Seagate 1tb extern hårddisk låter/lyser men hittar ingen kontakt

Permalänk
Inaktiv

Seagate 1tb extern hårddisk låter/lyser men hittar ingen kontakt

Kollade ett fäst inlägg här där man skrivit "Det finns dock ett knep, och det är att flasha om firmwaren i BIOS via seriellkabel med diverse hårdvaruhack, vilket inte borde ta mer än 30min för den händige. Här är en förklarande film:
http://www.youtube.com/watch?v=29FztWJVxbM"

Tyvärr finns inte detta youtubeklipp kvar (och jag är verkligen inte händig när det gäller datorer). Det gällde visserligen relativt nya hårddiskar, min har ungefär 5-6 år på nacken.

När jag kopplar in disken i min stationära dator hör jag "ljudet" i windows som alltid kommit när jag pluggat in hårddisken, Den lyser blått. Men under min dator kommer den inte upp. Jag har inte tappat den eller något likande. Någon som vet vad jag kan göra, eller är det bara att acceptera att den är borta och investera i en ny? Provat flera olika USB-portar + stationär/laptop.

Permalänk
Medlem

@anon172717:
Kontrollera om den syns i diskhanteraren (enklaste sätt att starta det är att skriva diskmgmt.msc i kör), då den kan ha tappat sin/a partition/er, och utan den/dem så kommer inget att visas under min dator.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv

@Belzader: Hittar den inte där. Antar att det betyder att den är helt körd?

Permalänk
Medlem

Kan också vara kontroller-kortet i det externa chassit som slutat funka, så det behöver inte vara fel på själva HDDn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

@anon172717:
Precis som maskeradmannen skriver så kan det vara USB kontrollerkortet i den som har gått sönder.
Eftersom den troligtvis inte längre har garanti, kan du öppna chassit på den för att få ut disken (kan kräva en del våld, då de många gånger inte är gjorda för att öppnas) sen kan du prova disken i en dator, fungerar disken då, så är det fel på kontrollerkortet.

Ett annat sätt att kontrollera om det är eventuellt fel på disken eller inte om man inte vill öppna chassit på den, är att ha örat mot den när den kopplas in till en dator (eller stömsätts om den har en strömadapter), hörs det inget missljud typ klickande, utan man hör disken spinna upp (brummande ljud), så är det i regel inte disken det är fel på.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Att testa diskar i windows är rätt trubbigt i och med att ingenting syns om inte allt är precis rätt och i regel fungerar det bättre i linux då OS:t är rätt duktig på att hitta diskar även om det inte skulle finnas fungerande partitioner etc. på disken.

är disken inkopplad och i linux-konsol (som root) så kommer enheten att synas som sdx (x är något mellan a-z) med kommandot lsblk om disken över huvudtaget är accessbar.

Seagate har också testprogram man kan ladda ned och köra för att kolla diskarnas status.