Permalänk
Medlem

Köpråd i7-4790K vs i7-8700K

Tjenare!

Går i tankarna om man kanske skulle uppgradera datorn. Har lust att börja streama lite smått men märker att det är ganska krävande på datorn. Tänkte byta ut min i7-4790k mot en i7-8700k men är inte helt säker på om det faktiskt är värt det. Jag blir tvungen att byta ut både moderkort och ram minnen men det kanske inte är en alltför dålig idé för det.
Har ett gtx 980 i datorn om det är intressant information.

Vet inte om man kanske bara skulle försöka sig på att överklocka cpu:n. Har vattenkylning med en fläkt så borde kunna hålla tempen i sådana fall? Aldrig överklockat någon cpu men är väl inte alltför svårt att lära sig på youtube.

Förövrigt, finns det någon bäst-före på kylpasta, så man kanske borde göra en kylpastaservice på cpu:n så att säga? Var ju ändå 2-3 år sedan den blev insatt!

Lite info:
passMark 4790k vs 8700k

ark 4790k vs 8700k

Permalänk
Avstängd

Ja du..

Beror på vad du streamar och med vilka inställningar. Pröva ställa ner streamen lite men 720p@60 fps borde funka med den processorn.

Men du lär märka stor skillnad mot 8700k/2700x sen om det är värt det eller ej är svårt att svara på. Det är upp till dig om du vill lägga de pengarna för att kunna streama i god kvalite och utan påverkad spelupplevelse.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Beroende på vilka krav du har kan det vara väldigt fördelaktigt att låta den inbyggda GPUn i processorn sköta den biten. Bildkvaliteten blir enligt vissa lite sämre, men det blir i princip ingen belastning på resten av systemet så du tappar ingen prestanda.

https://obsproject.com/forum/threads/intel-quick-sync-is-beau...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Klart du ska testa att överklocka lite innan du uppgraderar.

Om inte annat så tycker jag du borde vänta med ev. cpu-köp för stunden då vi står inför en stor release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Beror på vad du streamar och med vilka inställningar. Pröva ställa ner streamen lite men 720p@60 fps borde funka med den processorn.

Men du lär märka stor skillnad mot 8700k/2700x sen om det är värt det eller ej är svårt att svara på. Det är upp till dig om du vill lägga de pengarna för att kunna streama i god kvalite och utan påverkad spelupplevelse.

Det är såpass ändå? Tror du att det skulle vara lika märkbart även om man överklockar cpu:n?

Skrivet av fiskebulle:

Om inte annat så tycker jag du borde vänta med ev. cpu-köp för stunden då vi står inför en stor release.

Du menar 9900k releasen? Vet inte om jag har lust att lägga ytterligare 2000kr på det, med tanke på moderkort och ram som måste köpas till samtidigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kamonco:

Det är såpass ändå? Tror du att det skulle vara lika märkbart även om man överklockar cpu:n?

Du menar 9900k releasen? Vet inte om jag har lust att lägga ytterligare 2000kr på det, med tanke på moderkort och ram som måste köpas till samtidigt.

Jag tycker du bör ta ner inställningarna lite och se om du når ett önskat resultat. Samt överklocka. Sen vet jag ju inte vad du har för krav. Vill du streama på hög kvalite o få allt att lira smidigt så kmr du behöva uppgradera.

Alltså: testa lite innan du gör något förhastat. Funkar det inte som du vill efter det: kör hårt.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Kamonco:

Det är såpass ändå? Tror du att det skulle vara lika märkbart även om man överklockar cpu:n?

Du menar 9900k releasen? Vet inte om jag har lust att lägga ytterligare 2000kr på det, med tanke på moderkort och ram som måste köpas till samtidigt.

Som sagt, kolla om du kan streama med Quicksync eller Nvidia Shadow Play. Då behöver du inte uppgradera alls och kan köra i hög kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Jag har en i7 8700k och ett gtx 1080 med en 1440p skärm-. Jag stremar med Shadow play, funkar hur bra som helst.
Streamar 60fps 1080p.
Har provat OBS men känns laggit / stutter.
/Dennis

Visa signatur

I5 3570k @4,2Ghz | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Corsair TX 850W PSU | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB ||Corsair Cooling Hydro H60 | Windows 8 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagreenskin:

Jag har en i7 8700k och ett gtx 1080 med en 1440p skärm-. Jag stremar med Shadow play, funkar hur bra som helst.
Streamar 60fps 1080p.
Har provat OBS men känns laggit / stutter.
/Dennis

Du kan streama med nvenc i OBS om du föredrar det interfacet framför shadow play.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk

@Leyer: Aa jag vet.
men OBS verkar ha något strul. Blev svartskärm när man streamar i vissa spel. Så håller mig till shadow play. Eftersom det är så lätt att aktivera. Och det flyter på bra när man streamar.

Visa signatur

I5 3570k @4,2Ghz | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Corsair TX 850W PSU | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB ||Corsair Cooling Hydro H60 | Windows 8 x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kamonco:

Du menar 9900k releasen?

Tror att han kan mena Zen 2. Visserligen kommer den inte fören i höst, men jag skulle nog säga att det är "snart".