Grannen får upp min telefons bluetooth på tvn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Grannen får upp min telefons bluetooth på tvn.

Tjena

Grannen kom och ringde på precis och var "orolig" då han köpt en ny tv.
Han sa att igår kväll när dom kollade på TV så kom min telefons bluetooth upp på deras tv.
Jag vet att jag satte på den igårkväll så det stämmer.

Det jag undrar nu är hur det kan ske? Och har ni något svar som jag kan ge till grannen för att ev. lugna honom att det inte är farligt eller att se till så det inte händer igen? Vill ju gärna kunna ha min bluetooth på utan att grannarna får upp det på sin TV att ja connectar den.

Mvh Andreas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2011

ska ju gå att stänga av blåtandsfunktioner i tvn? alternativt att du sätter din telefon som " ej synlig " under blåtandsinställningar?

Friskt kopplat, Hälften brunnet

ASUS STRIX 980 GTX | Asus P8Z68 Deluxe-Gen 3 | Intel Core i7 3770K | 32 GB Crucial Ballistix DDR3 1600MHz CL9 (4 x 8GB) | Noctua NH-D15 | samsung 850 Pro SSD 120gb | Fractal Define R5 | Seasonic Force 80+ Gold 750W | Logitech G910 Orion Spark | Steelseries Rival 710 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Kan det vara så att jag råkade connecta till deras bluetooth på TVn när jag satte på min bluetooth?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storstan
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av dawtz:

Kan det vara så att jag råkade connecta till deras bluetooth på TVn när jag satte på min bluetooth?

Så enkelt ska det inte vara, annars skulle man kunna koppla upp sig och lyssna på andras samtal via mobilernas bluetooth.
Det som hände kanske är att han ser din blutooth enhet, likadant som man ser andras wifi men inte kan använda pg.a. lösenord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2003

Det är inte bara så att din telefon fanns över listan på bluetooth-enheter i närheten, INTE just att den faktiskt var ansluten till TVn?

Stationär: FD Define Nano S, AMD R5 1600, Biostar X370GTN, G-Skill Ripjaws V 16GB 3600Mhz @ 3200Mhz CL16, Radeon RX 570, Samsung 850 EVO 1TB, Corsair SF450, Arctic Freezer 33
HTPC: In-Win BP671, AMD Athlon 5350, Asus AM1I-A, Geforce GT 710, 4GB 1600Mhz, Corsair Force LS 60GB, One for all UCR7960 (+ Flirc)
NAS: HP Proliant N54L, 2x WD Red 2TB (Raid 1), WD Green 2TB, FreeNAS 11

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2011

@dawtz: om du har någon funtion som säger anslut automatiskt, så visst.
men inte så troligt.
Jag kan ju t.ex. ta min samsung telefon och gå genom bostadsområdet och få 40 förslag på tillgängliga TV apparater att streama till, skulle mer tro att tvn känner av en blåtandsenhet och visar den som " tillgänglig att ansluta ". d.v.s det borde finnas en inställning i tvn som gör detta, börja med att kolla där

Friskt kopplat, Hälften brunnet

ASUS STRIX 980 GTX | Asus P8Z68 Deluxe-Gen 3 | Intel Core i7 3770K | 32 GB Crucial Ballistix DDR3 1600MHz CL9 (4 x 8GB) | Noctua NH-D15 | samsung 850 Pro SSD 120gb | Fractal Define R5 | Seasonic Force 80+ Gold 750W | Logitech G910 Orion Spark | Steelseries Rival 710 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Det är inte värre än att man kan se varandras WiFi. Använder han inte blåtand i TVn (vem gör de?) kan han säkert stänga av det i TVns inställningar. Även du kan ställa in din telefon att inte vara synlig fast att BT är igång.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Culture
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av tBiorrith:

Det är inte värre än att man kan se varandras WiFi. Använder han inte blåtand i TVn (vem gör de?) kan han säkert stänga av det i TVns inställningar. Även du kan ställa in din telefon att inte vara synlig fast att BT är igång.

Precis, samma sak som W-Fi, du ser alla möjliga nätverk i närheten. Helt ofarligt. BT i TV:n kan vara användbart ex. ihop med trådlösa hörlurar. Nu har jag personligen BT i stärkaren så ansluter mina lurar dit istället.

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Mar 2013

Ser samma sak med min mobil när jag startar bluetooth, eller någon annan i huset gör det, kommer upp en ruta att den finns om jag minns rätt

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av tBiorrith:

Android TV har BT igång som standard när det finns mic på fjärrkontrollen.

Apple iMac early 2009 (ATI 4850)
Apple Mac mini 2011 (server)
Apple Mac mini 2012 (Plex-server)
Apple Macbook Pro 2011 15-tum (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

Samma med min telefon får upp grannens Samsung TV ovanför mig, tyvärr kan hon ej svenska eller någon av hennes barn kan tala svenska så jag kan inte säga till att hennes TV är öppen för allmänheten, de kan ej engelska heller så det är döläge.

i7-4770K. Dark Pro Rock 4.
GTX1070. Accelero Twin Turbo.
16GB RAM. 2400MHZ.
1TB SSD. Samsung 860.