8TB Extern HDD, Bad sector check osv

Permalänk
Medlem

8TB Extern HDD, Bad sector check osv

Hej,

Har köpt en 8TB extern WD Disk som jag tänkt schuka och sätta i min NAS. Men först behöver jag göra 2 saker.
1. Kolla all information om disken. Får inte fram hur mycket cache den har ens via crystal disk info.
2. Kolla efter bad sectors.

Hur kollar man bäst efter bad sectors?
Hur lång tid kan jag tänka mig att det tar ungefär för en 8TB extern disk kopplad med USB 3.

Jag har inte en stationär dator just nu utan bara en laptop och en NAS. Försökte koppla den till min synology NAS men hittade inget alternativ att kolla efter dåliga sektorer på externa diskar där. Någon som vet ifall det går?

Annars antar jag att ja måste koppla den till laptopen och köra hela racet. Tar säkert hur lång tid som helst med..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001:
https://support.wdc.com/downloads.aspx?lang=en
Disktillverkarna bruka ha program för sånt.

Jag skulle nog räkna med långt över 24 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@Nima2001:
https://support.wdc.com/downloads.aspx?lang=en
Disktillverkarna bruka ha program för sånt.

Jag skulle nog räkna med långt över 24 timmar.

Tack.. ska kika på länken.
Damn lång över 24h? Kanske tillochmed 48?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Min (eventuellt overkill) procedur för nya diskar är SMART "conveyance test", "short test" och "long test". Verifiera SMART infon att allt är OK. Därefter "badblocks" och avslut med ett nytt "long test" och verifierar SMART infon igen.

Ungefär följande: Hard Drive Burn-In Testing (freenas.org). Använder Linux eller FreeBSD.

Brukar ta några dagar för en 4TB disk (kommer ej ihåg exakta siffror men har för mig något i stil med ~8h för ett smart long och badblocks tar ~72h eller något sådant...). De diskar som varit fel på vid leverans har dock ofta visat problem vid första short eller long testet.

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Jag gör som @kf ovan och kör smart-test, badblocks och nytt smart-test. Efter lite problem med att disken gick i viloläge under det långa smart-testet så att det avbröts lyckades jag köra färdigt det igår (ca 17h), sen startade jag badblocks. Innan jag åkte till jobbet idag hade den kört i drygt 7h och kommit 10% på vägen. Mellan tumme och pekfinger kommer det alltså ta minst 70h (tre dygn) för badblocks att köra klart, sen tillkommer ett dygn för ett nytt smart-test.

Klarar din NAS av att köra Docker? I så fall borde du kunna ansluta din nya disk och köra smart och badblocks från en Linux-container.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Min (eventuellt overkill) procedur för nya diskar är SMART "conveyance test", "short test" och "long test". Verifiera SMART infon att allt är OK. Därefter "badblocks" och avslut med ett nytt "long test" och verifierar SMART infon igen.

Ungefär följande: Hard Drive Burn-In Testing (freenas.org). Använder Linux eller FreeBSD.

Brukar ta några dagar för en 4TB disk (kommer ej ihåg exakta siffror men har för mig något i stil med ~8h för ett smart long och badblocks tar ~72h eller något sådant...). De diskar som varit fel på vid leverans har dock ofta visat problem vid första short eller long testet.

Skrivet av zarkov:

@Nima2001: Jag gör som @kf ovan och kör smart-test, badblocks och nytt smart-test. Efter lite problem med att disken gick i viloläge under det långa smart-testet så att det avbröts lyckades jag köra färdigt det igår (ca 17h), sen startade jag badblocks. Innan jag åkte till jobbet idag hade den kört i drygt 7h och kommit 10% på vägen. Mellan tumme och pekfinger kommer det alltså ta minst 70h (tre dygn) för badblocks att köra klart, sen tillkommer ett dygn för ett nytt smart-test.

Klarar din NAS av att köra Docker? I så fall borde du kunna ansluta din nya disk och köra smart och badblocks från en Linux-container.

Ohhh jösses....

Jag har 3 diskar sedan innan i NASen och de kopplade jag bara rätt in... okej de förlorar man ju inte garantin av att använda som en schukad drive, men ändå.. Känner mig lite dum nu hur enkelt jag lät dom bli en del av min RAID.
Har kört synologys egna tester på diskarna och ingen har bad blocks varjefall -antar att det är det man vill komma fram till tillslut..?

Min NAS har docker men jag har aldrig använt det. Måste dock lära mig det lite då jag täntke testa köra en PI-Hole på NASen vilket man gör genom docker. Finns det någon smidig guide som ni känner till för att kunna SMART och badblock testa hårddisken där igenom?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ohhh jösses....

Jag har 3 diskar sedan innan i NASen och de kopplade jag bara rätt in... okej de förlorar man ju inte garantin av att använda som en schukad drive, men ändå.. Känner mig lite dum nu hur enkelt jag lät dom bli en del av min RAID.
Har kört synologys egna tester på diskarna och ingen har bad blocks varjefall -antar att det är det man vill komma fram till tillslut..?

Min NAS har docker men jag har aldrig använt det. Måste dock lära mig det lite då jag täntke testa köra en PI-Hole på NASen vilket man gör genom docker. Finns det någon smidig guide som ni känner till för att kunna SMART och badblock testa hårddisken där igenom?

Kruxet med dåliga block är att man måste försöka skriva till dem för att de skall upptäckas, det är därför man kör smart->badblocks->smart. Vid första körningen av smart kollar man att inget redan är fel vid leverans, sen skriver man till varenda block på hela disken och tvingar då disken att räkna ev fel, sen kör man smart igen och tar fram informationen om ev fel.

Om du inte använt Docker är det lite pyssel att komma igång men jag skulle rekommendera att du isf använder en image med ren Ubuntu eller Debian. Koppla in disken, starta upp en container i privileged mode med disken monterad som en volym, logga in med ssh och installera smartmontools och badblocks (om de inte redan ingår). Sen är det bara att köra igång testerna och vänta. Jag är tyvärr bortrest i helgen så jag kan inte hjälpa dig mer detaljerat.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov en viktig notis är att se till att kyla diskarna om de ska jobba så hårt, så länge, annars dödar du vätske-lagret. Håller med dig dock, ska man kolla den noga måste hela disken skrivas till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Kruxet med dåliga block är att man måste försöka skriva till dem för att de skall upptäckas, det är därför man kör smart->badblocks->smart. Vid första körningen av smart kollar man att inget redan är fel vid leverans, sen skriver man till varenda block på hela disken och tvingar då disken att räkna ev fel, sen kör man smart igen och tar fram informationen om ev fel.

Om du inte använt Docker är det lite pyssel att komma igång men jag skulle rekommendera att du isf använder en image med ren Ubuntu eller Debian. Koppla in disken, starta upp en container i privileged mode med disken monterad som en volym, logga in med ssh och installera smartmontools och badblocks (om de inte redan ingår). Sen är det bara att köra igång testerna och vänta. Jag är tyvärr bortrest i helgen så jag kan inte hjälpa dig mer detaljerat.

Skrivet av Paddanx:

@zarkov en viktig notis är att se till att kyla diskarna om de ska jobba så hårt, så länge, annars dödar du vätske-lagret. Håller med dig dock, ska man kolla den noga måste hela disken skrivas till.

Tack för all info!

Jag tror jag kommer köra detta i windows miljö via min laptop istället.
Så.. Ladda ner WD's egna program för kontroll. Köra en SMART extended av något slag. Sedan Badblocks. Sedan SMART igen.
Passerar den så åker den in i NASen.

@zarkov du nämnde något om att hårddisken gick ner i viloläge under kontrollen..? Hur tacklade du det ?

@paddanx Hur fixar jag kylningen på en extern hårddisk med chassi? Har en liten desktop fan bara att rikta den mot chassit eller?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@paddanx Hur fixar jag kylningen på en extern hårddisk med chassi? Har en liten desktop fan bara att rikta den mot chassit eller?

Typ ja. Jag själv bar en bordsfläkt jag riktar mot den.

Fixa luftflöde på chassit iaf, så har den en chans att kyla bättre. Externa diskar är ju inte gjorda för 24/7 jobb, men de är idag så stora att ska man läsa/skriva hela disken, måste man ge dem lite hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@zarkov du nämnde något om att hårddisken gick ner i viloläge under kontrollen..? Hur tacklade du det ?

@paddanx Hur fixar jag kylningen på en extern hårddisk med chassi? Har en liten desktop fan bara att rikta den mot chassit eller?

Jag hade ett litet script som skrev aktuell tid i en fil på disken en gång i minuten.

@paddanx, tack för varningen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Nu har badblocks kört i 70h och är drygt halvvägs, bara ~66-67 h kvar. Rätt absurt egentligen när man tänker efter...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nu har badblocks kört i 70h och är drygt halvvägs, bara ~66-67 h kvar. Rätt absurt egentligen när man tänker efter...

Det är extremt absurt ja...
Jag har inte ens kört något test än.. för jag har inte en stationär dator och ja kan inte binda upp min laptop till detta test nu..
Tänkte köra första smart testet inatt ( hur lång tid tog det ca?). Sen vet ja inte hur jag ska köra bad blocks test.. måste väl kanske ge mig på docker och Synology antar jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hdtune till Windows har en liknande funktion, write eller erase heter den har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Tänkte köra första smart testet inatt ( hur lång tid tog det ca?).

17-18h har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd

Är det linux badblocks du kör?
badblocks [ -svwnf ] [ -b block-size ] [ -c blocks_at_once ] [ -e max_bad_blocks ] [ -d read_delay_factor ] [ -i input_file ] [ -o output_file ] [ -p num_passes ] [ -t test_pattern ] device [ last-block ] [ first-block ]

-c number of blocks
is the number of blocks which are tested at a time. The default is 64.

Kör jag RW test med den brukar jag ange 123456 i stället för 64, (jupp, helt slumpmässigt) då går den mycket snabbare...

badblocks -c 12345 -wsv /dev/sd**

annars, om man tar standarvärdet 64, går det långsamt som fan.

Dessutom kör badblocks 4 pass skriva + 4 läsa, dvs den går genom ytan 8 gånger.
Mönstren är 11111111, 10101010, 01010101, 00000000...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Hdtune till Windows har en liknande funktion, write eller erase heter den har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh tack. Men jag ahr bara en windows maskin nu och det är min laptop, vill inte binda upp den till flera dygns HDD testande. Min andra maskin är en synology NAS

Skrivet av zarkov:

17-18h har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Snark.. så ca 18timmar per smart test sen en bad block test emellan på flera dygn...

Skrivet av sae:

Är det linux badblocks du kör?
badblocks [ -svwnf ] [ -b block-size ] [ -c blocks_at_once ] [ -e max_bad_blocks ] [ -d read_delay_factor ] [ -i input_file ] [ -o output_file ] [ -p num_passes ] [ -t test_pattern ] device [ last-block ] [ first-block ]

-c number of blocks
is the number of blocks which are tested at a time. The default is 64.

Kör jag RW test med den brukar jag ange 123456 i stället för 64, (jupp, helt slumpmässigt) då går den mycket snabbare...

badblocks -c 12345 -wsv /dev/sd**

annars, om man tar standarvärdet 64, går det långsamt som fan.

Dessutom kör badblocks 4 pass skriva + 4 läsa, dvs den går genom ytan 8 gånger.
Mönstren är 11111111, 10101010, 01010101, 00000000...

Antar att du frågar @zarkov
Men du verkar ha mycket kunskap om detta så du kanske vet hur man gör i docker på en synology NAS för dessa test?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

@Nima2001:
kan inget om synology...
hade bara plockat ur hårddisken, stoppat den i stationär dator, och kört windows eget diskcheck.
i w7 finns en ruta att klicka i, så går den genom ytan.
sedan kan man kolla SMART med piriform "Speccy".

kan va dock att jag repeterar vad andra har sagt, men men

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Hdtune till Windows har en liknande funktion, write eller erase heter den har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av zarkov:

17-18h har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Hittar inget ordentligt SMART test för windows.
Testat crystaldisk info och HD Tune samt WD's egna utility.
Det finns ju smart info där man får den tabellen med siffrorna som är lite svåra att tyda.
Sen had WD Utility en liten smart controll på 2-3 minuter som bara gav ett OK tillbaka.

Just nu kör jag varjefall WD utility "fullständigt enhetstest". Är på 70% och kört hela natten. Verkar inte så djupgående som de bad block test som andra verkar rekommendera.. Tror ni det kan räcka eller ska jag ändå ge mig på någon ytterligare mer komplex bad block check efteråt?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

Är det linux badblocks du kör?
badblocks [ -svwnf ] [ -b block-size ] [ -c blocks_at_once ] [ -e max_bad_blocks ] [ -d read_delay_factor ] [ -i input_file ] [ -o output_file ] [ -p num_passes ] [ -t test_pattern ] device [ last-block ] [ first-block ]

-c number of blocks
is the number of blocks which are tested at a time. The default is 64.

Kör jag RW test med den brukar jag ange 123456 i stället för 64, (jupp, helt slumpmässigt) då går den mycket snabbare...

badblocks -c 12345 -wsv /dev/sd**

annars, om man tar standarvärdet 64, går det långsamt som fan.

Dessutom kör badblocks 4 pass skriva + 4 läsa, dvs den går genom ytan 8 gånger.
Mönstren är 11111111, 10101010, 01010101, 00000000...

Intressant! Jag läste en sammanställning där en snubbe hade testat typ 40 olika kombinationer av -b och -c, skillnaden på hans disk var bara någon procent (men då hade han använt jämna multiplar av 2 för alla värden).

Jag kör just nu -b 4096 -c 65536 och det tar sin modiga tid...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Hdtune till Windows har en liknande funktion, write eller erase heter den har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja letade även i manualen. Hittar ingen form av smart test i programmet.
Vet du annat sätt att djupkolla smart i Windows?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ja letade även i manualen. Hittar ingen form av smart test i programmet.
Vet du annat sätt att djupkolla smart i Windows?

Nä tyvärr. Jag köra bara write testerna å funkar det så chuckar jag disken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Nä tyvärr. Jag köra bara write testerna å funkar det så chuckar jag disken.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är write testerna? Menar du error check testet eller?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Erase heter det visst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Erase heter det visst.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha dp förstår jag.
Men jag kan inte mycket om sånt här så om du har lust skulle jag verkligen uppskatta om du kan förklara varför man ska köra en ersse på hela disken direkt och vad resultatet blir? T.ex. körde jag precis en närmare 20 timmar djup kontroll med wd egna mjukvara som tillslut bara säga godkänd. Antar att det innebär 100% men skulle gärna vilja se rent resultat som t.ex. 0 vad blocks osv.
Får man sånt med HD Rune erase? Hur lång tid tog det för dig ungefär och för vilken storlek?

Vill helt enkelt bara ha lite tips om exakt vad jag ska köra och varför det är bra/räcker
Förstår om du inte har koll på det själv eller orkar svara men om du ger kvar källan till din information ter jag gärna den. Redan läst igenom HD tune pro manualen och den sög...
Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

https://i.imgur.com/Z0lVe1t.jpg
Så där är ett bra test ut, 22h på en 4TB disk. Dock bara ett pass, man kanske bör köra ett par pass iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

https://i.imgur.com/Z0lVe1t.jpg
Så där är ett bra test ut, 22h på en 4TB disk. Dock bara ett pass, man kanske bör köra ett par pass iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar!
Men du är säker på att den funktionen ger det svar man vill jämfört med error check funktionen i appen ?

Förresten hur schukar du disken? Samma fråga till dig Zarkov.
Jag har sett videos med gittarplektrum men har inga sådana tillgängligt och vet ingen bra butik nära där man kan handla.
Finns det andra sätt utan att förstöra det fina chassit ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Förresten hur schukar du disken? Samma fråga till dig Zarkov.
Jag har sett videos med gittarplektrum men har inga sådana tillgängligt och vet ingen bra butik nära där man kan handla.
Finns det andra sätt utan att förstöra det fina chassit ?

Har inte kommit så långt än, har varit på kurs några dagar och vabbat lite. I en video jag såg användes ett vanligt plastkort som man klippt i bitar:

https://youtu.be/b6VCQ64DkfM

Plektrum eller plastkort spelar nog ingen roll, bara man inte tar fram vassa knivar eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Har inte kommit så långt än, har varit på kurs några dagar och vabbat lite. I en video jag såg användes ett vanligt plastkort som man klippt i bitar:

https://youtu.be/b6VCQ64DkfM

Plektrum eller plastkort spelar nog ingen roll, bara man inte tar fram vassa knivar eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar! Gick utmärkt med klippa plastkort.
Var väldigt enkelt faktiskt. Sen valde jag tejp metoden för 3.3v problemet. Satte en liten remsa svart eltejp där
Antar att det bör fungera fast dom verkar sätta nån form av tunnare mer genomskinlig tejp där på videos ja sett.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Läste just på Reddit att WD inte bara krypterar data som kopieras in på disken medan den sitter i höljet, de har även ett chip på kretskortet som förhindrar att man sätter en annan disk i höljet. Om man shuckar originaldisken och formaterar om den kommer inte höljet att acceptera den.

Så tips nummer ett är: om du tänkt shucka disken, kopiera inte in någon data på den innan demontering för den datan krypteras och blir oläslig. Tips nummer två är att inte försöka använda höljet till någon annan disk, det kommer inte fungera med mindre än att man klipper av några ben på en IC-krets. Något säger mig att garanti-anspråk blir väldigt svåra om man gjort det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.