Permalänk
Avstängd

Installera om Win10 på Taurus GTX 1080

Tjabba! Jag hjälper min farbrors 16-åriga plastson att installera om Win10 på en Taurus GTX1080 som köptes från Inet. Problemet är att jag får följande felmeddelande:

Det jag har gjort är att gå in på CMD via Shift+F10, Diskpart, Select disk 0 och clean Disk 0 (som är 231 GB Samsung SSD) och sedan "create partition primary" och startat om dator men får samma felmeddelande.

Då gick jag in i BIOS och valde SSD-hårddisken till högsta prioritet vid boot. Försöker installera om med Windows 10 Home-skivan som följde med datorn.

Vad mer kan jag testa så att Win10 vill installeras? Skälet till ominstallation är att inget går nästan att starta (ej aktivitetshanteraren, ej enhetshanteraren) så antar virus.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Koppla ur den andra lagringsenheten, ta bort partitionen och skapa inga nya, sätt installationsmediat i en USB 2.0-port och om det inte fungerar, gör ett nytt installationsmedia också.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Kolla så UEFI är aktiverat i BIOS och ladda ner senaste windows 10 från microsoft och installera den.
Det första förslaget jag hittade genom att googla på felkoden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Koppla ur den andra lagringsenheten, ta bort partitionen och skapa inga nya, sätt installationsmediat i en USB 2.0-port och om det inte fungerar, gör ett nytt installationsmedia också.

Vad menar du med "installationsmediat"? Det är en CD-skiva. Vad jag har dock är en 2.0 USB extern-CDspelare om det skulle hjälpa?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad menar du med "installationsmediat"? Det är en CD-skiva. Vad jag har dock är en 2.0 USB extern-CDspelare om det skulle hjälpa?

Installationsmedian är lagringsmediat (till exempel ett USB-minne eller en DVD) med installationsfiler. Använd microsofts verktyg för att skapa ett nytt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Alright! Tack så mycket hörrni! Fixade Win 10 på USB-minne från andra datorn och drog ur SATAkabel till lagringshårddisk så gick det att installera på SSDn. Nu funkar det igen. Nu blir grabben glad imorrn! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Själv kopplar jag alltid ur alla diskar utom den som Windows ska installeras på.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Varför göra det?

Skrivet av fermia:

Själv kopplar jag alltid ur alla diskar utom den som Windows ska installeras på.

Det är ju bra onödigt att koppla ur dem. Det funkar ju klockrent iallafall!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Medlem

@Hellbound73: finns flertalet fall där det " krockar " om man har flera t.ex. SSD diskar på vissa modekort, därav att man eventuellt måste koppla ur dem.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Windows kan skriva bootfilerna på fel disk om man har flera diskar inkopplade. Det har hänt sedan XP-tiden och är fortfarande inte fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellbound73:

Det är ju bra onödigt att koppla ur dem. Det funkar ju klockrent iallafall!

Skickades från m.sweclockers.com

Läs vad King Grub skriver så har du svaret vad som kan hända

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz