Klona windowsinstallation till identisk ny dator?

Permalänk
Medlem

Klona windowsinstallation till identisk ny dator?

Hej!

Det är så att jag fått vatten över tangentbordsdelen på min surface book 2. Sjukt nog går tangentbordsdelen inte att köpa separat utan jag får fixa en helt ny dator på försäkringen. Då jag är lat vill jag ju dock inte installera om alla program och anpassa datorn så som jag vill en gång till, så jag undrar om det finns något smidigt vis att klona över installationen på den nuvarande datorn till den nya?

Är det ens möjligt och blir det problem med licens m.m.?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att koppla in extern mus och tangentbord kan du alltid installera EaseUS ToDo Backup, ett gratisprogram som kan ta en avbild av din nuvarande disk och lägga på nästa dator. Du behöver dock ha ett mellanlagringsmedium i form av en extern hårddisk eller dylikt.

Permalänk
Medlem

@NiV3Rt: Sitter en M.2 disk i den. Kan du inte bara ta ur den och montera den i din nya?
Just att det är en M.2 gör det lite jobbigare. För vanliga gamla SATA diskar finns det dockningsstationer som kan klona disken, utan att ens vara ansluten till en dator. Fungerar dock inte med M.2, vad jag vet?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Har du möjlighet att koppla in extern mus och tangentbord kan du alltid installera EaseUS ToDo Backup, ett gratisprogram som kan ta en avbild av din nuvarande disk och lägga på nästa dator. Du behöver dock ha ett mellanlagringsmedium i form av en extern hårddisk eller dylikt.

Det låter intressant! Jag kan fortfarande koppla in "surfplattedelen" till dockningsstationen och har jobbat så med den nu det senaste. Funderar bara på hur det blir med licensen till windows bara. Har inte någon form av licensnyckel utan tror det är hårdvaru-id't som är knutet på något vis.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk

Skulle nog gå att använda clonezilla och ett usb tangentbord

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Har frågat firmans leverantör om de har någon bra lösning på problemet också men tror jag får ett snabbare svar här ärligt talat

Skrivet av DragonRapide:

Skulle nog gå att använda clonezilla och ett usb tangentbord

Tangentbordsdelen och allt det är löst. Jag har kopplat in surfplattedelen i min dockningsstation och arbetar med den dagligen.

Det är alltså bara själva kloningsdelen jag vill ha svar på

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Har själv bytt en ssd disk rakt av mellan 2 bärbara och det startade utan problem, lite gnissel med drivrutinerna men det var enkelt fixat (win10)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som ovan skrivs så är hårdvarubyten i sig inget problem - går även bra att byta mellan AMD och Intels olika plattformar och så är det bara att fortsätta. Detta är sedan Vista tiden där HAL-drivrutinerna laddas in efter Windows och inte före, som det var innan, i kombination med att vi numera har ett väldigt bra stöd via exempelvis Windows Update. Det enda riktiga problemet kan vara licensen som du behöver återaktivera vid hårdvarubytet men det är inte heller säkert utan styrs av din Windows version.

Permalänk
Medlem

Bara att ringa ms support så hjälper dem dig att aktivera windows igen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Råkade se tråden och tänkte berätta hur det gick. Använde clonezilla för att göra en image av den gamla datorn för att lägga in på den nya. Inga som helst problem med aktivering eller något utan bara att köra

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-