Permalänk

CPU 100% användning i spel

Hej!

Köpte nyligen ett MSI 1070 TI då jag trodde att det skulle lösa mina FPS dropp problem som jag har haft ett tag, satte i det och det blev lite bättre men fortfarande drops! Dum som jag är hade jag inte kollat min CPU temp och märkte att den var uppe i 90-100 grader så jag köpte ny kylare (Noctua NH-U12S) och tänkte att det skulle lösa problemet, temperaturen gick ner till 30-40 grader men problemen kvarstod.

Jag kollade då min CPU usage under spel i afterburn och såg att den är konstant på 100% när jag spelar. Får enbart mellan 60-80 fps i CoD Black ops 4 och i Overwatch får jag fps dropp från 180 ända ner till 100 ibland (tycker jag borde ligga på över 200 konstant i OW)

GPU usage ligger runt 50%, dock fanns det några små spikes upp till 100%

Har även formaterat ganska nyligen, dock inte efter att jag satte i det nya kortet.

Detta har jag nu;
msi z87-g45 gaming
i5-4670k 3.4 ghz
16gig RAM DDR3 Crucial ballistix
2xSSD Samsung EVO 250gig
MSI 1070 TI

Har ju redan lagt ner en del pengar precis på ny kylare och grafikkort men känns som bortkastade pengar när allt laggar ändå!
Är det lika bra att bara köpa nytt moderkort och processor eller kan det finnas någon annan lösning? Och vad hade ni valt för moderkort och processor för gaming?

MVH

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet så betyder 100% CPU usage en flaskhals med din kapabla samt modernare (enligt generation) GPU.

Själv hade jag en i5 3570k med en 1080ti, spelen flöt på bra men led av enormt stora FPS dips och allmänt stuttering i CPU krävande spel, t.ex. Vermintide, Assassins creed origins m.m.

Jag uppgraderade systemet med en 8700k och vips så var problemen väck!

Edit:
Hänvisar till min tidigare tråd jag skapade ang. liknande problem som TS upplever.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1497517-extremt-lag-fp...

Återigen, efter att jag uppgraderade systemet så blev jag av med samtliga problem.

CPU flaskhals med din GPU är nog problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VIKTORVAUGHN:

Hej!

Köpte nyligen ett MSI 1070 TI då jag trodde att det skulle lösa mina FPS dropp problem som jag har haft ett tag, satte i det och det blev lite bättre men fortfarande drops! Dum som jag är hade jag inte kollat min CPU temp och märkte att den var uppe i 90-100 grader så jag köpte ny kylare (Noctua NH-U12S) och tänkte att det skulle lösa problemet, temperaturen gick ner till 30-40 grader men problemen kvarstod.

Jag kollade då min CPU usage under spel i afterburn och såg att den är konstant på 100% när jag spelar. Får enbart mellan 60-80 fps i CoD Black ops 4 och i Overwatch får jag fps dropp från 180 ända ner till 100 ibland (tycker jag borde ligga på över 200 konstant i OW)

GPU usage ligger runt 50%, dock fanns det några små spikes upp till 100%

Har även formaterat ganska nyligen, dock inte efter att jag satte i det nya kortet.

Detta har jag nu;
msi z87-g45 gaming
i5-4670k 3.4 ghz
16gig RAM DDR3 Crucial ballistix
2xSSD Samsung EVO 250gig
MSI 1070 TI

Har ju redan lagt ner en del pengar precis på ny kylare och grafikkort men känns som bortkastade pengar när allt laggar ändå!
Är det lika bra att bara köpa nytt moderkort och processor eller kan det finnas någon annan lösning? Och vad hade ni valt för moderkort och processor för gaming?

MVH

Börja med att överklocka nuvarande cpu ordentligt, gör stor skillnad.
Om du inte är nöjd kan du köpa beggad 4770k eller om du vill ha större hopp ny cpu, mobo och ram.

Permalänk
Medlem

Klart din prolle är en flaskhals. Bara att klocka 4.6GHz eller något sådant.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

XMP på minnena?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@VIKTORVAUGHN: Spelet stödjer mer än 4 trådar Överklocka en i7 med 8 trådar hjälper en del . 4770k är väl den billigaste uppgraderingen

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

En begagnad i7-4770K/4970K till ett bra pris skulle vara billigt alternativ för att förbättra situationen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem

Överklockning kan i första hand göra en del skillnad om du inte redan klockat datorn. Att stoppa in en i7:a tror jag dock inte nödvändigtvis är särskilt smart. Det blir för dyrt för för lite.

Ska du köpa något nytt, så köp inget med mindre än 6 kärnor. Problemet är ju att du slår i taket på antalet CPU-kärnor som utnyttjas... Hur mycket du ska lägga beror så klart på budget. Nu när du väl köpt en tornkylare som är rätt okej så tror jag att den processorn som ligger närmast till hands är en Intel i5-9600K (3240 kr, billigaste pris i lager på prisjakt.) Du får komplettera med ett moderkort med överklockningsstöd och RAM-minne. För maximalt värde så bör du så klart överklocka denna CPU.

Budgetalternativ är AMD Ryzen 5 2600 (1790 kr, billigaste i lager på prisjakt). Den har 6 kärnor precis som i5-9600K, men även stöd för SMT (ungefär samma som Hyperthreading) vilket ger 12 trådar. För maximalt värde så bör du så klart överklocka denna även denna CPU. (Alla Ryzen är överklockningbara givet moderkort med överklockningsstöd.) Normalt sett hade jag rekommenderat en 2600X som har en bättre kylare och högre klockfrekvens stock för några hundringar till, fast nu har du redan en fin kylare, så då känns det mer värt med den billgare modellen + överklockning.

Sen finns det så klart en massa andra alternativ om man vill skruva lite åt ett håll eller annat. Jag har valt billigaste "vettiga" processor på båda sidor med tanke på dina förutsättningar och hur marknaden ser ut just nu. Intel-processorn är om man tittar på benchmarks bättre på riktigt hög FPS (så pass hög att det är grafikkortet som sätter stopp först i ditt bygge), fast Ryzen kompetent också till en lägre kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VIKTORVAUGHN:

Hej!

Köpte nyligen ett MSI 1070 TI då jag trodde att det skulle lösa mina FPS dropp problem som jag har haft ett tag, satte i det och det blev lite bättre men fortfarande drops! Dum som jag är hade jag inte kollat min CPU temp och märkte att den var uppe i 90-100 grader så jag köpte ny kylare (Noctua NH-U12S) och tänkte att det skulle lösa problemet, temperaturen gick ner till 30-40 grader men problemen kvarstod.

Jag kollade då min CPU usage under spel i afterburn och såg att den är konstant på 100% när jag spelar. Får enbart mellan 60-80 fps i CoD Black ops 4 och i Overwatch får jag fps dropp från 180 ända ner till 100 ibland (tycker jag borde ligga på över 200 konstant i OW)

GPU usage ligger runt 50%, dock fanns det några små spikes upp till 100%

Har även formaterat ganska nyligen, dock inte efter att jag satte i det nya kortet.

Detta har jag nu;
msi z87-g45 gaming
i5-4670k 3.4 ghz
16gig RAM DDR3 Crucial ballistix
2xSSD Samsung EVO 250gig
MSI 1070 TI

Har ju redan lagt ner en del pengar precis på ny kylare och grafikkort men känns som bortkastade pengar när allt laggar ändå!
Är det lika bra att bara köpa nytt moderkort och processor eller kan det finnas någon annan lösning? Och vad hade ni valt för moderkort och processor för gaming?

MVH

Tittar man på statistisk data för 8700k (som är erkänt mycket snabb på spel) ihopparat med 1080ti i 1080 upplösning ligger snittbenchmark i medeltal kring 214 fps på medelinställningen, vilket bör flytta flaskhalsen till processorn. Inte ens med denna mycket snabba CPU lär du slippa dippar under 200 fps, lite orealistiska förväntningar med andra ord.

https://www.fpsbenchmark.com/overwatch/i7-8700k

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Överklockning kan i första hand göra en del skillnad om du inte redan klockat datorn. Att stoppa in en i7:a tror jag dock inte nödvändigtvis är särskilt smart. Det blir för dyrt för för lite.

Ska du köpa något nytt, så köp inget med mindre än 6 kärnor. Problemet är ju att du slår i taket på antalet CPU-kärnor som utnyttjas... Hur mycket du ska lägga beror så klart på budget. Nu när du väl köpt en tornkylare som är rätt okej så tror jag att den processorn som ligger närmast till hands är en Intel i5-9600K (3240 kr, billigaste pris i lager på prisjakt.) Du får komplettera med ett moderkort med överklockningsstöd och RAM-minne. För maximalt värde så bör du så klart överklocka denna CPU.

Budgetalternativ är AMD Ryzen 5 2600 (1790 kr, billigaste i lager på prisjakt). Den har 6 kärnor precis som i5-9600K, men även stöd för SMT (ungefär samma som Hyperthreading) vilket ger 12 trådar. För maximalt värde så bör du så klart överklocka denna även denna CPU. (Alla Ryzen är överklockningbara givet moderkort med överklockningsstöd.) Normalt sett hade jag rekommenderat en 2600X som har en bättre kylare och högre klockfrekvens stock för några hundringar till, fast nu har du redan en fin kylare, så då känns det mer värt med den billgare modellen + överklockning.

Sen finns det så klart en massa andra alternativ om man vill skruva lite åt ett håll eller annat. Jag har valt billigaste "vettiga" processor på båda sidor med tanke på dina förutsättningar och hur marknaden ser ut just nu. Intel-processorn är om man tittar på benchmarks bättre på riktigt hög FPS (så pass hög att det är grafikkortet som sätter stopp först i ditt bygge), fast Ryzen kompetent också till en lägre kostnad.

Tack så mycket för alla svar!

Ja jag tror det får bli att jag uppgraderar med nytt moderkort och processor! Antingen i5-9600k eller i5-8600k beroende på lite hur mycket jag känner för att lägga, dock ingen stor prisskillnad så kanske lika bra att investera i 9600k.

Dock så funderar jag lite vilket moderkort man ska ta isf,! Räcker det tex med ett sånt här?

https://www.komplett.se/product/952814/datorutrustning/datork...

Permalänk
Medlem

Tänk på att du måste ha nya ramstickor också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Tittar man på statistisk data för 8700k (som är erkänt mycket snabb på spel) ihopparat med 1080ti i 1080 upplösning ligger snittbenchmark i medeltal kring 214 fps på medelinställningen, vilket bör flytta flaskhalsen till processorn. Inte ens med denna mycket snabba CPU lär du slippa dippar under 200 fps, lite orealistiska förväntningar med andra ord.

https://www.fpsbenchmark.com/overwatch/i7-8700k

Ah absolut men dock så finns det ingen som spelar OW i varken ultra eller medium oavsett vad du har för setup!

Samma med OW som med csgo alla kör absolut lägsta tänkbara settings för att öka FPS.

Och jag vet många både streamers och vänner som inte har superbra setup, typ 1070 och någon typ av i5:a som alltid ligger över eller runt 200fps

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Tänk på att du måste ha nya ramstickor också.

Aah har förstått detta, R.I.P sparkontot

Permalänk
Medlem
Skrivet av VIKTORVAUGHN:

Aah har förstått detta, R.I.P sparkontot

Tänkte att det var lika bra att påpeka ifall du missat det. Ja, men köper du ny plattform idag hinner du fylla på det tillräckligt tills nästa uppgradering och det lär vara några år tills dess.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VIKTORVAUGHN:

Ah absolut men dock så finns det ingen som spelar OW i varken ultra eller medium oavsett vad du har för setup!

Samma med OW som med csgo alla kör absolut lägsta tänkbara settings för att öka FPS.

Och jag vet många både streamers och vänner som inte har superbra setup, typ 1070 och någon typ av i5:a som alltid ligger över eller runt 200fps

Jag varken spelar eller tittar på Overwatch, så det kan mycket väl vara sant. I normalfallet bör mediuminställningen på ett spel med så pass enkel grafik som Overwatch, ihopparat med ett så pass starkt grafikkort göra att siffran 214 FPS motsvarar processorns absoluta max som den kan leverera. Detta oavsett om man skulle sänka de grafiska inställningarna ytterligare eller inte.

Sedan kan processorn överklockas naturligtvis vilket gör att man borde kunna uppnå en höjning den vägen från 214.