Audi A6 AV 2.0 T MULTITRONIC, begagnad 2007. Dyra i reservdelar och underhåll?

Permalänk
Medlem

Upplands Motor har egen intresse i att sälja en bil så där kommer man inte höra dom om värsta skavankerna eller storys om otursförföljda modellserier...

Det kommer aldrig att sägas något ont om modellen från någon bilsäljare för den märket/modell den försöker sälja...

Den Forden som jag hade som firma/tjänstebil var 2005 och därmed till den bättre halvan av Ford.

Problemet var att årsbarnet Toyotan Corollan med snart 20000 mil på mätare kändes nyare och fräschare i chassiet och fjädringen är Ford Focus som inte ens passerat 10000 mil - kort sagt den åldras inte så vackert rent mekaniskt. Nu var det förvisso firmabil och kanske inte kört så vänligt av föregångaren, men jag har heller inte varit överdrivet rädd om Toyotan heller...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beginner:

Är det Audin jag startade tråden med du menar att jag ska undvika eller Hyundaien? Som jag svarade i quote ovan. Kört S80 ett bra tag nu, gillar bilen! Men vill ha ombyte från Volvon.

Det var audin jag syftade på.
Men vill du en fyrhjulsdriven bil så har du ju även Seat leon x-perience som typ den här
https://mollerbil.se/begagnade-bilar/#/details/e8e40b3f-67e9-420b-81dc-0250951ce0ff?p=2
Edit: Vet inte om om det finns Leon x-perience med enbart tvåhjulsdrift, men just denna jag länkade till har lite klen motor tycker jag iaf. Titta på nån annan med lite starkare motor, tvåliters diesel tex, samt att det verkligen är fyrhjulsdrift på den

Permalänk
Medlem

Har nog redan nämnts i denna tråd, men undvik bilar med multitronic, de är en modern variant på gamla Volvo Remjohan Daf66 växellådan typ.
Och när den slutar att fungera lär det bli dyrt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Upplands Motor har egen intresse i att sälja en bil så där kommer man inte höra dom om värsta skavankerna eller storys om otursförföljda modellserier...

Det kommer aldrig att sägas något ont om modellen från någon bilsäljare för den märket/modell den försöker sälja...

Den Forden som jag hade som firma/tjänstebil var 2005 och därmed till den bättre halvan av Ford.

Problemet var att årsbarnet Toyotan Corollan med snart 20000 mil på mätare kändes nyare och fräschare i chassiet och fjädringen är Ford Focus som inte ens passerat 10000 mil - kort sagt den åldras inte så vackert rent mekaniskt. Nu var det förvisso firmabil och kanske inte kört så vänligt av föregångaren, men jag har heller inte varit överdrivet rädd om Toyotan heller...

Ursäkta. Jag var otydlig. Inte Upplands Motor som sålde bilen, de tar inte i tång i bilar i den prisklassen. Ringde dem för att fråga generellt om vad man ska se upp med och kolla upp på Mondeo´s,

Hittar jag en Toyota som passar så är Toyota inte alls uteslutet.

Skrivet av anon179202:

Det var audin jag syftade på.
Men vill du en fyrhjulsdriven bil så har du ju även Seat leon x-perience som typ den här
https://mollerbil.se/begagnade-bilar/#/details/e8e40b3f-67e9-420b-81dc-0250951ce0ff?p=2
Edit: Vet inte om om det finns Leon x-perience med enbart tvåhjulsdrift, men just denna jag länkade till har lite klen motor tycker jag iaf. Titta på nån annan med lite starkare motor, tvåliters diesel tex, samt att det verkligen är fyrhjulsdrift på den

Tack för tipset. Ska hålla koll. Hittar inga Seat´s med 4WD nu. Sidofråga. Ser att de finns med motorer med "TSI" är det VWmotorer?

Skrivet av CubaCola:

Har nog redan nämnts i denna tråd, men undvik bilar med multitronic, de är en modern variant på gamla Volvo Remjohan Daf66 växellådan typ.
Och när den slutar att fungera lär det bli dyrt.

Aha. Hade ingen aning om vad "Multitronic" betydde men nu vet jag. Tack för varningen!

Tacksam för alla svar, okunnig som jag är!

Finns det "seriösa" begagnade bilhandlare alls? Mycket "floskeltopp" om dem känns det som, "Vi hjälper dig....." t.ex.

Provocerande frågeställning men har några exempel.

1. Kollat en Mazda såpass att jag ringt till auktoriserad Mazdaverkstad för att fråga om märket, modellen och bilen. Får veta att den digitala serviceboken visar att den var inne på service sist 2014 enligt loggen och killen tyckte det var "rödflagg" då det är en servicebok som alla verkstäder har åtkomst till.

Ringde bilfirman som säljer den. Carfaxrapport skulle jag få först efter köp. Att få bilen till Uppsala (från Södertälje) var tvärnej (kan förstå det iofs men det var sättet han sa det på) för det skulle kosta bilfirman ofantlligt mycket i transport!

Service var "nyligen" gjord på bilen sa han, "men köper du den så servar vi den en gång till".

2. En annan Mazda jag hållit koll på dök upp som annons för lite över en månad sen. Strax under 60.000. Var väldigt intresserad tills jag zoomade in bilder på den och av en slump såg att det stod grekiska på bakre nummerskylten, det där stället som bilhandlare har sina texter på. Kollade lite mer noggrant och det var en importbil! "Nä tack" från mig men har sedan dess sett bilen dyka upp med jämna mellanrum men från en annan firma. Priserna varierar ofta. Inom loppet av en vecka gick priset på den på andra firman från 54.900-48.900-40.000-56.900 och sist jag såg den var det "Julpris" 55.900.

3. En Golf GTI (som brorsan min tyckte jag skulle köpa då han har en Golf GTI själv. 59.900. Bestämde mig för "nej tack" på den med när jag fick veta att kommande service kommer gå på 21.000kr och att bagaget var i minsta laget. Ser nu att bilfirman har "mellandagsrea" på den. 62.500kr. "Rea"priset gick från 59.900 till 62.500.

Därav, finns det "seriösa" handlare alls?

Som avslutning så står det mellan Hyundaien och Forden för mig. Har även två Audis i huvudet men känner att huvudet snart spinner på mig då "alla" bilar har "problem" man ska vara aktsam om.

Ohhhh. En till. Hur ställer ni er till att bli uppringd av någon som vill ställa frågor om någon bil ni ägt? Jag hatar telefoner och känns e xtremt olustigt att ringa någon för att fråga det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Upplands Motor har egen intresse i att sälja en bil så där kommer man inte höra dom om värsta skavankerna eller storys om otursförföljda modellserier...

Det kommer aldrig att sägas något ont om modellen från någon bilsäljare för den märket/modell den försöker sälja...

Den Forden som jag hade som firma/tjänstebil var 2005 och därmed till den bättre halvan av Ford.

Problemet var att årsbarnet Toyotan Corollan med snart 20000 mil på mätare kändes nyare och fräschare i chassiet och fjädringen är Ford Focus som inte ens passerat 10000 mil - kort sagt den åldras inte så vackert rent mekaniskt. Nu var det förvisso firmabil och kanske inte kört så vänligt av föregångaren, men jag har heller inte varit överdrivet rädd om Toyotan heller...

Det är lite oklart om du hade Focus mk1 eller mk2, mk2 kom hösten 2005 till Sverige. Det är helt olika bilar. Mk2 har samma chassi som Volvo V50, och har inte hört att den är så kass.

Såg den ut så här? (mk1):

https://www.google.com/search?q=focus+mk1&client=firefox-b&pr...

eller så här? (mk2):

https://www.google.com/search?q=focus+mk2&source=lmns&client=...

Permalänk
Medlem

Svårt att avgöra men tror att det är den senare - hur eller hur så var den med Mitsubishi motorn och etanoldrift och fungerade allra värst med bensin, lite bättre med E85, men motorstopp i garage uppfart pga. varvtalspendlande motor var det lik förbannat och varenda heliga förbannade gång då det var helt fel PID-konstanter i motorstyrningen som aldrig blev bättre eller adapterade sig, eller verkstaden fixade fast man påtalade detta med inlevelse - jag bokstavligen hatade bilfan för att den var så opålitlig vid garage och trixkörningar i trånga utrymmen...

Den hade en AC av orificer-typ med tarmar och slangar om tog en bra bit av motorutrymmet och givetvis läckte som en såll (hur faan kan man bygga på det sättet???) och en AC-kompressor som lät som en stenkross och väntade på att den skulle dö när som helst - innan 10000 mil. (att den höll och lät lika illa i 2000 mil till är ett under, borde ha varit full med järnfilspån redan när jag hörde den första gången...) - eftersom jag känner till lite om kyla så var jag - hmm... den enda som hade AC-kyla i bilen i den bilflottan med den generationen bilar, då det var helt omöjligt att få sådana 'småsaker' reparerat... och det var fan slagsmål om den bilen när jag sedan slutade av just den anledningen att den hade fungerande AC-kyla och som 'alla' på något sätt visste om...

Jag är på över 27000 mil på Corollan och har inte rört AC ännu - fungerar perfekt och inga konstiga mal och krossljud från kompressorn (få se efter vintern förvisso, om stenskott punkterat kondensorn - det har klarat sig hittills) och om det blir fler hetsommar som i somras så måste AC fungera i bilen, så är det bara...

Permalänk
Inaktiv

@Beginner: Skulle undvika de oseriösa bilhandlarna som har väldigt låga priser.
Om du tex byter in din skruvade gamla bil hos BMW eller nån annan handlare som är måna om sitt rykte så kommer dom inte sälja bilen vidare i sin egen bilhall. De bilarna hamnar oftast hos mindre seriösa handlare då ( har gjort misstaget att köpa bil hos dessa)
Märkeshandlarna har väl lite dyrare begagnade bilar, men det är värt det, speciellt om man inte är kunnig. Om man är lite kunnig, eller har någon med dig som är det så kan man kolla upp en bil själv och göra fynd i alla dessa bilhallar såklart. Vissa bilar är kanske bara slitna i inredningen eller har repor i lacken typ, eller att den inte har full servicebok ifylld. Det sistnämnda behöver nödvändigtvis inte vara ett problem då en del duktiga servar bilen själv. Då finns ofta handskrivna service notiser men inga riktiga stämplar. Problemet med detta är att det är lätt att förfalska genom att fylla i och påstå att man har servat bilen själv.. 🙄. Så det är orsaken till att många inte köper en bil utan en komplett, fullstämlad servicebok..
Säger inte heller att du ska lita på alla bilhandlare i lite mer seriösa firmor till 100%. Gör inte det. Det är en bra tumregel att ha med sig..om vi säger så här.. de får bonus ju mer bilar dom säljer.( Enough said.)

Provkör bara bilen du tittar på ordentligt och lyssna efter missljud. Testa bromsa lite mer kraftigt om du inte har någon bakomliggande bil, ligg mitt på vägen, släpp ratten tillfälligt, bromsa och se om bilen drar åt nåt håll.
Testa acceleration från tex 70-120 och se om det finns en fördröjning i accelerationen. Motorn ska svara direkt på gaspådraget. Se om varningslampor lyser, röda eller gula och om motortempen går upp till normal nivå.(ca 90). Hade en Audi A4 -95 där temperaturenålen inte gick upp och då behövde temperatursensorn bytas.

Testa all elektronik, klimatanläggningens kyleffekt. Kolla oljan, om den ser svart ut (fräsch ny olja är ljusbrun)och nivån plus alla andra vätskor i motorrummet. Lusläs bilens servicebok och besiktningspapper och papper samt kvitton på allt vad som är bytt och hur länge sedan det var.
Kolla bromsklossar och bromsskivornas tjocklek. Om skivorna har en 'kant' längst ut så är det antagligen snart dags att köpa nya.
Notera att alla, även nästan nya skivor har dock en liten kant, beror alltså på hur djup kanten är. Ju djupare desto mer slitna är dom.
Glöm ej kolla mönsterdjup på däck samt om dom är snedslitna vilket kan uppstå vid körning med felaktigt inställd framvagn eller med fel däcktryck under en längre tid. Kolla även vinterdäckens mönsterdjup samt slitage om det finns., annars inkludera det i totalsumman (lätt att glömma bort ) 🙂
Också att tänka på är att det som klassas som "N" i varudeklarationen alltså är normalt bedömmning efter hur långt bilen gått osv, vissa slitdelar kan alltså vara normala enligt den fastän man behöver byta ut den delen inom kort.

Se till att din bilhandlaren är med i Motormännens riksförbund(MRF). De flesta seriösa bilhandlare är med i mrf.
Läs på deras hemsida vilka villkor som gäller så du har detta klart för dig, garantins längd varierar beroende på en bils ålder och
körsträcka.
Och till sist, kolla om skatten är betald, speciellt om det är en äldre diesel. Vissa byter in bilen när skatten ska betalas och då bilfirmorna ställer av bilen omgående får nästa ägare betala skatten i princip direkt efter registrering.
Hade en arbetskamrat som fick en smärre chock när fakturan kom. Han köpte en äldre modell Peugeot diesel och fick betala över 7000:- per år. Ingen trevlig överraskning när man nyss köpt en begagnad bil.

Permalänk
Medlem

Just om klimatanlägningen funkar eller inte är det många som bangar på när man köper begbil vintertid, av anledningen det är svårt att testa vettigt. Se till att ha goda garantier till även sen vårkant och/eller åk till någon känt varm parkeringsgarage och försök se att kylan faktiskt kommer igång.

Även här har VAG sina förbannade magnetkopplingslösa kompressorer som alltid snurrar (kan inte kopplas ur mekaniskt), tar gasen slut i systemet pga. läcka så pumpar kompressorn sig torr på olja för att köldmediet inte längre blåser tillbaka oljan till kompressorn och kompressorn skär - och då är det dyrt på riktigt då det är metallspån i hela systemet.

För att förhindra det så måste man vara väldigt kvickt på reparation och kontroll så fort AC/klimatanläggning visar minsta tendens till dålig kyla - och hur klarar man att upptäcka sådant i Sverige med 6 månader av kyla, då det räcker med 14 dagars körning med för lite/ingen köldmedie kvar i systemet innan kompressorn smäller och ekrarna på remskivan slits av, många märker inte ens när det sker vintertid efter att fått en stenskott i kondensorn...

Reparation av ej fungerande AC/klimatanläggning är ganska till väldigt dyra reparationer och fungerar inte den så är bilen att betrakta som gravt defekt och priset skall ned lika mycket som om kopplingen är trasig - dvs. minst 10-15 tusen eller att den är reparerad med kvitto från auktoriserad AC-reparatör (och därmed också garanti på reparationen)

Man skall ha klart för sig att en bil med icke fungerande AC/klimatanläggning är olidlig på sommaren och mycket varmare i sin kallaste läge än en bil som inte har någon fabriksmonterad AC/klimatanäggning alls - det beror på att bil utan fabriks-AC så stänger man av varmvattenflödet till värmepaketet för ventilation när vredet är satt på kallt, sådant har man inte på en bil med AC/klimat och varmvatten går alltid in i fläktpaketet i alla lägen och det läcker alltid lite varmluft i spjällkanterna vilket gör även utomhusluften som passerar, värms åtskilliga grader genom fläktpaketet även vid inställd maxkyla - därför behövs fungerande AC för att ta bort dom extragraderna som varmvattnet bidrar med i fläktpaketet och kyla luften en bit till ytterligare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jodå. Problemet för mig är att Subarun jag, då, var nyfiken på blev såld. Så nu står det mellan Forden och Mazdan för mig.

Finns just inga Subarus i närområdet.

Kan bara flika in att min mor hade en Subaru Forester 06a och den gick 23,000 mil utan ett enda fel innan hon kände att hon ville byta till något annat för att hon var trött på att ha samma bil hela tiden.
Det var bara slitdelar och olja som byttes på den under hennes ägo.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Vill tacka för alla goda råd och tips! Mycket uppskattat.

Köpt bil nu. Blev en VW Passat 1.8 TSI 2009.

Kom på mig själv med att komma på alla möjliga skäl för att köpa "större" bil, 4WD osv tills tanken slog mig att att har jag klarat mig hittills i livet med framhjulsdrift så kommer ja klara mig i framtiden med.

I den vevan dök annons upp för Passaten. Kollade upp den så gott jag kunde, Transportstyrelse och auktoriserad VWverkstad i Uppsala (Möller Bil) där de hade bilen i sina system för det är de som gjort service på den så här långt då tidigare ägare bott nära Uppsala.

Blev något av ett antiklimax. Försökte få tag på tidigare ägare för att höra mig för men det var kört.

Vän som kan bilar erbjöd sig att skjutsa och kolla in bilen, söder om Stockholm.

Väl på plats började vännen prata med firmaägaren om sin "jänkarpickup" han renoverat då firmaägaren hade samma intresse så det blev att jag försökte kolla in bilen, jag som inte kan ett smack om bilar. Stod där och tittade ner i motorrummet och undrade vad jag höll på med.

Vännen provkörde och sen gick det undan för vännen (som knappt kollat på bilen) sa att "köp den!".

Hamnade i en situation där jag bara kände att "den här eller så skiter jag i allt". Så, köpte och känner mig nöjd men nog hade jag velat att vännen hade kollat mer. Även om jag som vanligt vid alla större köp jag gör drabbas av panikångest dagarna efter.

"Enda" grejen som stör mig rejält är att bakre kofångaren är spräckt upptill. Ska se vad det går loss på att få det fixat sen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner: har haft audi och problemen kommer då den börjar bli gammal. När jag hade Audi genomförde jag följande:
byta av sekundära luftventilen (svindyr i sverige billig i tyskland, finns på youtube)
byte av luftmassefilter (pilligt finns på youtube, dyrt i sverige billigt i tyskland)
byte av sekundär luftkompressor (pilligt/svårt att komma åt ren helvete billiga i Tyskland dyrt i Sverige, finns på youtube)
byte av motorfästen (ja dessa spricker lätt, svindyra att köpa i Sverige billiga i Tyskland, svårt och jobbigt att byta, finns på youtube)
byte av alla möjliga plaströr/gummirör i motorummet detta då all plast/gummi rör spricker och läcker i Audibilar efter att de nått ett antal år.
byte av motorolja (lätt, finns på youtube)
byte av oljeplugg (lätt, finns på youtube)
byte av oljefilter(lätt, finns på youtube)
byte av motorfilter (lätt, finns på youtube)
Audi är svårmekat då det är så "jävla" trångt under deras motorhuv. Man kommer nästan inte åt någonting.
Köp alla reservdelar från Tyskland då det alltid är ca 40-60% billigare än Audi Sverige. Ja det är originaldelar.
Besök youtube och alla andra audi forums runtom i världen, innan du försöker reparera/byta ut något och kolla alla dessa filmer/manualer minst 2 ggr online innan du genomför något på egen hand. =). Så gjorde jag och lärde mig massor och det blev aldrig fel och bilen gick alltid igenom bilbesiktningen felfritt.
Det mest kan du hitta på youtube. Sök på usual problems Audi A6 Av 2.0 på google och youtube och du får mängder av information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Låter helt sjukt med tanke på att bromsarna bak brukar vara bra mycket mindre än de fram.
Själv kör jag BMW 3-serie, material för skivor + klossar runtom landar på runt 6000 (då pratar jag Brembo, kvalitetsgrejer)

Oj, årsmodell?
Någon av oss har bedömt blivit blåst; originalgrejer på BMW-verkstad för bromsklossar bak drygt 7k...
3-serie GT, 2013, Stockholm.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Oj, årsmodell?
Någon av oss har bedömt blivit blåst; originalgrejer på BMW-verkstad för bromsklossar bak drygt 7k...
3-serie GT, 2013, Stockholm.

Samma pris för min Audi A6 med största bromspaketet runt 6k att byta allt runt om med Brembo (Autoexpert). Det är 2007 med 3,2 motorn.

Har bara ägt Audi i mina bildagar. Största boven jag har haft problem med är elfel som är oftast förknippad med MMI som kostar 20k+ att byta men tur så finns det *nya* på skroten.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beginner:

Vill tacka för alla goda råd och tips! Mycket uppskattat.

Köpt bil nu. Blev en VW Passat 1.8 TSI 2009.

Kom på mig själv med att komma på alla möjliga skäl för att köpa "större" bil, 4WD osv tills tanken slog mig att att har jag klarat mig hittills i livet med framhjulsdrift så kommer ja klara mig i framtiden med.

I den vevan dök annons upp för Passaten. Kollade upp den så gott jag kunde, Transportstyrelse och auktoriserad VWverkstad i Uppsala (Möller Bil) där de hade bilen i sina system för det är de som gjort service på den så här långt då tidigare ägare bott nära Uppsala.

Blev något av ett antiklimax. Försökte få tag på tidigare ägare för att höra mig för men det var kört.

Vän som kan bilar erbjöd sig att skjutsa och kolla in bilen, söder om Stockholm.

Väl på plats började vännen prata med firmaägaren om sin "jänkarpickup" han renoverat då firmaägaren hade samma intresse så det blev att jag försökte kolla in bilen, jag som inte kan ett smack om bilar. Stod där och tittade ner i motorrummet och undrade vad jag höll på med.

Vännen provkörde och sen gick det undan för vännen (som knappt kollat på bilen) sa att "köp den!".

Hamnade i en situation där jag bara kände att "den här eller så skiter jag i allt". Så, köpte och känner mig nöjd men nog hade jag velat att vännen hade kollat mer. Även om jag som vanligt vid alla större köp jag gör drabbas av panikångest dagarna efter.

"Enda" grejen som stör mig rejält är att bakre kofångaren är spräckt upptill. Ska se vad det går loss på att få det fixat sen.

😃 Ok..Grattis till ny bil. 👍🏻
Kolla serviceboken om det var mer än ett år sedan den servades..se hur oljan ser ut. Se alltid till att ha fräsch olja i motorn. 🙂
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170614/tio-saker-du-maste-vet-om-oljebyte-las-och-spara-pengar/
Gott nytt år!! 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Audi A6 AV 2.0 T MULTITRONIC. 2007, 17.000-18.000 mil.

Inte jag som ska köpa utan en släkting som eventuellt ska göra det. En bekant påpekar att den är svindyr i reservdelar, underhåll och att de "pajar lätt".

Någon här med erfarenhet? Jag kan nada om bilar själv.

vågar inte svara till 100% angående just denna bil men audi överlag brukar vara det sämsta valet av märkena som ingår i VAG koncernen. Detta då Audi är dom som först får dom nya funktionerna och där med alla barnsjukdommar.

detta gäller visserligen nya bilar men har vart så länge samt inte säkert att alla barnsjukdommar åtgärdas på befintliga modeller utan åtgärdas på modellen efter.

Så generelt sätt så om man kollar på en Audi så brukar iallafall jag säga att då är det ett bättre val att ta en "likvärdig" men lite nyare VW då man slipper risken för eventuella barnsjukdommar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Oj, årsmodell?
Någon av oss har bedömt blivit blåst; originalgrejer på BMW-verkstad för bromsklossar bak drygt 7k...
3-serie GT, 2013, Stockholm.

2011, inte GT, vet inte om där är skillnad på grejerna däremellan.
Pratar du kostnad för delar eller arbete?
Original är inte brembo, snarare zimmermann / bosch eller dylikt, inte stenkoll.
Brembo är snarare något dyrare. För min är det 330mm skivor fram och 312mm bak.
Jag frågar inte BMW efter pris, jag vet att de är dyrare på dessa prylar
Råkade fråga dom om batteribyte, bara för själva batteriet skulle de ha 3185:- för ett 70Ah, 3590:- för ett 80Ah, då pratar de inte ens om AGM-batteri.
Jag får alltså ett betydligt bättre batteri på 95Ah för cirka tusingen mindre. Riktigt löjligt faktiskt. Då har jag inte ens frågat vad de skulle ha betalt för att montera in sagda batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

😃 Ok..Grattis till ny bil. 👍🏻
Kolla serviceboken om det var mer än ett år sedan den servades..se hur oljan ser ut. Se alltid till att ha fräsch olja i motorn. 🙂
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170614/tio-saker-du-maste-vet-om-oljebyte-las-och-spara-pengar/
Gott nytt år!! 🥳

"Ny"!? "Lite mindre gammal än min nuvarande". Haha. (Danke)

Jepp. Ska kolla. Tänkte byta oljs/filter en gång om året sen, på vårkanten. Skippar det där med 300 mil / 2 år. Gott Nytt tillbaks så här dagen efter.

Skrivet av norrby89:

vågar inte svara till 100% angående just denna bil men audi överlag brukar vara det sämsta valet av märkena som ingår i VAG koncernen. Detta då Audi är dom som först får dom nya funktionerna och där med alla barnsjukdommar.

detta gäller visserligen nya bilar men har vart så länge samt inte säkert att alla barnsjukdommar åtgärdas på befintliga modeller utan åtgärdas på modellen efter.

Så generelt sätt så om man kollar på en Audi så brukar iallafall jag säga att då är det ett bättre val att ta en "likvärdig" men lite nyare VW då man slipper risken för eventuella barnsjukdommar.

Köpte som jag skrev ovan en Passat. Glömde av Audin rätt snart då folk varnade mig. Fast nog tycker jag A6orna ser riktigt snygga ut.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

"Ny"!? "Lite mindre gammal än min nuvarande". Haha. (Danke)

Jepp. Ska kolla. Tänkte byta oljs/filter en gång om året sen, på vårkanten. Skippar det där med 300 mil / 2 år. Gott Nytt tillbaks så här dagen efter.

Köpte som jag skrev ovan en Passat. Glömde av Audin rätt snart då folk varnade mig. Fast nog tycker jag A6orna ser riktigt snygga ut.

Okej Nice, bra val

Sen allt med Audi är mer eller mindre om man har en modell med nya funktioner, dvs har du en bil som har funktioner och utrustning som funnits 1-3 modeller innan så är det oftast lugnt. Och speciellt om man köper begagnat så är det sällan värt att kolla upp vad som va nytt, vad som eventuellt är åtgärdat osv osv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Som vanligt. Aldrig att något ska få fungera smidigt.

Köpte bilen i lördags. Vännen som skjutsade skulle kolla upp att bilen var ok då ja kan diddlysquat om bilar men som jag skrev ovan, han pratade mest med firmaägaren om sin jänkarpickup så jag försökte kolla själv utan att veta vad jag tittade på/efter.

Liten och trång lokal där en killa dessutom höll på att byta till vinterdäck på Passaten på högersidan.

Vännen sa att bilen var bra så "köp den".

Sagt och gjort kör hem från Huddinge till norduppland i mörktet. In i garaget och där har den stått tills igår.

In till Uppsala för att uträtta ärenden och då ser jag två stora "bubbliga" rostfläckar i varsin ände av listen på höger framdörr. Ville bara dö på plats!

Vännen har varit här, "konstigt av vi inte såg det!?" "Ser ut som någon skrapat av det värsta med en mejsel och sprayat färg över rosten."

Så, nu åker jag på att få rosten fixad och dörren omlackad.

Dessutom så ramlade nummerskylten av i bak när jag ästängde bakluckan för den satt inte i hållaren ordentligt. Vännen lyckades trycka dit den.

Visst att jag borde sett det på plats men bommade den sidan helt då det inte ens gick att komma fram för att kolla då däckbyte pågick.

Nu ska jag ägna tid åt att kolla runt för att se vad kostnaden blir för att fixa dörren. :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Fy bubblan för oseriösa säljare.
Sånt får man ju informera om.