Byta ut högljudd fläkt i PSU, fläktalternativ?

Permalänk
Medlem

Byta ut högljudd fläkt i PSU, fläktalternativ?

Har 2 stycken Alienware Area-51 R2 som håller en vaken på nätterna, fläkten i PSUn för ett konstant coilwhine, mekaniskt oljud och elektriskt brus och det hjälpte inte att köpa en ny fläkt av samma modell utan den är högljudd by default varav jag letar efter en ersättningsfläkt av tystare modell.

Dessvärre har Alienware har mixtrat med signaltimingen mellan +3.3v och +5v railen så det går inte bara byta ut hela nätaggregatet mot en tredjepart, datorn kommer helt enkelt inte starta.

Fläkten är en Sunon EFC0251B1-Q020-A99 DC12V - 4.20W, 120*120*25 MM och 2-pin, låter massor av decibel och har ett luftflöde och några rpm men hittar inga specifika siffror.

Fläkten har troligen valts då den ger rätt kylning/luftflöde i förhållande till nätaggregatets värmeutveckling varav jag misstänker att det är av vikt att få reda på fläktens luftflöde för att säkerställa att utbytesfläkten ger tillräckligt med kylning så jag slipper bränder och annat tråkigt.

Sen är fläkten 2-pin vilket begränsar mina valalternativ ganska rejält, är detta något jag behöver bry mig om eller kan jag ta vilken 3pin/4pins fläkt som helst och bara utnyttja 2?

Vilken typ av fläkt skulle jag kunna använda?

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Sen är fläkten 2-pin vilket begränsar mina valalternativ ganska rejält, är detta något jag behöver bry mig om eller kan jag ta vilken 3pin/4pins fläkt som helst och bara utnyttja 2?

Ja, du kan i princip använda vilken 3/4 pins fläkt som helst, då det bara är 2 av kablarna som behöver ström egentligen, resten är för styrning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du behöver samma luftflöde lär du ha svårt att hitta en fläkt som blir markant tystare om du inte kan öka diametern.
Jag har också väldigt svårt att tro på att det hörs coilwhine från fläkten i psun, kanske från pcun men inte från dess fläkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ja, du kan i princip använda vilken 3/4 pins fläkt som helst, då det bara är 2 av kablarna som behöver ström egentligen, resten är för styrning.

Alright, tackar

Skrivet av mrqaffe:

Om du behöver samma luftflöde lär du ha svårt att hitta en fläkt som blir markant tystare om du inte kan öka diametern.
Jag har också väldigt svårt att tro på att det hörs coilwhine från fläkten i psun, kanske från pcun men inte från dess fläkt.

Så en Noctua skulle inte vara tystare än en industriell massproducerad fläkt som bokstavligen gnisslar?

Menade att den har ett coilwhine-liknande ljud

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Troligen dåliga kullager i fläkten. Köp en fläkt från Noctua med högt statiskt tryck så borde den kunna trycka igenom luft i hela agget.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Naicro:

Alright, tackar

Så en Noctua skulle inte vara tystare än en industriell massproducerad fläkt som bokstavligen gnisslar?

Troligen inte mycket om du ska ha samma luftflöde eller tryck eftersom Sunonfläkten är väldigt stor men om det är fel på lagren så kan ju det påverka men Sunonen är framförallt mycket större om det stämmer att den är på 4,2 W så motsvarar det ungefär 8-10 stycken "tystfläktar" och så mycket bättre aerodynamik har de inte att de kan kompensera för så mycket mer råstyrka.

Däremot så behöver du troligen inte så mycket kylning som Sunonen ger så det går nog att kyla tillräckligt bra med lägre flöde/tryck och ljudnivå men det är ju inte riktigt samma sak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Troligen dåliga kullager i fläkten. Köp en fläkt från Noctua med högt statiskt tryck så borde den kunna trycka igenom luft i hela agget.

Sunon fläktar är i regel inte av kullager typ utan borstlös, vilket innebär att de är ganska högljudda, de har dessutom i regel hög RPM vilket också bidrar till en högre ljud nivå.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Sunon fläktar är i regel inte av kullager typ utan borstlös, vilket innebär att de är ganska högljudda, de har dessutom i regel hög RPM vilket också bidrar till en högre ljud nivå.

Så kan det vara, tack för uppdateringen!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Troligen inte mycket om du ska ha samma luftflöde eller tryck eftersom Sunonfläkten är väldigt stor men om det är fel på lagren så kan ju det påverka men Sunonen är framförallt mycket större om det stämmer att den är på 4,2 W så motsvarar det ungefär 8-10 stycken "tystfläktar" och så mycket bättre aerodynamik har de inte att de kan kompensera för så mycket mer råstyrka.

Däremot så behöver du troligen inte så mycket kylning som Sunonen ger så det går nog att kyla tillräckligt bra med lägre flöde/tryck och ljudnivå men det är ju inte riktigt samma sak.

Ok, men om jag ger det ett försök med en Noctua NF-A12x25 PWM med lufttryck på 2.34 mm (1.68 W, 120x120x25mm, 450~2000 RPM, 84,5~102,1 m³/h, 18,8~22,6 dBA) kan det bli något problem då denna bara drar 1.68W istället för 4.2w eller spelar det ingen roll för varken fläkt eller psu? Och då den bara har 2-pin så antar jag att den kommer att gå på konstant fullt varvtal om jag inte använder medföljande Low-Noise Adaptor, right?

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Naicro:

Ok, men om jag ger det ett försök med en Noctua NF-A12x25 PWM med lufttryck på 2.34 mm (1.68 W, 120x120x25mm, 450~2000 RPM, 84,5~102,1 m³/h, 18,8~22,6 dBA) kan det bli något problem då denna bara drar 1.68W istället för 4.2w eller spelar det ingen roll för varken fläkt eller psu? Och då den bara har 2-pin så antar jag att den kommer att gå på konstant fullt varvtal om jag inte använder medföljande Low-Noise Adaptor, right?

Det intressant är vilken temp det blir, tillräcklig eller otillräcklig kylning.
Det finns flera sätt att få lägre spänning till en fläkt och direkt från en normal atx nätdel går det att koppla in dem på 5, 7 eller 12 V.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det intressant är vilken temp det blir, tillräcklig eller otillräcklig kylning.
Det finns flera sätt att få lägre spänning till en fläkt och direkt från en normal atx nätdel går det att koppla in dem på 5, 7 eller 12 V.

Håller givetvis med, men har ingen övervakning i psun och har därmed inget referensvärde heller att mäta mot heller.

Ok, skulle det kunna vara så att nätdelen ger exakt de 4.2w som fläkten kräver och därmed ge mindre än 5.7/12w som den är avsedd för och därmed få för lite mos?

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Naicro:

Håller givetvis med, men har ingen övervakning i psun och har därmed inget referensvärde heller att mäta mot heller.

Ok, skulle det kunna vara så att nätdelen ger exakt de 4.2w som fläkten kräver och därmed ge mindre än 5.7/12w som den är avsedd för och därmed få för lite mos?

Nej nätdelen ger en viss spänning, effekten beror på motorns impedans och den spänning den matas med, Ohms lag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej nätdelen ger en viss spänning, effekten beror på motorns impedans och den spänning den matas med, Ohms lag.
https://24volt.eu/gif/ohmslag.gif

Jag ger det ett försök med en noctua så får vi se vad som händer :s

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Naicro:

Jag ger det ett försök med en noctua så får vi se vad som händer :s

Jag tror att det funkar för troligen så kyler man mer än man måste med originalfläkten, om det är hyfsat bra luftflöde inuti nätdelen så kan man ju troligen kyla bort flera hundra watt värme och så dålig verkningsgrad lär inte nätdelen ha att det blir sådana effektförluster i den, att minska luftflödet lite borde alltså inte innebära nått problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att det funkar för troligen så kyler man mer än man måste med originalfläkten, om det är hyfsat bra luftflöde inuti nätdelen så kan man ju troligen kyla bort flera hundra watt värme och så dålig verkningsgrad lär inte nätdelen ha att det blir sådana effektförluster i den, att minska luftflödet lite borde alltså inte innebära nått problem.

Låter bra, Noctua beställda. Återkommer med ett högst ovetenskapligt test (typ tar psu eld vid belastning JA/NEJ)

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag läste att man kunde koppla fläkten via mobot istället (för styrning & slippa byta pin antar jag ).
Var dock riktigt gamla trådar jag grävde fram som föreslog det. Lättast är nog bara att koppla direkt till nätagget.

Lycka till! Posta gärna hur det gick. Har ett trött TX750 som jag funderar på att langa in en ny fläkt i.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lain:

Vill minnas att jag läste att man kunde koppla fläkten via mobot istället (för styrning & slippa byta pin antar jag ).
Var dock riktigt gamla trådar jag grävde fram som föreslog det. Lättast är nog bara att koppla direkt till nätagget.

Lycka till! Posta gärna hur det gick. Har ett trött TX750 som jag funderar på att langa in en ny fläkt i.

Will do!

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lain:

Vill minnas att jag läste att man kunde koppla fläkten via mobot istället

Ja så länge nätdelen inte har nån egen övervakningsfunktion som kräver signal från fläkten spelar det ingen roll var man ansluter strömmen till fläkten, många moderkort har en pinheader för psu fan men samtidigt så har ju många nyare nätdelar helt egen fläktstyrning för att de ska kunna köras utan forcerad kylning när nätdelen inte är varm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja så länge nätdelen inte har nån egen övervakningsfunktion som kräver signal från fläkten spelar det ingen roll var man ansluter strömmen till fläkten, många moderkort har en pinheader för psu fan men samtidigt så har ju många nyare nätdelar helt egen fläktstyrning för att de ska kunna köras utan forcerad kylning när nätdelen inte är varm.

Så pass... Tack för info!

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem

Jag kör en fractal fläkt! som jag kört ut sladden genom gallret på psu'n som är kopplat till chassit fläktkontroller! så tyst och skönt det blev efter jag gjort detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lain:

Vill minnas att jag läste att man kunde koppla fläkten via mobot istället (för styrning & slippa byta pin antar jag ).
Var dock riktigt gamla trådar jag grävde fram som föreslog det. Lättast är nog bara att koppla direkt till nätagget.

Lycka till! Posta gärna hur det gick. Har ett trött TX750 som jag funderar på att langa in en ny fläkt i.

Ploppa in en Noctua NF-P12 utan low noise adapter, dvs. 1300rpm, 1.68mm tryck och 19.8dB och den är praktiskt taget ljudlös jämfört med den förra men har ett kännbart flöde ut ur nätagget. Håller det här ihop är blir jag sjukt nöjd.

http://imgur.com/sEkAJFs
Allt arbete sker givetvis på en kraftigt el-alstrande matta med minst 50% statiskt laddat polymermaterial. Så har vi det avklarat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Fick just lite ångest att jag inte någonstans nämnt att detta kan potentiellt sett vara livsfarligt att göra om man inte har koll, så du som eventuellt tänker ge dig på detta och inte vet vad du gör, ge fan i nätaggregatet och köp ett nytt istället.

Väljer du ändå att göra detta, tänk på att nätaggregatet kan ha en dödlig laddning el lagrat trots att du dragit ur kontakten, se till att nätaggregatet varit urkopplat tillräckligt länge att kondensatorerna är helt urladdade. Är du osäker på hur lång tid det tar eller hur du kan kolla om det fortfarande finns el lagrat? Igen.. ge fan i nätaggregatet och köp ett nytt istället.

Och hur säker du än är på att det är urladdat, rör aldrig någon ledande komponent i nätaggregatet. Just don´t.

Visa signatur

Sleeve it and they will come