Fulkultur är tillbaka med dubbelavsnitt om Sagan om Ringen och Tolkiens värld

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Fulkultur är tillbaka med dubbelavsnitt om Sagan om Ringen och Tolkiens värld

Fyra månaders väntan är över och Fulkultur är äntligen tillbaka. Denna gång handlar det om J.R.R Tolkiens värld och Sagan om Ringen, som avhandlas i två nya avsnitt.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Feb 2015

Har precis lyssnat klart på båda och kan starkt rekommendera dem!
Jag personligen är lite besviken över "djupet" på avsnittet om böckerna, handlade lite för mycket om Åke Ohlmark och hans översättning.
Men avsnittet om filmerna är guld rakt igenom, de beskriver precis vad jag själv tycker.
Varning för gåshud!

🖥️ - FX-8350 @4.8Ghz ◾ Asus Sabertooth 990FX R2.0 ◾ 16GB @1866Mhz ◾ Powercolor 7970 @Stock
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 12TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G600 MMO

Trädvy Permalänk
Redaktör, 99
Plats
Sollentuna
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Gappa:

Jag personligen är lite besviken över "djupet" på avsnittet om böckerna, handlade lite för mycket om Åke Ohlmark och hans översättning.
Men avsnittet om filmerna är guld rakt igenom, de beskriver precis vad jag själv tycker.
Varning för gåshud!

Roligt att höra! När det gäller bokavsnittet tror jag absolut det kan komma fler avsnitt på ämnet, vi hade hur mycket som helst att prata om. Men man måste ju börja nånstans!

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

Somnade i biografen på alla 3 filmer. Får kanske ge dom en chans igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 1700 @ 3.89ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Okt 2005

Jag skulle kunna vänja mig vid detta! (Ett avsnitt fulkultur om dagen)

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | SSD ~2.5TB
SRV1 - P8P67 | 3770S 3.90GHz | 16GB | HD4650 | 15TB HDD
SRV2 - Z77A-GD65 | 3470S 3.60GHz | 16GB | LSI9211 | 40TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Idalin:

Roligt att höra! När det gäller bokavsnittet tror jag absolut det kan komma fler avsnitt på ämnet, vi hade hur mycket som helst att prata om. Men man måste ju börja nånstans!

Det hoppas jag att det gör! Kan lyssna på diskussioner om Tolkien hur länge som helst
Btw, om ni fick välja något slags forum att posta feedback på, vilket passar er bäst?

Tack för ett bra program!
Mvh

🖥️ - FX-8350 @4.8Ghz ◾ Asus Sabertooth 990FX R2.0 ◾ 16GB @1866Mhz ◾ Powercolor 7970 @Stock
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 12TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G600 MMO

Trädvy Permalänk
Redaktör, 99
Plats
Sollentuna
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Gappa:

Det hoppas jag att det gör! Kan lyssna på diskussioner om Tolkien hur länge som helst
Btw, om ni fick välja något slags forum att posta feedback på, vilket passar er bäst?

Tack för ett bra program!
Mvh

Vi spanar efter feedback på våra olika sajter (SweC, FZ och 99) i den mån vi tar upp avsnitten, men finns ju också på Instagram och Facebook där det också går att lämna feedback om man vill och har konto.

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Idalin:

Vi spanar efter feedback på våra olika sajter (SweC, FZ och 99) i den mån vi tar upp avsnitten, men finns ju också på Instagram och Facebook där det också går att lämna feedback om man vill och har konto.

*Hint hint* Starta en fjärde site med fokus på Fulkultur med tillhörande forum Rollspel, serier etc

P8Z77-V | i5 3570K@4,4ghz | Evo 212 | 4x4GB Corsair LP | Inno3D GTX 970 Air Boss Ultra | Asus Xonar DGX
850 Evo 250GB & 2x500GB | WD Green 2TB | Asus PB278QR | Corsair 760T | CoolerMaster V850
HP Microserver Gen8 1610 | Corsair Force F80 80GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Gappa:

Varning för gåshud!

Var det han som översatte ”The ancients roam the fields” till ”De gamla råmar på fälten”? (Eller något sådant). Kommer ihåg någon version av böckerna med den översättningen

Trädvy Permalänk
Redaktör, 99
Plats
Sollentuna
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av NordhNet:

Var det han som översatte ”The ancients roam the fields” till ”De gamla råmar på fälten”? (Eller något sådant). Kommer ihåg någon version av böckerna med den översättningen

haha, det låter som en Ohlmarks översättning ja.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av NordhNet:

Tycker att Ohlmark fått lite mer skit än han förtjänar.

1. På hans tid fanns det färre översättare, folk var inte lika duktiga på enegelska, man kunde inte heller gå ut på Internet om man var osäker.

2. Det är inte lätt att översätta Tolkien.

3. Ohlmark fick trots allt ett ganska fin flyt i svenskan, den nyare översättningen känns stelare.

Ja han gjorde en hel del märkliga misstag, det måste sägas.

edit
http://tolkien.mbor.se/omohlmarks.php

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Redaktör, 99
Plats
Sollentuna
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Ratatosk:

Tycker att Ohlmark fått lite mer skit än han förtjänar.

1. På hans tid fanns det färre översättare, folk var inte lika duktiga på enegelska, man kunde inte heller gå ut på Internet om man var osäker.

2. Det är inte lätt att översätta Tolkien.

3. Ohlmark fick trots allt ett ganska fin flyt i svenskan, den nyare översättningen känns stelare.

Ja han gjorde en hel del märkliga misstag, det måste sägas.

edit
http://tolkien.mbor.se/omohlmarks.php

Ja, det hoppas jag kommer fram i avsnittet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2011

Äntligen är världens bästa podd tillbaka, som vi har väntat! Mitt liv är räddat från den eviga loop som bestod av tidigare släppta Fulkultur-avsnitt

Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD55 | 2600k @ 4,2 GHz | GTX 970 | 16GB DDR3 | Samsung 840 EVO 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom är ju väldigt långsamma utanför striderna... men jag gillar dom.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Du e för dåligt för att kasta sten

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Idalin:

Ja, det hoppas jag kommer fram i avsnittet?

Där fick du mig allt.
Nej jag har inte lyssnat på poden än, skall lyssna lite senare, har inte haft tid än.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storstan
Registrerad
Dec 2003

Trevligt, ska ut på promenad strax och nu vet jag vad som ska lyssnas på
Tycker alltid det är sån där mysig sjunka ner i en soffan/fåtöljen stämning när ni diskuterar och man lär sig massor med nytt. Ser fram emot fler avsnitt i framtiden !

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016

Personligen tycker jag Sagan Om Ringen är ren skit, sett dom tre filmerna, ångrar det djupt. Dock vill jag lyfta det 01:34 korta klippet när Per Julin läser J.R.R Tolkien´s "Trobaldir". Väldigt roligt i mina öron. Tramshumor på hög nivå.

https://www.youtube.com/watch?v=6zYdnjVoQXI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Lite OT

Men Gollum finns i Left4dead1 som Hunter och mycket mera elak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det tycker jag du ska göra, även fast denna kommentar kommer från en som somnat till tvåan när jag var och kolla den på bio och två gånger efteråt hemma när jag försökt ge serien några chanser till.
Till slut för ungefär två år sedan lyckades jag faktiskt kika igenom alla filmer utan att somna men kan nu konstatera att denna triologi är ingenting för mig.
Dock tycker jag du bör ge dem en chans till, har gått några år så din uppfattning kanske är annorlunda idag.

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2010

Ah! gött med en,,, eller två poddar, med ett bra ämne dessutom.

2500K - 16GB - 1TB - 1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då hade jag sökt läkare för en diagnos.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge/Stockholm
Registrerad
Jan 2015

Varför kan man inte kalla lotr en trilogi? Okej, det är sex böcker, appendixer osv, men allt som allt är det ju ändå TRE Volymer

Dator 1: | i7 7700k | MSI GTX 1080 Gaming X | MSI Z270 Gaming pro carbon | Corsair LPX DDR4 16 GB | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge/Stockholm
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja, det låter rimligt. Jag har då inte somnat en enda gång och jag har nog sett filmerna cirka 300 gånger ~

Dator 1: | i7 7700k | MSI GTX 1080 Gaming X | MSI Z270 Gaming pro carbon | Corsair LPX DDR4 16 GB | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2002

Ett grymt dubbelavsnitt där del 2 (filmerna) var verkligen tumme upp. Och kul att ni är igång igen.
Bra deltagare i båda avsnitten och tycker verkligen om att ni får in Gustav som tillför ett yngre perspektiv på allt.

Däremot första delen, del 1 saknade tyvärr lite substans. Det kändes som själva dialogen om innehållet inte riktigt kom igång utan avsnittet handlade om översättningen i sig.

Fick själv böckerna i 8års-present. jubiliumsutgåvor av något slag som jag tog mig an att läsa då min far alltid somnade som försökte läsa dem för mig.
Blev nog de första böckerna jag faktiskt läste pärm till pärm.
Var också en av alla människor som campade/övernattade utanför bion när filmerna kom för de 2 första filmerna.

Hoppas ni återvänder till ämnet i framtiden.

För andra som är sugna på att läsa genom böckerna igen kan jag rekommendera podcasten Talking Tolkien. Det är 3 amerikaner som för en diskussion kapitel för kapitel av silmarillion, hobbit och lotr.
Kan vara kul att läsa i deras tempo och sedan lyssna på en diskussion. Deras kvalite av innehållet är lite upp och ner men alltid något.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Feb 2018

Hon heter så klart Philippa Boyens och inte Boyd. Så bra är mina killgissningar.

Kul med den fina responsen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2014

Det var ju väldigt fint för att vara fulkultur

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Det är synd att ni inte gör en podd mer i linje med sajterna också. Skulle gärna lyssna på en podd med mer inriktning hårdvara (Swec) eller gaming (FZ). Jag är tyvärr inte alls särskilt intresserad av det Fulkultur oftast handlar om, typ Star wars/Marvel/fantasygrejer/filmer/serier etc. Uppskattar fredagspanelen, men det känns inte riktigt "poddigt" på samma vis.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan vara en ide att inte gå på bio när du är sömnig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av AdoringFan:

Kan vara en ide att inte gå på bio när du är sömnig

Aldrig somnat förut och var inte sömnig, dom gjorde mig det.

Ryzen 1700 @ 3.89ghz, Palit GTX 1080 GR Premium