Saknar usb på tv , men har 2 hdmi , lösning?

Permalänk
Medlem

Saknar usb på tv , men har 2 hdmi , lösning?

Hej , har en extra tv som vill ha till sovrummet men grejen är att jag har ingen usb uttag på den och jag har tänkt kolla nån film ibland och undrar om det finns nån typ av kontakt eller addapter som jag kan koppla min usb till och sen till hdmi för att kunna kolla på film . Eller är den ens möjligt? Tack på förhand

Permalänk
Medlem

En sådan adapter kallas för en mediaspelare. Är TV:ns modellnamn hemligstämplat eller kan du dela med dig av det? Den kanske kan spela upp över nätverk om den är någorlunda ny.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi eller liknande skulle ju fungera.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

En sådan adapter kallas för en mediaspelare. Är TV:ns modellnamn hemligstämplat eller kan du dela med dig av det? Den kanske kan spela upp över nätverk om den är någorlunda ny.

en 32 tums philips hd ready tv , äldre modell . Kan ju koppla chromecast men undrar om man bara vill föra över en film på usb och kolla . Borde ju finnas nån addapter skulle som man kopplar usb till och sen in i hdmi skulle man tycka ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det ena är en kontakt som överför bild.

Det andra är en kontakt som kopplar ihop datorer med tangentbord, möss, skrivare etc.

Det är liksom inte att bara ha en adapter i mellan, du behöver en komplett dator.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Adaptern är en mediaspelare av nån typ, en Hallonpaj kostar 400 kr naken, inte vackert men det funkar och vill du så finn det lådor och annat lulllull att köpa till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du inte har orimligt stora 4k-displayer och 4K-media så prova med en RPI3 i en låda och med dongel för trådlös mus och tangentbord (enbart mus funkar också) och lämplig mediaplayer-image snurrande.

Fungerar faktiskt riktigt bra och vid en del filmer ger betydligt bättre flyt än tex. via cromecast vid intensiva sekvenser och inte riktigt hinner få över allt via Wlan. Den lilla GPU:n som finns i SoIC-kretsen i RPI3 gör jobbet faktiskt riktigt bra och äter förvånansvärt många olika kodningsformat på mediat.

Även en gammal RPI1B gör jobbet bra - förvisso lite seg i gränssnitt men när filmen väl rulla igång så är det sällan man upplever hack och frysningar under visningen (om man inte kör 4k-material) - ibland känns det att det faktiskt fungerar bättre där än tex på en PC med VLC/MPC...

Har man gammal (tjock)TV som matas med video via gul RCA till scart eller egen intag så bör man få tag på RPI1B då den har gul RCA-uttag för video (senare kräves specialkabel via ljuduttaget) och den skalar om alldeles utmärkt även 1920x1080-filmer till att passa en standard 720x576@ 50 Hz-format för tex. en tjock-TV i sommarstugan.

Permalänk
Medlem

Chromecast fungerar, nu är mitt wifi dåligt, men streamar upp till iallafall 12MBPS utan problem, det är 10GB delat på 2h14min fullhd via plex.

Laddsladden går att ansluta till usb-uttag för t.ex. mobil.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om du inte har orimligt stora 4k-displayer och 4K-media så prova med en RPI3 i en låda och med dongel för trådlös mus och tangentbord (enbart mus funkar också) och lämplig mediaplayer-image snurrande.

Fungerar faktiskt riktigt bra och vid en del filmer ger betydligt bättre flyt än tex. via cromecast vid intensiva sekvenser och inte riktigt hinner få över allt via Wlan. Den lilla GPU:n som finns i SoIC-kretsen i RPI3 gör jobbet faktiskt riktigt bra och äter förvånansvärt många olika kodningsformat på mediat.

Även en gammal RPI1B gör jobbet bra - förvisso lite seg i gränssnitt men när filmen väl rulla igång så är det sällan man upplever hack och frysningar under visningen (om man inte kör 4k-material) - ibland känns det att det faktiskt fungerar bättre där än tex på en PC med VLC/MPC...

Har man gammal (tjock)TV som matas med video via gul RCA till scart eller egen intag så bör man få tag på RPI1B då den har gul RCA-uttag för video (senare kräves specialkabel via ljuduttaget) och den skalar om alldeles utmärkt även 1920x1080-filmer till att passa en standard 720x576@ 50 Hz-format för tex. en tjock-TV i sommarstugan.

Använder man kodi mjukvara så kommer det att funka att använda TV'ns fjärrkontroll.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |