Asus sägs förbereda ROG Strix Gaming-modell av kommande Radeon RX 590

Permalänk
Melding Plague

Asus sägs förbereda ROG Strix Gaming-modell av kommande Radeon RX 590

Med förbättrad tillverkningsteknik och högre klockfrekvenser väntas Polaris än en gång fräschas upp, och Asus förbereder nu enligt uppgift grafikkortet Radeon RX 590 ROG Strix.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är bara glad att de släppt GPP skräpet helt och återgår till som det var innan. Kortet i sig intresserar dessvärre inte mig personligen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de skärper sig på kylningsfronten för AMD. Mitt Radeon 5850 lät massor, mitt GTX 780 lät ingenting, och mitt nya Vega 64 låter massor (alla Asus Strix). Jag vet inte varför jag fortsätter köpa ASUS på AMD-grejor (ok, jag vet, för att de sålde Vega 64an mycket billigare för Asus ett tag, now I know why!).

Permalänk
Medlem

Ge mig ett kort som erbjuder RX570/580 prestanda men med en strömkonsumtion runt 75-100W, så är jag nöjd.
-Man kan väl drömma.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd

10% samt 5-10% överklockning vs 580.
Lär bli ett bra val för 1080p

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Ja, det är sånt man kan göra när Nvidia inte får igenom att kontrollera tredjeparts varumärken.

#ngreedia

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv

Gigabyte sa att de skulle sälja 2070Ti men inget blev det med det får hoppas RX590 inte bara är rumorware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag hoppas att de skärper sig på kylningsfronten för AMD. Mitt Radeon 5850 lät massor, mitt GTX 780 lät ingenting, och mitt nya Vega 64 låter massor (alla Asus Strix). Jag vet inte varför jag fortsätter köpa ASUS på AMD-grejor (ok, jag vet, för att de sålde Vega 64an mycket billigare för Asus ett tag, now I know why!).

Var väl så i tidigare gen, där kylaren från Nvidia återanvändes på AMD kortet (Tror det var asus). Är ju bara en tillverkare som verkligen satsar på AMD tyvärr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hur pass många % var 580 över 480? 10-15%? Så i bästa fall är 590 20-30% bättre än mitt 480.
Är nog inte tillräckligt för att motivera uppgradering. Om nu inte priset blir lågt.
Jag har i och för sig inte bråttom. Kan lika väl vänta på Navi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag hoppas att de skärper sig på kylningsfronten för AMD. Mitt Radeon 5850 lät massor, mitt GTX 780 lät ingenting, och mitt nya Vega 64 låter massor (alla Asus Strix). Jag vet inte varför jag fortsätter köpa ASUS på AMD-grejor (ok, jag vet, för att de sålde Vega 64an mycket billigare för Asus ett tag, now I know why!).

Jag har också vega 64 från Asus. Håller med om att det är högljutt. Hade helst köpt från sapphire, men inte förrän nyligen har de fått rimliga priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Ge mig ett kort som erbjuder RX570/580 prestanda men med en strömkonsumtion runt 75-100W, så är jag nöjd.
-Man kan väl drömma.

7nm

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Oh, ja! -Som man väntar på det.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

No offence mot AMD men det är lite tråkigt att de inte släpper något fett kort som kan ta upp kampen åtminstone med 1080TI men lägger sig lite under det så att de kan få in lite GPU pengar också.

Nog för att de tjänar på konsolerna och processorerna men GPUerna är ett stort hål hos de nu där det inte kommer in på långa vägar så mycket pengar som de skulle kunna dra in där.

Jag är rädd att när de släpper nästa arkitektur så är den redan svag och gammal mot vad nVidia har att komma med och att de då fortfarande bara blir ett mellanmjölksval.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Jag förväntar mig att de här kortet presterar ut RX 580 på samma sätt som ett 290 presterade ut ett 280 eller ett 390 presterade ut ett 380. Annars är det bara marketing bullshit. Om det är något som jag ogillar skarpt är det när teknikföretag missgynnar entusiaster som tagit tid att lära oss deras urusla produktnamn.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

Jag hoppas att de skärper sig på kylningsfronten för AMD. Mitt Radeon 5850 lät massor, mitt GTX 780 lät ingenting, och mitt nya Vega 64 låter massor (alla Asus Strix). Jag vet inte varför jag fortsätter köpa ASUS på AMD-grejor (ok, jag vet, för att de sålde Vega 64an mycket billigare för Asus ett tag, now I know why!).

Alltså förlåt, men det var ju inte ens AMD som gjorde 5850? Är ungefär som att kalla Voodoo för Nvidia kort. Dessutom jämför du tre helt olika generationer av grafikkort från 2009, 2013 och 2017. Alltså 4 års hopp emellan och från 40nm till 14nm nodes.
Men hör av dig till Asus, jag har inte Vega 64, men Strix korten brukar vara relativt tysta om de har en bra andningsmiljö i burken. Annars kan du ju alltid köra egna fläkt-profiler och försöka undervolta

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Det är inte AMD som gör kylningen på ASUS strix-kort, så vad spelar det för roll om de hette ATI eller AMD när kortet gjordes? Asus har helt enkelt ett dåligt track record med kylning på AMD, förmodligen för att de verkar kopiera kyllösningar från sina Nvidia-produkter utan att ta tillräcklig hänsyn till layoutskillnader. Problemet med mitt Vega är att VRMerna blir för varma, vilket triggar fläkten att gå igång på max även om kortet som helhet inte är för varmt. Det finns mer info i slutet på https://www.sweclockers.com/forum/trad/1487189-klubben-for-ag... med bra bilder om du faktiskt vill veta mer och inte bara ursäkta ASUS

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

@Bloodstainer: Det är inte AMD som gör kylningen på ASUS strix-kort, så vad spelar det för roll om de hette ATI eller AMD när kortet gjordes? Asus har helt enkelt ett dåligt track record med kylning på AMD, förmodligen för att de verkar kopiera kyllösningar från sina Nvidia-produkter utan att ta tillräcklig hänsyn till layoutskillnader. Problemet med mitt Vega är att VRMerna blir för varma, vilket triggar fläkten att gå igång på max även om kortet som helhet inte är för varmt. Det finns mer info i slutet på https://www.sweclockers.com/forum/trad/1487189-klubben-for-ag... med bra bilder om du faktiskt vill veta mer och inte bara ursäkta ASUS

Alltså... det stämmer helt enkelt inte. Du har upplevt att de har de. Men det är anekdotisk bevisning och du har inte heller bytt ut kylare och jämfört eller tagit större samples. Och vilken GPU det är, och vilken kylare avgör rejält mycket mer än vilket företag som designat kylaren.

edit: Dessutom så är Strix Vega korten allmänt kända för att vara exceptionellt dåligt kylda för att vara just Asus kort.
Därefter förstår jag inte varför man skulle välja något annat än XFX eller Sapphire för AMD kort dessutom. Men att påstå att Asus gör dåliga AMD kylare är att ljuga om deras bra R9 290X platinum matrix, jag har ägt 2 av, deras riktigt bra Fury Strix, deras DirectCUII var riktigt biffig på 280X. Återigen, din sample size består av 3 GPUer över 8 års tid. Det går inte att generalisera. Hade Asus gjort dåliga AMD kylare across the board, hade folk pekat ut de för längesen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X