Två grafikkort och ström åtgång?

Permalänk

Två grafikkort och ström åtgång?

Tjena, nyss skaffat mig en 240hz skärm och mitt r9 290 har fått sig en kompis.

Idag sitter jag på ett 500w nätagg men det räcker ju inte till två såna här kort.

Jag har en Intel xeon x5660 klockad till 4.5 ghz två sas 15k diskar samt en ssd,

Ena grafikkortet är ett 290 tri x och det andra är ett standard 290x som är vattenkylt.

Jag har ett gammalt silverpower 750w liggande som visserligen har en del år på nacken men hade ni vågat köra de?

Har tre val, köra med 750w agget, strunta i crossfire och leva med den trista prestandan eller slutligen bita i det sura äpplet och köpa ett nätagg fast jag egentligen inte vill lägga pengarna.

Permalänk
Medlem

290x korten har väl en tdp på 290w, personligen skulle jag inte våga köra 2st i CFX med ett gammel 750w psu från silverpower.

Xeon prollen drar mycket juice i load också.

Känns lite som när polaren prova 2x HD2900Pro på ett ACE OF SWEDEN PSU och vi alla kan räkna ut vad som hände där

Du får nog bita i det sura äpplet endå och investera i ett nytt agg.

Permalänk

Finns en annan tråd här på Swec om det.
2st 290x peakar då 735w...så kör du med 750W Silverpower.
Det agget är ett Seasonic byggt agg...dock äldre plattform.
Kommer att funka utmärkt.
Jag vet att agget är kört mkt sparsamt...
Tror dock att du får dra ned på klocken på prollen.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Tanken var ifall jag skulle ta det gamla agget att klocka ner båda korten, dra ner power taget och spänning.

Jag kommer att testa, nytt agg är nästan 2k så jag får testa och ta det försiktigt

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Fanns en anledning till att jag köpte mig ett agg på 1000W när jag körde två st R9 290

Ska du behöva dra ner på prestanda så ser jag inte poängen med två R9 290.
Bit i det sura äpplet och investera i ett bättre agg för nu och framtiden.

Nu får du detta slängt lite i ansiktet (sorry) men detta är precis varför jag alltid rekommenderar folk att aldrig snåla på ett nätagg.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

@SCORPIUS: snålade inte på mitt 500w, dock förutsåg jag ej crossfire 290x/290 när det köptes ^^

Nytt nätaggregat står på listan men jag har egentligen inte ekonomin för ett nätagg av den kalibern

Ill have to check for options!

Btw, är det ens värt det med en gammal 6 kärnig Intel i 4.5ghz? Eller är den för långsam?

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

@SCORPIUS: snålade inte på mitt 500w, dock förutsåg jag ej crossfire 290x/290 när det köptes ^^

Nytt nätaggregat står på listan men jag har egentligen inte ekonomin för ett nätagg av den kalibern

Ill have to check for options!

Btw, är det ens värt det med en gammal 6 kärnig Intel i 4.5ghz? Eller är den för långsam?

Nej då. Jag kör på i7-4790k. Du har väl ht också eller? Så det räcker nog med en nytt agg eller testa med den 750w du har med original klocken på cpun. https://ark.intel.com/products/47921/Intel-Xeon-Processor-X56...- . Skulle nog rekommendera att du bytte till minimum 850w såg att den drog 90w tdp och en skrev att båda drog 735w tdp eller något. Men du har ju 12 logiska kärnor tack vara ht:n. Så nej den är inte för slö..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Shadow666: Den är en enorm bottleneck märkte jag, drog igång mankind divided då min lägsta FPS var 30, det kvittar vilka inställningar så får jag samma resultat. med två kort kan jag ivf fläska på med ögon godis men lägsta FPSn gör det tråkigt att spela.

Nätagget är lite tjurigt med CPUn på 4.25Ghz(drog ner den lite, kräver knappt någon extra spänning för 4.25 jämfört med dom där extra megahertzen) men det fungerar bra förutom att fläkten låter en del under press.

Aja, då vet jag vad som flaskar nu!

trist då jag har gott med ram, snabba diskar och två ok grafikkort.

det är bara cpun som är kass

Tror jag rycker ur det ena kortet igen.

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Har du senaste patchen för mankind divided?
Kör du DX11 eller DX12 och är du säker på att crossfire är aktiverat i spelet?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

har ju en TDP på 250W per kort vilket ger ett hum om vad korten vill ha vid full last. sen är ju CPU en TDP oftast på runt 90-100W säg 100W för att ha det på de gröna och sen säg 50W för ev diskar, fläktar osv.

så runt 650W curkus gurkus. ett 700-750W borde bli ganska lagom för att ha lite spelrum.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@SCORPIUS: har testat lite mer, kollade aktivitet på cpun och den låg väldigt högt på ett par kärnor och vissa kärnor samt alla trådar nyttjades inte alls(det är direkt X 11 i ett nötskal)

har bara windows 7 då jag tappat bort min windows 10 sticka men jag får testa Dx12 och windows 10. tror dx12 kommer göra en del faktiskt.

inställningar i 1080P spelar typ ingen roll, får samma fps kört flera rundor och det enda som påverkar fps positivt är om jag sänker min FOV. grafik inställningar fixar bara max fps och inte lägsta samt avg påverkas väldigt lite.

måste ju va CPU, slår jag av CF så får jag fortfarande samma lägsta men avg och max blir sämmre, avg påverkas dock inte lika mycket.

så det måste ju va cpu som slår i taket?

Edit: får köra och hämta brorsan, Drar ner 3D Mark FireStrike och kör igenom det och ser vad poängen blir, så får jag jämföra och se om det kanske säger något annat

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

@SCORPIUS: har testat lite mer, kollade aktivitet på cpun och den låg väldigt högt på ett par kärnor och vissa kärnor samt alla trådar nyttjades inte alls(det är direkt X 11 i ett nötskal)

har bara windows 7 då jag tappat bort min windows 10 sticka men jag får testa Dx12 och windows 10. tror dx12 kommer göra en del faktiskt.

inställningar i 1080P spelar typ ingen roll, får samma fps kört flera rundor och det enda som påverkar fps positivt är om jag sänker min FOV. grafik inställningar fixar bara max fps och inte lägsta samt avg påverkas väldigt lite.

måste ju va CPU, slår jag av CF så får jag fortfarande samma lägsta men avg och max blir sämmre, avg påverkas dock inte lika mycket.

så det måste ju va cpu som slår i taket?

Edit: får köra och hämta brorsan, Drar ner 3D Mark FireStrike och kör igenom det och ser vad poängen blir, så får jag jämföra och se om det kanske säger något annat

har äns r9 290 korten stöd för DX12? trodde de var dx 11 eller 11.2, dx 12 kanske är bakåtkompatibelt med DX 11 kort törs inte svara på det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

@SCORPIUS: har testat lite mer, kollade aktivitet på cpun och den låg väldigt högt på ett par kärnor och vissa kärnor samt alla trådar nyttjades inte alls(det är direkt X 11 i ett nötskal)

har bara windows 7 då jag tappat bort min windows 10 sticka men jag får testa Dx12 och windows 10. tror dx12 kommer göra en del faktiskt.

inställningar i 1080P spelar typ ingen roll, får samma fps kört flera rundor och det enda som påverkar fps positivt är om jag sänker min FOV. grafik inställningar fixar bara max fps och inte lägsta samt avg påverkas väldigt lite.

måste ju va CPU, slår jag av CF så får jag fortfarande samma lägsta men avg och max blir sämmre, avg påverkas dock inte lika mycket.

så det måste ju va cpu som slår i taket?

Edit: får köra och hämta brorsan, Drar ner 3D Mark FireStrike och kör igenom det och ser vad poängen blir, så får jag jämföra och se om det kanske säger något annat

Fidel castro skrev att 2st r9 290 peakar 735w. Min tankeställning blir ju i så fall 735 för gpu + 90 (fast avrudar upp till 100) blir ju 835 på så sätt skulle det bli att du behöver en 850w minimum. Det är inte din cpu som flaskar.. du har ju 12 logiska kärnor tack vara ht.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Fidel castro skrev att 2st r9 290 peakar 735w. Min tankeställning blir ju i så fall 735 för gpu + 90 (fast avrudar upp till 100) blir ju 835 på så sätt skulle det bli att du behöver en 850w minimum. Det är inte din cpu som flaskar.. du har ju 12 logiska kärnor tack vara ht.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, det fanns en anledning till att jag skaffade ett agg på 1000W
Det är väldigt hungriga grafikkort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Som sagt, det fanns en anledning till att jag skaffade ett agg på 1000W
Det är väldigt hungriga grafikkort.

Japp då var det avklarat. Nytt agg är det swedenvirre behöver.. minimum 850w helst lite högre..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Du har inte funderat på att sälja av dina dubbla R9 290-kort och stoppa in ett (relativt sett) mer energieffektivt kort som ett Vega 56 eller GTX 1070? Känns mer priseffektivt än att köpa en större nätdel för att köra Crossfire som ändå i bästa fall kommer funka sådär...

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Du har inte funderat på att sälja av dina dubbla R9 290-kort och stoppa in ett (relativt sett) mer energieffektivt kort som ett Vega 56 eller GTX 1070? Känns mer priseffektivt än att köpa en större nätdel för att köra Crossfire som ändå i bästa fall kommer funka sådär...

Håller med dig om detta. Han borde sälja och skaffa 1070 eller vega 56 då behöver han inte byta nätagg. Men han hade ju knappt råd med att köpa nätagg så hur ska han då kunna köpa en 1070 eller vega56??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Fidel castro skrev att 2st r9 290 peakar 735w. Min tankeställning blir ju i så fall 735 för gpu + 90 (fast avrudar upp till 100) blir ju 835 på så sätt skulle det bli att du behöver en 850w minimum. Det är inte din cpu som flaskar.. du har ju 12 logiska kärnor tack vara ht.

Nej.
Enligt Sweclockers tester så drar ett system med 2x R9 290, 735 W som max, det vill säga vid väggen och med alla andra komponenter i datorn. Så du behöver inte lägga till något extra för CPUn etc.
Sen får man ju tänka på att den siffran tas från väggen vilket betyder att du får dra av effektivitetsförlusten i nätaggregatet innan du kan säga vad datorn drar från nätaggregatet. Just i detta test används ett Corsair AX1200i och vid denna last så är effektiviteten ca 92-93%, vilket betyder att datorn kräver 735 W * 0.93 = 683 W vilket är ok för ett nätaggregat på 750 W att leverera, helst ett som är byggt av Seasonic.

Nedersta delen av sidan: https://www.sweclockers.com/test/17877-hostens-grafikkort-i-s...
Samt effektivitetskurva på nätaggregatet från: https://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/AX1200i/6.html

Men visst, skall detta system fortgå under en längre tid så är det ju klart värt att uppgradera nätaggregatet, men det går bra att köra på i dagsläget med nätaggregatet @SwedenVirre: har att tillgå hemma.

Permalänk

@Shadow666:

Alltså jag har typ 1500-2000kr jag i teorin kan lägga om typ 5- 6 dagar när löning kommer. Men grejen är den att moderkort etc är gamla x58 grejer, visserligen en sex kärnig som är klockad hyffsat, men som jag märkte idag t.ex när jag körde 3D mark var att cpun flaskar dessa korten något enormt, så att bränna 1.5-2K på ett agg när jag också hade behövt lägga pengar på processor, moderkort och ram tilltalar mig inte, även om det är en bra investering för framtiden.

@loefet:

Nu när jag kört korten i datorn ett tag(drog ner powerlimiten och klockade ner dom en del) så märkte jag som jag skrev ovan flaskhalsen. detta verkar bli en dyr historia för att kunna lira spel med hyffsad framerate och grafiknivå. trodde cpun skulle orka, den ligger ju inte sjukt långt efter Ryzen/core iX etc i benchmarks(jo jag vet, inte real world men ändå)

Har en polare som har en ryzen 1700 och ett moderkort jag försöker lösa, kollar även efter ett hyffsat beg nätagg i 1000- 1000+W spannet så man kan klocka grejerna utan att behöva oroa sig, mitt agg idag även med grejerna nerklockade låter som en jet motor, vågar inte ha datorn igång och spela just nu

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

@Shadow666:

Alltså jag har typ 1500-2000kr jag i teorin kan lägga om typ 5- 6 dagar när löning kommer. Men grejen är den att moderkort etc är gamla x58 grejer, visserligen en sex kärnig som är klockad hyffsat, men som jag märkte idag t.ex när jag körde 3D mark var att cpun flaskar dessa korten något enormt, så att bränna 1.5-2K på ett agg när jag också hade behövt lägga pengar på processor, moderkort och ram tilltalar mig inte, även om det är en bra investering för framtiden.

@loefet:

Nu när jag kört korten i datorn ett tag(drog ner powerlimiten och klockade ner dom en del) så märkte jag som jag skrev ovan flaskhalsen. detta verkar bli en dyr historia för att kunna lira spel med hyffsad framerate och grafiknivå. trodde cpun skulle orka, den ligger ju inte sjukt långt efter Ryzen/core iX etc i benchmarks(jo jag vet, inte real world men ändå)

Har en polare som har en ryzen 1700 och ett moderkort jag försöker lösa, kollar även efter ett hyffsat beg nätagg i 1000- 1000+W spannet så man kan klocka grejerna utan att behöva oroa sig, mitt agg idag även med grejerna nerklockade låter som en jet motor, vågar inte ha datorn igång och spela just nu

Jag tycker att det är konstigt att din cpu flaskhalsar.. det kanske inte är tvärtom då att cpun är så stark i dem nya spelen att gpuerna flaskar. Jag menar jag sitter på en i7-4790k och du har en xeon på 5xxx serien borde inte min cpu flaska då med ett 1080? Men sen har jag för mig att vid xeon 5xxx serien var mer för server byggen då eller har jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Shadow666: Där är en ganska stor skillnad på X58 och Z97 generations vis. dessa grejerna är från 2010 psun är också däromkring.

Hade det varit x79 eller x99 hade det ju varit en annan femma lixom.

Dessutom hade det ju ju varit skumt om gpuerna flaskar ifall det kvittar vilka grafik inställningar man kör då minimum fpsn och avg fpsn nästan inte ändras?

Singelcore i CB 15 ligger precis under 100 sträcket oklockad

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

@Shadow666: Där är en ganska stor skillnad på X58 och Z97 generations vis. dessa grejerna är från 2010 psun är också däromkring.

Hade det varit x79 eller x99 hade det ju varit en annan femma lixom.

Dessutom hade det ju ju varit skumt om gpuerna flaskar ifall det kvittar vilka grafik inställningar man kör då minimum fpsn och avg fpsn nästan inte ändras?

Singelcore i CB 15 ligger precis under 100 sträcket oklockad

Jo.. kollade på den här sidan https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Xeon-X5660-vs-Int... . Så jag vet inte vad man ska göra åt detta. Du får väl ta och försöka spara pengar till en ny dator kanske om det är som så att cpun flaskar.. :/. Annars vet jag inte vad du ska göra.. du får försöka få tag på din polares ryzen..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Shadow666: Mjo, något åt de hållet lutar det mot..

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

@Shadow666: Mjo, något åt de hållet lutar det mot..

Men då åker du även ut på att köpa ddr4 minnen om du skaffar ryzen.. och dem är ju inte heller så billiga.. inte än ialla fall och då menar jag att ddr5 är ju på g ut..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Shadow666: Maybe so, fortfarande många år kvar tills ddr5 är klart och ute bland konsumenter, är där samma problem som med X99(hade ett sånt system en gång i tiden) så vill jag inte vara early adopter, vilken pina det var att få minnen att fungera bra där

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av loefet:

Nej.
Enligt Sweclockers tester så drar ett system med 2x R9 290, 735 W som max, det vill säga vid väggen och med alla andra komponenter i datorn. Så du behöver inte lägga till något extra för CPUn etc.
Sen får man ju tänka på att den siffran tas från väggen vilket betyder att du får dra av effektivitetsförlusten i nätaggregatet innan du kan säga vad datorn drar från nätaggregatet. Just i detta test används ett Corsair AX1200i och vid denna last så är effektiviteten ca 92-93%, vilket betyder att datorn kräver 735 W * 0.93 = 683 W vilket är ok för ett nätaggregat på 750 W att leverera, helst ett som är byggt av Seasonic.

Nedersta delen av sidan: https://www.sweclockers.com/test/17877-hostens-grafikkort-i-s...
Samt effektivitetskurva på nätaggregatet från: https://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/AX1200i/6.html

Men visst, skall detta system fortgå under en längre tid så är det ju klart värt att uppgradera nätaggregatet, men det går bra att köra på i dagsläget med nätaggregatet @SwedenVirre: har att tillgå hemma.

@SwedenVirre :
Loefet är den enda i tråden som inte bara gissat utan faktiskt har något på fötterna. Det ska absolut räcka till med 750W för två 290s. I testet där Swec uppnår 683W uteffekt från agget kör det med en kraftigt överklockad X99 processor så de har rätt törstiga grejer i också.

Generellt sett så överskattas det ofta grovt hur kraftiga nätaggregat man behöver - något som nätaggstillverkarna gärna underblåser, de får ju sälja dyrare agg

Det finns inte ett enda grafikkort på marknaden idag som inte klarar sig på ett 500W agg och ett 750W agg räcker till Crossfire/SLI med typ 90% av alla kort därute. Då menar jag med "normala system" med 2-4 HDDs/SSDs, några fläktar etc. Kör man med 10st lagringsdiskar osv. så behöver såklart lite till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Kör 2 ocade 390x på 640w. Väldigt få spel som fläkten i agget startar

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shadow666:

Håller med dig om detta. Han borde sälja och skaffa 1070 eller vega 56 då behöver han inte byta nätagg. Men han hade ju knappt råd med att köpa nätagg så hur ska han då kunna köpa en 1070 eller vega56??

Skickades från m.sweclockers.com

Förutsätt att han säljer sina 2 st R9 290X för typ 1000 kr styck. Sen köper ett beg. Vega 56/GTX 1070 för typ 3000 kr. Kostnad: 3000 - 2*1000 = 1000 kr efter försäljning.

Det är typ vad en vettig ny nätdel kostar... (nätdel hade jag aldrig köpt beg... för mycket risk att bränna allt)

Så, lägga 1000 kr på en ny vettig nätdel för att driva två gamla sunkkort, eller sälja av sunkkorten och köpa något vettigt? Jag vet vad jag valt för pengarna.

Detta är alltså ett alternativ 4, utöver de tre val som han har. Inte nödvändigtvis det han bör göra.

Permalänk

kör med fler nätaggregat

Visa signatur

“Everyone has a right to be stupid; some people just abuse the privilege.”