Fått iTux-fiber, finns någon statistik på driftkvalitet mellan operatörerna?

Permalänk
Medlem

Fått iTux-fiber, finns någon statistik på driftkvalitet mellan operatörerna?

Hej,

Har precis fått iTux-fiber indraget i lägenheten i Göteborg och tänkte skifta över till det från ComHems kabelnät. Men när det kommer till val av operatör hittar jag väldigt lite relevant information för vilken jag skall välja. Priserna skiljer väldigt lite, servicekvaliteten och driftsäkerheten är viktigare för mig. Bahnhof hade varit ett självskrivet val ur nät-politiskt perspektiv men jag har läst oroväckande många klagomål här på Sweclockers om deras servicenivåer gällande hastighet och stabilitet i Göteborg i år.

Mina första försök till googling för att hitta statistik, jämförelser och rating/kundnöjdhet mellan iTux-operatörer i Göteborg har inte gett några resultat, bara priser som jämförs vad jag kan hitta.

Min fråga om hjälp gäller alltså om någon här har länkar till jämförelser mellan operatörerna som kan leverera bredband i iTux fiber i Göteborg?

Edit: alternativt, kanske någon med fiber från iTux i Göteborg kan dela med sig av om de haft stabilt och snabbt bredband från någon av operatörerna det senaste året, med bra ping och hastigheter?

Lade till sista stycket.
Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@Release:

Är väldigt lite skillnad mellan operatörer i ett stadsnät. Mesta problemen kommer i regel från stadsnätet.

Och så länge du undviker CG-NAT så kommer du nog inte ha några större problem oavsett operatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

@Release:

Är väldigt lite skillnad mellan operatörer i ett stadsnät. Mesta problemen kommer i regel från stadsnätet.

Och så länge du undviker CG-NAT så kommer du nog inte ha några större problem oavsett operatör.

Ok, är du säker på det? I några klagotrådar här har jag sett klagomål från Bahnhof-kunder som menar på att de har routing-problem och throttlad hastighet på kvällar när andra operatörer i samma nät inte har det. Det kan såklart vara påhitt sprungna ur frustration med dritstörningar, men det hade ändå varit intressant att hitta jämförelser på något annat än pris kring operatörerna. Stadsnätetsleverantören har jag ingen valfrihet med.

Jag vet inte vad CG-NAT är riktigt, har det inte med ipv4... typ att skapa sub-ips under en samlingsaddress för att spara in på ipv4-addresseringar? Jag har inte så bra koll på det, hur påverkar CG-NAT användning av streamingtjänster och datorspelande?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Jag vet inte vad CG-NAT är riktigt

Carrier-grade NAT (CGN) är ett sätt att designa ett nät hos peratörerna, på samma sätt som du gör hemma med en router för att få flera datorer att kunna använda samma externa ip-adress så kan operatörerna göra liknande, flera kunder delar samma externa ip-adress.

Det kan dock skapa endel problem, i alla fall enligt vad jag upplevt.

Permalänk
Medlem

Set ska i regel inte vara nån skillnad.
Iaf inte på stadsnötet jag är anslutet till, jag har bahnhof som tjänsteleverantör och haft nu i 10år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Carrier-grade NAT (CGN) är ett sätt att designa ett nät hos peratörerna, på samma sätt som du gör hemma med en router för att få flera datorer att kunna använda samma externa ip-adress så kan operatörerna göra liknande, flera kunder delar samma externa ip-adress.

Det kan dock skapa endel problem, i alla fall enligt vad jag upplevt.

Ok, det är väl en fråga att ställa till operatören innan man signar upp sig då antar jag. Tack för klargörandet, jag var inte säker på hur det implementeras.

Skrivet av Molotov:

Set ska i regel inte vara nån skillnad.
Iaf inte på stadsnötet jag är anslutet till, jag har bahnhof som tjänsteleverantör och haft nu i 10år

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men enligt din profil bor du i Norrbotten och jag letar info för iTux Göteborg.

Men med den knapphändiga info som verkar tillgänglig (samt er försäkran att det inte skiljer mellan operatörer) så är det väl bara att köra på Bahnhof med risk för att problem uppstår och sedan reklamera om tjänstens kvalitetsnivå inte når upp till det som utlovas.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Bara att byta om du inte är nöjd.

I det stora hela är det KO:n (ITUX i detta fall) som du bör ställa frågor om, då det är de som hanterar alla former av felärenden som skickas från kunderna.

Normalt sett vill du välja den ISP som också driver KO:n (ITUX), då de har störst chans att hjälpa dig på bästa/snabbaste sätt.

Permalänk
Skrivet av Release:

Ok, det är väl en fråga att ställa till operatören innan man signar upp sig då antar jag. Tack för klargörandet, jag var inte säker på hur det implementeras.

Jo, men enligt din profil bor du i Norrbotten och jag letar info för iTux Göteborg.

Men med den knapphändiga info som verkar tillgänglig (samt er försäkran att det inte skiljer mellan operatörer) så är det väl bara att köra på Bahnhof med risk för att problem uppstår och sedan reklamera om tjänstens kvalitetsnivå inte når upp till det som utlovas.

Tänk på att Bahnhof tilldelar dig CGNAT'at ip, men det är bara att fylla i ett online-formulär så blir du direkt tilldelad ett publikt ip.

Kör själv Bahnhof på itux och det var mycket riktigt en del belastningsstörningar, men det var flera år sedan. Tycker att linan fungerar perfekt oavsett tid på dygnet.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att ITUX är djävulens hantlangare. I min stad fick de för sig att flytta routrarna 9 mil bort, skapa några extra hopp och resultatet är en ping tid på >9 ms för att innan ha varit <4 ms.
Det är ju "lättare" och "effektivare" för dem som leverantör men inte för mig som kund.

Och då spelar det ingen roll vilken operatör som jag väljer då alla lirar i samma stadsnät och har samma förutsättningar...

Hoppas så starkt på att ITUX inte ska få förnyat förtroende när det blir dags för avtalsförhandling.

För övrigt.. grattis, fiber är najs

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Bara att byta om du inte är nöjd.

I det stora hela är det KO:n (ITUX i detta fall) som du bör ställa frågor om, då det är de som hanterar alla former av felärenden som skickas från kunderna.

Normalt sett vill du välja den ISP som också driver KO:n (ITUX), då de har störst chans att hjälpa dig på bästa/snabbaste sätt.

Eftersom jag bor i hyreslägenhet där nät-leverantören (vad är KO förkortning för?) blivit iTux så finns ingetn valmöjlighet, alltså har jag inte jämfört dem. Min fråga gäller huruvida det finns skillnader i hur iTux relation ser ut gentemot olika ISP.

Skrivet av frostfield:

Tänk på att Bahnhof tilldelar dig CGNAT'at ip, men det är bara att fylla i ett online-formulär så blir du direkt tilldelad ett publikt ip.

Kör själv Bahnhof på itux och det var mycket riktigt en del belastningsstörningar, men det var flera år sedan. Tycker att linan fungerar perfekt oavsett tid på dygnet.

Aight, jag hoppas på stabilitet i Linné-området och ska säga till om CG-NAT då. Tack för tipsen!

Skrivet av Gustav-P:

Själv tycker jag att ITUX är djävulens hantlangare. I min stad fick de för sig att flytta routrarna 9 mil bort, skapa några extra hopp och resultatet är en ping tid på >9 ms för att innan ha varit <4 ms.
Det är ju "lättare" och "effektivare" för dem som leverantör men inte för mig som kund.

Och då spelar det ingen roll vilken operatör som jag väljer då alla lirar i samma stadsnät och har samma förutsättningar...

Hoppas så starkt på att ITUX inte ska få förnyat förtroende när det blir dags för avtalsförhandling.

För övrigt.. grattis, fiber är najs

Tack, hoppas din situation förbättras.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@Release: KO står för kommunikationsoperatör.

Korta svaret är att ITUX ägs av ComHem, så det är med ComHem du bör få snabbast hanteringstider ifall felet skulle vara framme.

Permalänk
Medlem

@ormey: Ok, bra poäng. Men då är det Bahnhof eller Ownit det ändå står mellan för mig då. Tack för klargörandet, jag kallar det bara operatörer.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Har haft problem med DHCP hos Bahnhof, men supporttekniker sa att publik IP eventuellt kan hjälpa.