Crucial lanserar PCI Express-baserade SSD-enheter till pressat pris

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MatsSvensson:

Var ser du det priset?

Menar du 860 Evo. 500GB så syftar här:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4655194

Med m.2:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4655054

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Men då MX500 med TLC har något udda fel som gör att du kan få ner till under SATA IIs läs prestanda[/url], har jag min oro för att de kan hantera QLC rätt. Det är imho inte värt att vara beta testare för det priset.

Fick mig att tänka på detta test på nya Crucial P1 här: https://www.storagereview.com/crucial_p1_1tb_ssd_review

To more appropriately test the QLC-based SSDs we modified our consumer testing methodology to better reflect how these drives are designed to work out in the field. Compared to MLC or even TLC products, QLC-based SSDs have a very small continuous write ability. QLC SSDs mitigate this through adaptive SLC caching, but the short version of the story is after writing 10-15GB of data to the SSD at once, write speeds will drop from 1,500MB/s down to 100MB/s.

Lär inte vara ofta som 10-15 GB data behöver skrivas till enheten, men 100 MB/s låter illa. Hursomhelst verkar de tycka mycket om den som helhet:

Despite the gaming positioning, the drive really should be viewed as a solution for mainstream users wanting the benefits of flash but the economics of hard drives.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd

ge mig nvme 4x 3000mbps för under 2kr gb så pratar vi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är ytterst få spel som märker av skillnaden mellan SATA AHCI och M.2/U.2 NVMe pga disken är inte flaskhalsen, resten av systemet är. Du lär tom riskera få långsammare uppstart av Windows, då beroende på moderkort kan NVMe ta längre tid att initieras än AHCI. (Den är faktiskt långsammare än många andra)

Jag förstår att det ser coolt ut i benchmarks... förstår att folk ser siffran 1000MB/s och tänker... woooow. Men det är väldigt sällan vettig poäng utöver det. Att gå till QLC kommer också göra att skrivprestandan faktiskt riskerar bli i närheten av HDD nivån, när väl SLC cachen är fylld. En sådan disk lever på "burst" prestanda, och buffrar, och är segare än postnord när du väl behöver prestandan till något stort (där du kanske för över större filer). Inget ovanligt för NVMe diskar att ha en TLC/QLC skrivprestanda under SATA SSD nivå, så du kan bottna en NVMe SSD med en SATA SSD.

Sen får man väl fråga sig... hur ofta för du över saker? Och precis som du säger, vad för du över från?

Det som gör denna disken lockande är ju priset är likt Samsungs SATA SSD. Men det är en sämre grund, med snabbare interface. Man maskerar problemet och felen med div optimala siffror dvs SSDs sekventiella siffror.

Titta på lite recensioner så ser du att det finns bättre alt pga valet med QLC. Den har faktiskt rätt halvdan prestanda i normalt bruk, jämfört med konkurrenterna. Ser ändå det som positivt att de fortsätter pressa priser och ge oss alternativ dock, och hade den haft TLC NAND hade den varit helt okej.

Men då MX500 med TLC har något udda fel som gör att du kan få ner till under SATA IIs läs prestanda, har jag min oro för att de kan hantera QLC rätt. Det är imho inte värt att vara beta testare för det priset.

Uppskattar ditt svar, ett bra ett!

Jag förstår, det du har besvarat med verkar besanna det jag hade aning om. Lutar mot att jag går mot vanlig ssd då!

Om man vill ha en ssd på 2TB och man vill inte ha Samsung som första val, vilken/vilka skulle du rekommendera som giltiga konkurrent?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Uppskattar ditt svar, ett bra ett!

Jag förstår, det du har besvarat med verkar besanna det jag hade aning om. Lutar mot att jag går mot vanlig ssd då!

Om man vill ha en ssd på 2TB och man vill inte ha Samsung som första val, vilken/vilka skulle du rekommendera som giltiga konkurrent?

WD Blue 3D, Crucial MX300 (inte 500 pga dens udda problem), Sandisk Ultra 3D (är identiskt till WDs men kan skilja i pris). Är ju tyvärr inte alla som gör 2TB modell, så det finns lite fler på 1TB nivån. Men en dessa skulle jag själv valt i så fall. De är bra mainsteam SSDer med vettigt pris och hållbarhet, och de är från tillverkaren som gör sitt eget NAND, så du vet du får tier 1/2 klass och inte något från öppna marknaden.

Just nu verkar detta vara mest prisvärda alt:
https://www.proshop.se/SSD/SanDisk-Ultra-3D-25-2TB/2609773
(proshop har gratis frakt och bra service i min erfarenhet)

Och även om där står 3 år, bör du notera detta:
https://kb-eu.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/20895/~/san...

Så 1.92kr/GB för en bra 2TB SSD med 5 års garanti, levererat och klart får anses helt okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

WD Blue 3D, Crucial MX300 (inte 500 pga dens udda problem), Sandisk Ultra 3D (är identiskt till WDs men kan skilja i pris). Är ju tyvärr inte alla som gör 2TB modell, så det finns lite fler på 1TB nivån. Men en dessa skulle jag själv valt i så fall. De är bra mainsteam SSDer med vettigt pris och hållbarhet, och de är från tillverkaren som gör sitt eget NAND, så du vet du får tier 1/2 klass och inte något från öppna marknaden.

Just nu verkar detta vara mest prisvärda alt:
https://www.proshop.se/SSD/SanDisk-Ultra-3D-25-2TB/2609773
(proshop har gratis frakt och bra service i min erfarenhet)

Och även om där står 3 år, bör du notera detta:
https://kb-eu.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/20895/~/san...

Så 1.92kr/GB för en bra 2TB SSD med 5 års garanti, levererat och klart får anses helt okej

Som sagt, åter igen för infon du ger, gav mig mer kött på benen!

Dom märkena du tog upp om har jag kollat in, dock gällande Crucial så var det mx500:n jag hade tittat på och inte mx300!

Får se om jag orkar hålla mig till 23 november när Black Friday kommer eller om jag har hunnit köpa mig en 2tb SSD samt en 4k-skärm.

En sista fråga, när man ska installera ett spel och man vill att det ska installera fortast möjligast, vad är det då man går efter på en SSD? Är det Read eller write som gäller? Eller är det något annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Som sagt, åter igen för infon du ger, gav mig mer kött på benen!

Dom märkena du tog upp om har jag kollat in, dock gällande Crucial så var det mx500:n jag hade tittat på och inte mx300!

Just MX500 har någon udda prestanda Qwerk som jag och en annan Sweclockers medlem (@Glaring_Mistake) försöker lista ut. Den tappar prestanda över tid, men inte logiskt, och vi kan inte förstå varför.

Detta är lite gammal bild, den har börjat nå ca 210MB/s på en del filer. Och detta är 20MB filer, så inga IOPs begränsningar borde påverka.

De andra har detta under kontroll och håller 400-500MB/s hela tiden, vilket man ju vill att de ska göra.
Därför kan jag inte rekommendera just MX500 just nu, tills vi vet vf som pågår.

Skrivet av Bewise:

Får se om jag orkar hålla mig till 23 november när Black Friday kommer eller om jag har hunnit köpa mig en 2tb SSD samt en 4k-skärm.

En sista fråga, när man ska installera ett spel och man vill att det ska installera fortast möjligast, vad är det då man går efter på en SSD? Är det Read eller write som gäller? Eller är det något annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på spelet och hur det installeras. Steam tex laddar ner filer, relativt sekventiellt. Sen packas de upp, (relativt hög IOPs läsning), sen skrivs de uppackade filerna igen (slumpmässig och sekventiell skrivning beroende på filerna storlek). Du får mao 3 IOPS till disken, per 1 nerladdad "bit", så att säga. Så bra IOPs hantering är viktigt.

Det som oftast blir problem först är SLC cachen på moderna SSDer blir full, och disken tvingas jobba direkt mot TLC eller att du rent av har så snabbt Internet att disken når 100% last på QD1-2, varpå Steam klienten saktar ner nerladdningen (även om disken klarar mer och blir mer effektiv med mer). Detta är ju pga Steam fortfarande är optimerad för HDDs, och tyvärr inte känner av att det är en SSD man jobbar mot.

MX300 har ju mer eller mindre hela disken som SLC cache, där den använder ledigt utrymme. Den tappar rätt mycket prestanda om du fyller den dock.

WD blue tror jag har 14GB på 1TB, vilket inte är mycket normalt, men de har bra TLC prestanda, och NANDet kan hantera tunga skrivningar väldigt bra, så de behöver inte så stor SLC cache (endast för små filer) för att hålla uppe prestandan som MX disken. Detta är delvis pga Sandisk/WD har den bästa SLC cache tekniken av alla tillverkare idag.

Det bästa man kan göra dock, är att ha en stor SSD, vilket du gör med 1TB+. Större SSDer har fullt populariserade kanaler till kontrollern, så kontrollern kan lättare hitta en ledigt block att skriva på. Detta gör att prestandan kan hållas på topp enklare och längre. En liten 120/240GB kommer ju får slut på en 2-10GB SLC cache och lediga TLC celler väldigt fort.

Enda du bör som sagt tänka på är att fyller du en SSD, oavsett storlek, så kommer den ju sakta ner vid tungt jobb pga det är svårare att hitta lediga NAND celler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Just MX500 har någon udda prestanda Qwerk som jag och en annan Sweclockers medlem (@Glaring_Mistake) försöker lista ut. Den tappar prestanda över tid, men inte logiskt, och vi kan inte förstå varför.
https://i.postimg.cc/ZY8PP09F/bild.png
Detta är lite gammal bild, den har börjat nå ca 210MB/s på en del filer. Och detta är 20MB filer, så inga IOPs begränsningar borde påverka.

De andra har detta under kontroll och håller 400-500MB/s hela tiden, vilket man ju vill att de ska göra.
Därför kan jag inte rekommendera just MX500 just nu, tills vi vet vf som pågår.

Beror på spelet och hur det installeras. Steam tex laddar ner filer, relativt sekventiellt. Sen packas de upp, (relativt hög IOPs läsning), sen skrivs de uppackade filerna igen (slumpmässig och sekventiell skrivning beroende på filerna storlek). Du får mao 3 IOPS till disken, per 1 nerladdad "bit", så att säga. Så bra IOPs hantering är viktigt.

Det som oftast blir problem först är SLC cachen på moderna SSDer blir full, och disken tvingas jobba direkt mot TLC eller att du rent av har så snabbt Internet att disken når 100% last på QD1-2, varpå Steam klienten saktar ner nerladdningen (även om disken klarar mer och blir mer effektiv med mer). Detta är ju pga Steam fortfarande är optimerad för HDDs, och tyvärr inte känner av att det är en SSD man jobbar mot.

MX300 har ju mer eller mindre hela disken som SLC cache, där den använder ledigt utrymme. Den tappar rätt mycket prestanda om du fyller den dock.

WD blue tror jag har 14GB på 1TB, vilket inte är mycket normalt, men de har bra TLC prestanda, och NANDet kan hantera tunga skrivningar väldigt bra, så de behöver inte så stor SLC cache (endast för små filer) för att hålla uppe prestandan som MX disken. Detta är delvis pga Sandisk/WD har den bästa SLC cache tekniken av alla tillverkare idag.

Det bästa man kan göra dock, är att ha en stor SSD, vilket du gör med 1TB+. Större SSDer har fullt populariserade kanaler till kontrollern, så kontrollern kan lättare hitta en ledigt block att skriva på. Detta gör att prestandan kan hållas på topp enklare och längre. En liten 120/240GB kommer ju får slut på en 2-10GB SLC cache och lediga TLC celler väldigt fort.

Enda du bör som sagt tänka på är att fyller du en SSD, oavsett storlek, så kommer den ju sakta ner vid tungt jobb pga det är svårare att hitta lediga NAND celler.

Noterat, kommer ha i tanke det du har tagit upp när köpen väl blir och jag har förstått att SSD blir segare ju mer fylld den blir, visste inte dock att det kunde påverka så mycket!

Jag har inte så många spel från Steam på datorn, senaste åren så köper jag i stort sett alla spel från GOO om det inte ska spelas med kompisar eller någonting som inte finns på GOG, då blir det Steam!
Alla spel som jag köper från GOG laddar jag hem och sparar på hårddiskarna, just därför behöver jag större SSD, jag har en 1tb Crucial Mx300 nvme i min dator nu och det är inte allt för många hundratals gigabyte över om vi säger så
Därför är jag intresserad av att veta om vad som gäller vilken prestanda som är viktig om man har spelinstallationer på datorn och så vill man att det ska gå så fort som möjligt om man installerar spelen på samma SSD!

MX500 får stå åt sidan tillsvidare om det inte uppdateras någon fix gällande det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Noterat, kommer ha i tanke det du har tagit upp när köpen väl blir och jag har förstått att SSD blir segare ju mer fylld den blir, visste inte dock att det kunde påverka så mycket!

Det varierar mycket mellan disk till disk, modell till modell, kontroller till kontroller på SSDn.
Min rekommendation är normalt att hålla ca 10% ledigt, inkl OP område.

2TB känns detta rätt mycket dock, så 5% borde räcka för att den inte ska få problem. Dock blir det försämring redan på 50% med vissa, ca 75% är väl max optimala nivån för bästa prestanda.

Skrivet av Bewise:

Jag har inte så många spel från Steam på datorn, senaste åren så köper jag i stort sett alla spel från GOO om det inte ska spelas med kompisar eller någonting som inte finns på GOG, då blir det Steam!
Alla spel som jag köper från GOG laddar jag hem och sparar på hårddiskarna, just därför behöver jag större SSD, jag har en 1tb Crucial Mx300 nvme i min dator nu och det är inte allt för många hundratals gigabyte över om vi säger så
Därför är jag intresserad av att veta om vad som gäller vilken prestanda som är viktig om man har spelinstallationer på datorn och så vill man att det ska gå så fort som möjligt om man installerar spelen på samma SSD!

Tror att du genom att välja större disk har gjort en bra början till val redan.

Dock tror jag inte din nuvarande är en NVMe disk, utan en M.2 SATA, då Mx300 aldrig hade en NVMe kontroller alternativ.

Skrivet av Bewise:

MX500 får stå åt sidan tillsvidare om det inte uppdateras någon fix gällande det!

Skickades från m.sweclockers.com

Vi håller på att "nollställa" vårt test, med samma data igen, i hopp om att se om det är fluke, eller om problemet upprepas. Problemet är ju det tar månader att testa, för att få ett resultat som visar detaljerad info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det varierar mycket mellan disk till disk, modell till modell, kontroller till kontroller på SSDn.
Min rekommendation är normalt att hålla ca 10% ledigt, inkl OP område.

2TB känns detta rätt mycket dock, så 5% borde räcka för att den inte ska få problem. Dock blir det försämring redan på 50% med vissa, ca 75% är väl max optimala nivån för bästa prestanda.

Jag förstår, bra att veta! Tyvärr så kommer det knappast minska med spel på ssdn så får väl acceptera om man inte får ut maximalt med prestanda

Tror att du genom att välja större disk har gjort en bra början till val redan.

Dock tror jag inte din nuvarande är en NVMe disk, utan en M.2 SATA, då Mx300 aldrig hade en NVMe kontroller alternativ.

Stämmer väldigt bra, jag som blandade ihop och antog att m.2 var lika med nvme!

Vi håller på att "nollställa" vårt test, med samma data igen, i hopp om att se om det är fluke, eller om problemet upprepas. Problemet är ju det tar månader att testa, för att få ett resultat som visar detaljerad info.

Spännande! Och förståeligt, jag ska försöka hålla ut fram till dess

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed