AMD kritiserar Principled Technologies tester av Core i9-9900K och AMD Ryzen

Permalänk
Melding Plague

AMD kritiserar Principled Technologies tester av Core i9-9900K och AMD Ryzen

Nyligen uppdaterade Principled Technologies sitt test av Core i9-9900K och AMD Ryzen, men enligt AMD finns det fortfarande vissa brister gällande hur dessa har utförts.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hela testet är ju betalt skit från Intel. Jag förstår kritiken men detta är varken första eller sista gången tester görs på ett sätt så att man kan cherry-picka det man vill i marknadsföringssyfte.

Sen är det såklart uselt om det i den marknadsföringen framställer konkurrenter sämre än vad de är.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Deras "best practice" slide verkar faktiskt vettig såvida båda inte jag och den har glömt någonting.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

På dom bara, Amd!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Hela testet är ju betalt skit från Intel. Jag förstår kritiken men detta är varken första eller sista gången tester görs på ett sätt så att man kan cherry-picka det man vill i marknadsföringssyfte.

Sen är det såklart uselt om det i den marknadsföringen framställer konkurrenter sämre än vad de är.

Håller med dig. Man behövde bara läsa att de gjorde testet i uppdrag av Intel för att förstå att det var riggat. De kan ha betalat liiite för bra..

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Hela testet är ju betalt skit från Intel. Jag förstår kritiken men detta är varken första eller sista gången tester görs på ett sätt så att man kan cherry-picka det man vill i marknadsföringssyfte.

Sen är det såklart uselt om det i den marknadsföringen framställer konkurrenter sämre än vad de är.

Betalt skit av amatörer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag Sweclockers tester :). Dom är i alla fall oberoende.
Trevlig helg

Permalänk
Inaktiv

Fast Swecs test av 9900k och rysen visar ju snarlika siffror eller tom. bättre resultat för intel.

https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

Permalänk
Avstängd

Vilket gnäll de var på AMD då jag tycker 3 testrundor borde räcka gott och väl för att få ett bra resultat.

Kan inte tänka mig att någon annan testar saker 5ggr?

Permalänk
Medlem

Hahaha ja dom måste ju ha något att gnälla över. annars får dom inte tillräckligt med uppmärksamhet

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Vilket gnäll de var på AMD då jag tycker 3 testrundor borde räcka gott och väl för att få ett bra resultat.

Kan inte tänka mig att någon annan testar saker 5ggr?

Har du några exempel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Har du några exempel?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du några exempel på någon som testar saker 5ggr om ? Gör Sweclockers det t.ex när de kör sina tester tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Har du några exempel på någon som testar saker 5ggr om ? Gör Sweclockers det t.ex när de kör sina tester tror du?

sen när en SweClocker´s facit på allt?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Har du några exempel på någon som testar saker 5ggr om ? Gör Sweclockers det t.ex när de kör sina tester tror du?

Jag har inte sagt att de testar saker fem gånger, men du säger att de inte gör det så då får du gärna komma med exempel på det du skriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

AMD sparkar in öppna dörrar, de flesta är överens om att det är ett skittest.
Och sedan när kan inte Ryzen köras med 64 GB? jag gör det och jag gör det i 2933 MT/s med skapligt tajta timings.
https://valid.x86.fr/fgqnte

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

@Ratatosk: AMD är inte ensamma om att klaga på 64GB. Principled Technologys har själva sagt att dom utgick ifårn vad den gemena svensson-gamern köper och använder. Då man kan ju stark ifrågasätta om majoriteten av gamers gör de. Sitter dom flesta eller rättare sagt majoriteten gamers med 64GB? Jag tycjer att AMD iaf har fog flr att gnälla på den punkten.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HC-8315:

@Ratatosk: AMD är inte ensamma om att klaga på 64GB. Principled Technologys har själva sagt att dom utgick ifårn vad den gemena svensson-gamern köper och använder. Då man kan ju stark ifrågasätta om majoriteten av gamers gör de. Sitter dom flesta eller rättare sagt majoriteten gamers med 64GB? Jag tycjer att AMD iaf har fog flr att gnälla på den punkten.

Nej, de är absolut inte ensamma, men i detta fall kan jag förstå PT lite grann, "fläska på så mycket minne så att minnesbrist absolut inte stör testerna".
De klockade också sina minnen skapligt högt, och eftersom de körde med dualrank så presterade de bättre per klockcykel.

Det stora debacklet är givetvis att AMD bara fick köra med fyra kärnor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

AMD sparkar in öppna dörrar, de flesta är överens om att det är ett skittest.
Och sedan när kan inte Ryzen köras med 64 GB? jag gör det och jag gör det i 2933 MT/s med skapligt tajta timings.
https://valid.x86.fr/fgqnte

Ja, jag håller med i princip! men jag vet inte om dom sparkar in öppna dörrar för alla andra som inte kollar in forum på SC eller GN eller HU!

Varför skickar Intel ut en skit test som inte "våra" gurus som testar håller med om?

AMD kör samma tactic nu, dom presenterar en kritisk rapport inte för "oss" utan för dom som faller för Intels skit test marketing!

Det är ful spel av Intel och AMD svarar!

Så ser jag på det hela!

edit:2 - och bara för att jävlas lite.. dina timings är inte Ryzen optimal:) på en Ryzen så vill du ha 3400cl14 minst!

mvh
Richard

edit stavfel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

@Ratatosk: AMD är inte ensamma om att klaga på 64GB. Principled Technologys har själva sagt att dom utgick ifårn vad den gemena svensson-gamern köper och använder. Då man kan ju stark ifrågasätta om majoriteten av gamers gör de. Sitter dom flesta eller rättare sagt majoriteten gamers med 64GB? Jag tycjer att AMD iaf har fog flr att gnälla på den punkten.

Tror du seriöst att 9900k är en svenssonprocessor som gemene man använder? Nej, en entusiastmodell så para den med 64 är inte så extremt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vilket gnäll de var på AMD då jag tycker 3 testrundor borde räcka gott och väl för att få ett bra resultat.

Kan inte tänka mig att någon annan testar saker 5ggr?

Som ingenjör och gammal testingenjör så måste jag påstå att 5-6 är ett minimum för ett någorlunda tillförlitligt resultat. Sedan bör man ta bort de 2 extremerna man får dvs det lägsta och högsta värdet och sedan ta medel på de som är kvar.
Och med tanke på vad intel betalat för detta kalaset så lär det inte vara något problem ekonomiskt.
Om det var ett viktigt jobb jag gjorde körde jag gärna ett test 10ggr för att jämna ut spridningen.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Avstängd

@talonmas: Jag pratar endast om minnet och vad PT själva sa angående minnet. Jag yttrade ingenting om i9-9900K. Dessutom så har grovt räknat alla sidor som tagit upp felen och bristerna med deras test och alla jag har läst och sett iaf har konstaterad att 64GB är missvisande eftersom PTs motivering vart att dom flesta gamers rent generellt sitter med 64GB. Och med dom flesta gamers menar dom den stora skaran och där inkulderas även dom som spelar spel på en i3 processor och ett grafikkort för till exempel 2500 kr. Jag tror till och med Steve på GN tar upp att 640GB lägger till små begränsningar samt belastar minneskontrollen i vissa processorer som också kan påverka just spel negativt kontra 32GB eller 16GB.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av oradd:

Ja, jag håller med i princip! men jag vet inte om dom sparkar in öppna dörrar för alla andra som inte kollar in forum på SC eller GN eller HU!

Varför skickar Intel ut en skit test som inte "våra" gurus som testar håller med om?

AMD kör samma tactic nu, dom presenterar en kritisk rapport inte för "oss" utan för dom som faller för Intels skit test marketing!

Det är ful spel av Intel och AMD svarar!

Så ser jag på det hela!

edit:2 - och bara för att jävlas lite.. dina timings är inte Ryzen optimal:) på en Ryzen så vill du ha 3400cl14 minst!

mvh
Richard

edit stavfel!

Ja kanske som svar till fulspelet, men Intel är redan ute i en välförtjänt shitstorm, varför inte bara luta sig tillbaka och njuta lite AMD?
Mina timings är jävligt fina för 4*16 GB.

Lutar mig tillbaka, puffar på cigarren och smuttar lite på Cognacen, testerna av Intels senare, var som jag misstänkte, inte imponerande.
Det jag läst och vad min magkänsla säger, är att AMD:s krympning till "7" nm är långt värre än så, värre för Intel, alltså imponerande.
AMD Rome (deras Epyc) sägs vara ett monster, jag tror inte att vi kommer att bli besvikna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja kanske som svar till fulspelet, men Intel är redan ute i en välförtjänt shitstorm, varför inte bara luta sig tillbaka och njuta lite AMD?
Mina timings är jävligt fina för 4*16 GB.

Lutar mig tillbaka, puffar på cigarren och smuttar lite på Cognacen, testerna av Intels senare, var som jag misstänkte, inte imponerande.
Det jag läst och vad min magkänsla säger, är att AMD:s krympning till "7" nm är långt värre än så, värre för Intel, alltså imponerande.
AMD Rome (deras Epyc) sägs vara ett monster, jag tror inte att vi kommer att bli besvikna.

Jo! jag tror båda skulle luta sig tillbaka då Intel vinner gamers idag med den cpu'n! men Ryzen är kanske är ett hot med "7" nm.

Min poäng var då Intel börjar trasha Ryzen så gick dom för långt! dom gjorde det kanske för rubriker.. men inte för "oss".

Ok! bra timings på 4x16 GB

Själv så dricker jag red label.. den ger mig ingen hals bränna:) men faan vad goda rom's (säger man så?) jag smakat på senaste tiden!

Börjar undra om inte Jack Sparrow har rätt? Why is the rom gone?

mvh
Richard
Richard

edit: förtydligande

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Hela testet är ju betalt skit från Intel. Jag förstår kritiken men detta är varken första eller sista gången tester görs på ett sätt så att man kan cherry-picka det man vill i marknadsföringssyfte.

Sen är det såklart uselt om det i den marknadsföringen framställer konkurrenter sämre än vad de är.

Dock skillnad på cherry picking och värdelös testmetodologi. Här gjorde man båda.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja kanske som svar till fulspelet, men Intel är redan ute i en välförtjänt shitstorm, varför inte bara luta sig tillbaka och njuta lite AMD?
Mina timings är jävligt fina för 4*16 GB.

Lutar mig tillbaka, puffar på cigarren och smuttar lite på Cognacen, testerna av Intels senare, var som jag misstänkte, inte imponerande.
Det jag läst och vad min magkänsla säger, är att AMD:s krympning till "7" nm är långt värre än så, värre för Intel, alltså imponerande.
AMD Rome (deras Epyc) sägs vara ett monster, jag tror inte att vi kommer att bli besvikna.

Skrivet av oradd:

Jo! jag tror båda skulle luta sig tillbaka då Intel vinner gamers idag med den cpu'n! men Ryzen är kanske är ett hot med "7" nm.

Min poäng var då Intel börjar trasha Ryzen så gick dom för långt! dom gjorde det kanske för rubriker.. men inte för "oss".

Ok! bra timings på 4x16 GB

Själv så dricker jag red label.. den ger mig ingen hals bränna:) men faan vad goda rom's (säger man så?) jag smakat på senaste tiden!

Börjar undra om inte Jack Sparrow har rätt? Why is the rom gone?

mvh
Richard
Richard

edit: förtydligande

Jäkligt ot men får ni chansen testa Ron Centenario 25 Gran Reserva eller Ron Centenario 30 Limited Edition satan säger jag bara

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jäkligt ot men får ni chansen testa Ron Centenario 25 Gran Reserva eller Ron Centenario 30 Limited Edition satan säger jag bara

Jag tror vi är jävligt off topic.. man jag klagar inte! tack för tipset!

https://www.youtube.com/watch?v=5-yvnmF_V7E

lägger till en länk så vi är on topic:)

https://www.youtube.com/watch?v=3V8pEsjNa4Q

Richard

Permalänk

Det bästa AMD kunnat göra är att sitta tyst och vifta bort äggmöken, inte springa fram och dela ut en pungspark till någon som inte förtjänar uppmärksamhet .

Typ som med tom's Hardware, små idag..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Hahaha ja dom måste ju ha något att gnälla över. annars får dom inte tillräckligt med uppmärksamhet

Tror nog Intel klarar av att ge uppmärksamhet till AMD så det räcker.

Skrivet av Ratatosk:

Nej, de är absolut inte ensamma, men i detta fall kan jag förstå PT lite grann, "fläska på så mycket minne så att minnesbrist absolut inte stör testerna".
De klockade också sina minnen skapligt högt, och eftersom de körde med dualrank så presterade de bättre per klockcykel.

Det stora debacklet är givetvis att AMD bara fick köra med fyra kärnor.

Man mixtrade även med timings gentemot Ryzen vilket gör att prestandan blir skev.

Skrivet av talonmas:

Tror du seriöst att 9900k är en svenssonprocessor som gemene man använder? Nej, en entusiastmodell så para den med 64 är inte så extremt.

Skickades från m.sweclockers.com

9900K ÄR INTE en entusiastcpu eftersom den kommer på mainstreamplattformen LGA1151. Den marknadsförs även som "spelprocessor" vilket betyder mainstream och inte entusiast. Här ska man ignorera priset och istället se på sockel och specs.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

9900K ÄR INTE en entusiastcpu eftersom den kommer på mainstreamplattformen LGA1151. Den marknadsförs även som "spelprocessor" vilket betyder mainstream och inte entusiast. Här ska man ignorera priset och istället se på sockel och specs.

Vem bryr sig vad den marknadsförs som? Den dyraste cpun för "vanliga" konsumenter kommer aldrig att vara svensson. Folk som köper denna har garanterat maxat hela sin dator. De flesta som vill ha många trådar är de som kör program som äter minne. Så jag ser fortfarande inget ovanligt med att köra testet med 64 i minne. Som är vad mitt ursprungliga svar handlade om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vem bryr sig vad den marknadsförs som? Den dyraste cpun för "vanliga" konsumenter kommer aldrig att vara svensson. Folk som köper denna har garanterat maxat hela sin dator. De flesta som vill ha många trådar är de som kör program som äter minne. Så jag ser fortfarande inget ovanligt med att köra testet med 64 i minne. Som är vad mitt ursprungliga svar handlade om

Skickades från m.sweclockers.com

Priset har inte egentligen att göra med om det är en entusiastprocessor eller inte. Du kan slänga på ett pris på 100K på en i3:a.. betyder det att den är entusiast då? I9 kommer med lika många PCI-E banor, ungefär liknande chipset och specs som 8700K. I mångt och mycket är den identisk minus två extra kärnor. Med andra ord. Det är inte en entusiastprocessor.. oberoende vad du vill benämna den som.

Genom att lägga den på LGA1151 istället för LGA2066 så har Intel även visat att man räknar processorn till det absolut högsta segementet inom mainstream men ändå under entusiast.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |