Winamp återuppstår under 2019

Permalänk
Medlem

Visst kör jag fortfarande winamp. Ser ingen anledning att sluta eftersom mp3 arkivet tar upp några Gig. Men så köper jag faktiskt fortfarande CD skivor ibland oxå och lyssnar på... Har faktiskt fortfarande en MiniDisc jag använder lite då och då oxå när jag är less på kvalitén när man lyssnar på musik i mobilen. När man inte har bra mobil datatäckning överallt så är det ganska värdelöst att streama.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem

Funderar nästa på att gå tillbaka till CD-skivor, mp3 filer, Winamp och en hedelig mp3 spelare haha. För mig är det något lyxigt med att gå ut på en promenad utan iphone Det är ju typ 1% av det som står på facebook som är till någon nytta men ändå tar jag upp och kollar på iphonen ändå.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Skrivet av kaput:

Mja, tänker lite likadant, men vill lägga till att de måste lyckas med allt det utan att det blir tokbloatat och/eller fullpackat med reklam också.

Absolut. Ser helst att det kommer helt utan reklam då inga av de appar den skulle kunna ersätta har detta. Det bästa för att undvika bloating vore förmodligen att man endast installerar plugins för de tjänster man kommer att utnyttja. Onödigt att ha samtida stöd för Spotify, apple music, tidal m.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Funderar nästa på att gå tillbaka till CD-skivor, mp3 filer, Winamp och en hedelig mp3 spelare haha. För mig är det något lyxigt med att gå ut på en promenad utan iphone Det är ju typ 1% av det som står på facebook som är till någon nytta men ändå tar jag upp och kollar på iphonen ändå.

Gå istället ett steg längre till vinyl. Allt detta prat om FLAC och lossless, när CD är en lossy digitalisering av analogt ljud i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Gå istället ett steg längre till vinyl. Allt detta prat om FLAC och lossless, när CD är en lossy digitalisering av analogt ljud i sig.

Ja snart skickar jag mail via brev också.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Gå istället ett steg längre till vinyl. Allt detta prat om FLAC och lossless, när CD är en lossy digitalisering av analogt ljud i sig.

Svårt att ta med på en promenad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Aldrig använt Winamp (skam!) och ser inte något behov av en mediaspelare idag. De få gånger jag spelar upp ljudfiler använder jag Foobar. Antar att mycket har att göra med nostalgi.

Foobar <3

Troligen mycket nostalgi som sagt. Efter att ha kört Winamp och laddat ner custom skins osv kommer nostalgin krypande även här. Men användningsområdet idag känns begränsat.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Är en av tokstollarna som fortfarande använder programmet dagligen. Frågan är ju om gamla plugins fortfarande fungerar på den nya versionen, annars får det vara.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Svårt att ta med på en promenad

Det var lite skämtsamt menat. Men på promender kan man kompromissa med ljudkvaliten, hemma finns det inga hinder.

Permalänk

Jag bytte till MusicBee cirka ett år efter Winamp lades ned.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kör också winamp still, funkar utmärkt till mp3, flac, sid tunes och atari/amiga mods som jag lyssnar på lite då å då.
Ser fram emot ny version om de inte F___ upp den totalt.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Kul projekt att hålla liv i.

Men många har helt lämnat mediauppspelare bakom sig misstänker jag? Spotify fungerar ju till nästan allting även om där såklart är vissa nackdelar som utbud och kvalitet.

Absolut. Fler och fler går eller har gått över till alla dessa olika strömmar av musik som finns idag.

Konceptet har jag ingenting som helst emot. Däremot är jag inte speciellt förtjust i klienten för Spotify.

Foobar2000 däremot. Är väl främst organiseringen, biblioteket jag tänker på. Så MP3 och liknande format får det förbli ett tag till för min del.

Permalänk
Medlem

Bytte till Foobar200 långt innan Winamp lades ned men använder inte det längre. Lyssnar på musik via youtube senaste åren.

Winamp användes dock länge och en kompis har fortfarande det.

Winamp symboliserar en annan tid. Innan smartphones när det bara var vi nördar som satt på internet vid en burk med CRT skärm och använde ICQ,MSN eller Skype för att chatta. Det fanns inte sociala medier i dagens bemärkelse även om Lunarstorm och liknande sidor fanns. Ibland har jag nostalgi för den tiden då man satt vid datorn och chattade med vänner hela dagarna. Numera är man ständigt nåbar via smartphone men i praktiken pratar jag inte med någon annat än att skicka något SMS då och då. Smartphone gjorde att precis alla började hänga på nätet. Kan inte säga att det är sämre men det är annorlunda. Det kändes som en klubb för tonåriga nördar innan och nu används det av de som var för "coola" för det då för 15 år sedan och de lägger upp selfies på Instagram och liknande. Smartphones ändrade internet rejält eftersom man inte var tvungen längre att sitta framför en dator hela kvällarna utan man hade tillgång till internet överallt så de som hängde på stan istället för att sitta hemma i mörkret med skärmen som belysning nu använde internet minst lika mycket. Som sagt säger inte att det är sämre men nostalgi kan man ha. Winamp är en del av en svunnen tid en tid av ICQ, SNES9x, DivX player, Kazaa, CS 1.6 m.m. Jag tror inte det någonsin kommer bli lika stort igen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande 2.95 för min musik. Men nästan all min musik (förutom lite punk) är från den tid när den spelaren var ny, eller äldre.modern musik suger generellt balle.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Funderade på att byta program när det krånglade lite för 1-2år sedan

Alternativen som verkade lovande var då.
Winyl
Cowon JetAudio
Dopamine

Men efter en ominstallation så fungerade Winamp som vanligt.
Senaste konstiga ljudformatet jag kommit i kontakt med, .dsf (tror det är rippat från SACD) fungerade också efter att ha installerat plugin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

https://i.imgur.com/hG4WZcN.jpg

Ibland är det enklaste = det bästa. Man ska ju bara lyssna och njuta av musiken och inte trycka på olika likes pilla med onödiga funktioner och se vad andra lyssnar o.s.v.

EDIT: har använt samma version länge nu...
ver 5.666 det låter som en bra version

THIS!!!!
Använder samma Version dagligen och jag enbart lyssnar på egna mp3 filer.
Jag har Spotify, men har inte loggat in där sen det fanns i ungefär en vecka i Sverige.

Jag tycker att Winamp är allt man behöver. Har använt det sen det kom i stort sätt och det är efter drivisar det första som jag brukar installera när jag sätter upp datorn på nytt.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Använde alltid Winamp förr (början av 2000-talet), men inte nu för tiden. Har det i dag portabelt i molnet, men Qmmp har tagit över, som jag också kör portabelt genom molnet. Det mättar all min musikhunger och använder aldrig Deezer, Spotify, Digitally Imported, eller Grooveshark nu för tiden.

När jag inte lyssnar genom Qmmp, kör jag chillout-, female trance-, och epic orchestra/sci-fi-mixar på YouTube.

Tog bort "på" i "kör jag på" i den sista meningen.
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Varför? Antingen så strömmar man och så finns redan foobar. Vilket behöv finns det för ett nytt winamp?

Permalänk
Skrivet av adzer:

Varför? Antingen så strömmar man och så finns redan foobar. Vilket behöv finns det för ett nytt winamp?

För att foobar är ett blekt alternativ jämfört med underbara Winamp. Eller så var det åtminstone när jag testade Foobar, gillade inte alls det programmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Kul projekt att hålla liv i.

Men många har helt lämnat mediauppspelare bakom sig misstänker jag? Spotify fungerar ju till nästan allting även om där såklart är vissa nackdelar som utbud och kvalitet.

Om du tycker Spotify har en bra integrerad mediauppspelare har du missat mycket. Prova Winamp eller liknande med några plugins så har du svårt att gå tillbaka.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Om du tycker Spotify har en bra integrerad mediauppspelare har du missat mycket. Prova Winamp eller liknande med några plugins så har du svårt att gå tillbaka.

Menar att enkelheten av att skapa spellistor i Spotify när man redan har ett sökbart bibliotek gör att många väljer den vägen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Winamp 2.95 calling in. Samma installation sedan den kom 2003

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Menar att enkelheten av att skapa spellistor i Spotify när man redan har ett sökbart bibliotek gör att många väljer den vägen.

Att Spotify tillför värdefullt innehåll att spela håller jag med om. Spellistorna är begränsade till deras egna system men är väl ganska ok implementerade.

Men ljudet kommer inte i närheten av den svarta magin som Winamp med lite plugins kan åstadkomma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktiv