Permalänk
Medlem

Bil Privatleasing, eller inte?

Hallå där

Jag skulle vilja ha tips på vettiga bilar att privatleasa. Jag har kikat mycket på Peugeot 2008 då de erbjuder 2000 mil per år för 2299:-
Jag vill ha en bil som är bränslesnål och har minst lika mycket lastutrymme som en Volvo V40 2014.
Någon som har erfarenhet av Privatleasing? Bra idé?

Mitt mål är att försöka få ner kostnaden för bil.
Jag pendlar 5,42 mil per dag till jobbet. (ca 1300 mil per år)
Idag har jag en Volvo V40 2014 D2 Momentum. Månadskostnaden ligger på Ca 3802:- per månad inkl. lån, försäkring, service, drivmedel och skatt.

Min Volvo har nu gått 11,500 mil och det är dags för service, kamremsbyte och nya däck. Troligtvis också nya bromsar. Totalt lär detta kosta Ca 12000-16000:-
När jag räknade på en Peugeot 2008 så blev månadskostnaden Ca 3342:- inkl. leasingavgift, service, försäkring, drivmedel och skatt.
Att Leasa denna Peugeot 2008 blir då Ca 460:- billigare i månaden. För en NY bil och utan extra utgifter som ovan.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hej!
Inne på min andra leasingbil nu och tycker det fungerar bra. Smidigt att veta vad det kommer att kosta varje månad och man har ju billigare försäkring pga bara halvförsäkring första 3 åren. Det känns som man är försiktigare med den för att man inte skall åka på en smäll när man lämnar tillbaka den mendet kan ju vara bra också

Permalänk
Medlem

Har du verkligen räknat med bilens värde i din kalkyl. Din nuvarande bil har ett värdetapp, men lär också vara värd en summa pengar när du säljer den.

Om du ska sälja din Volvo lär du behöva göra den servicen och reparationerna oavsett, så den kostnaden bör du inte räkna med.

Kolla också så vinterdäck ingår i leasingavtalet, det är oftast ett rätt dyrt tillägg.

Leasing är dyrt, du betalar för bekvämligheten. Att byta in din Volvo och köpa något begagnat med 3-4 år på nacken hade jag rekommenderat att åtminstone jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hallå där

Jag skulle vilja ha tips på vettiga bilar att privatleasa. Jag har kikat mycket på Peugeot 2008 då de erbjuder 2000 mil per år för 2299:-
Jag vill ha en bil som är bränslesnål och har minst lika mycket lastutrymme som en Volvo V40 2014.
Någon som har erfarenhet av Privatleasing? Bra idé?

Mitt mål är att försöka få ner kostnaden för bil.
Jag pendlar 5,42 mil per dag till jobbet. (ca 1300 mil per år)
Idag har jag en Volvo V40 2014 D2 Momentum. Månadskostnaden ligger på Ca 3802:- per månad inkl. lån, försäkring, service, drivmedel och skatt.

Min Volvo har nu gått 11,500 mil och det är dags för service, kamremsbyte och nya däck. Troligtvis också nya bromsar. Totalt lär detta kosta Ca 12000-16000:-
När jag räknade på en Peugeot 2008 så blev månadskostnaden Ca 3342:- inkl. leasingavgift, service, försäkring, drivmedel och skatt.
Att Leasa denna Peugeot 2008 blir då Ca 460:- billigare i månaden. För en NY bil och utan extra utgifter som ovan.

Man får nästan anstränga sig för att hitta något med mindre lastutrymme än en V40..

Privatleasing (eller personalbil, heller för den delen) lönar sig aldrig rent ekonomiskt, man betalar för tryggheten med en ny bil med allt vad det innebär.

Jag kör på äldre bilar tills det inte är värt att laga dom och köper sedan en liknande bil för under 20k.

Är tryggheten att veta att man alltid kommer fram värt den extra kostnaden kör på en ny bil. Om inte fundera på vilka funktioner och andra nymodigheter du vill ha och leta sedan begagnad bil i bra skick efter dom kritierierna.

Permalänk

Kikade på en v40 2015, men den var så mycket dyrare och mindre än en VW Golf, så det blev en sådan. Efter 3 år böt jag till en kombi med DSG och 500 mil extra per år, för samma pris.

Det är rätt bekvämt att slippa bry sig om omkostnader såsom service, försäkring (ingår hos VW), hjulskiften. Kolla med bilmärket du funderar på att leasa om de har något avtal med försäkringsbolag, eller om det går att få en försäkring inbakat i leasingkostnaden till fast pris. Jag var under 25 när jag leasade min första bil och sparade närmare 1000 per månad på att välja en VW där och då.

Visa signatur

8086k @ 5GHZ | 1080ti | Asus PG279Q | MG279Q

Permalänk
Medlem

Ja det är ju det där med fast antal mil och skötseln av bilen.
Det positiva är att du slipper ha en kontantinsats vid leasing samt att man har råd med en splitter ny bil. Generellt är jag för leasing då en ny bil har bättre säkerhetsfunktioner, bättre bränsleförbrukning än en äldre. Klarar man sig med en lite mindre bil så som V40 eller Golf, så blir det också ganska billigt. Behöver man en V90/A6/5-serie så sticker det däremot iväg fort.