Game capture laggar? Stort behov av hjälp!

Permalänk
Medlem

Game capture laggar? Stort behov av hjälp!

Tjena! Har ett något så otroligt störande problem som jag bara inte lyckas lösa, Jag spelar rätt blandade spel men för det mesta bara fortnite på sistone!

Jag streamar också och vill gärna streama när jag spelar, såfort jag streamar fortnite eller har fortnite på game capture så får jag så otroligt mycket lagg & stutters..

När jag streamar tex Pubg, Cod 4, Cs, Overwatch eller liknande så flyter det på så otroligt bra i både spel, obs & twitch.

Varför är det bara såhär med fortnite? Och det måste ju ha med spelet o göra men jag lyckas verkligen inte hitta problemet..

Hjälp hade varit otroligt uppskattat!

Permalänk
Medlem

Det (FN) är mer prestandakrävande nu efter dom senaste uppdateringarna. Du kanske låg på gränsen förut. Ett sätt att ta reda på det är att följa hur windows hanterar lasten, att se lite hur cpu-belastningen fördelas. (För du menar inte att det är nätverksproblem utan att det hackar på skärmen, eller hur?)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Nosniwle:

Vad sitter du på för gear?

CPU, GPU, RAM etc?

Vilket program streamar du med? Samt vilka inställningar använder du?

Låter definitivt som att något flaskhalsar.

Mvh Simon

Permalänk
Medlem

@SimonLofgren: Tack för svar & förstår exakt vad du menar! Jag använder följande: i7-6700k med vattenkylning som lägger processorn på stabila 60 grader i loed när jag streamar. Ett Gtx 1080 och 32gb ram som jag ej kan komma på hastighet på just nu, men det är inga problem. Jag kör med OBS & jag har kunnat streama fortnits förut utan något som helst lagg, det bara uppkom från absolut ingenstans, och jag har verkligen svårt för att tro att det är spelet det är problem med eftersom jag kan köra så många ungefär lika krävande spel på högsta grafik utan något som helst problem med strömmingen.

mvh mackan

Permalänk
Medlem

@Gurk: Jag tror verkligen inte att detta är problemet, jag tror bara att det är spelet som har sneat på ett eller annat sätt, jag har kontrollerat temp, användning av cpu etc och hittar ingenting, jag streamat på grafikkortet (gtx 1080) Har testat att streama på processorn som inte verkar fungera lika bra, kör vattenkylning som håller den på stadiga 60 grader i load och jag tycker även att det vore skumt isåfall att jag kan köra pubg, Cod 4, Overwatch etc på nästan högsta grafik och streama det hur smooth som helst, men såfort det kommer till fortnits så läggspikar det ordentligt & hackar i game gapturen, sitter även på 100/100 internet så det är ju inga problem, och som du säger ja det är i själva obs det laggar & därmed streamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosniwle:

@Gurk: Jag tror verkligen inte att detta är problemet, jag tror bara att det är spelet som har sneat på ett eller annat sätt, jag har kontrollerat temp, användning av cpu etc och hittar ingenting, jag streamat på grafikkortet (gtx 1080) Har testat att streama på processorn som inte verkar fungera lika bra, kör vattenkylning som håller den på stadiga 60 grader i load och jag tycker även att det vore skumt isåfall att jag kan köra pubg, Cod 4, Overwatch etc på nästan högsta grafik och streama det hur smooth som helst, men såfort det kommer till fortnits så läggspikar det ordentligt & hackar i game gapturen, sitter även på 100/100 internet så det är ju inga problem, och som du säger ja det är i själva obs det laggar & därmed streamen.

Hmm, jag tänker då såhär utifrån vad du förklarar:

Det är inte temperatur och nätverk. Du har flera (ganska) tunga processer igång samtidigt och något arbetar så hårt en kort stund att det upplevs som att det hackar till / fryser en stund. Du har inte dom problemen i vissa applikationer och därmed känns det som det är i specifika fall. (Är jag med hittills). Jag tänker då att ja men då är det i dom applikationerna och det är dom du ska monitorera specifikt och då med lite lite bättre verktyg än taskmgr. Sysinternal (köpta av microsoft) har ett rätt bra verktyg, process monitor. Det visar dessutom mer än taskmgr klarar av och kan visa exempelvis hardware interrupts. Om du börjar där, ser vilken process det är som spikar så är du på god väg. Om det faktiskt är så dumt att det är ett hardware interrupt som ligger bakom så är det lite knöligare, men isf börja gå över diskar, minnen, gpu med verktyg för att hitta sådant och därefter ta beslut på vad som ska göras. Jag kan även tipsa om att lite hastigt se över loggboken och se om det är något där som gapar och skriker i samband med det här problemet.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Jo jag förstår exakt vad du menar, men det jobbiga är bara att jag är så förvirrad när du skriver sådana grejer då jag inte har en aning hur det fungerar eller hur jag använder programmen för att få någon som helst förståelse om vad som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosniwle:

@Gurk: Jo jag förstår exakt vad du menar, men det jobbiga är bara att jag är så förvirrad när du skriver sådana grejer då jag inte har en aning hur det fungerar eller hur jag använder programmen för att få någon som helst förståelse om vad som är fel.

Process Explorer ska det vara. Det är som taskmgr fast mer mer funktioner och tydligare. Väldigt enkelt att använda.
https://www.youtube.com/watch?v=yQSHqt-wIkY

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: https://imgur.com/a/IstfnUh Såhär ser det ut förstår inte så mycket

Permalänk
Medlem

Min första spontana tanke är att stänga ned allt onödigt i bakgrunden. Även om det inte är resurskrävande i sig så kräver det uppmärksamhet.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosniwle:

@Gurk: https://imgur.com/a/IstfnUh Såhär ser det ut förstår inte så mycket

Det du ser är ungefär som aktivitetshanteraren fast på ett annat sätt. Du ser alla datorns för närvarande processes och information om dom, längst upp ser du över tid per process. Du har på bilden markerat winrar och du kan se där uppe att det jobbat lite (det ljusröda längst upp till höger i det långa fältet).

Antingen kollar du i detta verktyg när det händer vad som sticker iväg, eller så är det process monitor (detta är lite krävande), låta det stå och tuffa medans du kör och några sekunder efter att det har hackat till går du in i verktyget och väljer tools, process activity summary och får då en lista över alla processers arbetsbelastning fram tills dess att du valde att klicka enligt innan.

Nu är jag ingen streamer på något vis, men mina barn har velat köra (såklart) och iaf vad jag läst mig till så behöver du antingen 1) en monsterdator eller 2) två datorer (en för spel och en som streamar och sköter det jobbet) för att få det absolut hackfritt där alt 2 låter mer rimligt i mina öron men om man sänker kraven (upplösning och bitrate/etc) så går det ok. Rent spontant så låter det som att ibland får en process stå tillbaks för att jobba med något annat och nedprioritera ditt spel. Alldeles oavsett vad som fungerar på allt annat, vad som fungerat tidigare och liknande, det låter som om det är det. Du kan säkert sitta och gnälla och vara arg för att det inte fungerar längre men, antingen köpa att något med den nya uppdateringen (av något, windows, grafikdrivrutiner, fortnite, etc) gjorde så att det pajade, eller ta reda på vad det är som krånglar (se ovan) och försöka fixa det, eller bara vänta och hoppas på att livet blir bättre. Mitt förslag är att se över vad det är och därmed sätta sig in i lite hur windows arbetar, analysera lite vad som händer och ta ett smart beslut utifrån vad din undersökning visar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det du ser är ungefär som aktivitetshanteraren fast på ett annat sätt. Du ser alla datorns för närvarande processes och information om dom, längst upp ser du över tid per process. Du har på bilden markerat winrar och du kan se där uppe att det jobbat lite (det ljusröda längst upp till höger i det långa fältet)........ (Text).....

Självklart är starkare alltid bättre, men med den datorn som TS har så ska det funka att streama 720p 30fps utan problem. Nu vet jag inte vilken upplösning och framerate TS streamar i, för jag kunde inte se det någonstans. Men den informationen känns som att vi behöver veta för att vi ska kunna ge råd.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

@Nosniwle: Ge mig ett PM i kväll så skall jag försöka hjälpa dig. Jag misstänker att en del inställningar i OBS i kombination med effekter i Nvidia kontrollpanel gör så att det busar för dig.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz