Permalänk
Medlem

Backup i hemmet

Jag har på senare tid börjat fundera mer och mer på att ha någon backuplösning hemma. Frugan pluggar mycket med arbeten och forskning, jag jobbar ibland hemifrån och lite annat så skulle en av våra maskiner rasa så är det nästan katastrofalt. Jag jobbar med IT till vardags, inom hårdvara, så har lite allt möjligt gott och blandat hemma. En HP 380DL G6 med 4x900GB SATA-diskar som jag tänkt raida i RAID1+0 (tror ja blir bäst?). Jag har en NAS liggande med 2x4TB SATA, ett par tower-PC och en uppsjö med hårddiskar i varierande storlekar.

Min tanke är, en Linux-server? Kanske med FTP och sen tala om för Windows att den ska FTP'a upp vissa specifika kataloger en gång/dag, eller hur hade ni gjort? Få tag i hårdvara är inga problem, om det jag har inte räcker, men det hade varit smidigt att slippa behöva köpa in mer, om än billigt!

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk

Jag använder SCP till en NAS på remote site. Den gör det varje söndag med ett cronjob

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Jag har på senare tid börjat fundera mer och mer på att ha någon backuplösning hemma. Frugan pluggar mycket med arbeten och forskning, jag jobbar ibland hemifrån och lite annat så skulle en av våra maskiner rasa så är det nästan katastrofalt. Jag jobbar med IT till vardags, inom hårdvara, så har lite allt möjligt gott och blandat hemma. En HP 380DL G6 med 4x900GB SATA-diskar som jag tänkt raida i RAID1+0 (tror ja blir bäst?). Jag har en NAS liggande med 2x4TB SATA, ett par tower-PC och en uppsjö med hårddiskar i varierande storlekar.

Min tanke är, en Linux-server? Kanske med FTP och sen tala om för Windows att den ska FTP'a upp vissa specifika kataloger en gång/dag, eller hur hade ni gjort? Få tag i hårdvara är inga problem, om det jag har inte räcker, men det hade varit smidigt att slippa behöva köpa in mer, om än billigt!

Jag är i färd med att bygga en egen "DIY-NAS", som får agera arkiv, backup samt köra lite lättare serverfunktioner. Har tittat en del på unRAID, och det verkar intressant men jag vet inte så mycket om det än. Det jag ser framför mig är att den får agera som Time Machine för min Mac, och som NAS i övrigt. I kombination med backup av själva lagringsmaskinen hos typ Backblaze så tror jag att jag är hemma. Det låter som att du redan har prylar nog för att Frankensteina ihop en lagringsserver, men du kanske behöver stöd för att kunna få redundans över diskar med olika storlekar (om du har för avsikt att slakta din NAS också)?

Jag kommer i alla fall undersöka unRAID närmare, FreeNAS kan också vara ett möjligt alternativ.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Varför inte använda windows egna backupprogram och lägga filerna på en nas?
Det går att schedulera

Permalänk
Medlem

Jag gör backup lokalt till en annan fysisk HDD som sitter i datorn med hälp av Acronis True Image 2019, kör samma backup till Microsoft Onedrive, kör samma backup till Acronis Cloud och kör slutligen samma backup till en Drobo DAS via USB3.

Dvs, en (1) backup av filerna hamnar på fyra ställen varav två är off site. Backup gör jag en gång om dagen. Varje söndag flyttas backupperna till Onedrive, Acronis Cloud och till min DAS. Oftare desto mer värdefull datan är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Jag använder SCP till en NAS på remote site. Den gör det varje söndag med ett cronjob

SCP..det är ett SSH-protokoll va? SSH är ju alltid intressant, kör du något speciellt program i Windows då, eller hur flyttar du över filerna?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Varför inte använda windows egna backupprogram och lägga filerna på en nas?
Det går att schedulera

Jag har inte kollat närmare på mjukvaru eller HUR filerna ska föras över än. Vilket protokoll använder Windows, eller flyttar det över nätverket?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Jag gör backup lokalt till en annan fysisk HDD som sitter i datorn med hälp av Acronis True Image 2019, kör samma backup till Microsoft Onedrive, kör samma backup till Acronis Cloud och kör slutligen samma backup till en Drobo DAS via USB3.

Dvs, en (1) backup av filerna hamnar på fyra ställen varav två är off site. Backup gör jag en gång om dagen. Varje söndag flyttas backupperna till Onedrive, Acronis Cloud och till min DAS. Oftare desto mer värdefull datan är.

Ja, det där är steg 2 sedan. När jag har en fungerande backup från våra arbetsmaskiner till en server, så ska jag kika på cloud storage också, men det blir Steg 2 sen

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Jag har inte kollat närmare på mjukvaru eller HUR filerna ska föras över än. Vilket protokoll använder Windows, eller flyttar det över nätverket?

Det var ett tag sen jag sysslade med sådant, men Windows-protokollet för nätverksdiskar är väl Samba (SMB), vilket jag vill minnas funkade ganska jäkla bra, till och med Apple hade bra stöd för det (både på Time Capsules och för att ansluta som klient).

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Det var ett tag sen jag sysslade med sådant, men Windows-protokollet för nätverksdiskar är väl Samba (SMB), vilket jag vill minnas funkade ganska jäkla bra, till och med Apple hade bra stöd för det (både på Time Capsules och för att ansluta som klient).

Ja, finns det en fungerande...funktion..redan i Windows, så är det klar smidigast. Av våra 4 maskiner, så snurrar 3 Windows och den fjärde Ubuntu, så den kan jag ju confa sen. Men Windows egna inbyggda ska jag definitivt kika på

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med följande: https://gist.github.com/ErikThorsell/09a5ee8b5544bb9fbdd97e6a...

Servern som jag synkar emot kör ZFS RAID-Z2.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

I senare versioner av windows finns två olika typer av backup. Och beroende på version av Windows så finns lite olika stöd i dessa två olika typer av backup.

Är inte helt 100% på om det kanske förändrats på senare år, men en PRO licens gav iallafall förr möjlighet att ta backup direkt till en nätverksenhet (SMB/CIFS) på det klassiska sättet.
Går att schemalägga och gör backup på ett "klassiskt" vis.

Permalänk
Skrivet av TheJonaz:

SCP..det är ett SSH-protokoll va? SSH är ju alltid intressant, kör du något speciellt program i Windows då, eller hur flyttar du över filerna?

Jag kör linux och rclone helt och hållet.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken produkt som används - se till att prova att återställa data, helst på helt ny burk men vart fall på en helt ny/tom disk med annan (större) storlek än den gamla burkens disk.

det finns dessvärre systembackup från windows som är oduglig om man inte hittar exakt samma disk (märke och storlek) om man skall göra en full systemrestore - den typen av backup kan inte under windows hantera att disken har annan geometri än den disken hade när systembackuppen gjordes. Det viktiga är att testen gör just på annan disk med annan storlek, för kör man tillbaka på den befintliga disken så kommer det givetvis att fungera, men det läget har man inte om det är diskhaveri...

---

att spara backupfiler via SMB/nätverksvolymer är inge bra - den vägen härjar också moderna ransomware
och kan kryptera upp rubbet med samma rättigheter som användaren på den smittade datorn.

backupper bör gå igenom protokoll som ransomware-virus inte har kännedom eller måste få fram ytterligare passord innan access - ett av dem är tex. via ssh, andra några av de protokoll som används av molnlagringsstjänster.

backupfilerna som lagars på tex NAS skall heller inte vara åtkomliga via SMB/nätverkvolym, måste det vara synligt så skall de sättas i read-only mode över nätverksvolymerna.

backupprogram som tex. duplicati kan skicka backupfilerna via ssh till en NAS och dessutom har historia på filerna.

slutligen - även en NAS måste tas backup på ibland...

Permalänk
Medlem

@TheJonaz:
Hittat något bra alternativ?
Är precis i färd att slänga upp en freenasburk till hos mina päron och använda deras inbyggda sync. Sen kör jag en hemma också som filserver. Snapshots enligt behov, sedan ska det synkas auto mellan den och den hos mina päron. Så skulle det rasa hos mig så är det en exakt kopia hos dem att fortsätta köra på bara. Antingen kör du över internet eller via vpn. Stödjer givetvis kryptering. Och med ZFS i botten så är du rätt safe.

Visa signatur

.

Permalänk
Hjälpsam

Enklast är väl molnet direkt.
Du kan ha 42 Nasar hemma, men brinner huset upp, ryker varenda en.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Enklast är väl molnet direkt.
Du kan ha 42 Nasar hemma, men brinner huset upp, ryker varenda en.

Backar datorn till en NAS, och NAS:en till molnet (Backblaze B2). Att backa över lokala nätverket till NAS:en går fort, sedan kan NAS:en stå i lugn och ro och tanka upp det till nätet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pepsin:

Backar datorn till en NAS, och NAS:en till molnet (Backblaze B2). Att backa över lokala nätverket till NAS:en går fort, sedan kan NAS:en stå i lugn och ro och tanka upp det till nätet.

Låter som en bra lösning, där borde man även kunna sänka kravet på NAS:ns säkerhet, tom en ensam disk borde duga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Backar datorn till en NAS, och NAS:en till molnet (Backblaze B2). Att backa över lokala nätverket till NAS:en går fort, sedan kan NAS:en stå i lugn och ro och tanka upp det till nätet.

är på gång med att bygga en egen NAS och köra ungefär samma grej, tänkte att Backblaze Computer Backup som erbjuder "obegränsad backup av en maskin för $50 per år"* lät som en bra idé för NASen.

* men det visade ju sig inte funka för exempelvis Synology, FreeNAS eller Unraid som jag tänkte köra, och med nånstans mellan 1-2 TB initial data (mycket foto och film) låter B2 ganska dyrt. Hur mycket pengar lägger du på molnlagring över tid?

Generellt: Är exempelvis B2 värt det, eller finns det billigare alternativ?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Jag har en HP Microserver där hemma som kör Debian. Windowsmaskinerna kör Duplicati till servern för backuper av allt viktigt. Linuxmaskinerna kör rclone. Synkar filer mellan alla mina enheter med Seafile (tyckte det var smidigare att få att lira än t.ex. OwnCloud/Nextcloud). Har sen molnbackup av servern med Crashplan på deras small business plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Oavsett vilken produkt som används - se till att prova att återställa data, helst på helt ny burk men vart fall på en helt ny/tom disk med annan (större) storlek än den gamla burkens disk.

det finns dessvärre systembackup från windows som är oduglig om man inte hittar exakt samma disk (märke och storlek) om man skall göra en full systemrestore - den typen av backup kan inte under windows hantera att disken har annan geometri än den disken hade när systembackuppen gjordes. Det viktiga är att testen gör just på annan disk med annan storlek, för kör man tillbaka på den befintliga disken så kommer det givetvis att fungera, men det läget har man inte om det är diskhaveri...

---

att spara backupfiler via SMB/nätverksvolymer är inge bra - den vägen härjar också moderna ransomware
och kan kryptera upp rubbet med samma rättigheter som användaren på den smittade datorn.

backupper bör gå igenom protokoll som ransomware-virus inte har kännedom eller måste få fram ytterligare passord innan access - ett av dem är tex. via ssh, andra några av de protokoll som används av molnlagringsstjänster.

backupfilerna som lagars på tex NAS skall heller inte vara åtkomliga via SMB/nätverkvolym, måste det vara synligt så skall de sättas i read-only mode över nätverksvolymerna.

backupprogram som tex. duplicati kan skicka backupfilerna via ssh till en NAS och dessutom har historia på filerna.

slutligen - även en NAS måste tas backup på ibland...

Jag har en Synology NAS som jag skall sätta som backuplocation för våra telefoner här hemma och laptops.
Så hur kör man en SSH backupsync via dom? Har du någon tips på tutorial eller var jag ska läsa vidare? För din poäng om ransomeware osv är väldigt viktiga idag. Jag vill inte att något ska hoppa från min dator till NASen.
Det är främst bilder som skall backas upp bör sägas..

Visa signatur

Citera för svar!