Var ska man INTE förvara en extern hårddisk?

Permalänk
Medlem

Var ska man INTE förvara en extern hårddisk?

Hej allihopa!

Det slog mig just, jag har haft en extern hårddisk liggande precis bredvid en av datorhögtalarna ett tag nu.
Visserligen använder jag sällan högtalarna (föredrar hörlurar), men det finns väl ändå en magnet i de flesta högtalare? Eller?
Kan det ha skadat disken på något sätt att den legat så nära?

Några tips om vart man INTE bör förvara hårddisken? På en gitarrförstärkare? I kylskåpet? Bland massa elektronikprylar i en låda? Utomhus i ett kallt förråd? Let your imagination run wild

Ellr så kanske det vore bättre att lista ställen där man helst bör förvara sin disk...

Permalänk
Medlem

Tror snarare att vibrationer från högtalare och bas har en större påverkan än någon magnet från dom.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att hårddisken inte är igång så går det bra att förvara den på valfri stillastående, icke-magnetisk plats.
Är den igång gäller detsamma, men gärna någonstans där det är lite svalt också.

Typ så.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Så vibrationer = inte bra?
Nära en magnet i en stor förstärkare då?

Svalt, men inte svalt som i minusgrader antar jag?

Permalänk
Medlem

Inte i akvariet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Inte i fuktig luft (högt Rh-värde), ingen elektronik gillar fuktig luft med risk för utfälld imma och det kan bli korrosiv miljö.

inomhus sällan bekymret iom. att vi har uppvärmning och därmed mycket torrare än utomhus.

kallförråd, källare, vind eller annan utrymme som inte har kontrollerad temperatur (läs saknar viss uppvärmning en stor del av året) och/eller har hög luftfuktighet är olämpligt - både i avseende risk för utfälld fukt men också stora temperatursvängningar. förvaring i kylskåp/frys är bland den fuktigaste miljön man kan välja, förvara inte diskarna där...

Diskarna instoppad i ett skåp/byrålåda/hylla i rumstemperatur någonstans inomhus där man lever är faktiskt den lämpligaste platsen!.

HD:n är känsligast för vibrationer när den är igång, avstängd är mer tålig. Modern HD är inte speciellt känslig för magneter även om man onödigtvis kanske inte bör placera de just intill starka bashögtalarmagneter. Hårddisken i sig har väldigt starka magneter för dess aktuatorer (det som positionerar läs/skriv-armen) bara några få cm från skivan och läs/skrivhuvudet skriver på skiva med 2.4 Tesla (starkaste neodymmagneten man kan köpa ligger på 'bara' 1.6 Tesla) och magnetiska hårdheten på skrivbara lagret (och den är väldigt tunn) är så hög att skrivhuvudet ligger nära gränsen att inte kunna skiva om (det är huvudvärket just idag för HD-tillverkarna - man kan göra skivor med ännu hårdare magnetisk material (vilket krävs för ännu högre packningstäthet om det skall vara hållbart över tiden) men man har ingen huvud som kan skriva med motsvarande högre magnetstyrka - därav att man försöker med hetta och/eller mikrovågor för att tillfälligtvis 'mjuka upp' hårdheten på skivan just under skrivning)

IC-tillverkarna har stora problem när man skall under 10 nm feature-upplösning (bla intel mfl. har bekymmer med 10 och 7 nm-processer), hårddisktillverkarna har motsvarande bekymmer med packningstäthet som redan idag är under 10 nm mellan varje flux och spårbredden minskar hela tiden (idag förmodligen under 50 nm) och 10 nm motsvarar 100 väteatom-diametrar på rad.

Permalänk
Medlem

Nära kanten av ett soffbord som du vanemässigt gärna slänger upp fötterna på. Särskilt inte med strömsladden hängandes vid bordskanten ganska precis där du alltid drar förbi benen när du lämnar soffan.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Nära kanten av ett soffbord som du vanemässigt gärna slänger upp fötterna på. Särskilt inte med strömsladden hängandes vid bordskanten ganska precis där du alltid drar förbi benen när du lämnar soffan.

Låter nästan som att det är empiriskt utprovat....

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Hej allihopa!

Det slog mig just, jag har haft en extern hårddisk liggande precis bredvid en av datorhögtalarna ett tag nu.
Visserligen använder jag sällan högtalarna (föredrar hörlurar), men det finns väl ändå en magnet i de flesta högtalare? Eller?
Kan det ha skadat disken på något sätt att den legat så nära?

Några tips om vart man INTE bör förvara hårddisken? På en gitarrförstärkare? I kylskåpet? Bland massa elektronikprylar i en låda? Utomhus i ett kallt förråd? Let your imagination run wild

Ellr så kanske det vore bättre att lista ställen där man helst bör förvara sin disk...

nu finns det ju en stark magnet i hårddiskar också så glöm inte ta bort den också.

sarkasm för alla som inte förstår.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Låter nästan som att det är empiriskt utprovat....

Vi kan säga såhär, jag har observationer, men det räcker bara till anekdotisk bevisning... Det finns med andra ord en person i min närhet som jag inte längre köper nya diskar till.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Hjälpsam

@solemn: Det där med högtalarmagneter är en skröna, en högtalarmagnet har ett extremt starkt magnetfält på ett ställe och det är gapet där dess spole ("Voice coil" i bilden nedan) rör sig, för övrigt är det ingen fara alls.
Om du skruvar isär din disk, klipper dess skivor i bitar och trycker in bitarna i gapet kommer du radera information, på disken, annars inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

I en MRI maskin

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

En annan sak att fundera på är att gärna ha den externa hårddisken i ett annat rum än datorn, med tanke på inbrott och brandrisk. Om möjligt kan det också vara värt att ha en extern hårddisk i en annan byggnad än datorn.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305