Köpa ny dator vad ska man tänka på!? (igen)

Permalänk
Medlem

Köpa ny dator vad ska man tänka på!? (igen)

Finns säker någon liknande tråd som denna.. Jag har tänkt att köpa ny dator. Eller rättare sagt, jag har tänkt att köpa nya delar till min nuvarande dator. Som är egentligen skit förutom mitt grafikkort som är en sån här rackare: https://www.dustinhome.se/product/5011067036/geforce-gtx-1060...
vilket jag ändå tror är rätt dugligt för de som jag tänkt göra. Spela cs och redigera filmer.

Sen har jag en lite SSD rackare som jag tror kan få hänga med.

moderkortet är skit, alla fläkt uttag är kaputt så sitter med externa fläkt uttag direkt från nätagg vilket leder till att de alltid går på maxfart, så man tror att jag sitter MITT på arlanda.. vilket jag inte uppskattar alls. Har 8 gb ram men tror de är rätt sega tyo 1300 eller 1600 något? kan de stämma?

Det jag undrar nu är. Finns de något bra man kan läsa innan detta så man känner att man har koll på läget? jag är ingen expert på datorer. verkligen inte. Men har däremot inget emot att läsa och lära mig. Tänker mig något likt denna guide fast för datorer. Som går igenom allt! Antar att de finns något sånt, sen om ni vill rekommenderar delar så gör gärna det. Vill hålla kvalitet men budget!

Permalänk
Medlem

Du har ju under fliken guider på denna sida lite nyttig info, iaf angående köp av moderkort.
https://www.sweclockers.com/guider

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Adam76:

Okej så du vill behålla ditt 1060 3GB och din SSD som systemdisk?
Vad har du för budget för resterande delar?
Antar att du monterar själv?

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

@Adam76:

Okej så du vill behålla ditt 1060 3GB och din SSD som systemdisk?
Vad har du för budget för resterande delar?
Antar att du monterar själv?

Hej!

Aa precis skulle helst se att jag behåller de då jag tycker att de är dugligt för vad jag kräver

Alltså 5 500 kr tänker jag? men sticker de mot 7 000 så fine. Men helst inte så mycket över de!
Monterar har jag tänkt göra själv, med hjälp av en vän