammans ta fram en sådan lösning

Det är inte i Hollywoods intresse att ta fram en sådan lösning. Med dagens distributionsmodell finns det ett antal lokala aktörer som bjuder över varandra för rättigheten att visa mediaproducenternas verk i en viss region. Dessa är Hollywoods kunder. Det är denna efterfrågan de tillgodoser. Skulle de starta en allt-på-ett-ställe-streamtjänst skulle intäkterna inte väga upp det de skulle förlora från sina existerande kunder.

Kom ihåg att företagsledningens primära uppgift är att tjäna pengar åẗ aktieägarna. Visst kan man motivera att man kortsiktigt förlorar pengar om man tror att man kommer kompensera det tappet i framtiden, men det är inte fallet här. Om deras primära uppgift var att minska piratkopieringen vore det en annan sak.

Spotify kommer ofta upp i de här diskussionerna, men Spotify startades inte av musikindustrin utan av privata entreprenörer. Spotify startades inte för att minska piratkopieringen. Spotify startades för att tjäna pengar. Spotify har haft stor effekt på piratkopieringen, men de tjänar inga pengar. De blöder miljarder varje år.

Om du ser en stor efterfrågan så står det dig fritt att starta företaget som tillhandahåller allting på ett ställe, högupplöst, med flerkanalsljud och samtidigt som biosläppet. Alla skulle jubla och flockas till ditt nya företag. Jag kommer nog stå ut med 400 spänn i månaden.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ronja_Hood:

Det enda du använde din ”vägg med text” till var att likt många andra med samma filosofi försöka rättfärdiga att det är ok att ta något utan att betala för det, dvs stöld. Var går Din gräns? Kan du ladda ner en bild jag tagit och använda utan att fråga om lov eller betala ersättning? Kan du ”låna” min bil på gatan utan tillstånd bara för att du inte hittar en bil av samma märke någon annanstans? Kan du gå in till en känd hälare som tillhandahåller stöldgods gratis och ta utan att din moraliska kompass slår till. Allt ovan är stöld eller medhjälp till stöld.

Det hjälper inte att du skriver en vägg med text, får det dig att sova bättre så varsågod! Du är fortfarande en simpel brottsling i mina ögon om du tillhandahar material som du tagit utan rättighet till det. Finns inget att argumentera om.

Snälla söta, rara... hur förväntar du dig att folk ska kunna ta dig seriöst när du inte kan skilja på stöld (Stöld eller tjuveri är handlingen att utan tillåtelse ta (stjäla) föremål eller pengar som tillhör någon annan) och kopiering (något (identiskt) likt något annat; särskilt ett papper med liknande tryck som ett annat papper, eller en fil med exakt samma innehåll som en annan fil)?

Och igen så kanske du borde gå tillbaka och läsa det jag faktiskt skrev, inte selektivt plocka 4 meningar av 100 när du försöker ge något gensvar? Du skulle snabbt inse att jag gav flera 'legala' vägar än torrenting som alternativ och att jag inte förespråkat STÖLD på något plan i slutändan - Gör om gör rätt, Ronja.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Vilket ramaskri, har här i Finland varit blockerad från TPB i 6-7 år via Telia.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Det enda du använde din ”vägg med text” till var att likt många andra med samma filosofi försöka rättfärdiga att det är ok att ta något utan att betala för det, dvs stöld. Var går Din gräns? Kan du ladda ner en bild jag tagit och använda utan att fråga om lov eller betala ersättning? Kan du ”låna” min bil på gatan utan tillstånd bara för att du inte hittar en bil av samma märke någon annanstans? Kan du gå in till en känd hälare som tillhandahåller stöldgods gratis och ta utan att din moraliska kompass slår till. Allt ovan är stöld eller medhjälp till stöld.

Det hjälper inte att du skriver en vägg med text, får det dig att sova bättre så varsågod! Du är fortfarande en simpel brottsling i mina ögon om du tillhandahar material som du tagit utan rättighet till det. Finns inget att argumentera om.

Skrivet av muSashi:

Dock så tar man inget, utan man kopierar.

Skrivet av Yatagarasu:

Snälla söta, rara... hur förväntar du dig att folk ska kunna ta dig seriöst när du inte kan skilja på stöld (Stöld eller tjuveri är handlingen att utan tillåtelse ta (stjäla) föremål eller pengar som tillhör någon annan) och kopiering (något (identiskt) likt något annat; särskilt ett papper med liknande tryck som ett annat papper, eller en fil med exakt samma innehåll som en annan fil)?

Och igen så kanske du borde gå tillbaka och läsa det jag faktiskt skrev, inte selektivt plocka 4 meningar av 100 när du försöker ge något gensvar? Du skulle snabbt inse att jag gav flera 'legala' vägar än torrenting som alternativ och att jag inte förespråkat STÖLD på något plan i slutändan - Gör om gör rätt, Ronja.

Man kan göra det enkelt för sig och komma förbi diskussionen om stöld eller inte stöld genom att helt enkelt konstatera att den som piratkopierar tillgodogör sig produkten av andras arbete och investerade pengar utan att betala för sig. Jag tror nog att alla kan vara överens om att detta påstående stämmer?

Då slipper man att diskussionen fastnar på sidospår och diskuterar sakfrågan istället för att hänga upp sig på semantiken...som egentligen är helt irrelevant för sakfrågan men som gärna hakas fast vid för at visa hur fel den andra parten har. Antingen visar man hur dum och omoralisk motparten är som förespråkar stöld, eller så visar man hur fel den andra har då man minsann inte stjäl något då originalet fortfarande finns kvar.

Permalänk
Testpilot

Du har ett par väldigt bra argument, och jag kan absolut hålla med dig på flera ställen här. Ska försöka svara så gott det går!

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Det är inte i Hollywoods intresse att ta fram en sådan lösning. Med dagens distributionsmodell finns det ett antal lokala aktörer som bjuder över varandra för rättigheten att visa mediaproducenternas verk i en viss region. Dessa är Hollywoods kunder. Det är denna efterfrågan de tillgodoser. Skulle de starta en allt-på-ett-ställe-streamtjänst skulle intäkterna inte väga upp det de skulle förlora från sina existerande kunder.

Kom ihåg att företagsledningens primära uppgift är att tjäna pengar åt aktieägarna. Visst kan man motivera att man kortsiktigt förlorar pengar om man tror att man kommer kompensera det tappet i framtiden, men det är inte fallet här. Om deras primära uppgift var att minska piratkopieringen vore det en annan sak.

Jag har inte hårda nummer för att säga vad som drar in mest pengar här, regionala aktörer som köper licenser eller privata kunder som köper media/merchandise. Jag skulle tippa som du hävdar att dom tjänar mer pengar på licenser, men frågan är då vilka typer av licenser - Pratar vi om TV kanaler som köper in rättigheter, streaming-tjänster eller företag som Nordisk Film som sedan i sin tur distruberar median i fråga och gör en vinst?

Sedan vet jag inte heller vad som skulle generera mest pengar i slutändan, att alla tjänster fick köpa in på samma villkor eller att tjänsterna ska bjuda över varandra för exklusiva rättigheter?

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Spotify kommer ofta upp i de här diskussionerna, men Spotify startades inte av musikindustrin utan av privata entreprenörer. Spotify startades inte för att minska piratkopieringen. Spotify startades för att tjäna pengar. Spotify har haft stor effekt på piratkopieringen, men de tjänar inga pengar. De blöder miljarder varje år.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Om du ser en stor efterfrågan så står det dig fritt att starta företaget som tillhandahåller allting på ett ställe, högupplöst, med flerkanalsljud och samtidigt som biosläppet. Alla skulle jubla och flockas till ditt nya företag. Jag kommer nog stå ut med 400 spänn i månaden.

Absolut, och här har både Netflix och PLEX försökt i flera år med. Men dom större studiorna i Hollywood har inte velat spela boll alls, utan är fast beslutna att Box-Office modellen är den enda sanna modellen och tycker dom tjänar för lite på streaming.
Jag förstår att om man har tjänat 10 miljarder förut på en film och helt plötsligt kanske bara tjänar 5 miljarder kan ses som ett problem, men 5 miljarder är i min bok bättre än inga pengar som risken löper om dom inte kan anpassa sig efter kundens behov.

Detta är något spelindustrin tampas med hela tiden, dom kastar hundratals miljoner på utvecklingen av spel, DRM och allt vad det innebär och sedan förväntar sig att folk bara ska ösa dom med pengar;
Här har CDProjektRed tagit en skön inställning, dom släppte sitt största projekt någonsin (Witcher 3) helt DRM fritt och räknade med att om folk gillar spelet så köper dom det - Mycket riktigt sålde dom över 6 miljoner kopior första 6 veckorna, för att det var en bra produkt, trots att folk kunde ladda ner spelet gratis utan att ens behöva en crack någon timme efter släpp.

Så istället för att producera en massa smörja och bara förvänta sig att tjäna pengar, så kan du släppa en produkt folk är villig att betala för, alt. ha priser som reflekterar smörjan som säljs i slutändan - det är min ställning i denna frågan i alla fall.

EDIT:

Skrivet av Frispel:

Man kan göra det enkelt för sig och komma förbi diskussionen om stöld eller inte stöld genom att helt enkelt konstatera att den som piratkopierar tillgodogör sig produkten av andras arbete och investerade pengar utan att betala för sig. Jag tror nog att alla kan vara överens om att detta påstående stämmer?

Då slipper man att diskussionen fastnar på sidospår och diskuterar sakfrågan istället för att hänga upp sig på semantiken...som egentligen är helt irrelevant för sakfrågan men som gärna hakas fast vid för at visa hur fel den andra parten har. Antingen visar man hur dum och omoralisk motparten är som förespråkar stöld, eller så visar man hur fel den andra har då man minsann inte stjäl något då originalet fortfarande finns kvar.

Tack, väldigt bra skrivit och jag håller med dig till fullo!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Postnord har en sammhällstjänst att dela ut brev i hela landet men inte DHL. De behöver inte på något sätt dela ut ett paket i Sverige om det finns skäl att inte göra så. Det finns inga ISPer med ett sammhällsansvar, de är alla privata bolag. De har därför ingen som helst tvång att dela ut dina ”paket”. Det står dig fritt att starta en ISP som fungerar exakt som du vill. Vill tillräckligt många andra samma sak kommer den lyckas och bli framgångsrik.

Fast nu har du missförstått min poäng. Nu är det Telia som förbjuds att leverera paket till och från vissa delar av internet. Det vill säga att en domstol går in och säger åt DHL att de inte får leverera paket till eller från Svedala för att man anser att det pågår så mycket kriminalitet där. Det är inte samma sak som att jag startar en ISP som väljer att bara tillåta access till fildelning, porr och annat som anses omoraliskt och/eller olagligt.

För kostnaden att leverera ett paket från en AS till en annan så finns ju peering-avtal som ser till att en AS som genererar väldigt mycket trafik för andra sannolikt får betala mer. Och där finns det ju möjligheter för AS att välja vilket AS de ska skicka paketen till om de anser att ett AS är för dyrt.

Så för att fortsätta paket-analogin: Jag vill skicka brev från Stockholm till Karesuando med ett leveranssystem i steg (IP). Snabbaste vägen är Stockholm-Kiruna-Karesuando, men eftersom Kiruna tar så förjävligt mycket betalt av Stockholm för att ta emot paketet väljer Stockholm att skicka paketet till Gävle istället, som sen bollar vidare till Skellefteå-Gällivari-Karesuando. Stockholm skulle ju här, rent teoretiskt, kunna titta på mottagaren för paketet jag vill skicka och helt enkelt säga, nä, det här är för dyrt för mig, jag tänker inte leverera det här alls. Och det är precis det DHL gör när de väljer att inte leverera paket till hela Sverige.

Att som privat företag välja att inte göra något är inte samma sak som att av en domstol bli tvingad att inte göra något.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Avstängd

@Mauk: Folk i rättsystemet brukar säga om och om igen att lagen inte är moral. Av en anledning. Mord är inte fel för att det är olagligt. Kopiering är inte heller moraliskt fel enbart för att det (genom omständigheterna) är olagligt.

Sen kanske man bör kolla exakt när en viss person (Ronja_Hood) registrerade sig på Swec för att hamra in budskapet att kopiering är stöld. Den propagandan är vanligt i USA - men inte i Sverige.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Sedan vet jag inte heller vad som skulle generera mest pengar i slutändan, att alla tjänster fick köpa in på samma villkor eller att tjänsterna ska bjuda över varandra för exklusiva rättigheter?

Det vet inte jag heller men jag är övertygad om att Hollywood har räknat på detta. Det förekommer en nidbild i piratkretsar om att Hollywood styrs att gamla gubbar som inte förstår deras eget bästa. Kolla på styrelserna i Universal, Paramount och Disney. Det är inte reliker från stumfilmens tid som sitter där. Det är slipade affärsmän/kvinnor som förstår precis vad ni vill ha. Och ja, de biter sig fast vid "affärsmodeller från förra århundradet", men de gör de inte för att de inte förstår vad ni vill ha utan för att de bedömer att den modellen ger högre intäkt än en allt-på-ett-ställe-tjänst skulle ge. Du får tycka att de är giriga, men det är deras jobb att dra in pengar till företaget. Om de bedömde att en allt-på-ett-ställe-tjänst skulle ge bättre utdelning, då skulle den redan ha funnits i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Man kan göra det enkelt för sig och komma förbi diskussionen om stöld eller inte stöld genom att helt enkelt konstatera att den som piratkopierar tillgodogör sig produkten av andras arbete och investerade pengar utan att betala för sig. Jag tror nog att alla kan vara överens om att detta påstående stämmer?

Man måste dock ha i åtanke att även om någon kopierar något så betyder inte det per automatik, att det är en förlust för upphovsmannen. För många personer hade ändå aldrig valt att tillgodogöra sig av produkten, om den kostade pengar.

Sen finns det självklart moraliska aspekter, vad som är rätt och fel, men jag tror dom flesta håller med om att kopiera en digital produkt inte är värre eller ens jämförbart med stöld där någon blir av med en fysisk produkt.

Dessutom finns det många som förespråkar att allt på nätet ska vara fritt och därav inte håller med dig om "tillgodogör sig produkten av andras arbete och investerade pengar utan att betala för sig".

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av Mauk:

Åter då, immaterialrätt är inget som står högt i kurs här? Åtminstone borde det vara moralisk anledning att försöka följa lagstiftning?
Ett demokratiskt sätt att inte gynna en distributör vore väl vara bojkott inte stöld?

Fast det handlar inte om rätt och fel, vi har lagar för att skydda personer (inkluderar även företag i denna definitionen). Ifall jag laddar ner ett avsnitt av en serie som jag annars inte hade kunnat köpa, vem har skadats?

Jag säger inte att det är rätt. Jag säger att det är ett brott som är så ringa att det inte känns värt samhällets resurser (för det handlar det alltid om), det är ett brott där det förloras "potentiell inkomst" som i en överväldigande majoritet av fallen aldrig hade kommit in ändå, som dessutom har visats ha inga-positivt effekter för små-medelstora mediaskapare och i stort sett inga effekter alls för större (kan leta upp källa på det ifall du verkligen vill, men orkar inte precis just nu).

Skrivet av Mauk:

Ja absolut, det var inte min mening att dra alla över en kam och kalla dem främlingsfientliga. Klumpigt uttryckt av mig så¨jag ber om ursäkt.
Det var ett försök att påvisa absurditeten i vad som anses en rättighet

Har inget emot att folk som är främlingsfientliga kallas för vad dem är utan snarare bara det absurda i att det skulle vara samma människor, tror det snarare är tvärtom.

Skrivet av Mauk:

Att företag som har tillräckligt med resurser bevakar sina ekonomiska intressen känns kanske rimligt? Stackars mindre näringsidkare som inte har den möjligheten.

Personligen tycker jag ju att alla ska vara lika inför lagen, det slås ju lite ur spel ifall du kan betala för att ändra lagarna så att dem gynnar dig. Ändå det vi har riksdagsvalet till (även ifall det inte alltid fungerar så bra som man vill).

Skrivet av Mauk:

Och som tidigare sagt gör väl polisen i dagsläget ingenting mot dessa brott, därav skyddar de som kan sig själva?
Ska svensk polis "stänga ner" globala hemsidor? Utveckla gärna den tesen. Vi kanske skickar insatsstyrkor som slår ut serverhallar i Armenien?

Fast samhället bygger på att polisen och domstolsväsendet hanterar brottslighet inte att "skyddar de som kan sig själva" (vet att det blir fel grammatiskt, men vill inte ändra ditt citat, blir så fel när man börjar med det)

Är väl en hel del som blivit åklagade för piratkopiering senaste åren?
Polisen är väl ändå kapabla av att kontakta det land där brottet sker. Det kanske inte alltid fungerar, men oavsett känns det som ett bättre alternativ än statlig censur.

Ska man dra det helt till sin spets, hur extrema åtgärder
Censurera dessa få hemsidor
Censurera fler hemsidor
Censurera alla hemsidor som inte aktivt godkännts
Ingen internetåtkåmst utan att någon aktivt övervakar dig

tycker du att man kan sätta in för att försöka hindra ett brott som

Inte orsakar destabiliserande effekter på samhället (korruption, maktmissbruk, valfusk etc).
Inte orsakar någon stort lidande (mord, misshandel, etc).
Inte orsakar någon direkt ekonomisk skada (Det förloras potentiell inkomst, vilket snarare är indirekt ekonimisk skada).
Inte orsakar påverkar de som blir drabbade särskilt mycket (De flesta skulle ändå inte köpa det de laddar ner av olika anledningar, alltså förloras väldigt lite pengar från en mycket ekonomiskt stark grupp).

?

Skrivet av Mauk:

Brott mot upphovsrätten samt ekonomisk skada hur liten eller stor den nu må vara. T.ex om du snor en patenterad lösning eller hackar en bank och tömmer konton. Ingen materiell skada har skett men fortfarande brottsligt eller?
Vi kommer åter igen tillbaka till immaterialrätt. Har jag inte rätt till det jag skapar?

Scenario 1 är inte så långt ifrån piratkopiering ändå, iallafall jämfört med de exempel som vanligtvis tas upp, men ändå inte riktigt, skulle väl snarare vara som om jag kopierade en patenterad design och använde den för privatbruk. Vilket jag knappast ser som ett brott av den ordning där vi behöver offra vår yttrandefrihet för att försöka proaktivt bekämpa det (vet att det är en marginell överdrift, men det handlar om principen, inte om just dem här hemsidorna)

Scenario 2 är stöld, pengar försvinner från ett konto, kommer in på ett annat, tillskillnad från piratKOPIERING, skulle väl snarare vara som om jag "skapade" mera pengar, vilket såklart orsakar inflation och därför är ett relativt grovt brott.

Du har absolut rätt till det du skapar, men har du rätt att mer eller mindre muta stater att införa censur för att förhindra potentiella brott?

Tycker absolut att immaterialrätt spelar roll, dock tycker jag att koncept som yttrandefrihet och liknande är viktigare.

Varför kan inte upphovsägaren få bestämma vad du får ta och inte får ta?

Skrivet av Mauk:

Är censur och beivrande av brottslighet samma sak? Att vi har ett rättsväsende som skyddar oss mot barnpornografi, hets mot folkgrupp och terroristrekrytering, per definition dåligt?

Tycker dock att även i de fall är filter hos ISP eller liknande fel. Rätt väg är att polisen gör det de ska och tar och stänger ner de ansvariga hemsidorna, inte att vi sopar det under matten genom "filter" och liknande.

Denna sortens filter är statlig censur, nertagning av brottsliga hemsidor på ett eller annat sätt (ofta genom internationella samarbeten) är brottsbekämpning. En av dessa bygger på proaktivtet där alla är skyldiga tills motsatsen bevisat, det andra på reaktivtet där man är oskyldig tills motsatsen är bevisad, personligen föredrar jag det andra. Ifall någon tycker att detta är en rimlig proaktiv åtgärd mot ett såpass ringa brott som piratkopiering, så undrar jag vilka andra proaktiva lösningar de tycker vi ska införa för allvarliga brott?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av LINJEinc:

Vilket ramaskri, har här i Finland varit blockerad från TPB i 6-7 år via Telia.

Jag är snarare förvånad att det inte blev mer liv än vad det blev över det faktiskt - Antar att det inte finns en lika stor motsvarighet som SweClockers för folk att göra sin röst hörd på, att det inte finns ett parti likt Piratpartiet eller en ISP som Bahnhof?

Just hela saken med Piratpartiet är ju det att Tyskland har en rätt stor %-andel med sitt motsvarande parti i EU, så rätt bra kontaktnät. Och Bahnhof ganska rakt upp & ner skiter i svensk lagstiftning och går på vad EU o deras domstol fastslagit och för sedan föra talan i Sverige när det kommer till rättigheter o.s.v.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Det vet inte jag heller men jag är övertygad om att Hollywood har räknat på detta. Det förekommer en nidbild i piratkretsar om att Hollywood styrs att gamla gubbar som inte förstår deras eget bästa. Kolla på styrelserna i Universal, Paramount och Disney. Det är inte reliker från stumfilmens tid som sitter där. Det är slipade affärsmän/kvinnor som förstår precis vad ni vill ha. Och ja, de biter sig fast vid "affärsmodeller från förra århundradet", men de gör de inte för att de inte förstår vad ni vill ha utan för att de bedömer att den modellen ger högre intäkt än en allt-på-ett-ställe-tjänst skulle ge. Du får tycka att de är giriga, men det är deras jobb att dra in pengar till företaget. Om de bedömde att en allt-på-ett-ställe-tjänst skulle ge bättre utdelning, då skulle den redan ha funnits i dag.

Är också övertygad om att det räknas på kraftigt, men det var jag med musikindustrin också och den höll på att totalt falla ihop innan dom bet i "det sura äpplet" och började signera för Spotify, Tidal, iTunes o.s.v.

Så frågan är om dom räknar med att kunna forcera sig in med lagstiftningar eller vad dom annars har planerat i slutändan. Sedan om man ska vara sådan så gjorde ju EU en studie som påvisade att i värsta fall så gick spel +/- noll av piratkopiering, men oftast + i slutändan. Medan film inte kunde se någon mätbar förlust till ett värsta scenario om -2% bortfall i intäkter.

Så jag ställer mig faktiskt väldigt kritisk till att införa blockader för så pass ringa brott som piratkopiering när det inte finns direkt några bevis för att det skulle skada industrin i slutändan. Det enda jag kan se långsiktigt i dagsläget är hur det kan skada yttrandefriheten i form av censur, där stora privata aktörer har så stor makt att dom kan välja vad som ska existera och inte - Eller i värsta fall kan man kolla på Kina/N-Korea/Turkiet/Thailand (räknar inte U-land) där staten har totalitär kontroll över massmedia. Vart går gränsen och vem sätter gränsen i slutändan?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av JeskaiBlackModern:

Ifall jag laddar ner ett avsnitt av en serie som jag annars inte hade kunnat köpa, vem har skadats?

Det här är en vanlig ursäkt, men bara för att serien inte finns att få tag på just nu betyder inte att det kommer vara så i alla framtid. Om du slangar ner ett avsnitt kommer den framtida rättighetsinnehavaren drabbas då du inte betalar/drar upp tittarsiffrorna så kanalen får mer betalt för sin reklamtid.

Skrivet av JeskaiBlackModern:

Varför kan inte upphovsägaren få bestämma vad du får ta och inte får ta?

Vilket smash-upplägg Jag bollar tillbaka frågan. Varför kan inte upphovsägaren få bestämma vad du får ta och inte får ta?

Det verkar som att de som värnar mest om sin personliga integritet är de som är sämst på att respektera andras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeskaiBlackModern:

Fast det handlar inte om rätt och fel, vi har lagar för att skydda personer (inkluderar även företag i denna definitionen). Ifall jag laddar ner ett avsnitt av en serie som jag annars inte hade kunnat köpa, vem har skadats?

Jag säger inte att det är rätt. Jag säger att det är ett brott som är så ringa att det inte känns värt samhällets resurser (för det handlar det alltid om), det är ett brott där det förloras "potentiell inkomst" som i en överväldigande majoritet av fallen aldrig hade kommit in ändå, som dessutom har visats ha inga-positivt effekter för små-medelstora mediaskapare och i stort sett inga effekter alls för större (kan leta upp källa på det ifall du verkligen vill, men orkar inte precis just nu).

Här kan man ju dra paralleller till tidigare piratkopiering av en del proffsprogram, typ Photoshop. På den tiden man var tvungen att köpa en licens som kostade säg 6k och uppåt så var det nog ingen som trodde att de flesta som piratkopierat hade som alternativ att betala för det. Således innebar inte varje piratkopia motsvarande förlust av inkomst för Adobe. Däremot så drabbades alla de som tillverkade och saluförde billigare bildbehandlingsprogram då dessa faktiskt gick miste om potentiella intäkter. Folk valde helt enkelt att piratkopiera Photoshop istället för att köpa ett billigare (eller gratis) program.

Så även om ingen direkt drabbas när du piratkopierar något som du inte hitta på laglig väg så innebär det troligen att du väljer bort något annat du skulle kunnat komma åt på laglig väg. Sedan är det ju fortfarande det där med att du tillgodogör dig resultatet av någon annans arbete och investerade pengar utan att betala för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@Mauk: Folk i rättsystemet brukar säga om och om igen att lagen inte är moral. Av en anledning. Mord är inte fel för att det är olagligt. Kopiering är inte heller moraliskt fel enbart för att det (genom omständigheterna) är olagligt.

Sen kanske man bör kolla exakt när en viss person (Ronja_Hood) registrerade sig på Swec för att hamra in budskapet att kopiering är stöld. Den propagandan är vanligt i USA - men inte i Sverige.

Kan ju undra lite smått varför datumet som en person registrerar sig skulle påverka validiteten i personens argument? Att misstänkliggöra motparten i en diskussion är ett klassiskt och lite småfult knep för att kunna vinna en diskussion, men det har inte speciellt mycket med sakfrågan att göra. Istället för att bara insinuera så kan du ju faktiskt komma med faktiska påståenden som motparten kan bemöta...om hen vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Man måste dock ha i åtanke att även om någon kopierar något så betyder inte det per automatik, att det är en förlust för upphovsmannen. För många personer hade ändå aldrig valt att tillgodogöra sig av produkten, om den kostade pengar.

Sen finns det självklart moraliska aspekter, vad som är rätt och fel, men jag tror dom flesta håller med om att kopiera en digital produkt inte är värre eller ens jämförbart med stöld där någon blir av med en fysisk produkt.

Dessutom finns det många som förespråkar att allt på nätet ska vara fritt och därav inte håller med dig om "tillgodogör sig produkten av andras arbete och investerade pengar utan att betala för sig".

Första biten är mycket svår att bevisa, oavsett vilket håll man lutar i frågan. Det blir mest en fråga om vad man själv tycker som avgör hur troligt det argumentet är. Vilket intressant nog lär spela in rätt ordentligt i de undersökningar som gjorts. Men det får följdeffekter (som jag skrev i ett inlägg ovan) då man i många fall troligen väljer bort något annat som man faktiskt kunnat varit villig att betala för.

Samtidigt så finns det såklart även positiva spridningseffekter då man kan nå en större publik än om det bara hade gått att komma åt genom att betala. Men i slutändan tycker jag personligen ändå att det borde vara upp till skaparen att bestämma hur resultaten av deras arbete/tid/pengar ska spridas.

Sedan spelar det faktiskt ingen roll om någon tycker att allt på nätet ska vara gratis och tillgängligt för alla, piratkopierar man har man fortfarande tillgodogjort sig resultatet av någons arbete och investerade pengar/tid utan att betala för sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

"Jag refererade till att du tycker det i grunden är fel att ett företag hör av sig till staten och vill att en typ av brott ska tas i tu med, medan jag anser att det i grunden är legitimt. Och jag är konsekvent då jag accepterar det även när resultatet blir något jag ogillar. Det hör dock inte till sakfrågan."

Fast det tycker jag inte är fel, så länge det sker på samma villkor som för alla andra. Det jag tycker är fel är att föredetta högt uppsatta amerikanska politiker får betalt för att använda sitt politiska kapital till att politiskt utpressa andra regeringar att fatta politiska beslut och ändra lagar för privata intressen. Vill nöjesindustrin skriva en protestlista eller skicka ett argt mail så för all del, go ahead.

"För att ta filmbranschen har vi Disney, WB, Sony, Universal, etc, som alla konkurrerar om kunderna."

Helt riktigt, de är konkurrenter. Något annat har jag aldrig sagt. Det jag har sagt är att det inte finns någon konkurrent som erbjuder den tjänst som efterfrågas.

"Det är helt befängt att försöka påstå att avsaknaden av en godtyckligt påhittad tjänst är brist på konkurrens."

Fast det har jag heller inte sagt, det jag däremot har sagt är att någon konkurrens överhuvudtaget inte existerar, det finns ingen konkurrent som erbjuder den tjänst som efterfrågas ergo, det finns ingen konkurrens.

"Det finns ingen marknad med totallösningar för streaming eftersom den produkten inte existerar, vilket gör att det är totalt irrelevant att prata konkurrens på den påhittade marknaden"

Fast streaming existerar, det är bara utbud inom den som efterfrågas.

"Din andra poäng är irrelevant då jag redan skrivit att den faktiska effekten är okänd, och även om det blir en vinst totalt sett så är det fortfarande fel när en enda person tar något gratis denne annars skulle betalat för (återigen något jag vet hänt eftersom jag känner personer som erkänt det)."

Och jag hävdar att det INTE är fel. Olagligt, sure, agreed. Men att avstå från att följa lagen är inte ekvivalent med att det är fel. Vad som är fel avgörs på flera plan där lagen enbart är ett av lagren där andra handlar om exempelvis etik och moral, ett annat är huruvida lagen verkligen är rimlig och har stöd hos befolkningen (om du menar att demokrati är av godo åtminstone, vilket förstås inte är nödvändigt att du gör).

Och jag grundar min inställning huruvida detta är rätt eller fel på andra meriter än vad lagen dikterar, eftersom jag tycker, frankly, att lagen i det här fallet är bullshit och att den behöver revideras och anpassas efter en allt mer digital värld.

"Du har helt fel igen då efterfrågan att köpa underhållningen definitivt finns"

Jag börjar ha skrivit många, långa inlägg, så du får ursäkta mig om jag har fel här. Men jag kan inte minnas att jag skrivit att efterfrågan inte existerar, överhuvudtaget, eller i vilken kontext detta i så fall skulle ha skett.

"Så kort sagt, se skillnaden mellan avsaknad av konkurrens och avsaknad av en typ av produkt, samt inse att piratkopiering inte har någon legitim plats i hur marknadsekonomi fungerar."

Jag vet inte heller här att jag någonstans påstått att piratkopiering har en legitim plats i hur en marknadsekonomi fungerar. Det är lite tråkigt när jag tvingas bemöta och försvara ståndpunkter jag faktiskt inte har, typ halva mitt inlägg behandlar saker jag överhuvudtaget inte upplever att jag gjort uttryck för.

I frågan vad företagen rimligen bör göra är vi nog överens. Jag motsätter mig självklart regelvidrig påverkan av politiker osv.

Det du säger saknas är en tjänst/produkt som du önskar, inte att konkurrens saknas i sig självt. Att ett godtyckligt val har kommits på men som inte existerar har inget att göra med huruvida konkurrens existerar. Konkurrens finns, men ingen av parterna erbjuder dig allt du kan tänkas vilja ha. Precis som i bilindustrin där man kan tycka att ingen bil erbjuder alla egenskaper man söker, men det betyder inte att konkurrens saknas.

Huruvida piratkopiering är rätt eller fel är en sidodiskussion. Jag är väl dock i regel av åsikten att det är fel att av girighet tillskansa sig något gratis som kostar pengar när man inte har rätt till det. Många som piratkopierar försöker rättfärdiga det de gör med alla möjliga tveksamma argument men jag står fast vid att det är pga girighet. Någon som inte är girig skulle helt enkelt finna sig i att inte få tillgång till allt den vill ha. Det gäller såklart även mig själv de gånger jag piratkopierat något, jag är inte en hycklare på det viset.

Vad gäller efterfrågansbiten går den att sammanfatta med att efterfrågan egentligen inte är efter den teoretiska tjänsten som har allt. Efterfrågan är i botten efter underhållningen, och en del är för giriga för att acceptera att de inte kan få allt och tar därmed till olagliga medel.

Vad gäller kopplingen mellan marknadsekonomi och piratkopiering skrev du att företagen ger sig på piratkopiering istället för att följa marknadsekonomin och tillhandahålla sina produkter på ett annat sätt. Därmed har du knutit ihop de två. Och som sagt, marknadsekonomin ligger till företagens fördel eftersom det inte finns någon brist på efterfrågan av deras underhållningsprodukter. När efterfrågan är stor innebär det att företagen kan sälja sina varor dyrt och på vilket sätt de vill. Att samsas i en och samma tjänst skulle bli extremt krångligt att lösa rättsligt (alla vill vara den som styr tjänsten) och definitivt mindre lönsamt för de som kan tillhandahålla en tjänst själva.

Det finns en solklar anledning till varför Disney startar sin egen streaming-tjänst istället för att låta t ex Netflix ha all deras underhållning. Anledningen är att de tjänar mer pengar på det sättet tack vare att efterfrågan efter det de skapar är enormt hög. Så istället för att önska att företagen följde de marknadsekonomiska principerna bör du istället vara irriterad på att det faktiskt är det som de gör.

Som jag sade från början, det enda sättet att få alla företag att skapa en gemensam tjänst är att utnyttja motsatsen till markandsekonomi, dvs planekonomi. T ex att EU skulle gå in och säga att om man vill sälja streamingtjänster i EU-området måste man göra det genom en viss plattform. Annars kommer det inte hända inom överskådlig framtid eftersom det är mindre lönsamt och ger sämre kontroll för många företag.

Permalänk

I Allmänhet tycker jag inte att piratkopiering borde vara lagligt, dock tycker jag att det borde prioriteras mycket lägre (knappt) alls. Samt att de insatser som görs mot det ska vara riktade mot hemsidorna direkt (inte via filter) utan via vårt (eller annat land vi har samarbete meds) polis. Allt utöver detta är inte värt kostnaden (i rättigheter, pengar eller tid).

Jag tycker även inte att det är moraliskt förkastligt att piratkopiera (framförallt ifall man inte annars hade kunnat köpa produkten pågrund av pengar eller distribution).

Piratkopiering är väldigt lätt att bekämpa, det krävs bara att det finns alternativ som är bättre, de behöver inte vara särskilt billiga, men de måste vara lika smidiga, ha like brett utbud (på en plattform, dock kan det vara en modulär sådan (ie du betalar för olika paket av innehåll, men du kommer åt det från samma program)) och ha samma kvalitet som nedladdat material. Skulle en sådan tjänst finnas skulle nog nära på all piratkopiering bedriven av folk som har möjlighet att betala för sig dö ut (de som inte kan betala skulle väl fortsätta till viss del, men ser inga direkta problem med det).

Skrivet av Frispel:

Här kan man ju dra paralleller till tidigare piratkopiering av en del proffsprogram, typ Photoshop. På den tiden man var tvungen att köpa en licens som kostade säg 6k och uppåt så var det nog ingen som trodde att de flesta som piratkopierat hade som alternativ att betala för det. Således innebar inte varje piratkopia motsvarande förlust av inkomst för Adobe. Däremot så drabbades alla de som tillverkade och saluförde billigare bildbehandlingsprogram då dessa faktiskt gick miste om potentiella intäkter. Folk valde helt enkelt att piratkopiera Photoshop istället för att köpa ett billigare (eller gratis) program.

Så även om ingen direkt drabbas när du piratkopierar något som du inte hitta på laglig väg så innebär det troligen att du väljer bort något annat du skulle kunnat komma åt på laglig väg.

Jag tycker absolut att piratkopiering för professionela ändamål iallafall ifall det sker på en nämnbar skala (alltså inte liten "hobbyverksamhet") är helt fel.

Gällande andra alternativ, jag var inte jätteinsatt gällande hur det var med photoshop och så, men som jag kommer ihåg det (kan ha fel) var alla alternativen rätt kassa, eller åtminstone marknadsförde sig väldigt dåligt. Vilket då är distributionsproblem (eller ett produktproblem i första fallet men det är inte så vanligt).

Det är ju då beklagligt att de inte kan få pengar till att utveckla sin programvara så att den blir bra, men då är vi inne och pratar om uppstartskostnader för olika sorts företag och hur det är ett problem, vilket är ett problem i allmänhet inom vissa branscher där det mer eller mindre finns monopol, en av många anledningar till att vi har regler för att förhindra monopol.

Skrivet av Frispel:

Sedan är det ju fortfarande det där med att du tillgodogör dig resultatet av någon annans arbete och investerade pengar utan att betala för dig

Fast det är ju knappast så att vi pratar om ett "nollsumespel" där någon måste "förlora" för att någon annan ska "vinna". Det är inte så att det är någon skillnad för företagen ifall folk istället helt hade ignorerat deras produkt, jämfört med att de piratkopierade den. Därför det kallas piratkopiering och inte piratstöld. Självklart ifall det skedde på en enorm skala och ingen betalade skulle det bli problem, dock är det inte den situationen vi är i, eller är på väg mot. En effektiv åtgärd mot piratkopiering (hos de som annars hade betalat för sig) är bättre distribution, inte censur.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Det här är en vanlig ursäkt, men bara för att serien inte finns att få tag på just nu betyder inte att det kommer vara så i alla framtid. Om du slangar ner ett avsnitt kommer den framtida rättighetsinnehavaren drabbas då du inte betalar/drar upp tittarsiffrorna så kanalen får mer betalt för sin reklamtid.

Väldigt många om och hypotetiska scenarion där, det kan knappast representera några signifikanta inkomster.

Men okej jag biter väl ändå.

Kan väl börja med de antaganden som krävs här

Att det faktiskt släpps.

Att innehållet är när det väl släpps fortfarande relevant.

Ifall något släpps ett antal år senare kan det vara helt överspelat beroende lite på vad det är.

Att ingen ser om serier/filmer eller köper något de redan sett.

Har flera serier/filmer jag sett flera gånger. Har tillochmed ett par jag beställt skivor av från andra länder för att jag tyckte de var så bra och värda det. Vissa av dessa är inte tillgängliga i Sverige.

Att det inte släpps på någonting jag ändå betalar för (exempelvis kanske jag har Netflix och laddar ner något som sedan släpps där, ingen reklam då)

Överlappet, personer som piratkopierar och personer som tittar "vanlig TV" kan inte vara stort.

Gällande tittarsiffror borde det inte vara särskilt svårt att uppskatta hur mycket en viss serie hade fått ifall man inkluderade piratkopiering, mediabolagen gillar ju att slänga ur sig siffror om precis hur mycket de förlorar på piratkopiering så de vet väl ungefär hur många som gör det.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Vilket smash-upplägg Jag bollar tillbaka frågan. Varför kan inte upphovsägaren få bestämma vad du får ta och inte får ta?

Det verkar som att de som värnar mest om sin personliga integritet är de som är sämst på att respektera andras.

Blev något lurt där med citatet, för jag sa aldrig det, utan personen jag citerade sa det du citerade att jag sa, men det är lugnt förstår ändå vad du frågar.

Det är en ganska klar skillnad mellan privatliv och upphovsrätt.

Piratkopiering är en form av ekonomisk brottslighet, har inte heller sagt att det inte är deras rätt att visa sitt innehåll för vem de vill (eller snarare inte visa) jag har sagt att den är alldeles för högt prioriterad i förhållande till hur mycket skada som sker (i stort sett noll).

Materialet som piratkopieras är skyddad av upphovsrätten, inte för att ingen ska få tillgång till det utan för att upphovsrättsmännen ska få pengar.

Personlig integritet handlar ju inte om pengar (även ifall ett av motiven till att "spionera" på folk kan vara det) utan om något helt annat. Inte precis så att någon kan köpa rätten (iallafall så ska ingen kunna enligt de lagar som råder, dock tvivler jag på att de efterföljs helt) att titta på mig (om det då inte är mitt val). Ifall någon (iallafall privatperspm) spårade allt jag gjorde, skulle det väl förmodligen vara stalking eller liknande. Vilket inte är i samma generella brottskategori som piratkopiering.

Min personliga integritet är (eller snarare borde vara....) skyddad av bland annat FNs deklaration om mänskliga rättigheter. Som är till för att människor ska kunna leva i trygghet utan förtryck.

Permalänk
Medlem

Får ju gälla alla isp'ar i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

I frågan vad företagen rimligen bör göra är vi nog överens. Jag motsätter mig självklart regelvidrig påverkan av politiker osv.

Det du säger saknas är en tjänst/produkt som du önskar, inte att konkurrens saknas i sig självt. Att ett godtyckligt val har kommits på men som inte existerar har inget att göra med huruvida konkurrens existerar. Konkurrens finns, men ingen av parterna erbjuder dig allt du kan tänkas vilja ha. Precis som i bilindustrin där man kan tycka att ingen bil erbjuder alla egenskaper man söker, men det betyder inte att konkurrens saknas.

Huruvida piratkopiering är rätt eller fel är en sidodiskussion. Jag är väl dock i regel av åsikten att det är fel att av girighet tillskansa sig något gratis som kostar pengar när man inte har rätt till det. Många som piratkopierar försöker rättfärdiga det de gör med alla möjliga tveksamma argument men jag står fast vid att det är pga girighet. Någon som inte är girig skulle helt enkelt finna sig i att inte få tillgång till allt den vill ha. Det gäller såklart även mig själv de gånger jag piratkopierat något, jag är inte en hycklare på det viset.

Vad gäller efterfrågansbiten går den att sammanfatta med att efterfrågan egentligen inte är efter den teoretiska tjänsten som har allt. Efterfrågan är i botten efter underhållningen, och en del är för giriga för att acceptera att de inte kan få allt och tar därmed till olagliga medel.

Vad gäller kopplingen mellan marknadsekonomi och piratkopiering skrev du att företagen ger sig på piratkopiering istället för att följa marknadsekonomin och tillhandahålla sina produkter på ett annat sätt. Därmed har du knutit ihop de två. Och som sagt, marknadsekonomin ligger till företagens fördel eftersom det inte finns någon brist på efterfrågan av deras underhållningsprodukter. När efterfrågan är stor innebär det att företagen kan sälja sina varor dyrt och på vilket sätt de vill. Att samsas i en och samma tjänst skulle bli extremt krångligt att lösa rättsligt (alla vill vara den som styr tjänsten) och definitivt mindre lönsamt för de som kan tillhandahålla en tjänst själva.

Det finns en solklar anledning till varför Disney startar sin egen streaming-tjänst istället för att låta t ex Netflix ha all deras underhållning. Anledningen är att de tjänar mer pengar på det sättet tack vare att efterfrågan efter det de skapar är enormt hög. Så istället för att önska att företagen följde de marknadsekonomiska principerna bör du istället vara irriterad på att det faktiskt är det som de gör.

Som jag sade från början, det enda sättet att få alla företag att skapa en gemensam tjänst är att utnyttja motsatsen till markandsekonomi, dvs planekonomi. T ex att EU skulle gå in och säga att om man vill sälja streamingtjänster i EU-området måste man göra det genom en viss plattform. Annars kommer det inte hända inom överskådlig framtid eftersom det är mindre lönsamt och ger sämre kontroll för många företag.

"I frågan vad företagen rimligen bör göra är vi nog överens. Jag motsätter mig självklart regelvidrig påverkan av politiker osv."

Då vill jag mena att vi är överens om det som för mig är det mest vitala här. Övrig diskussion förefaller mest vara semantik, språkbruk.

"Många som piratkopierar försöker rättfärdiga det de gör med alla möjliga tveksamma argument men jag står fast vid att det är pga girighet. Någon som inte är girig skulle helt enkelt finna sig i att inte få tillgång till allt den vill ha."

Självklart bottnar det i girighet, man vill HA något, jag ser inte vart det annars skulle landa. Istället tycker jag att fokus borde ligga på sina motiv till varför man är girig, jag tycker själv inte att det nödvändigtvis är fel att vara girig det beror på kontext.

"Vad gäller efterfrågansbiten går den att sammanfatta med att efterfrågan egentligen inte är efter den teoretiska tjänsten som har allt. Efterfrågan är i botten efter underhållningen, och en del är för giriga för att acceptera att de inte kan få allt och tar därmed till olagliga medel."

Här kommer vi till en del som jag avser mena handla mer om semantik och språkbruk än något annat. Jag använder inte efterfrågan på det vis du avser mena är korrekt och som sagt jag är långt ifrån någon ekonom så jag vet inte och orkar inte sätta mig in i det korrekta språkbruket här. Så, om det är just ordet efterfrågan som är problemet så välj för all del ett annat ord du tycker passar in i sammanhanget.

Poängen är, oavsett efterfrågans innebörd, att det finns ett stort begär efter lagliga streamingtjänster som är mer extensiva än dagens. Och det behöver inte betyda att något måste innehålla ALLT från ALLA. Det skulle exempelvis säkert räcka långt för många att bara ha en tjänst med blockbusters från den egna tjänsten av det egna materialet från vilken utgivare man nu tänker sig.

Du kan applicera samma svar på stycket du skrev efter vad angår mitt användande av marknadsekonomi.

Except for one thing! Jag vet inte, återigen, om jag tycker att det är FEL att industrin ger sig på piratkopiering i sig, det menar jag nog vara en självklarhet att de gör. Det jag däremot menar är att om det nu är så att piratkopiering är ett problem, man tycker att man förlorar för mycket intäkt på denna. Och det finns ett begär hos konsumenten att egentligen slippa piratkopiera om det vore möjligt, vilket jag tror det finns fog för att misstänka att så är fallet. Och de två alternativ som finns att välja på för att lösa problemet är antingen att pressa omvärldens politiker till att fatta politiska beslut för att gynna den egna industrin eller att ge efter för trycket från annars potentiella kunder och åtminstone försöka samarbeta och ha kanske bara en gnutta goodwill och kompromissbarhet.

Då menar jag att valet av det första alternativet egentligen borde vara ett val som inte går att göra, det borde helt enkelt vara olagligt och straffbart, både för den som begår själva pressandet men även för den som blir pressad och ger efter.

Nu kanske man tänker att detta inte är vad som pågår och det är fullt möjligt, men jag resonerar att det finns en anledning till att man anställer lobbyister som tidigare varit högt uppsatta inom politiken och det är inte bara kontaktnätet utan, åtminstone enligt mig, säkerligen också för att utvinna politiskt kapital denne besitter.

Att de väljer de första alternativet är hur jag själv motiverar min girighet och tar det jag vill ha utan att jag har rätt till det, jag känner inte att jag mår särskilt dåligt av att vara en del av törnen i deras sida när de envisas med att försöka i negativ bemärkelse manipulera i andra länder på ett sätt som inte ens innevånarna själva har möjlighet att göra.

Är jag och flera med mig missnöjda med lagstiftning i vårt land så kan inte vi som regel med samma kraft angripa våra politiker till att fatta för oss gynsamma beslut. Om jag nu är skitless på exempelvis invandrare eller bensinskatt, jag kan liksom inte hota en politiker med sanktioner som mer eller mindre kommer sabba landets ekonomi om jag inte (1) får igenom att invandringen kraftigt ska minskas eller (2) bensinskatten tas bort.

Det enda vi kan göra emot detta är att ta vår röstsedel, lägga rösten på ett parti som bäst tacklar den sakfråga vi värderar högst och hoppas på att tillräckligt många håller med. Och skriva ett argt mail, alternativt en namninsamlingslista till utvalda politiker och hoppas på att de lyssnar, vilket ter sig ytterst osannolikt.

Så, det första alternativet borde inte vara en valbar möjlighet. Då återstår två, ge efter för det som jag menar är vad många pirater vill ha och vore villiga att betala för. Eller, låta bli. Skriva arga mail till vår regering och i övrigt gilla läget och leva med intäktsbortfallet, det är ju vad de flesta får göra som innevånare i vårt land, som enskild industri, firma eller individ.

STR, lobbyorganisation för Trafikskolor i Sverige har inget politiskt kapital till att driva igenom lagändringar, för att ta ett exempel. Det finns mycket de vill ändra på, säkerligen, men vad de kan göra är att synas, debattera där de får chansen, skriva insändare, skicka ut medlemstidningar och försöka bilda opinion på det viset, i övrigt får de gilla läget vad gäller lagstiftning tills de får sin röst hörd.

I övrigt är det en bransch som också har liknande problem som kan liknas vid piratkopiering, nämligen svarta, olagliga trafikskolor. De flesta trafikskolor tycker de är pest och pina, att de hämmar deras förmåga att göra intäkter, att mer borde göras för att stävja dem. Men STR har inte Eric Johnston (https://en.wikipedia.org/wiki/Eric_Johnston), Jack Valenti (https://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Valenti) eller Dan Glickman (https://en.wikipedia.org/wiki/Dan_Glickman) att tillgå, så ändringar sker långsamt och man får gilla läget och göra det man kan för att locka kunder.

Och detta arbete respekterar jag. Jag skulle aldrig kunna hävda moralisk grund till att gå till en svart trafikskola, jag betalade surt och lite gnöligt de dyra pengarna för mitt körkort. Vilket jag också skulle göra för mitt film/serie-intresse, även om de inte gav mig en tjänst jag vill ha utan envisades med att hålla fast vid de distributionsmetoder de vill, jag kanske skulle bli mer restriktiv, kanske skulle jag rentav bojkotta en och annan studio från industrin, men så länge mjölet var rent i deras påse så skulle det också bli den metod jag svarar med.

Som läget är nu känner jag mig inte skyldig att göra det.

Jag är inte naiv dock, jag fattar ju att industrin väljer att gå den väg de gör för att det är möjligt att göra det och för att det beräknas vara mest vinstgivande att fortsätta på det spåret. Men ponera att de inte längre kunde använda sig av sitt ekonomiska kapital till att köpa politiskt kapital och valen bara vore att antingen gilla läget, låta folk piratkopiera och tappa den intäkten, skicka arga mail till vår justitieminister utan att det sannolikt leder någon vart eller ge sig på piraterna genom att erbjuda bättre mer kvalitativa tjänster. Jag skulle i det fallet välja att vara innovatör, men jag är som sagt ingen ekonom.

"Som jag sade från början, det enda sättet att få alla företag att skapa en gemensam tjänst är att utnyttja motsatsen till markandsekonomi, dvs planekonomi."

Jag vet inte om jag tycker att tjänsten behöver vara gemensam, jag snuddar vid det längre upp. Jag tror att det till en början vore en god start att lansera egna tjänster med kvalitativt innehåll och hög/tidig tillgänglighet inom studions egna utbud, det skulle jag ta som en stor goodwillgärning och det skulle jag nog kunna betala ganska bra för. Och det kanske är påväg, vad vet jag och det är isf bra.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

@Ingetledigtnamn:

Någon gräns måste du väll ha eller tycker du det är rätt när en mamma lämnar in en handmålad bild på mussepigg till ortens bagare, då hennes 5 åriga dotter vill ha en tårta. För att sedan bli stämmd skiten ur för varumärkes intrång så bagaren får stänga igen. Han har bakat en tårta med något som liknar ett skyddat varumärke på kunds begäran.

Känns det också rimligt. Hela livet går ut på att kopiera och modifiera sinnes intryck. Det är så du blir du.

På vilken nivå lägger du att kopiera kultur och när blir det olagligt att kopiera sina föräldrars leende som spädbarn.

Du behöver inte anta att jag är olaglig och försvarar mig. För så är inte fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Då var internetcensuren påbörjad även i sverige

Skrivet av Söderbäck:

Näe. Den har funnits där i många år. Olaga hot, barnporr, uppvigling, hets mot folkgrupp och förtal är andra typer av censur som vi haft på nätet under lång tid. Och den typen av censur är också välkommen.

Blocklisterna för dessa siter är hett eftertraktade av de som ville ha sådant material....

Networks of servers around the world are also used at the DNS level. The DNS has many special features: the refresh times have a TTL (Time To Live) of approximately 10 minutes, the entries usually have multiple IP entries in the round robin procedure at each request and rotate the visitor to any of the forward proxy servers. But what is special are the different zones of the DNS linked with extensive GeoIP databases ... Way, there are pedophiles in authorities and hosting providers, allowing the Russian server administrators access to valuable information about IP blocks etc. that can be used in conjuction with the DNS. Each one who has little technical knowledge will understand the importance and implications of this... But what I have to report to you is much more significant than this, and maybe they will finally understand to what extent the public is cheated by the greedy politicians who CANNOT DO ANYTHING against child pornography but use it as a means to justify total monitoring.

Dold text

https://www.wikileaks.org/wiki/An_insight_into_child_porn

Permalänk
Skrivet av JeskaiBlackModern:

Väldigt många om och hypotetiska scenarion där, det kan knappast representera några signifikanta inkomster.

Du vill få det att låta som att detta är ovanligt, men det gäller väl de flesta serier att vi inte får se avsnitten förrän efter ett par veckor/månader efter att de sänts i USA? Jag ville bara påpeka att du inte har ett moraliskt frikort att kopiera saker bara för att du inte får se avsnitt X eller säsong Y just nu.

Skrivet av JeskaiBlackModern:

Att ingen ser om serier/filmer eller köper något de redan sett.

Vad säger du nu? Bara för att du sett en serie tidigare, betyder det att du har rättigheten att ladda ner den?

Skrivet av JeskaiBlackModern:

Att det inte släpps på någonting jag ändå betalar för (exempelvis kanske jag har Netflix och laddar ner något som sedan släpps där, ingen reklam då)

OK, här kommer du undan. Om det släpps på Netflix kommer inte Netflix inte förlora pengar på att du inte ser filmen där, men det gäller ju alla filmer du inte ser på Netflix. Men det bygger på att du faktiskt är abonnent.

Skrivet av JeskaiBlackModern:

Överlappet, personer som piratkopierar och personer som tittar "vanlig TV" kan inte vara stort.

Det stämmer nog, men om du skall vara en duktig medborgare är på linjär-TV du borde konsumera dina serier om du vill se dem innan de dyker upp på Netflix, HBO eller någon annan play-kanal.

Skrivet av JeskaiBlackModern:

Gällande tittarsiffror borde det inte vara särskilt svårt att uppskatta hur mycket en viss serie hade fått ifall man inkluderade piratkopiering, mediabolagen gillar ju att slänga ur sig siffror om precis hur mycket de förlorar på piratkopiering så de vet väl ungefär hur många som gör det.

Jo, men det gör ju varken till eller från för kanal 6s ekonomi om de vet exakt hur många som inte tittar på Stargate SG-1 för att de piratat serien. De kommer inte få mer betalt av annonsörerna för det.

Och, nej, det är sannolikt inga stora pengar det handlar.

Skrivet av JeskaiBlackModern:

Blev något lurt där med citatet, för jag sa aldrig det, utan personen jag citerade sa det du citerade att jag sa, men det är lugnt förstår ändå vad du frågar.

Det är en ganska klar skillnad mellan privatliv och upphovsrätt.

Piratkopiering är en form av ekonomisk brottslighet, har inte heller sagt att det inte är deras rätt att visa sitt innehåll för vem de vill (eller snarare inte visa) jag har sagt att den är alldeles för högt prioriterad i förhållande till hur mycket skada som sker (i stort sett noll).

Materialet som piratkopieras är skyddad av upphovsrätten, inte för att ingen ska få tillgång till det utan för att upphovsrättsmännen ska få pengar.

Personlig integritet handlar ju inte om pengar (även ifall ett av motiven till att "spionera" på folk kan vara det) utan om något helt annat. Inte precis så att någon kan köpa rätten (iallafall så ska ingen kunna enligt de lagar som råder, dock tvivler jag på att de efterföljs helt) att titta på mig (om det då inte är mitt val). Ifall någon (iallafall privatperspm) spårade allt jag gjorde, skulle det väl förmodligen vara stalking eller liknande. Vilket inte är i samma generella brottskategori som piratkopiering.

Min personliga integritet är (eller snarare borde vara....) skyddad av bland annat FNs deklaration om mänskliga rättigheter. Som är till för att människor ska kunna leva i trygghet utan förtryck.

OK, låt mig formulera om det som "är mer måna om sina egna rättigheter än att respektera andras rättigheter". Du blir upprörd om andra gör intrång på din "mänskliga rättighet" till personlig integritet samtidigt som du skiter fullständigt i upphovsmannens rätt till sitt verk. Tycker du inte att det haltar lite här?

Permalänk
Skrivet av grahnen:

@Ingetledigtnamn:

Någon gräns måste du väll ha eller tycker du det är rätt när en mamma lämnar in en handmålad bild på mussepigg till ortens bagare, då hennes 5 åriga dotter vill ha en tårta. För att sedan bli stämmd skiten ur för varumärkes intrång så bagaren får stänga igen. Han har bakat en tårta med något som liknar ett skyddat varumärke på kunds begäran.

Känns det också rimligt. Hela livet går ut på att kopiera och modifiera sinnes intryck. Det är så du blir du.

På vilken nivå lägger du att kopiera kultur och när blir det olagligt att kopiera sina föräldrars leende som spädbarn.

Du behöver inte anta att jag är olaglig och försvarar mig. För så är inte fallet.

Det här var nog det värsta fall av Straw Man jag sett på länge. Vad skrev jag som fick dig så här upprörd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

"I frågan vad företagen rimligen bör göra är vi nog överens. Jag motsätter mig självklart regelvidrig påverkan av politiker osv."

Då vill jag mena att vi är överens om det som för mig är det mest vitala här. Övrig diskussion förefaller mest vara semantik, språkbruk.

"Många som piratkopierar försöker rättfärdiga det de gör med alla möjliga tveksamma argument men jag står fast vid att det är pga girighet. Någon som inte är girig skulle helt enkelt finna sig i att inte få tillgång till allt den vill ha."

Självklart bottnar det i girighet, man vill HA något, jag ser inte vart det annars skulle landa. Istället tycker jag att fokus borde ligga på sina motiv till varför man är girig, jag tycker själv inte att det nödvändigtvis är fel att vara girig det beror på kontext.

"Vad gäller efterfrågansbiten går den att sammanfatta med att efterfrågan egentligen inte är efter den teoretiska tjänsten som har allt. Efterfrågan är i botten efter underhållningen, och en del är för giriga för att acceptera att de inte kan få allt och tar därmed till olagliga medel."

Här kommer vi till en del som jag avser mena handla mer om semantik och språkbruk än något annat. Jag använder inte efterfrågan på det vis du avser mena är korrekt och som sagt jag är långt ifrån någon ekonom så jag vet inte och orkar inte sätta mig in i det korrekta språkbruket här. Så, om det är just ordet efterfrågan som är problemet så välj för all del ett annat ord du tycker passar in i sammanhanget.

Poängen är, oavsett efterfrågans innebörd, att det finns ett stort begär efter lagliga streamingtjänster som är mer extensiva än dagens. Och det behöver inte betyda att något måste innehålla ALLT från ALLA. Det skulle exempelvis säkert räcka långt för många att bara ha en tjänst med blockbusters från den egna tjänsten av det egna materialet från vilken utgivare man nu tänker sig.

Du kan applicera samma svar på stycket du skrev efter vad angår mitt användande av marknadsekonomi.

Except for one thing! Jag vet inte, återigen, om jag tycker att det är FEL att industrin ger sig på piratkopiering i sig, det menar jag nog vara en självklarhet att de gör. Det jag däremot menar är att om det nu är så att piratkopiering är ett problem, man tycker att man förlorar för mycket intäkt på denna. Och det finns ett begär hos konsumenten att egentligen slippa piratkopiera om det vore möjligt, vilket jag tror det finns fog för att misstänka att så är fallet. Och de två alternativ som finns att välja på för att lösa problemet är antingen att pressa omvärldens politiker till att fatta politiska beslut för att gynna den egna industrin eller att ge efter för trycket från annars potentiella kunder och åtminstone försöka samarbeta och ha kanske bara en gnutta goodwill och kompromissbarhet.

Då menar jag att valet av det första alternativet egentligen borde vara ett val som inte går att göra, det borde helt enkelt vara olagligt och straffbart, både för den som begår själva pressandet men även för den som blir pressad och ger efter.

Nu kanske man tänker att detta inte är vad som pågår och det är fullt möjligt, men jag resonerar att det finns en anledning till att man anställer lobbyister som tidigare varit högt uppsatta inom politiken och det är inte bara kontaktnätet utan, åtminstone enligt mig, säkerligen också för att utvinna politiskt kapital denne besitter.

Att de väljer de första alternativet är hur jag själv motiverar min girighet och tar det jag vill ha utan att jag har rätt till det, jag känner inte att jag mår särskilt dåligt av att vara en del av törnen i deras sida när de envisas med att försöka i negativ bemärkelse manipulera i andra länder på ett sätt som inte ens innevånarna själva har möjlighet att göra.

Är jag och flera med mig missnöjda med lagstiftning i vårt land så kan inte vi som regel med samma kraft angripa våra politiker till att fatta för oss gynsamma beslut. Om jag nu är skitless på exempelvis invandrare eller bensinskatt, jag kan liksom inte hota en politiker med sanktioner som mer eller mindre kommer sabba landets ekonomi om jag inte (1) får igenom att invandringen kraftigt ska minskas eller (2) bensinskatten tas bort.

Det enda vi kan göra emot detta är att ta vår röstsedel, lägga rösten på ett parti som bäst tacklar den sakfråga vi värderar högst och hoppas på att tillräckligt många håller med. Och skriva ett argt mail, alternativt en namninsamlingslista till utvalda politiker och hoppas på att de lyssnar, vilket ter sig ytterst osannolikt.

Så, det första alternativet borde inte vara en valbar möjlighet. Då återstår två, ge efter för det som jag menar är vad många pirater vill ha och vore villiga att betala för. Eller, låta bli. Skriva arga mail till vår regering och i övrigt gilla läget och leva med intäktsbortfallet, det är ju vad de flesta får göra som innevånare i vårt land, som enskild industri, firma eller individ.

STR, lobbyorganisation för Trafikskolor i Sverige har inget politiskt kapital till att driva igenom lagändringar, för att ta ett exempel. Det finns mycket de vill ändra på, säkerligen, men vad de kan göra är att synas, debattera där de får chansen, skriva insändare, skicka ut medlemstidningar och försöka bilda opinion på det viset, i övrigt får de gilla läget vad gäller lagstiftning tills de får sin röst hörd.

I övrigt är det en bransch som också har liknande problem som kan liknas vid piratkopiering, nämligen svarta, olagliga trafikskolor. De flesta trafikskolor tycker de är pest och pina, att de hämmar deras förmåga att göra intäkter, att mer borde göras för att stävja dem. Men STR har inte Eric Johnston (https://en.wikipedia.org/wiki/Eric_Johnston), Jack Valenti (https://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Valenti) eller Dan Glickman (https://en.wikipedia.org/wiki/Dan_Glickman) att tillgå, så ändringar sker långsamt och man får gilla läget och göra det man kan för att locka kunder.

Och detta arbete respekterar jag. Jag skulle aldrig kunna hävda moralisk grund till att gå till en svart trafikskola, jag betalade surt och lite gnöligt de dyra pengarna för mitt körkort. Vilket jag också skulle göra för mitt film/serie-intresse, även om de inte gav mig en tjänst jag vill ha utan envisades med att hålla fast vid de distributionsmetoder de vill, jag kanske skulle bli mer restriktiv, kanske skulle jag rentav bojkotta en och annan studio från industrin, men så länge mjölet var rent i deras påse så skulle det också bli den metod jag svarar med.

Som läget är nu känner jag mig inte skyldig att göra det.

Jag är inte naiv dock, jag fattar ju att industrin väljer att gå den väg de gör för att det är möjligt att göra det och för att det beräknas vara mest vinstgivande att fortsätta på det spåret. Men ponera att de inte längre kunde använda sig av sitt ekonomiska kapital till att köpa politiskt kapital och valen bara vore att antingen gilla läget, låta folk piratkopiera och tappa den intäkten, skicka arga mail till vår justitieminister utan att det sannolikt leder någon vart eller ge sig på piraterna genom att erbjuda bättre mer kvalitativa tjänster. Jag skulle i det fallet välja att vara innovatör, men jag är som sagt ingen ekonom.

"Som jag sade från början, det enda sättet att få alla företag att skapa en gemensam tjänst är att utnyttja motsatsen till markandsekonomi, dvs planekonomi."

Jag vet inte om jag tycker att tjänsten behöver vara gemensam, jag snuddar vid det längre upp. Jag tror att det till en början vore en god start att lansera egna tjänster med kvalitativt innehåll och hög/tidig tillgänglighet inom studions egna utbud, det skulle jag ta som en stor goodwillgärning och det skulle jag nog kunna betala ganska bra för. Och det kanske är påväg, vad vet jag och det är isf bra.

Som jag påpekat startade diskussionen enbart kring att jag kommenterade ett uttalande om marknadsekonomi. Det var min enda poäng jag kom med, så om din poäng har varit kring huruvida företag använt sig av olaglig eller oetisk påverkan så har vi inte haft samma diskussion. Jag tror att vi därav har diskuterat förbi varandra och delvis argumenterat kring vissa saker vi egentligen delar åsikt om. Det är nog lättast att bara lämna det vid det konstaterandet.

Vad gäller bättre streaming-tjänster med ett företags alla filmer så kommer Disney med precis det du efterfrågar, samt att de satsar stora pengar på att skapa innehåll specifikt för tjänsten. Jag tror dock inte att så många fler än Disney kan motivera den investeringen för tillfället. Speciellt som Disney köpte Fox hela film- och TV-divisioner för att få ett bredare utbud för tjänsten. Jag vet dock inte om det är negativt att alla bolag inte har egna tjänster då det skulle bli än mer krångligt att hantera som kund (man behöver ju inte ha alla samtidigt, så kostnaden behöver väl inte vara större om man inte vill).

Sett rent ur kundperspektivet vore det ju bäst med en öppen streaming-tjänst där man kan prenumerera på olika paket inom tjänsten, och varje företag kan sälja sitt paket. Men som sagt är det nog inte praktiskt genomförbart, även om en sådan tjänst kanske skulle eliminera lite av förlusten som en komplett tjänst kan innebära då varje företag kan sätta sitt eget pris på sitt paket.

Permalänk
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Du vill få det att låta som att detta är ovanligt, men det gäller väl de flesta serier att vi inte får se avsnitten förrän efter ett par veckor/månader efter att de sänts i USA? Jag ville bara påpeka att du inte har ett moraliskt frikort att kopiera saker bara för att du inte får se avsnitt X eller säsong Y just nu.

Det är inte ovanligt att serier först sänds och sedan dycker upp här, men det är väldigt mycket som ska gå "rätt" för att det faktiskt ska komma några pengar till skaparna. För ifall inte alla kriterier uppfylls så kommer inga pengar till skaparna oavsett ifall piratkopiering fanns eller inte.

Som jag ser på det moraliskt blir det fel att ladda ner illegalt om du annars hade direkt eller indirekt betalat för det, annars finns det ingen som "skadats" och då är man tillbaka vid att det ses som ett "nollsummespel".

Ska vi dra det lite längre så vill jag gärna veta när du tycker "piratkopiering" (använder termen lite löst nu) blir moraliskt fel

När jag tittar på en film som en kompis har köpt när jag är hos henom?
När samma person "streamar" (via typ screensharing eller liknande) till min dator och vi båda tittar samtidigt på olika platser?
När samma person "rippar" filmen och skickar den till mig och vi sedan ser på den vid olika tillfällen?
När samma person delar sitt netflix konto med mig fast man inte får (och jag annars inte hade haft netflix överhuvudtaget)?
När jag besöker valfri torrentsida och laddar ner därifrån?
När jag sedan laddar upp den igen?
När jag äger torrentsidan och tjänar pengar på det?

Vart tycker du att den moraliska gränsen här går? Lagen är en sak såklart, men undrar vilka av dessa du tycker kränker upphovsrättsmännens rättigheter? (Vet att vissa av dessa självklart kommer räknas och andra inte)

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Vad säger du nu? Bara för att du sett en serie tidigare, betyder det att du har rättigheten att ladda ner den?

Det tycker jag iochförsig (ifall man vid något tillfälle haft innehållet lagligt alltså), men det jag sa är att bara för att jag skulle laddat ner en film/serie, betyder det inte att jag inte kommer köpa/eller se den på annat lagligt sätt i framtiden.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

OK, här kommer du undan. Om det släpps på Netflix kommer inte Netflix inte förlora pengar på att du inte ser filmen där, men det gäller ju alla filmer du inte ser på Netflix. Men det bygger på att du faktiskt är abonnent.

Precis, sa bara att det är ytterligare en faktor som gör att den ekonomiska potentiella förlusten går ner.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Det stämmer nog, men om du skall vara en duktig medborgare är på linjär-TV du borde konsumera dina serier om du vill se dem innan de dyker upp på Netflix, HBO eller någon annan play-kanal.

Då är vi tillbaka på att distributionen är så dålig att folk väljer olagliga alternativ. Säger inte att det borde vara lagligt, men ifall man nu vill minska piratkopiering detta ett bra ställe att börja på.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jo, men det gör ju varken till eller från för kanal 6s ekonomi om de vet exakt hur många som inte tittar på Stargate SG-1 för att de piratat serien. De kommer inte få mer betalt av annonsörerna för det.

Menade alltså att det inte skadar serien ifråga (då hur "bra" den är fortfarande går att visa). Alltså borde det rimligtvis göra att den media som konsumeras mest blir den som streamingtjänster och tv-kanaler helst köper in.
Tror som sagt att mängden personer som både laddar ned och tittar på "normal TV" är väldigt liten, tror inte heller att många av dem skulle titta på "vanlig TV" ifall piratkopiering inte var möjligt, har dock inga bevis på denna teori.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Och, nej, det är sannolikt inga stora pengar det handlar.

OK, låt mig formulera om det som "är mer måna om sina egna rättigheter än att respektera andras rättigheter". Du blir upprörd om andra gör intrång på din "mänskliga rättighet" till personlig integritet samtidigt som du skiter fullständigt i upphovsmannens rätt till sitt verk. Tycker du inte att det haltar lite här?

Jag tycker att deras rätt är att få betalt för det de skapar. Vilket är vad det hela handlar om, upphovsrättskaparna vill (såklart) få in den maximala mängden pengar. Detta är ju målet för (nästan) alla företag och inte nödväntigtvis ett problem, men är relevant just för att förtydliga "vart skon klämmer".

Hur mycket pengar de förlorar på piratkopiering är det mest relevanta i frågan. Hur mycket detta är varierar ju bereonde på vem man frågar dock och är väldigt svårt att mäta. Jag tror inte det är särskilst mycket, går absolut att hitta studier som både visar på det och det motsatta dock.

Jag tycker också att de har 0 rätt att använda sina enorma resurser för att forma de lagar som råder. Jag tycker även att det är självklart att de mänskliga rättigheterna har högre prioritet än vad upphovsrätten har (dock betyder det inte att jag "skiter" i upphovsrätten).

Jämförelsen mellan piratkopiering och brott mot den personliga integriten haltar dock väldigt. Likheterna är väl att båda sker digitalt möjligtvis, men utöver det så ser jag inga likheter. Det blir lite som att exempelvis försöka jämföra snatteri med olaga hot, brotten är så olika att jämförelser blir svåra där (likställer eller jämför inte dessa brott med piratkopiering eller brott mot den personliga integriteten).