95% kvar (Ansluten men laddas inte) Ultrabook

Permalänk
Medlem

95% kvar (Ansluten men laddas inte) Ultrabook

Råkat ut för något med min Ultrabook.

Jag har en Asus Zenbook och nu står det 95% kvar (Ansluten men laddas inte)

Den verkar inte gå ner i procent men försökt hitta guider på att fixa detta. Alla guider vill att jag ska ta bort batteriet och köra med sladd bara och sen fixa lite saker.

Hur gör man med en ultrabook som är inte så pysselvänlig?

Permalänk
Medlem

Om du aldrig förlorarenergi; var glad och sälj elen från datorn! #lifehack

Låt datorn helt dö. Låt den vila ett tag, sedan ladda 2-3 timmar efter fullt. Prova och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Om du aldrig förlorarenergi; var glad och sälj elen från datorn! #lifehack

Låt datorn helt dö. Låt den vila ett tag, sedan ladda 2-3 timmar efter fullt. Prova och se om det hjälper.

Kan testa det när min externa ssd kommer hem så jag kan backup allt. Jobbigt ifall den inte startar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade likadant på en HP för inte länge sen, och den slutade ta laddning vid lägre och lägre procent under tid. Tyder på ett "utslitet" batteri. När den väl slutade ta laddning vid runt 60% så öppnade jag upp den och då visade det sig mycket riktigt att halva batteriet börjat svälla. (ena cellen)
I mitt fall berodde det troligen på att jag satt in en roterande HDD där det annars är dvd vilket var precis brevid batteriet, så det blev nog lite varmare än vad batteriet tyckte var ok

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Det är väl en funktion och inte en bugg?
Vad händer om du drar ur sladden och gör slut på några procent batteri och sen försöker ladda?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är väl en funktion och inte en bugg?
Vad händer om du drar ur sladden och gör slut på några procent batteri och sen försöker ladda?

Ska försöka när jag kan ta backup. Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, det stämmer att det är en funktion och inte en bugg. Windows gör så för att det är lindrigare för batteriet vilket leder till längre livslängd. Finns mycket att läsa om det där om du googlar.

Skickades från m.sweclockers.com