Netflix: "EU:s innehållskvot kommer endast få negativa konsekvenser"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Fy fan vad skönt om detta var resultatet. Är så trött på fragmenterandet av streamingtjänsterna, varför kan inte allt bara finnas på ett ställe?

https://en.wikipedia.org/wiki/Sherman_Antitrust_Act_of_1890

Gällande OT: Kvotering är mer reglering inom marknaden och betyder helt enkelt bad business, EU gör ett misstag här. Det som istället bör uppmuntras är konkurrens.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Inaktiv

Tycker Netflix borde använda sin plattform till att informera användarna hur sämre det kommer bli samt inkludera information vart man ska vända sig för att klaga.
Fri marknad var det väl EUs paroll...

**bort/Mod**

Permalänk
Medlem

Det här handlar om en "känga" riktad mot USA. Inget annat. EU är mycket väl medvetna om att 80% av alla studios med kapital och bra förutsättningar ligger i USA. Ett svar på de nya tullavgifterna från USA.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det är verkligen inte jämförbart övehuvudtaget. Hur tänkte du där?
Att Netflix vill visa filmer i sitt utbud som folk vill se är väl inte partiskt på något sätt?? Att tvinga Netflix visa rent skräp bar för att det är tillverkat i EU är väl partiskt om något?

Vad jag skrev om var att vad BOLAG säger är dåligt är ur DERAS perspektiv. Gällande typ allt. Det är ett partiskt ställningstagande som ser till vad bolaget tycker är bäst.

Lite roligt att du sedan väljer worst case i ditt försök att ge replik på något som inte sades genom att anta att det enda de kommer tvingas visa från Europa är "skräp".
Minns en hel del filmer från tex Franskrike och Spanien som jag gillat riktigt mycket. Även sammarbeten inom norden och europa har producerat bra grejer. Så jag ser inte det som att allt måste vara skräp.

Hur detta påverkar ett bilag som Netflix återstår att se. Jag tror att bolag som Netflix förmodligen kan lösa det rätt bra och att barn som växer upp i en familj som kanske primär5 använder Netflix får se lite annat än fiömer skapade i USA med deras syn på världen behöver inte vara negativt

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Mja, argument finns det ju redan för att det skulle vara dåligt egentligen.
Exempelvis finns risken att vi får en massa sega B-rullar som dumpas på streaming-tjänsten, att streamingtjänster inte får vara aktiva alls då dom inte hinner fylla kvotan i tid eller att man anställer folk med mindre kompetens för en tjänst bara för att man måste enligt någon kvotering.

Men utan att blanda in det politiska klimatet med köns/etnicitet-kvotering om vi ska hålla oss till streaming för nu;
Vad händer med t.ex. streaming-tjänster så som Crunchyroll, som enbart sänder Japansk Anime? Dom procuderar inget själv än, utan köper in rättigheter från Japanska förlag och översätter samt subbar - Crunchyroll får helt enkelt inte operera inom EU med saker så som att man måste ha 30% EU producerat material.

Jag ska i alla fall läsa igenom det du länkade vid tillfälle, kan vara intressant faktiskt!

Jag tänkte också på det här. Någon som vet om det finns några undantagsregler?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Chris_Acrobat:

Jag tänkte också på det här. Någon som vet om det finns några undantagsregler?

Jag har inte läst hela beslutet själv, men har heller inte läst någon nämna undantagsregler heller.

Kan tänka mig att det skulle öppna upp för många kryphål om det fanns en sådan dock. Nu tror jag inte att Crunchyroll kommer försvinna från EU oavsett, men tror helt klart att all form av support och stöd för t.ex. svenska kunder kommer försvinna, så som att kunna betala med kort som är svenskt (bara PayPal m.a.o.).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Känns som att detta är ett "statement" mot USA´s importtullar på något sett?

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Min onda sida säger fortfarande bara bra, då får väl Youtube/Netflix/Amazon/etc bara gå ihop och gemensamt börja blocka länder som implementerar detta. Sluta erbjuda service till dessa länder helt enkelt. Och eftersom Youtube är Googles, sympatiblocka Google. Bokstavligen talat stäng ner internet. Se hur glada folket i EU blir över det.

Dom borde göra det redan nu i en vecka eller nåt och se vilken reaktion det blir.

VPN tjänster blir ju glada iaf. Och kanske bibliotek, om det finns några kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Känns som att detta är ett "statement" mot USA´s importtullar på något sett?

Det har väl vart sånt här för radio å TV sedan Trias perioden 250 miljoner år sedan att det ska vara viss innehåll i programmeringen.
Det som händer nu är att streaming tjänster inkluderas.

Flera länder diskuterar och kommer inkludera streaming tjänster i dessa kvot system å regleringar, länder som USA har andra system å sätt att reglera och främja produktion av lokal kultur utan några direkta lagar som nog skulle gå emot konstitutionen.

Varför? Det är nog bäst förklarat av kultur experter å historiker, men Australien började med kvotsystem för att främja lokal kultur 1942.

Egentligen är det ingenting direkt konstigt, det är väl att digitala tjänster varit undantagna men nu verkar dom flesta länder pratat om att inkludera även digitala tjänster som Netflix mm.

Det finns bra och dåliga anledningar till att det är såhär, jag tycker Netflix argument att det kan göras på andra sätt är bra, men man bestämde sig för dom här sätten för länge sedan och alla länder fungerar inte som USA.
Som saker fungerar i USA kanske inte alltid är så väldigt bra i alla situationer det heller..
Att det är såhär är iallafall från tider långt innan väldigt, väldigt smarta genier.

Tråkigt för oss som gillar filmer å serier, allt vi vill är ju att konsumera kultur vi gillar.

Som svar på frågan, att det händer just nu är nog lite av flera saker, att det skulle hända iallafall och kanske har det blivit påverkat å påskyndat pga politik å handelskrig osv.

Jag kan mycket väl ha helt fel om allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Det har väl vart sånt här för radio å TV sedan Trias perioden 250 miljoner år sedan att det ska vara viss innehåll i programmeringen.
Det som händer nu är att streaming tjänster inkluderas.

Flera länder diskuterar och kommer inkludera streaming tjänster i dessa kvot system å regleringar, länder som USA har andra system å sätt att reglera och främja produktion av lokal kultur utan några direkta lagar som nog skulle gå emot konstitutionen.

Varför? Det är nog bäst förklarat av kultur experter å historiker, men Australien började med kvotsystem för att främja lokal kultur 1942.

Egentligen är det ingenting direkt konstigt, det är väl att digitala tjänster varit undantagna men nu verkar dom flesta länder pratat om att inkludera även digitala tjänster som Netflix mm.

Det finns bra och dåliga anledningar till att det är såhär, jag tycker Netflix argument att det kan göras på andra sätt är bra, men man bestämde sig för dom här sätten för länge sedan och alla länder fungerar inte som USA.
Som saker fungerar i USA kanske inte alltid är så väldigt bra i alla situationer det heller..
Att det är såhär är iallafall från tider långt innan väldigt, väldigt smarta genier.

Tråkigt för oss som gillar filmer å serier, allt vi vill är ju att konsumera kultur vi gillar.

Som svar på frågan, att det händer just nu är nog lite av flera saker, att det skulle hända iallafall och kanske har det blivit påverkat å påskyndat pga politik å handelskrig osv.

Jag kan mycket väl ha helt fel om allting.

Bra input!

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Det kanske kan rädda det finska språket

Jag tycker dock inte att det enbart bör ses negativt.
Bara vi undviker: "not available in your region" och kassa produktioner...

Hittade en sådan text när jag skulle köpa en skiva från ett finskt hårdrocksband, hittade en vpn till nordamerkia loggade in betalade för skivan och sedan klart. Känns totalt BS att det ska finnas regionsbegränsningar på digitalt material på en global handelsplats. Känns ungefär som man skulle stå i kassan på ICA med en banan sedan när man kommer fram, nä du får gå till den kassan därborta vi tar inte betalt för bananer i kassa1 gå till kassa5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Många kommer med motargumentet att Netflix redan har typ 30% EU-producerat innehåll så att det inte kommer ha negativa effekter. Men tänk er 2019 när Disney planerar att lansera sin streamingtjänst, de kommer troligen ha svårare att nå kvoten och kanske inte får sändas i EU.

Och efter brexit? Mycket regionalt material är producerat i UK

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Kört en hårdrensning i tråden. Håll inläggen kopplade till EU och Netflix/streaming. Skippa pratet om könskvotering, regler kring matvaror, personliga åsikter kring EU och allt annat som inte är ens någorlunda relaterat till ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Eller bara ta bort innehåll som inte är från EU tills man möter kvoten... Att ha en kvot i procent är ren och skär idioti, det gör att den blir helt meningslös när det gäller att främja filmskapande.

Personligen får dom gärna ta bort nästan alla budget serier från the land of the free, de producerar så mycket skit vi inte behöver. Du kan ju inte påstå att det främjar skapande kanske produktioner men inte skapande... Om något så stävjs hela industrins av all den skiten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aholman:

Personligen får dom gärna ta bort nästan alla budget serier från the land of the free, de producerar så mycket skit vi inte behöver. Du kan ju inte påstå att det främjar skapande kanske produktioner men inte skapande... Om något så stävjs hela industrins av all den skiten

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för du gillar svartvita socialrealistiska dokumentärserier från forna öststater så kanske inte alla delar den åsikten

Det är väl skapande det med, är det någon slags elitistisk kulturnivåtanke som driver din kritik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Bara för du gillar svartvita socialrealistiska dokumentärserier från forna öststater så kanske inte alla delar den åsikten

Det är väl skapande det med, är det någon slags elitistisk kulturnivåtanke som driver din kritik?

Japp

Skickades från m.sweclockers.com