Vilken Fiber leverantör ska man passa på att skaffa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Vilken Fiber leverantör ska man passa på att skaffa?

Hej! c: Under den kommande veckan så kommer jag skaffa fiber, Det ska komma den 24 men man vet aldrig med bolagen. Jag har nu dom senaste dagarn googlat letat och funderat på vad jag ska skaffa för fiber och vad för leverantör. Jag spelar ganska mycket dagligen och jag skulle vilja att testa på att Streama lite.

Så det jag har kommit fram till är i mellan "Bahnhof" och "Universal Telecom", Just nu lockar Universal mest för dom ger mig som ny kund 50% av på deras 1000/1000 packet i 6 månader och dom är billigast. Sedan kan ja alltid byta ner eftersom det är ingen bindnings tid. Men jag har hört mycket bra om Bahnhof och skulle vilja veta era åsikter för att kunna göra det besta valet.

(Jag sicktar på att få 250/250, 500/500 eller 1000/100)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Bahnhof har väl också nån kampanj på sitt 1000? typ 298 i månader elelr nåt?

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Ownit utan tvekan.

Ett av de lägre priserna, "tekniknördar" som arbetar på supporten och de 4 gånger jag behövt kontakta dem så har det varit mindre än en minut kö på telefon och mindre än 30 sekunder kö på chatten.

Vi kan jämföra detta med bredbandsbolaget som vid varje kontakttillfälle haft 30-60 minuter kö, oftast 45min eller mer. När man väl kommer fram så är det oftast en icke teknikkunnig person som läser ifrån ett papper.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Jag har kört Telia 250 i några år nu, inte haft en enda dip.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

@rms73: har Telia nu och är inte den nöjdast med dom

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

@Potato8bit: Jaså vad har du för problem? Jag hade BBB förut och switchen i källaren gick sönder ett antal gånger, man började undra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2009

Jag har Telia 500/100 för 349 per månad, fungerar klockrent! tror kampanjen är kvar och gäller i 12 månader.

INWIN 904 chassi | Windows 10 Home 64bit | Asus Maximus Hero VIII | Intel Core I7 6700K@4.0Ghz Delid w Noctua NH-D9 | 16Gb Corsair Veagance 2133Mhz | Samsung 950 Pro M.2 256Gb | Samsung 750 EVO 500Gb SSD | 2x250Gb seagate HDD | 320gb WD USB 2.0 | Corsair HX750W | ASUS GeForce GTX 980ti STRIX | Klipsch The Sixes

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2008

@Allexz:

Har ungefär samma erfarenhet av Riksnet, betydligt högre kunskapsnivå i deras support än övriga bolag (Telia och Telenor) jag haft att göra med. Sen när det kommer till peering vet jag inte hur Riksnet står sig mot Ownit, det verkar dessutom variera mellan olika stadsnät.

Intel i5 750 @ 3,6 GHz | ASUS P7P55D EVO | 4x2 GB G.Skill Ripjaws @ 1715 MHz - 7,8,8,24 | Gigabyte HD7950 @ 1200/1700 MHz | Corsair HX750 | Asus Xonar D1 | Intel 330 120 GB | 1 TB Seagate 7200.12 + 1 TB Samsung F1 + 500 GB Samsung F1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

@rms73: senast satt jag i kö i 3 timmar för att få svartet "Testa starta om routern eller dra ut och sätt i alla sladdar" då någon adde klippt våran internet kabel, det var minst 50+ pers som var utan internet i 3 dagar innan dom hittade felet, Sedan yttligare 2 för dom att laga det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Allexz:

Ownit utan tvekan.

Ett av de lägre priserna, "tekniknördar" som arbetar på supporten och de 4 gånger jag behövt kontakta dem så har det varit mindre än en minut kö på telefon och mindre än 30 sekunder kö på chatten.

Vi kan jämföra detta med bredbandsbolaget som vid varje kontakttillfälle haft 30-60 minuter kö, oftast 45min eller mer. När man väl kommer fram så är det oftast en icke teknikkunnig person som läser ifrån ett papper.

I mitt stadsnät är Ownit tveklöst dyrast. 250/100 bahnhof, bredband2 kostar 339:-, ownit 399:-.
Provar ownit nu dock då jag ville testa dom, kundtjänsten har varit riktigt bra hitintills iaf.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

@Potato8bit: Är nog svårt för någon operatör att köra billigt och ha jättekompetent 1st line, bara en reflektion.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jan 2005

Fördelen med stadsnät är ju just att är det inte bra så är det bara att byta leverantör.
Fibern är ju dock densamma, sen har dom väl lite egen utrustning, men valet ligger väl till stor del på support/kundtjänst, och pris så klart. Sen är det så klart som föregående inlägg säger, att billigast måste troligtvis tumma på kvaliten i något led, och då troligtvis på supportsidan.

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

@rms73: Så klart men det är inte först gången, Brukar få det där svare till allt har typ sluta ringa servicen och googlat felen istället via mobilen