Myt - Kan en fläkt generera tillräckligt med ström för att förstöra moderkortet?

Permalänk
Medlem

Vad pratar vi on för fläkt?
Dagens borstlösa fläktar lär du inte få några problem med.
Pratar vi om någon gammal motor med borstar så kan det leda till skador. Men vette f-n om man hittar något annat än borstlösa fläktar i datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Med just Delta är det tvärt om.
Efter som de snurrar snabbare vid samma spänning så kommer de att generera mindre än långsamtgående fläktar vid samma varvtal.

Jag menar att köra dem FRÅN moderkortet, inte att använda en dammsugare för att rotera dem

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Hej,

Jag fick idag höra av en kompis att flera moderkort blivit förstörda av fläktar som är kopplade till moderkortet när man städar dator med lufttryck. Enligt honom kan en fläkt generera tillräckligt med ström när den får luft på sig så att den kan bränna moderkortet den är kopplad till?

Vad tänker ni om detta, är det möjligt?

Din bekant har råkat ut för en av 3 saker saker:

1. Hans dator har vara mycket mycket skitig, när han ger sig på den med tryckluft som i det stora hela är ordentligt mycket kraftfullare än dators fläktar så har skit hoppat runt som pajjat moderkortet, kanske dam som är statiskt laddat och kortat något.

2. När han sprutat luft som är minusgrader har han skapat kondens och kortat moderkort.

3. Den vanligaste är dock den klassiska, han har fysiskt stött i något och tagit sönder något fysiskt, då han varit oförsiktigt vid städningen. Denna anledningen var 99% av fallen när man jobbade med att laga PC, där beskrivnigenn var "Dator död efter dammsugning".

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: bra tänkt, missade det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Men att lagren kan skära på en fläkt genom att snurra bladen snabbare än vad den är designad för är ingen myt. Efter ett visst varvtal/min så kommer friktionen bli så hög att det blir varmt. Lagren i en fläkt brukar inte vara kullager. Han skulle ha provat med med tryckluft från en kompressor eller liknande istället för den där lövblåsen.

Detta är ju vad jag noterade kan ske även ovan. Glidlagrade fläktar är speciellt känsliga för detta, kullagrade tål det bättre då det endast är en kort stund. De bättre fläktarna idag har antingen vätskelager eller kullager, eller någon kombo, och dessa hinner inte överhettas på så kort tid. Endast <50kr skräp fläktar brukar vara glidlager, då livslängden på dem är så kort att du lär behöva byta dem innan damm ens är ett problem ändå.

Men varför skulle han testat det i videon? Syftet där var ju inte att paja fläkten, utan att visa att det inte genererar skadlig spänning.

Vill du ta olika fläktar och testa, gör det, visa oss. Jag har blåst fläktar med kompressor, och inte sett några problem. Men jag kör inte billiga fläktar heller, så felet kanske finns och jag inte vet om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Man kan ju fråga vart han tar luften ifrån. Jag brukar köpa luft på burk avsedd för elektronik så man vet att det är "ren" luft som elektronik tål. Så jag tror att det är mer troligt att det är "skitig" luft eller esd skador.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm... borde jag ställa luftrenaren framför kompressorn?

Permalänk

@Jonny Myran: den fläkten måste vara ren nu.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm... borde jag ställa luftrenaren framför kompressorn?

nja tänkte mer på om det var olja eller vätska i luften

Permalänk
Rekordmedlem

Osannolikt men det kan hända elektriskt om man tänker på hur motor och motorstyrning ser ut kretsmässigt.

Det finns halvledare som styr fläkten och de leder inget i backriktningen (så länge de inte överbelastas) så oftast kommer man alltså att mäta 0V på fläktkontakten om man använder en normal fläkt som vindkraftverk.
MEN om man roterar den så fort att spänningen överskrider den backspänning som halvledarna tål så kommer de endera att börja leda eller gå sänder.
Man behöver alltså komma över ett visst varvtal för att generera en spänning som är stor nog för att det ska hända något alls, Om inga "mekaniska begränsningar" hindrar att varvtalet uppnås så är det alltså inte elektriskt omöjligt att det sker men det är däremot osannolikt och kanske framförallt ovanligt att det händer men att man mäter 0 V på kontakten när fläkten roteras betyder alltså inte att det inte kan komma spänning där bara varvtalet blir högt nog oavsett om det finns dioder eller transistorer i fläkten i sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

nja tänkte mer på om det var olja eller vätska i luften

Olja leder inte ström normalt sett, och du kan kyla en dator med mineralolja (finns lite YT videor på sånt). Och om du sprutar ut olja, har du rätt stort fel på kompressorn.

Vatten avdunstar, och ska inte vara ett problem, så länge du sköter kompressorn, vilket är en del av dens service. Kan de kyla datorn med vatten, och tom överleva droppar där... tror jag inte vattenånga lär vara stort problem. Du har mer fukt om du blåser på ett kort med munnen än någon kompressor bör ha, och detta har folk gjort sedan 1980 talet för att damma av.

Finns ställen du bör vara försiktigt så klart... tex nere i en PGA sockel. Eller på en CPU utan IHS/GPU kärna. Där vill du ha kontrollerad luft. Men kretskorten har normalt annars skyddande lager mot damm, fett från fingrar och annat. Hur många har handskar när de installera en dator tex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men varför skulle han testat det i videon? Syftet där var ju inte att paja fläkten, utan att visa att det inte genererar skadlig spänning.

Varför skulle han just använda en lövblås? Syftet var att generera spänning så varför inte göra det med något som får fläkten att snurra så snabb som möjligt mha utrustning som finns i hemmet?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Om fläktutgången är korrekt designad så ska det finnas en frihjulsdiod som blockerar eventuell överspänning. Denna frihjulsdiod släcker de spikar som uppstår varje gång PWM går från hög till låg i normal drift och ska således släcka de spikar som kommer om man manuellt roterar fläkten. Vill man fördjupa sig mer i ämnet så kika på EMC2301 som är en populär krets för fläktstyrning och drivsteget är normalt en eller två N-MosFET med en eller två dioder.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Hade vart skoj om vi här på forumet hade gjort någon slags crowdfunding för att testa saker i stil med detta.

Dycker ju upp saker titt som tätt jag hade kunnat tänka mog donera ett par kronor för att få se på video!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Olja leder inte ström normalt sett, och du kan kyla en dator med mineralolja (finns lite YT videor på sånt). Och om du sprutar ut olja, har du rätt stort fel på kompressorn.

Vatten avdunstar, och ska inte vara ett problem, så länge du sköter kompressorn, vilket är en del av dens service. Kan de kyla datorn med vatten, och tom överleva droppar där... tror jag inte vattenånga lär vara stort problem. Du har mer fukt om du blåser på ett kort med munnen än någon kompressor bör ha, och detta har folk gjort sedan 1980 talet för att damma av.

Finns ställen du bör vara försiktigt så klart... tex nere i en PGA sockel. Eller på en CPU utan IHS/GPU kärna. Där vill du ha kontrollerad luft. Men kretskorten har normalt annars skyddande lager mot damm, fett från fingrar och annat. Hur många har handskar när de installera en dator tex?

Eller så har man kanske råkat missa att man använder kompressorn med monterad dimsmörjare. Inte alls speciellt ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Eller så har man kanske råkat missa att man använder kompressorn med monterad dimsmörjare. Inte alls speciellt ovanligt.

Även om vi säger att så är fallet, som jag poängterade ovan, fett från dina fingrar lär ge samma "problem" när du pillar i korten. Väldigt få som använder skyddshandskar eller avfettar fingrarna innan. Du kan titta på din telefons skärm så ser du hur mycket fett och skit du trycker dit.

Ändå går de inte sönder pga detta.

Finns ställen jag utan tvekan använder kemiskt ren bensin och kemiskt ren luft, men att blåsa av en fläkt... nej... bara trams och slöseri på pengar. Inte heller kretskorten i sig är detta ett problem då lamineringen skyddar. Först när du närmar dig sockeln, eller ställen med känsliga blottade kontakter, då är det en annan sak. Men då har jag som sagt båda handskar och munskydd också, så jag inte hostar/fettar ner dem.

Permalänk
Avstängd

Jag har ofta blåst ren mina datorer med en vanlig dammsugare (tror aldrig jag någonsin använt luft på burk), dock brukar jag hålla fast fläktvingarna, har hitintills aldrig haft problem relaterade till rengöringen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Har heller aldrig haft problem

Visa signatur

“Everyone has a right to be stupid; some people just abuse the privilege.”