Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jan 2008

Håller min gamla LG på att dö?

Några gånger i veckan så hör man ett lite sprakande ljud i en halv sekund eller så samt att bilden blir svart och sen poppar allt tillbaka och är frid och fröjd. Nu senast så avbröts en film jag såg via USB så jag rådfrågar sweclockers om någon upplevt samma sak och hur allvarligt det kan vara.
Är en LG 37" LE530N som är ca 4-5 år gammal

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Majorkraft: Det låter mer som att du har en störning på elnätet. Klassikern är väl kompressorn på någon gammal frys som då startar och sänder ut en puls som stör känslig elektronik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jan 2008

Aha det låter intressant! Om det stämmer kan det kanske också ha att göra med att mina lampor går sönder väldigt ofta? Både glödlampor och små stiftlampor som sitter i badrumskåpet som överbelastas och kraftigt försämrar livslängden på dom?
Frysen är rätt gammal, hur kan man kolla om det är fallet?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Majorkraft: Ta till lite Sherlock Holmes-metoder för att se ifall det har med frysen att göra. Och om så är fallet, byta ut den.

Annars är det en elektriker som gäller. Felet kan ju finnas på annat ställe.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Majorkraft:

Aha det låter intressant! Om det stämmer kan det kanske också ha att göra med att mina lampor går sönder väldigt ofta? Både glödlampor och små stiftlampor som sitter i badrumskåpet som överbelastas och kraftigt försämrar livslängden på dom?
Frysen är rätt gammal, hur kan man kolla om det är fallet?

Det kan förekomma överspänning på elnätet pga något fel. bor du på en plats där det tex är troligt att det finns större elmotorer anslutna via samma transformatorstation ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kumla
Registrerad
Jul 2008

Nya kondensatorer!

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d