Permalänk

Se om man har en public IP?

Så jag har skaffat fiber med Bahnhof, jag mejlade om att skaffa en public IP, och de sa att de fixade det. Spelet klagar dock fortfarande om att jag har NAT, så hur ser jag om jag har NAT, eller har en public IP?

Jag har startat om routern, fiber boxen, och datorn.

Permalänk
Medlem

Jämför vad routern säger som WAN-IP och vad typ whatsmyip.org säger. Är det samma så har du publikt.

Din router har naturligtvis också en NAT, så om spelet kräver port forwarding så får du konfigurera det i din router själv.

Permalänk

Det är många saker som händer i det du skrev.

Vanligtvis är lösningen på när spel klagar på NAT(Strict/Open) så öppnar man portarna som spelet behöver istället så att man fortfarande kan skydda sig bakom NAT med en privat adress.

När man vill ha en publik IP från sin ISP är det oftast för att man vill ha en server eller vill ha en statisk IP på sin router mot internet. Jag föreslår att du istället öppnat portarna du behöver i routern och behåller din privata NAT adress på insidan. '

I 99% av fallen så har du en privat IP på din dator eftersom NAT är enabled by default på nästan alla routers som blir sålda. Om du byter till en publik IP på din dator när du sitter bakom en router som har NAT igång blir det lite galet, du kommer sätta en IP konfig på din dator som gör att du inte kommer ha någon anslutning eftersom din router är förkonfigurerad med en privat IP som gateway. Du behöver ett till interface/nät på din router där den maskinen med den publika IPn sitter. Allt detta känns brutalt mycket extra och onödigt jobb för problemet du har.

Bara öppna portarna istället

Permalänk
Skrivet av SlinkyJoppe:

Det är många saker som händer i det du skrev.

Vanligtvis är lösningen på när spel klagar på NAT(Strict/Open) så öppnar man portarna som spelet behöver istället så att man fortfarande kan skydda sig bakom NAT med en privat adress.

När man vill ha en publik IP från sin ISP är det oftast för att man vill ha en server eller vill ha en statisk IP på sin router mot internet. Jag föreslår att du istället öppnat portarna du behöver i routern och behåller din privata NAT adress på insidan. '

I 99% av fallen så har du en privat IP på din dator eftersom NAT är enabled by default på nästan alla routers som blir sålda. Om du byter till en publik IP på din dator när du sitter bakom en router som har NAT igång blir det lite galet, du kommer sätta en IP konfig på din dator som gör att du inte kommer ha någon anslutning eftersom din router är förkonfigurerad med en privat IP som gateway. Du behöver ett till interface/nät på din router där den maskinen med den publika IPn sitter. Allt detta känns brutalt mycket extra och onödigt jobb för problemet du har.

Bara öppna portarna istället

Jag hade Telia förut och det fungerade bra, antog att jag hade en public IP då. När jag bytte ISP så fick jag en privat IP och spelet klaga på NAT, även om jag öppnar portarna,

Service NamePort Range Local IP Local Port Protocol Warframe 4950 192.168.1.64 4950 UDP Warframe 4955 192.168.1.64 4955 UDP

Så klagar den, och jag antog att man inte kan öppna portarna när ens ISP skapar NAT, utan att det är min ISP som måste öppna portarna.

Mitt WAN IP och min IP adress är inte samma, så jag sitter kvar bakom en NAT då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag hade Telia förut och det fungerade bra, antog att jag hade en public IP då. När jag bytte ISP så fick jag en privat IP och spelet klaga på NAT, även om jag öppnar portarna,

Service NamePort Range Local IP Local Port Protocol Warframe 4950 192.168.1.64 4950 UDP Warframe 4955 192.168.1.64 4955 UDP

Så klagar den, och jag antog att man inte kan öppna portarna när ens ISP skapar NAT, utan att det är min ISP som måste öppna portarna.

Mitt WAN IP och min IP adress är inte samma, så jag sitter kvar bakom en NAT då.

Din WAN IP och IP-adressen på din dator kommer aldrig vara samma om du sitter hemma bakom din router/bredbandsdelare.
Logga in i din router och kolla vad den har för WAN IP-adress, om den är i spannet 100.64.X.X till 10.127.X.X så har du inte en publik IP, om den är något annat så jämför med t.ex http://ifconfig.io/
Är du osäker på hur du gör så återkom med vilken router du har så finns det säkert någon här som kan hjälpa dig.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Din WAN IP och IP-adressen på din dator kommer aldrig vara samma om du sitter hemma bakom din router/bredbandsdelare.
Logga in i din router och kolla vad den har för WAN IP-adress, om den är i spannet 100.64.X.X till 10.127.X.X så har du inte en publik IP, om den är något annat så jämför med t.ex http://ifconfig.io/
Är du osäker på hur du gör så återkom med vilken router du har så finns det säkert någon här som kan hjälpa dig.

Det är WAN IP på min router, den är 100.64.x.x medans myip.com är 158.174.x.x

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Jag hade Telia förut och det fungerade bra, antog att jag hade en public IP då. När jag bytte ISP så fick jag en privat IP och spelet klaga på NAT, även om jag öppnar portarna,

Service NamePort Range Local IP Local Port Protocol Warframe 4950 192.168.1.64 4950 UDP Warframe 4955 192.168.1.64 4955 UDP

Så klagar den, och jag antog att man inte kan öppna portarna när ens ISP skapar NAT, utan att det är min ISP som måste öppna portarna.

Mitt WAN IP och min IP adress är inte samma, så jag sitter kvar bakom en NAT då.

Hade du samma router när du hade Telia? Isåfall lutar det ju mot att något är blockerat på ISP nivå (Vilket jag inte tror). Din ISP "skapar" ingen NAT, det är din egen router som gör det. Du kan ju prova att koppla in din dator direkt in i fiberboxen och dra ut allt annat som sitter där. Kolla om du får en adress tilldelad till din dator (Om din ISP har DHCP igång mot dig, nu när du efterlyste en public IP kanske dom tror att du vill ha statisk). Har du DHCP igång och får kontakt med internet så sitter din dator direkt ut mot internet nu, inget skydd så sitt inte där för länge och busa. Prova att anslut i spelet och se vad din NAT status är.

Jag har luskat fram detta:

Warframe - PC
TCP: 6695-6699
UDP: 4950,4955

Se till så att alla dessa portar är öppnade mot din IP i din router

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Det är WAN IP på min router, den är 100.64.x.x medans myip.com är 158.174.x.x

Då har du inte fått publik IP än.

Permalänk
Medlem

Då det numera är brist på IPv4-adresser brukar ISPer vara lite mer försiktiga med att ge ut sådana och för många är det helt ok.

Får din router IP som ligger i 100.64.0.0/10 (inom range 100.64.0.0–100.127.255.255 ) så har du fått en ej publikt åtkomlig adress i det så kallade "shared address space". Jag fick en sådan själv när jag flyttade senast och jag behövde bara kontakta min ISPs support och be om en publik IP så fixades det.

Länkar:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Skrivet av SlinkyJoppe:

Hade du samma router när du hade Telia? Isåfall lutar det ju mot att något är blockerat på ISP nivå (Vilket jag inte tror). Din ISP "skapar" ingen NAT, det är din egen router som gör det. Du kan ju prova att koppla in din dator direkt in i fiberboxen och dra ut allt annat som sitter där. Kolla om du får en adress tilldelad till din dator (Om din ISP har DHCP igång mot dig, nu när du efterlyste en public IP kanske dom tror att du vill ha statisk). Har du DHCP igång och får kontakt med internet så sitter din dator direkt ut mot internet nu, inget skydd så sitt inte där för länge och busa. Prova att anslut i spelet och se vad din NAT status är.

Jag har luskat fram detta:

Warframe - PC
TCP: 6695-6699
UDP: 4950,4955

Se till så att alla dessa portar är öppnade mot din IP i din router

...

Jag har ju ingen public IP, så hur skulle jag kunna använda internet om min ISP inte använde en NAT? Samt så är jag 90% säker på det jag har läst på nätet att jag kan inte öppna portar om min ISP använder NAT, utan det är min ISP som sitter på NAT:en som måste öppna portarna. Och det är bara min ISP som har ändrats.

Skrivet av eMannen:

Då det numera är brist på IPv4-adresser brukar ISPer vara lite mer försiktiga med att ge ut sådana och för många är det helt ok.

Får din router IP som ligger i 100.64.0.0/10 (inom range 100.64.0.0–100.127.255.255 ) så har du fått en ej publikt åtkomlig adress i det så kallade "shared address space". Jag fick en sådan själv när jag flyttade senast och jag behövde bara kontakta min ISPs support och be om en publik IP så fixades det.

Länkar:

Har kontaktat min ISP och de har sagt att de fixat en public IP, då jag har läst förut att är brist på IPv4-adresser och ISP använder NAT för att fixat. Får mejla min ISP igen och fråga varför det inte funkar. Ville bara se så att det inte är jag som derpar.

Permalänk
Medlem

@Frejoh466: Det kan vara bra att ha med din routers MAC adress när du snackar med din ISPs support då det kan hända att saker och ting cachas hos dem med hjälp av den. Har man den till hands blir det då lättare att rensa bort data hos dem utan att behöva bolla fram och tillbaka så mycket.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Har du gått in på Bahnhofs sida där du kan släppa DHCP-lease och sånt? Kan ju vara så att den håller din gamla IP ända tills du gått in där och släppt den gamla.

Permalänk
Medlem

Ring till Bahnhof och be om Publik IP adress. Dom fixar det på ett par minuter. Har gjort det ett par gånger nu och det har aldrig varit några problem. Provade via mail först men fick inte svar på ett dygn, så då ringde jag istället.

Permalänk
Skrivet av Krippa75:

Har du gått in på Bahnhofs sida där du kan släppa DHCP-lease och sånt? Kan ju vara så att den håller din gamla IP ända tills du gått in där och släppt den gamla.

Har loggat in på https://www.bahnhof.se/minasidor men hittar inget förutom min uppgifter och beställa tjänster.

Har rensat cache på routern, så det måste vara cachad på Bahnhofs sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Har loggat in på https://www.bahnhof.se/minasidor men hittar inget förutom min uppgifter och beställa tjänster.

Har rensat cache på routern, så det måste vara cachad på Bahnhofs sida.

Det kan vara värt en kik på https://dhcp.bahnhof.se och se om du kan göra något åt saken den vägen.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Skrivet av eMannen:

Det kan vara värt en kik på https://dhcp.bahnhof.se och se om du kan göra något åt saken den vägen.

"Redan aktiverad?

Du verkar redan vara aktiverad på xxx, och borde inte komma till denna sida längre. Starta om datorn och eventuell bredbandsdelare/router och testa igen."

Nope.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

"Redan aktiverad?

Du verkar redan vara aktiverad på xxx, och borde inte komma till denna sida längre. Starta om datorn och eventuell bredbandsdelare/router och testa igen."

Nope.

Den hemsidan fungerar bara för vissa stadsnät. Om du ringer istället så har dom det fixat på ett par minuter, det är mitt råd.

Permalänk
Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

"Redan aktiverad?

Du verkar redan vara aktiverad på xxx, och borde inte komma till denna sida längre. Starta om datorn och eventuell bredbandsdelare/router och testa igen."

Nope.

Prova starta om routern igen. Det kan ta 10-15 minuter i värsta fall innan det går igenom.

Permalänk
Skrivet av Andreas Epradius:

Ok vi har redan konstatera att jag inte har en public IP, samt är jag 99% säker att jag inte kan öppna portar bakom en NAT. Ok, sida dock.

Så?

Permalänk

Sorry

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.