ASUS ROG GL12CM 16gb Single channel?

Permalänk
Medlem

ASUS ROG GL12CM 16gb Single channel?

Hej Asus.

Köpte en GL12CM-NR014T från dustin att ge till grabben i present.
Är en i7-8700, h370, 16gb ram och ett 1080gtx.

Jag blev lite förvånad dock när jag plockade av sidan för att sätta dit akrylglaset och ser bara 1x16gb ram sticka i A1 sloten (har inte hunnit starta upp för att kontrollera säkert men tyckte mig se 16gb skrivet på stickan), kan detta stämma?
Varför inte 2x 8gb i dual chanel istället för 1x 16gb singel channel blir ju några fps som tappas i toppen och botten på något som inte är en merkostnad för er men ett nerköp för kunden.

Också inget tangenrbord och mus i paketet?
Fick intrycket att detta ingick om man tittar den Svenska manualen på nätet (där det står att det ska ingå) samt några unboxings, blir lite missvisande då jag hade hoppats dessa skulle ingå och spara några slantar som man nu få lägga ut och köpa dessa också :/

Tack på förhand / Martin

Permalänk
Medlem

En lite bump med en fråga till.

Hur demonterar man frontstycket på GL12 datorerna så man kan montera en 120mm fläkt i fronten?
Är ju lite rgb kablar osv som löper under frontpanelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

En lite bump med en fråga till.

Hur demonterar man frontstycket på GL12 datorerna så man kan montera en 120mm fläkt i fronten?
Är ju lite rgb kablar osv som löper under frontpanelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Förmodligen rycker man loss frontpanelen genom att ta tag i botten av frontpanelen ej säker borde stå i manualen.

Om jag skulle vara du så skulle jag så skulle jag överväga att returnera datorn och köpa en monterad dator från Komplett eller Inet ifall den kostade runt 20 k.

https://www.komplett.se/product/11118/datorer/komplett-pc/kom...

Edit Ifall du orkar vänta på i7 9700K och RTX 2070 så är detta paket dyrare men bättre kan dock dröja en stund på både grafikkort och CPU inte är lager och kommer vara brist varor under en tid fram.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11882475/

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Hade jag fått som jag velat hade jag bygg den själv, "tyvärr" så blev grabben lite såld på ROG temat och chassiet.
Fick den för 16500:- så var ett bra köp i mina ögon till för vad man fick.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Jag blev lite förvånad dock när jag plockade av sidan för att sätta dit akrylglaset och ser bara 1x16gb ram sticka i A1 sloten (har inte hunnit starta upp för att kontrollera säkert men tyckte mig se 16gb skrivet på stickan), kan detta stämma?

Det är inte alls ovanligt att märkesdatorer kör single channel eller använder andra konstiga minneskonfigurationer. Varför vet jag inte, det blev väl kanske några kronor billigare med en sticka istället för två i det här fallet. Den finns ju ändå i stort sett ingen som testar och jämför märkesdatorer, så några procent hit eller dit i prestanda spelar nog ingen större roll för tillverkarna.

Det är i alla fall inte lika illa som det brukar kunna vara på bärbara datorer, där ett eller flera av minnena kan vara fastlödda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Hade jag fått som jag velat hade jag bygg den själv, "tyvärr" så blev grabben lite såld på ROG temat och chassiet.
Fick den för 16500:- så var ett bra köp i mina ögon till för vad man fick.

Skickades från m.sweclockers.com

För 16500 är den ett bra köp hur gick det med frontpanelen?

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är inte alls ovanligt att märkesdatorer kör single channel eller använder andra konstiga minneskonfigurationer. Varför vet jag inte, det blev väl kanske några kronor billigare med en sticka istället för två i det här fallet. Den finns ju ändå i stort sett ingen som testar och jämför märkesdatorer, så några procent hit eller dit i prestanda spelar nog ingen större roll för tillverkarna.

Det är i alla fall inte lika illa som det brukar kunna vara på bärbara datorer, där ett eller flera av minnena kan vara fastlödda.

Jo de hade väll några extra 16gigare över från 32gb versionerna, sniket kan man tycka på ROG serien som ska vara gaming orienterad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

För 16500 är den ett bra köp hur gick det med frontpanelen?

Inte tagit mig tag i det ännu
Är en kombination av push kontakter samt klamrar, och så är det lite rgb kablar etc som är kopplade vi en flat kabel = inte bara att rycka och hoppas :/
Sitter vädigt tight också = inget flex.

Skickades från m.sweclockers.com