Cadence och Micron börjar tillverka DDR5-minne under 2019

Permalänk
Melding Plague

Cadence och Micron börjar tillverka DDR5-minne under 2019

Trots att specifikationerna för DDR5 ännu inte spikats meddelar nu Micron och Cadence att de börjar tillverka moduler enligt standarden mot slutet av 2019.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Så, lägre latenser eller bredare minnesbuss? Nånstans måste de ju få 36% extra bandbredd vid samma frekvens?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kunde dom inte börja tillverka lite DDR4-minnen istället, så att priserna sjönk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Kunde dom inte börja tillverka lite DDR4-minnen istället, så att priserna sjönk?

Det är väl just det som man vill undvika, ur tillverkarnas synpunkt.
Inför man istället en ny teknikstandard som DDR5 kan man alltid hävda att de fokuserar på tillverkning/införande av den nya standarden samt att det är en bristvara och därmed rättfärdiga högre marginaler.
En krass tillgång på DDR4-minnen, gör att även den tekniken hålls uppe i pris medan DDR5 tar form.

OnT: Modigt att utlova tillverkning av en standard som inte ännu fastställts. Men de kanske inte behöver mer än ett knappt år för att göra den omställningen?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

För konsumentinriktade produkter väntas de nå marknaden först under år 2021 Jag har ofta gissat 2021 är året för vanliga användare, men det verkar nu bli senare innan de blir prisvärdiga. Jag minns så väl när ddr4 kommer och de byggde en swelockerssommardator där vissa ifrågasatt om det var värt att gå upp till ddr4.

Så det blir att vänta. Den stora problemet för vanliga användare just nu är vare sig bandbredden eller deras cpu snart endast stöder 128GB utan priset på minne. Och att ddr5 kommer som kanske först blir billigt 2022 är en mindre tröst.

*edit*
Threadripper och Hedt lär älska ddr5 minne, men dessa får ddr5 minne samma som vanliga mainstream. Sedan det är inget exotisk med serverstickor mer än ecc stöd.

Permalänk
Medlem

Och jag som ska ta steget till DDR4 och ser detta.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vangen:

Och jag som ska ta steget till DDR4 och ser detta.

Yeye. Man måste inte vara först på bollen. Släpps det här för konsumentmarknadn 2021 så är det om 3 år och första året är priserna säkert inte så tilltalande. Så först 2022 börjar det bli läge men man måste ju inte ha det då heller. Så det är ändå ett gäng år tills det här slår igenom på konsumentmarknaden gissar jag på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så, lägre latenser eller bredare minnesbuss? Nånstans måste de ju få 36% extra bandbredd vid samma frekvens?

Kommando-bussen och andra scheman för DRAM refresh ska tydligen göra det, misstänker det är "upp till 36%" än 36% rakt av.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Avstängd
Skrivet av houze:

Kommando-bussen och andra scheman för DRAM refresh ska tydligen göra det, misstänker det är "upp till 36%" än 36% rakt av.

Cool, hoppas bara att det inte blir så att bandbreddsmålet gör att latensen blir högre vid mindre filer

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

För konsumentinriktade produkter väntas de nå marknaden först under år 2021, för att sedan trappas upp till större skala under de kommande tre åren.

I tabellen så står det:
Desktop/Laptop 2020-2023

Framgår inte riktigt vad "Consumer/Industrial devices" är.
Kan tänka mig telefoner, surfplattor. Kanske nästa generations konsoler.
Industrial devices skulle kunna vara diverse inbyggda system.

Det är bara ett år mellan 2020 och 2021 och tabellen är någon form av prognos/kvalificerad gissning och inte någon absolut sanning skriven i sten.
Men går man efter tabellen så kanske vi får se de första stationära och/eller bärbara datorer med DDR5 redan 2020.

Permalänk
Medlem

Det lär dröja bra många år innan man känner att det är värt en uppgradering, så jag känner ingen panik. Man hinner säkert med en till DDR4-burk innan det är dags att ta steget till DDR5.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Meh, trodde inte det var så långt bort. Nåja...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@houze: Nu har jag bara skummat DDR5 specen, men utöver de du nämnt så nämns högre frekvenser och djupare prefetch. "Upp till" är nog en realistisk inställning...

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk

Kör på ddr3 nu. Känns som att jag väntar på ddr5 standarden innan byte av moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Cadence är inte en chiptillverkare. De utvecklar verktyg och erbjuder designtjänster:

Cadence is a leading EDA and System Design Enablement provider delivering tools, software, and IP to help you build great products that connect the world .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Och jag som ska ta steget till DDR4 och ser detta.

Jag gick från DDR2 till DDR4 för ett år sedan. Du behöver inte stressa. Detta blir inte riktigt intressant förrän om tre år, kanske fyra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Kör på ddr3 nu. Känns som att jag väntar på ddr5 standarden innan byte av moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer att göra så själv. Min DDR3 burk håller alldeles utmärkt, så när jag bygger nytt blir det med DDR5, komponenter på 7nm, och ett grafikkort som är ett hack upp från de nya spelkonsolerna.
Och efter det vete tusan om det blir någon mer PC-burk alls (utom möjligen ett grafikkort runt 2025). Utvecklingen på den litografiska fronten gör det meningslöst att uppgradera för annat än det extremt parallelliserbara, och det är i princip bara grafikkort som kan dra nytta av utvecklingen framåt annat än marginellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Den stora problemet för vanliga användare just nu är vare sig bandbredden eller deras cpu snart endast stöder 128GB utan priset på minne. Och att ddr5 kommer som kanske först blir billigt 2022 är en mindre tröst.

Har 32GB installerat sedan 2014.
Skulle kännas konstigt att inte ha minst 64GB i nytt bygge 2019.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Har 32GB installerat sedan 2014.
Skulle kännas konstigt att inte ha minst 64GB i nytt bygge 2019.

Jag har haft 64GB på mina desktop väldigt länge, men nu börjar de nya cpuerna stödja 128GB ram. Och mer minne än detta så behöver man idag ofta gå upp till en bättre plattform med fler pci lines och bättre cpuer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Kommer att göra så själv. Min DDR3 burk håller alldeles utmärkt, så när jag bygger nytt blir det med DDR5, komponenter på 7nm, och ett grafikkort som är ett hack upp från de nya spelkonsolerna.
Och efter det vete tusan om det blir någon mer PC-burk alls (utom möjligen ett grafikkort runt 2025). Utvecklingen på den litografiska fronten gör det meningslöst att uppgradera för annat än det extremt parallelliserbara, och det är i princip bara grafikkort som kan dra nytta av utvecklingen framåt annat än marginellt.

Min DDR3 burk används av grabben nu men lär bytas ut om det kommer en schysst deal på BF/Singles day, alternativt efter att zen2 kommit. Efter det lär det nog som du säger inte bli mycket CPU uppgradering utan antagligen bara nån GPU fram till 2025 om inget radikalt händer.