Att fixa slö laptop till helt ok laptop

Permalänk
Medlem

Att fixa slö laptop till helt ok laptop

Jag har för två år sedan inköpt en Asus ROG laptop, men från första starten tror jag tills igår har jag inte varit ett dugg nöjd med prestandan hos denna, så den har bara legat och skräpat och varit någon slags nödlösning bara ifall jag har befunnit mig på resande fot. Jag kom på mig själv med att analysera vad som egentligen felar då en sådan här maskin rent siffermässigt borde vara en rätt hyfsad maskin, nå jag blev klar över detta för ett tag sedan och igår blev det byte av hårddisk, vet inte om det var något fel på den medföljande en sata6 disk från hgst ? som jag ej hört talas om, och som det nu verkar inte vill ha något mer ifrån heller. Jag klämde in en 480 gb Kingston ssd istället och hejsan vad det går nu !! nu kan jag tro på dom medföljande prestandasiffrorna ,ch vill väl med detta inlägg rekommendera den som råkar ha en slö maskin att ge en ssd en tanke nu när dom ju dessutom börjar vara rätt billiga att införskaffa

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, att stoppa in en SSD i en dator (oavsett hur gammal/ny den är) där man haft systemet på hårddisk är den enskilt bästa och billigaste uppgraderingen man kan göra för att datorn ska bli snabbare i helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Jag har för två år sedan inköpt en Asus ROG laptop, men från första starten tror jag tills igår har jag inte varit ett dugg nöjd med prestandan hos denna, så den har bara legat och skräpat och varit någon slags nödlösning bara ifall jag har befunnit mig på resande fot. Jag kom på mig själv med att analysera vad som egentligen felar då en sådan här maskin rent siffermässigt borde vara en rätt hyfsad maskin, nå jag blev klar över detta för ett tag sedan och igår blev det byte av hårddisk, vet inte om det var något fel på den medföljande en sata6 disk från hgst ? som jag ej hört talas om, och som det nu verkar inte vill ha något mer ifrån heller. Jag klämde in en 480 gb Kingston ssd istället och hejsan vad det går nu !! nu kan jag tro på dom medföljande prestandasiffrorna ,ch vill väl med detta inlägg rekommendera den som råkar ha en slö maskin att ge en ssd en tanke nu när dom ju dessutom börjar vara rätt billiga att införskaffa

Ja att byta till SSD gör en stor skillnad, innan satt det nog en vanliga 2.5" 5200RPM disk i och dom är aldrig direkt snabba.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hjälpsam

Man får ju inte mer FPS, men attan vad subjektivt trevligare datorn blir att ha o göra med

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@Tuxsux: Gjorde samma byte på min laptop när dess HDD krashade under en windowsuppdatering, blev som en helt ny dator. Dessutom är det garanterat en bättre disk än den som kom med datorn (en likadan Intel disk som i min stationära i sign), om än bara hälften så stor

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Sötast

Köpte min första SSD Intel X-25 M, för snart 9 år sen för 4000kr

Har sedan dess aldrig ens lagt en sekunds tanke på att gå tillbaka till HDD.
Laptops med HDD är rent skräp, har alltid varit och kommer alltid att vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Jag har för två år sedan inköpt en Asus ROG laptop, men från första starten tror jag tills igår har jag inte varit ett dugg nöjd med prestandan hos denna, så den har bara legat och skräpat och varit någon slags nödlösning bara ifall jag har befunnit mig på resande fot. Jag kom på mig själv med att analysera vad som egentligen felar då en sådan här maskin rent siffermässigt borde vara en rätt hyfsad maskin, nå jag blev klar över detta för ett tag sedan och igår blev det byte av hårddisk, vet inte om det var något fel på den medföljande en sata6 disk från hgst ? som jag ej hört talas om, och som det nu verkar inte vill ha något mer ifrån heller. Jag klämde in en 480 gb Kingston ssd istället och hejsan vad det går nu !! nu kan jag tro på dom medföljande prestandasiffrorna ,ch vill väl med detta inlägg rekommendera den som råkar ha en slö maskin att ge en ssd en tanke nu när dom ju dessutom börjar vara rätt billiga att införskaffa

Hej , en slö dator är att den saknar en bra hårddisk , SSD gör alla slöa datorer till en snabb köp dig en ssd till att börja med

Visa signatur

Ny dator på G