Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nja, den nya serien är mer än 30% snabbare i spel.
4790K - 119 fps
9600K - 167 fps
9700K - 177 fps
9900K - 182 fps

Detta är Battlefield i 1080.

Det är irrelevant då det inte var tal om 1080p... Skillnaden är minimal när man närmar sig 4k.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Det är irrelevant då det inte var tal om 1080p... Skillnaden är minimal när man närmar sig 4k.

Sant, men i 4K är det ju gpu'n som inte orkar mer, skall du kolla på vad cpu'n gör för skillnad skall du titta på låga upplösningar.

Edit:
Så egentligen är det 720 som säger mest om vilken skillnad cpu'n gör och där är det ännu större skillnad än i 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Sant, men i 4K är det ju gpu'n som inte orkar mer, skall du kolla på vad cpu'n gör för skillnad skall du titta på låga upplösningar.

Edit:
Så egentligen är det 720 som säger mest om vilken skillnad cpu'n gör och där är det ännu större skillnad än i 1080.

Jo, men herrn ska ju inte spela i låga upplösningar... Spelar ingen roll om man har potentiellt 300 FPS i 1080P, om man får ut 90 i 4k oavsett om du har 8600k eller 9900k.

Sen är det alltid, desto snabbare CPU desto bättre... Framtiden kan påföra högre krav.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jo, men herrn ska ju inte spela i låga upplösningar... Spelar ingen roll om man har potentiellt 300 FPS i 1080P, om man får ut 90 i 4k oavsett om du har 8600k eller 9900k.

Sen är det alltid, desto snabbare CPU desto bättre... Framtiden kan påföra högre krav.

Visst är det så, det var mest att din rekommendation om 4790K rimmar lite illa när TS sitter på en 6600K idag, man går ju inte bak 2 generationer om man vill köpa nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Visst är det så, det var mest att din rekommendation om 4790K rimmar lite illa när TS sitter på en 6600K idag, man går ju inte bak 2 generationer om man vill köpa nytt

Jag rekommenderade aldrig en 4790k, tror inte ens jag nämnt någon rekommendation över huvud taget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Visst är det så, det var mest att din rekommendation om 4790K rimmar lite illa när TS sitter på en 6600K idag, man går ju inte bak 2 generationer om man vill köpa nytt

I5 6600k är sämre än en i7 4790k som har betydligt bättre överklockning också.

Ditt påstående om att nya gen är 30% snabbare gäller inte inte i högre upplösning som TS angett. Kan upplevas förvirrande...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Tack för alla svar. Kommer nog köpa Intel livet ut, har ägt en AMD cpu för många år sedan. Men känner mig bekvämast med intel.

Så om jag formulerar om lite,

Tror ni det är värt att köpa "Core i9 7900X" (10k) eller ska man gå på "Core i9 9900K" för runt 6200kr ?

Vad är det på i9 7900X som försvarar den stora pris skillnaden ?
Visst i9 7900X har 10 kärnor och i9 9900K har 8st men SÅ stor pris skillnad.. kan det vara att den kör en dyr socket eller inte ens är till för gaming utan för något helt annat?

Va inte en fanboy...
Att du ägde en amd cpu för många år sen säger ju ingenting om hur en amd cpu är i dagsläget.
Vad är det som gör att du känner dig bekvämast med en intel cpu? Inte så att du kör intel xtu o pillar med varje dag antar jag.
Du ser ingen skillnad förutom om det är prestandaskillnader.
Självklart så rådfrågar man och/eller kollar tester o köper cpu beroende på användningsområde och prestanda och pris. Sen spelar det inte någon roll om det står amd, intel eller något annat på den.

Med det sagt så NEJ, en 7900x är helt fel cpu att titta på om du ska spela.
Det bästa idag för spel är dom nya intel cpuerna (9900k 9700k 9600k). Med det sagt så är amd 2700x väldigt prisvärd men känns som att det inte är något som passar ditt bygge.
Det du borde göra är att bestämma dig om du vill komma undan så billigt som möjligt, bestämma en budget eller om du inte bryr dig om vad hela kalaset går på. Därefter blir det inte så svårt o hjälpa hitta dig rätt produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

I ärlighetens namn så hade jag tagit en 4790K. Att sitta och betala tusenlappar för ynka fps i högre upplösning det är dumt. Förutsatt att du mest ska spela.

Du kan få köpa min i7 4790k ihop med moderkortet, ramminne samt AIO KYLARE, enligt min signatur. Ska sälja för uppgradera

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jag rekommenderade aldrig en 4790k, tror inte ens jag nämnt någon rekommendation över huvud taget.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, jag citerade fel person

Skrivet av Mäki:

I5 6600k är sämre än en i7 4790k som har betydligt bättre överklockning också.

Ditt påstående om att nya gen är 30% snabbare gäller inte inte i högre upplösning som TS angett. Kan upplevas förvirrande...

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket möjligt att den är sämre, men sitter man på ett system med bl.a DDR4 minne och skall uppgradera så går man inte 2 generationer bakåt till ett system som har DDR3 minne, det var det jag ville ha sagt.

Sen håller jag med att i just höga upplösningar i spel är skillnaden obefintlig, men om ett par år kan det se annorlunda ut beroende på vilka gpu som kommer och i princip alla övriga scenario är dom nya snabbare, så det finns ingen anledning att gå bakåt.
Finns ju ingen vinst med att välja en 4790K framför 9700K/9900K, man blir hänvisad till begagnade saker och har 0 i prestanda vinst.

Hade TS suttit på en 4790K och endast skall spela i höga upplösningar samt inte har några andra krav, då hade det kanske inte varit lönt att uppgradera cpu, men där är TS inte heller.

Hoppas du förstår mina invändningar rätt