Intel Core i9-9900K, Core i7-9700K och Core i5-9600K får stöd för 128 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwei:

Jag är nyfiken så ursäkta min okunskap. Men vad gör man som inte 64GB ram räcker till?

förutom det som andra nämnt, så kan man dedikera säg 16 / 32gig till en ram cache för hdd/ssd. om man har det över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Minns när man petade i 128 MB i datorn och tyckte det var enormt mycket

Jag köpte RippinKittins 32GB minnen för 890 kr så hade hon skrivit

"Säljer ett kit med 32 GB - 2133 GHz Corsair Dominator Platinum #DDR3 minnen billigt. Kan postas i originalförpackning samt ytterligare skydd. Tar 800 SEK om du betalar frakt. Fullt friska och körda i Memtest86. Bara att höra av sig:"

Se röd text. Måste vara världens snabbaste minnen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av kaptenperre:

Kanske lite offtopic, men varför kör du med 100+ flikar? Jag tänker att det tar längre tid då att komma åt en flik än om du kör med de kanske 10 som du använder oftast. Vill jag gå in på t.ex. Sweclockers så trycker jag "ctrl + t" sen "sw" sen "enter". Det tar en halv sekund kanske. Ska jag leta bland 150 flikar och hitta igen tar det betydligt längre tid. Vill jag spara sidor för att komma ihåg finns det t.ex. bokmärken för det. Jag har alltid funderat varför då det är rätt många som gör som dig, du kanske kan förklara? Vem vet om jag börjar med det också sen

Själv kör jag med 32 GB minne sedan ett par år tillbaka. Jag använder sällan mer än 16 GB, men det händer och då är det väldigt skönt eftersom det går så otroligt mycket segare om det ska lagras på SSD disken istället.

32GB på min primära också. Vad mina 150 flikar mest egentligen handlar om, är att jag blivit något förbannat glömsk på senare dagar. Jag lämnar därför skiten öppet i olika fönster ungefär som ett "resume session".

Ja det går att spara sessions på andra sätt, men jag behöver nått som är "in your face" och scrollat o klart från där i tex texterna jag befinner mig.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon159643:

9900K kommer nog vara herre på täppan utan detta stöd inom mainstream. Med med 128GB ram kommer 9900K göra en "humiliation" emot andra maskiner på större laster.

OK, det var inte så jag uppfattade följande (min fetning): ”Helt plötsligt blev i9-9900K herren på täppan på mainstream cpuer.”

Citat:

Jag gillar inte hur ordet entusiast används i datorsammanhang. Om man så får sin pappa att köpa en Xeon Platinum, 2X bästa Quadro osv, vi kanske pratar om en kostnad på runt 300 00kr. Så skulle jag inte per automatik kalla den för en entusiast-dator utan en pappa-betalar dator.
En entusiast-dator är för mig skapad av en datorteknikintresserad person som i sin skapelse känner en njutning av det. Självklart bör mjukvarusystemen på datorn höra till, att enbart köra standardwindows, ha standardprogram där den gör standardsaker så faller man in under mainstrean.

Jag ser samma sak med bilar, en bil idag blir inte per automatik entusiast bara för den har ett par hundra hästkrafter och kostar långt över 500 00kr.

Nå plattformen 1151 och 9900K är riktad för den stora skaran, det betyder dock inte att de behöver sitta i ett stanardbygge och köra stanardsaker. Så det blir lite semantik, men man brukar kalla målgruppen av dem för maistream.
Sedan 128GB minne har n stor brist som jag nämnde innan det är att det idag kostar över 20 000kr. Skulle priset gå ner till 5000kr, så skulle man se folk här och där som hade denna minnesmängd och tillfullo utnyttjade den på deras 9900k.
Men med dagens minnespriser blir dessa riktigt exotiska.

Kan absolut förstå vad du menar där. Jag frågade dock inte om innebörden av ”entusiast”, utan det var bara ett exempel jag gav på vad man kanske kallar nästa steg efter ”mainstream”. Du fick även ”power user” som ett konkret alternativ, och du fick välja vilken annan beteckning du ville.

Så frågan kvarstår: När/var övergår ”mainstream” till nästa nivå i dagsläget?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hjälpsam

Man köper knappast en 9900k enbart för tunga laster.

Skall man enbart köra tyngre laster, kommer man bättre och billigare undan med en TR 1920 för 4500 kr.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s378423370&o=produkt_p...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

OK, det var inte så jag uppfattade följande (min fetning): ”Helt plötsligt blev i9-9900K herren på täppan på mainstream cpuer.”

Kan absolut förstå vad du menar där. Jag frågade dock inte om innebörden av ”entusiast”, utan det var bara ett exempel jag gav på vad man kanske kallar nästa steg efter ”mainstream”. Du fick även ”power user” som ett konkret alternativ, och du fick välja vilken annan beteckning du ville.

Så frågan kvarstår: När/var övergår ”mainstream” till nästa nivå i dagsläget?

Jag ser det som semantiska frågor som kan vara roliga att filosofera om, men jag har ont om tid. Det som för vissa är poweruser är stora servrar för miljontals kronor. Medans andra ser de som köper en dator för 10 000kr på elgiganten som detta. Min poäng har dock varit att hårdvara som säljs till den stora skaran i helt vanliga butiker nu går att utrusta med mycket minne.