Din bästa LAN-historia och goda tips inför DHW18?

Permalänk
Moderator

Din bästa LAN-historia och goda tips inför DHW18?

Dreamhack närmar sig, det snackas om att åka med kompisar, utrustning fixas. Själv blir jag nostalgisk och minns allt spelande man gjort inpå småtimmarna på rappliga stolar med ögonen brinnandes av trötthet. Tie Fighter vs X-wing, vilket spel det var på sin tid!

När man bygger LAN nätverk i ett av kamraternas hus och drar kablar överallt, ockuperar bord till höger och vänster där softaste fåtöljen blir pris i första tävlingen!

Eller när kamraten öppnar en skakad cola flaska som självklart sprutar som en fontän och han är så trött att han bara stirrar på den i fem sekunder innan han kommer sig för att försöka skruva på korken.

Mitt bästa tips: Sov och ät ordentligt för att orka!

Vad är ditt bästa minne ifrån LAN? Ditt bästa tips inför LAN såsom DH18?

Ja, om nu någon har personliga minnen ifrån träffar från mig så kan ni ju skicka dem på pm istället.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Oj oj oj. Mina bästa minnen med gaming på PC är lätt från LAN. Allt från de små lanen till de lite större.

Duke Nukem, Battlefield 1942, Warcraft, Quake och CS är väl en av de bästa minnena. Även första gången vi spelade Everquest. Det var på jullovet när vi bokade skolans lokaler och började vårt Everquest-äventyr. Några av oss hade spelat Ultima online före men för många var det det första MMO-spel.

När första Battlefield kom också var det en speciellt känsla. Dessa öppna landskap. Helt sjukt var det.

På den tiden man körde BNC-nätverk var ju en upplevelse också. Att ens kunna spela tillsammans via ett nätverk. Det var inte det enklaste jämt. Och när vi sen gick över till lite modernare nät och bytte upp oss från vanliga hubbar till en lyxig switch. Då blev det bra fart.

Den var det ju ofta man fick säga till att folk fick sluta tanka av varandra så vi andra kunde spela. Det blev så många kollisioner av paket på nätverket att allt laggade apa

När vi för första gången skulle tävla i CS så hade inte ens alla i vårt lag installerat spelet och fick hjälp av våra motståndare att ställa in alla keymappings i konfigen rätt. Vi dängde dom i alla fall

Ah, nu kommer jag ihåg ett till sjukt kul spel. Descent! Wow vad det rockade. Så klart även de första Half-life-moddarna innan CS var ju också king!

Ännu mer godis
Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

För mig är LAN nånting som tillhör 90 talet.
Innan det var realistiskt att sitta uppkopplad dygnet runt.

Åka iväg och träffa folk, javisst.
Kolla på olika turneringar, japp.
Plocka gratisprylar från varenda utställare, självklart !
Att släpa iväg en dator för att spela samma spel jag redan spelar hemma, nope !

Hyrde f.ö. en lokal tillsammans med ett kompisgäng för en 20 år sen eller så.
Alla hade en dator där, "servrar" fanns för lagring av skräp och för att köra spelservrar.
Och såklart allt annat man kunde tänkas behöva för att överleva ett par dagar utan solljus.
Uppkopplingen var patetisk, men vad gjorde det när spelen fungerade utan att behöva "ringa hem" först.

Permalänk
Medlem

När jag var student drog vi iväg ett gäng till en liten ö i Stockholms skärgård en sommar, någons familj ägde mark där men det fanns inga byggnader. Vi hade med oss tält, dieselaggregat, bränsle, mat och så datorer förstås. Där satt vi och LANade mitt i sommarnatten, varvat med bad och grill och annat skoj förstås. Svårslaget.

Permalänk
Inaktiv

Första dagen är bäst, alla gamla vänner hälsar på varandra, pratar, äter.. varken svetten eller sittsåren har börjat märkas!
Det är gott med pizza, cola öl snus.. någon börjar bli sugen på Age of Empires 2, en annan cs.. allt ligger framför!
Dunkande musik mellan spelen, tv på i bakgrunden.. nu kör vi!

Jag är varken duktig på det ena eller det andra spelet men det är roligt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

För mig är LAN nånting som tillhör 90 talet.
Innan det var realistiskt att sitta uppkopplad dygnet runt.

Åka iväg och träffa folk, javisst.
Kolla på olika turneringar, japp.
Plocka gratisprylar från varenda utställare, självklart !
Att släpa iväg en dator för att spela samma spel jag redan spelar hemma, nope !

Lan var fortfarande roligt trots att man hade uppkoppling.
när man var ung så drog man ihop några stycken och så lanade man en helg tillsammans hos någon.
man rökte en feting, spela musik och lanade.
man snackade.
tog en feting och kollade film o sen somnade man.
man umgicks helt enkelt.

spelade man över nätet med vent så körde man bara en match sen orkade man inte mer.
det var inte samma känsla eftersom att alla var på olika "våglängder".
Var man på lan tillsammans så hade alla samma känsla och alla hade roligt tillsammans.

Permalänk
99:e percentilen

Att representera SweClockers på Main Stage i somras var fantastiskt kul! ❤️

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Antagligen när vi fick våra skoldatorer, bland de första kullarna som fick sådana 2005-2006 så lärarna och admin var inte riktigt med på bieffekterna än, och spenderade större delen av våra långa tråkiga lektioner med att spela Battlefield Desert Combat i plugget halva klassen. Före de kom på oss och insåg att det var ett problem var vi nog uppe i 20 pers som spelade ihop åtminstone någon gång per dag haha, magiskt kul var det.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Inge bra LAN-historia, men ett tips:

Se till att få in lite vila och sömn emellanåt.

Måste ha varit runt 14 bast och höll mig vaken i ca 48h, började hallucinera på grund utav sömnbrist. Det var rätt läskigt.

Trevlig helg!

Stavfel
Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Enda LAN liknande man upplevt som 70talist hände nån gång runt 1990 då vi skulle träffas hos en kompi på tredje våningen utan hiss.
Där släpade man upp sin astunga tjock 19tumsskärm och ägnade sedan timmar att få igång nollmodem anslutningen mellan två feta pentium 100 datorer. När det äntligen fungerade och duke nukem drogs igång så tog det 2 minuter innan granntanten knacka på och klagade på ljudnivån

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lääääääänge sen. Tror det var ett Remedy-party. Och om det är det "bästa" vettefan, ett av de värsta iaf.
En ~13-årig kille gick i sömnen, med kalsongerna nere vid knäna samt morgonstånd.

Permalänk
Medlem

Minns inte årtalet, men runt 2004...DH...för mkt jolt, för lite sömn... fick hallisar in i 3dje natten, såg tomtenissar xD.
Gick omdelelbums till "sängs".
Kul vetifan...men hade roligt som fan annars, 3a på 1on1 ut2003.
Första pris ett presentkort på darorprylar, andra ett graffe...jag fick en prenumeration på nån seg pc tiding.
Vägrade gå upp på mainstage för en tidning.
Haha...snacka om sunkiga priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

När alla ropade "HAAAAALLLLÅÅÅÅÅÅ" på DH i ett par år.
https://www.youtube.com/watch?v=DCBIeynhD8E
https://www.youtube.com/watch?v=LbFkv9x6JGw

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem

Har inte varit på ett lan direkt, på min tid hette det demoparty eller copyparty.
-93 tror jag det var var jag på ett party i Uppsala (minns inte vad det hette) med folk från hela världen, dock mest svenskar.
Var bara för Atari
Många trevliga minnen från de 3 dagarna.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk

Ungdommens blandning av sprit och datorer, oslagbart!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Det pågick över flera år.
C&C/Red alert/warcraft/warcraft 2.
Quake/Quake mods som team fortress/president/quake glide?
Något nytt spel någon rekommenderat och den personen utklassade oss andra, men det var kul ändå.
När vi bara var några få vakna kvar i sällskapet kunde det bli mods till warcraft 2. Specialscenarier eller tower defense.

Lan började bli tråkigt när somliga började med enbart CS online på vårat LAN medan vi andra ville köra lite gott och blandat på internt nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fasiken över snart 10 år sedan,,,, usch gammal ^^

Drev C4lana med vänner och blev sedan ordförande själv.
Var en helt underbar tid när det alltid planerades inför varje lan.
Energidricka, billys, svett, och bara massa onyttigt och galna upptåg.

och det bästa är när man ser alla som kom till lanen och dom sken upp av glädje <3

Var aldrig några enormt stora lan men fasiken va kul det var!

Tips Ha kul och för fasiken galna upptåg är alltid underbart

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

På Birdie nån gång mellan 2006-2008 tror jag. Vi tejpade fast en polare på väggen med silvertejp och det var sjukt kul att se förbipasserande folks reaktioner. Vet inte om jag någonsin skrattat så mycket.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Inaktiv

När jag på skolan runt 1996 var med på en dataklubb en dag, jag trodde det var nördar som samlades en gång i veckan för att skryta om vilka matematiska beräkningar de kunde göra med skolans riktigt välutrustade datorer. Men oj vad fel jag hade på vad 60st elever gjorde på datorerna.

Jag hade inte gått med i klubben direkt och inga medlemmar fick komma med efteråt. De icke medlemmar som blev upptäckta blev avstängda från skolans nätverk om de också körde deras "grafiska matematikprogram" på datorerna.
Matematikprogrammen hette C&C, Quake och Duke Nuke 3D.

Första kvällen med matematikprogrammet Duke Nuke 3D var så otroligt häpnadsväckande, jag hade inte ens hört talas om att man kunde beräkna matematik så tillsammans flera personer i samma beräkning. Jag minns hur jag ringde hem till föräldrarna och berättade hur skitroligt det var, sedan skulle jag ta ett gö sen buss hem och kom hem runt kl 24:00, där föräldrarna fick möta upp mig på vägen.

Minnet från att första gången inte veta om att något ens finns och sedan direkt få göra det går ej att glömma. Jag minns t.o.m 1,5l coca cola flaskan och kanelbullarna jag hade med mig.

Permalänk
Medlem

Finns ju ett par godbitar, men ett av dom roligaste LAN:en jag har upplevt måste ha varit när en polare fick "låna" ett helt dagis (hans mamma jobbade typ som chef över någon dagisverksamhet) där vi kunde sitta 10-15 pers och nöta Starcraft osv.

Sov gjorde man i ett hav utav kuddar eller i sköna kojor som fanns lite varstans (jag vill minnas att vi var typ 12-15 år eller däromkring).

Sen var det ju en kul snubbe på Dreamhack som ville hänga med och kötta Serious Sam. Helt okej såklart. Men efter ett par minuters spelande så ser vi hur någon står och springer in i en vägg utan att göra något.

Vi vänder oss om och killen har toksomnat med huvudet i tangentbordet

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Många minnen lever kvar sen lantiden men ett är lite starkare än idag.

Dreamhack 2001, filmen om Lunarstorm spelades på stora skärmen i Elmia. Deltagarna var så i exalterade efteråt så filmen spelades en gång till.

Varning för högt introljud!
https://youtu.be/vA0u88V3Jaw

Även filmen "Dusch Finder" (tror det var DH2001) som crew skapade då de tröttnade på att förklara vart duschen låg.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lan:

Mitt bästa tips: Sov och ät ordentligt för att orka!

VAD I HELA FRIDEN det där är ju att pervertera hela grejen.

Bästa, ingen aning. Tyckte nog egentligen att det inte var så roligt som jag uppgav för andra. Har inte varit på ett sedan ... år 2000 skulle jag tro. Med rätt polare skulle jag tycka mer om det nu, men jag känner inte så många som spelar spel så det är liksom inte aktuellt (och jag är inte intresserad av att lära känna nytt folk baserat på bara det).

Skrivet av Kenta42:

Många minnen lever kvar sen lantiden men ett är lite starkare än idag.

Dreamhack 2001, filmen om Lunarstorm spelades på stora skärmen i Elmia. Deltagarna var så i exalterade efteråt så filmen spelades en gång till.

Varning för högt introljud!
https://youtu.be/vA0u88V3Jaw

Även filmen "Dusch Finder" (tror det var DH2001) som crew skapade då de tröttnade på att förklara vart duschen låg.

VAD I HELA Lunarstorm var ju för losers och vanligt folk.

Permalänk
Medlem

Bästa vet jag inte riktigt, gick bra i musikcompona något år på Remedy i Solnahallen iaf.

Det sämsta kan ha varit från samma tillfälle när allas päron kom och skulle hämta upp sina sköra söner och döttrar på söndagen. Av en outgrundlig anledning hade någon ur arrangörscrewet satt på en hentai-rulle på stora skärmen för alla att beskåda. Även föräldrar.

Det kändes... obekvämt.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Vortex 42 copy party i Arvika när det begav sig

Permalänk
Medlem

Det var en månad som vi hade LAN varenda hälg, detta var i mitten av 2000,
Efter fjärde hälgen så sov jag i 24 timmar, jag har aldrig varit en person som sovit länge om morgonen.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Satt på Komplett VIP DHS14. Var verkligen underbart att sitta över datorskärmarna i skön mjuk stol och slippa stå i publiken när Sabaton spelade grym musik. Bra minnen och gratis Billys och massa annat. Tror inget annat DH event kommer klå det i framtiden.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Lan hemma hos mig för att lugna ner mina vänner som levde rövar sprang jag runt med en köttyxa och skrek. Fungerade jätte bra, alla blev tysta och lugna.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Har extremt många roliga minnen då jag lanat kontinuerligt sen 2002, med samma kompisgäng. Bästa minnet måste ändå vara från det första lanet jag var med på och en helt ny värld öppnades bokstavligt talat. Datorer, spel, nya polare som idag är mina närmsta vänner. Fantastiskt!

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Lego Master

Oj, hjälp. Det finns många.

1. Mitt absolut första minne av att spela tillsammans med någon annan på varsin dator var när jag spelade Quake över seriellt nätverk på en polares pappas laptop. Eftersom musen jag skulle använt anslöts med seriellport betydde att jag fick välja mellan mus eller att spela över nät. Att spela FPS på pekplatta (anno 90-tal) var inte det lättaste.

2. Ignition på skoldatorerna under sent 90-tal.

3. Offline-LAN med polarna i ett lokalt församlingshem. Alla hade högtalare med sig och spelade Rollergirl - Superstar ashögt och inte alls i synk. Spelade i övrigt primärt Unreal Tournament.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield