Corsair lanserar PCI Express-baserade Force MP510

Permalänk
Melding Plague

Corsair lanserar PCI Express-baserade Force MP510

Med fokus på hög prestanda och utökad livslängd ersätter Corsair SSD-enheten MP500 med nykomlingen Force MP510, som även den använder formfaktorn M.2 och gränssnittet PCI Express.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att de blir lite billigare. Det tråkiga med m.2 är att många moderkort bara har en eller två platser så snålar man och köper med för liten kapacitet blir det jobbigare. Mitt moderkort har bara en plats. Där jag stoppat i en 240GB som redan är 90% full.

Finns billiga expansionskort på ebay men vet ej hur bra de är? Exempel
https://www.ebay.com/itm/M-2-NVMe-NGFF-SSD-PCIE-X16-Adapter-M...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jisses. 2 TB 3500/2700 MB/s för strax över 5000kr. Jag minns som igår när Samsungs 840 EVO släpptes med 1 TB för konsument, för i princip samma pris. Uppenbarligen signifikant sämre egenskaper. Utvecklingen går i rätt riktning, mycket roligt.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns billiga expansionskort på ebay men vet ej hur bra de är? Exempel
https://www.ebay.com/itm/M-2-NVMe-NGFF-SSD-PCIE-X16-Adapter-M...

Eftersom det är samma protokoll i endast olika formfaktorer kan jag inte se varför det inte skulle funka prima.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Inaktiv

Priser angivit för pytteliten och jättestor, nå rent matematisk borde man kunna lista ut priser däremellan. Jag gissar ca 2500kr för 960GB versionen och det är ej så dåligt för ssd med denna hastighet.

Angående m.2 platser så blir det snart inte även ett problem med PC-lines och man bör gå upp till Epyc med sina 128st pci lines? För vanliga användare så köp inte pyttesmå m.2 diskar, håller man sig till runt 1TB ssd per sticka så klarar sig de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Eftersom det är samma protokoll i endast olika formfaktorer kan jag inte se varför det inte skulle funka prima.

Har du aldrig varit med om att billiga Ebay prylar inte nått upp till dina förväntningar eller vad säljaren påstår?
Tänkte om de kanske ljuger eller använder för dålig kvalitet på ledningsbanorna att det kan påverka prestandan negativt.
Men det är bara 50kr så när jag väl köper en till M.2 disk så kan jag testa ingen större förlust om det inte fungerar bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Detta var ju lite bättre. TLC är troligen deras Gen 2 64-lagers 3D NAND, och Phison har helt okej kontroller. Detta ser ju ut att bli en riktigt bra M.2 SSD (om man nu behöver prestandan). Får väl se lite recensioner mm, men låter inte helt fel iaf.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Bra att de blir lite billigare. Det tråkiga med m.2 är att många moderkort bara har en eller två platser så snålar man och köper med för liten kapacitet blir det jobbigare. Mitt moderkort har bara en plats. Där jag stoppat i en 240GB som redan är 90% full.

Finns billiga expansionskort på ebay men vet ej hur bra de är? Exempel
https://www.ebay.com/itm/M-2-NVMe-NGFF-SSD-PCIE-X16-Adapter-M...

Mjo, detta är varför jag inte förstår varför folk köper 240GB M.2 SSDer. Prestanda behöver fler NAND kretsar, dvs större diskar. Och du har bara fåtal platser och begränsat med PCI-E portar att sätta dem i. Ska du bara ha något enkelt, billigt... köp en 2,5" SATA disk som du kan ha 6 st av istället. Ska du köpa PCI-E M.2 bör du köpa stor nog att klara dig på.

Ang adaptern... den i sig gör ingen skillnad, då den är bara ledningsbanor. Hade det varit flexkabel kan jag förstå, men så litet kort är kortare ledningsbanor än de flesta PCI-E kort har ändå, så har svårt och tro det kan ge någon negativ verkan.

Det som gör skillnad är hur den är kopplad, och om du har nog med PCI-E portar för det. Moderkortets M.2 har nästan alltid 4x platser, men de är oftast (på Intel mainstream iaf) kopplade till chipset. Så kan du bara få en 3.0 4x plats på chipset, lär du får samma prestanda som moderkortets plats.

Har du dock bara 1x plats, lär du hamna på ca 800-900MB/s, och 2x dubbla av detta. Har du bara 2.0 platser (äldre moderkort) halveras dessa siffror i runda slängar.

Sätter du dock den i en 8x plats direkt till CPUn, kan du tom få bättre prestanda än M.2 platserna på moderkortet (i teorin iaf, blir nog minimal i praktiken), men du förlorar kanske lite prestanda till tex grafikkortet som också går ner i 8X.

Även om du kanske kan trycka dit en adapter eller 2, så har du utan tvekan färre PCI-E 4x slots, vs antal SATA portar, så använd dem väl.

Permalänk
Medlem

Bra att priserna sjunker på dem. Men jag ser problem iom dom flesta moderkort bara ha en m.2 plats. För fler än två behöver tillverkarna väll ställa dom högkant.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Bra att priserna sjunker på dem. Men jag ser problem iom dom flesta moderkort bara ha en m.2 plats. För fler än två behöver tillverkarna väll ställa dom högkant.

Nej, de behöver att Intel/AMD ger den fler portar också. Du måste upp i HEDT klass för att få fler PCI-E portar som det är nu. Går enkelt att köra PCI-E/U.2 kontakter istället för adaptrar till M.2. De du har är redan nu delade portar mellan alla möjliga saker i chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta var ju lite bättre. TLC är troligen deras Gen 2 64-lagers 3D NAND, och Phison har helt okej kontroller. Detta ser ju ut att bli en riktigt bra M.2 SSD (om man nu behöver prestandan). Får väl se lite recensioner mm, men låter inte helt fel iaf.

Mjo, detta är varför jag inte förstår varför folk köper 240GB M.2 SSDer. Prestanda behöver fler NAND kretsar, dvs större diskar. Och du har bara fåtal platser och begränsat med PCI-E portar att sätta dem i. Ska du bara ha något enkelt, billigt... köp en 2,5" SATA disk som du kan ha 6 st av istället. Ska du köpa PCI-E M.2 bör du köpa stor nog att klara dig på.

Ang adaptern... den i sig gör ingen skillnad, då den är bara ledningsbanor. Hade det varit flexkabel kan jag förstå, men så litet kort är kortare ledningsbanor än de flesta PCI-E kort har ändå, så har svårt och tro det kan ge någon negativ verkan.

Det som gör skillnad är hur den är kopplad, och om du har nog med PCI-E portar för det. Moderkortets M.2 har nästan alltid 4x platser, men de är oftast (på Intel mainstream iaf) kopplade till chipset. Så kan du bara få en 3.0 4x plats på chipset, lär du får samma prestanda som moderkortets plats.

Har du dock bara 1x plats, lär du hamna på ca 800-900MB/s, och 2x dubbla av detta. Har du bara 2.0 platser (äldre moderkort) halveras dessa siffror i runda slängar.

Sätter du dock den i en 8x plats direkt till CPUn, kan du tom få bättre prestanda än M.2 platserna på moderkortet (i teorin iaf, blir nog minimal i praktiken), men du förlorar kanske lite prestanda till tex grafikkortet som också går ner i 8X.

Även om du kanske kan trycka dit en adapter eller 2, så har du utan tvekan färre PCI-E 4x slots, vs antal SATA portar, så använd dem väl.

Okej får ta och kolla upp lite hur portarna är kopplade innan jag börjar bra att veta!
Anledningen till att jag valde en så liten NVME SSD var för att jag stod i butiken och skulle köpa en vanlig sata SSD på runt 240GB men det var rea på M.2 disken så den kostade 50kr mer slog till på den, dumt nu i efterhand men inte hela världen kan ju alltid skicka över den till HTPC eller något.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har du aldrig varit med om att billiga Ebay prylar inte nått upp till dina förväntningar eller vad säljaren påstår?
Tänkte om de kanske ljuger eller använder för dålig kvalitet på ledningsbanorna att det kan påverka prestandan negativt.
Men det är bara 50kr så när jag väl köper en till M.2 disk så kan jag testa ingen större förlust om det inte fungerar bra.

Jag har inte upplevt det med expansionskort, nej. Köpt både Firewire-, USB- och SATA-kort och inte märkt några prestandaförluster.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande som på Sandforce-tiden att deras hastigheter bara gäller komprimerbar data? För i så fall är ju detta knappast imponerande då de "fuskar". Men är det faktiskt riktiga hastigheter så är det bra. Det kommer pressa och stressa Samsung som gärna vill erbjuda högst hastigheter, men nu får de ju en rejäl pungspark i så fall

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nej, de behöver att Intel/AMD ger den fler portar också. Du måste upp i HEDT klass för att få fler PCI-E portar som det är nu. Går enkelt att köra PCI-E/U.2 kontakter istället för adaptrar till M.2. De du har är redan nu delade portar mellan alla möjliga saker i chipset.

Hur är det med detta nu på exempelvis X470? Jag vill minnas att de moderkort på X370 som hade två M.2-slottar körde den ena av dem på ett separat kontrollerkort eller något liknanade då chipsetet i sig inte hade nog med PCI-E lanes som du säger.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

@Arzei: Är bara Asus rog crosshair VII som har bägge på cpu av x470 så det kortet är unikt på det sättet.

Bättre förklarat av Wendel.

https://www.youtube.com/watch?v=QMfb_kmGLh0

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej får ta och kolla upp lite hur portarna är kopplade innan jag börjar bra att veta!
Anledningen till att jag valde en så liten NVME SSD var för att jag stod i butiken och skulle köpa en vanlig sata SSD på runt 240GB men det var rea på M.2 disken så den kostade 50kr mer slog till på den, dumt nu i efterhand men inte hela världen kan ju alltid skicka över den till HTPC eller något.

Samtliga Intel mainsteam har 16x från CPU till GPU platsen (eller 2st 8x), och M.2 sitter på chipset. Du måste ha HEDT för att få något annat.

Skrivet av Arzei:

Hur är det med detta nu på exempelvis X470? Jag vill minnas att de moderkort på X370 som hade två M.2-slottar körde den ena av dem på ett separat kontrollerkort eller något liknanade då chipsetet i sig inte hade nog med PCI-E lanes som du säger.

AMD har ju 20 st PCI-E på CPUn, så de kan ta 16x till GPU och 4x till en M.2 enhet. Sen har de precis som du säger ofta tagit 4x från chipet till plats nummer 2. Sen efter det blir det lite brist här också om de inte ska köra switchar/mux eller liknande. https://www.amd.com/en/products/chipsets-am4

Får väl se vad som sker när NVMe SSDer blir normen...kanske får Intel/AMD inse att fler portar behövs.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Så 240gb modellen på MP510-serien blir alltså långsammare än föregångaren ?

120gb modellen;
https://www.inet.se/produkt/4300411/corsair-force-series-mp50...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Test här (960 GB-modellen): https://www.anandtech.com/show/13438/the-corsair-force-mp510-...

The Corsair Force Series MP510 is not the fastest drive we've tested, but it offers competitive high-end performance on almost every test in our suite, and sets a few records of its own. The MP510 returns top notch scores across all of our ATSB tests that replicate real-world I/O patterns, and the comparative weaknesses where the MP510 doesn't impress is mostly in the synthetic tests that are least relevant to everyday real world use. The closest the MP510 comes to mediocrity on a performance test is its random read scores, but even here it scores very well on the short burst QD1 test and only falls below par on the longer sustained random read test that is much less representative of typical client computing usage.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nej, de behöver att Intel/AMD ger den fler portar också. Du måste upp i HEDT klass för att få fler PCI-E portar som det är nu. Går enkelt att köra PCI-E/U.2 kontakter istället för adaptrar till M.2. De du har är redan nu delade portar mellan alla möjliga saker i chipset.

Ja, det med portar vet jag ochså, men det var mest rena platsen på moderkortet jag menade. Jag ser inte heller möjlighet på dagens moderkort att ha fler än två m.2 SSd:s.
Det var därför jag skrev att dom borde ställas på högkant ist för lägga dom på moderkortet.
Klart, man kan köra PCI-E adaptrar och stoppar den full med M.2 diskar, men ja, det är ingen vidare taktik tycker jag.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Ja, det med portar vet jag ochså, men det var mest rena platsen på moderkortet jag menade. Jag ser inte heller möjlighet på dagens moderkort att ha fler än två m.2 SSd:s.
Det var därför jag skrev att dom borde ställas på högkant ist för lägga dom på moderkortet.

Finns ju en del som sätter dem på baksidan också.
De tar enormt med plats, ingen tvekan, men jag antar det är kompromissen för att folk ratar kablar.

Skrivet av Traumklang:

Klart, man kan köra PCI-E adaptrar och stoppar den full med M.2 diskar, men ja, det är ingen vidare taktik tycker jag.

Det är faktiskt ofta en bättre lösning. Du får lättare att kyla dem, du får möjlighet att sätta upp till 4 st på ett kort i en 16x plats och de är enklare att ta ut om du behöver byta, då du inte måste krångla med att ta ut grafikkort eller hela moderkortet.

Och prestandan är ju samma, då allt är PCI-E banor oavsett. Får du kylt dem, och slipper throttle så kan du tom få bättre prestanda.

Permalänk

De otroligt vad som har hänt på 20-25 år. 1995 så var min första hårdisk 700mb. Det kan väl rymmas på typ 1/4 nagel nu???
Och hastigheterna är ju helt crazy nu för tiden. Jag förstår att ha win10 på sin snabba m.2. Säkert bra för spel också. Men de flesta filtyper så räcker ännu billigare 500MB/s sata3.

Undrar vilka hastigheter vi kör om 20 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

De otroligt vad som har hänt på 20-25 år. 1995 så var min första hårdisk 700mb. Det kan väl rymmas på typ 1/4 nagel nu???

Det finns microSD-kort på 512GB nu, ett sånt är ju i storleksordningen av en nagel ungefär.

Permalänk
Medlem

Kan vi hoppas på SweClockers-test av denna?