Permalänk

Ny dator ~19k

Nu är det dags att uppgradera. Jag har chassi och nätagg.

Jag kommer främst spela på den och den får helst inte kosta över 22k

Det har blivit så att jag ofta behåller mina datorer länge och det har aldrig varit strul med Intel för mig tidigare. Min nuvarande i7:a är 8 år gammal

Viktigast för mig är att det fungerar hyfsat bra och inte börjar strula efter ett tag (om det nu går påverka)

Permalänk
Medlem

@leksaksson:

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Ryzen 2700X + 1080 Ti

~15,000 SEK

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk

Tack för snabba svar! Jag föredrar dock intelprocessorer. Skulle ni ha bytt ut något utifrån det?

Permalänk
Medlem

@leksaksson:

Varför föredrar du Intel?
Vad ska du ha datorn till?
Har du någon budget du vill hålla?
Vad är viktigast, pris per prestanda eller att ha det bästa som finns tillgängligt?

Ju utförligare svar, desto bättre förslag kommer du få.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk

Jag kommer främst spela på den och den får helst inte kosta över 22k

Det har blivit så att jag ofta behåller mina datorer länge och det har aldrig varit strul med Intel för mig tidigare. Min nuvarande i7:a är 8 år gammal

Viktigast för mig är att det fungerar hyfsat bra och inte börjar strula efter ett tag (om det nu går påverka)

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg och chassi? Nog ingen dum ide att investera i ett bra nätagg ifall du har budgeten. Corsair ger 10års garanti på deras 750x v2 t.ex., så garanterar du att det håller lika långt som CPUN gör. Trist att få något fel i en komponent p.g.a. kasst nätagg eller att det bara dör innan du tänkt byta dator nästa gång. Dessutom kommer du kunna få bättre OC på CPUn, vilket du lär tjäna på med tanke på att 9xxx serien kommer vara bättre på detta än föregångaren. Du kommer troligtvis kunna behålla CPUn utan att den flaskar längre p.g.a. det.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4664029

Nytt chassi gör även bygget bra mycket roligare det med. Så kan du även använda din förra dator till något annat/sälja den som paket.

Ett tips är att göra om den till en NAS-server om du är road av att mecka med sådant. Så kan du sätta upp ett eget cloud till dig själv/familj/vänner, bl.a.

Du kommer nog även ha mer nöje av en större men vanlig sata 2.5"/m2 ssd än en nvme på "bara" 250gb om nu spel är ditt främsta intresse.

Vill du ha en nvme rekommenderar jag en adata https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4762687. Prestanda i klass med Samsungs 970 och bra mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leksaksson:

Jag kommer främst spela på den och den får helst inte kosta över 22k

Det har blivit så att jag ofta behåller mina datorer länge och det har aldrig varit strul med Intel för mig tidigare. Min nuvarande i7:a är 8 år gammal

Viktigast för mig är att det fungerar hyfsat bra och inte börjar strula efter ett tag (om det nu går påverka)

Okej, vill du ha ett så långlivat system som möjligt så skulle jag valt det här. Jag tog med ett chassi för datorbyggaren kräver ett, men det kan du ju ta bort.

Den du valde från början skulle också funka väldigt bra, men 9900K är bättre och kommer klara sig längre. Väldigt osäker på hur 9700K kommer prestera med tanke på att den inte kan hyperthreada.

Valde ett nytt nätagg för säkerhetsskull.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |