Permalänk
Medlem

usb träsket

Köpte en Powerbank Anker PowerCore+ 26800mAh Quick Charge och läste inte på riktigt innan köp. Är en ganska omodern Powerbank utan usb-type C. Ska jag utnyttja ångerrätten och skicka tillbaka?

Nu har jag en OnePlus 6 att ladda och ett av den mobilens minus är att inga Powerbanks stödjer deras snabbladdning. Men laddas det ännu långsammare med en USB (inte USB 3) till usb-type C adapter eller kvittar det. Hittar inga USB 3 till usb-type C adaptrar. Och behövs det sistnämnda om man tex skulle köpa en Note 9 som har QuickCharge 3?

Och jag har sökt på google några timmar men ser ut som om min fråga är av ovanliga slaget

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Köpte en Powerbank Anker PowerCore+ 26800mAh Quick Charge och läste inte på riktigt innan köp. Är en ganska omodern Powerbank utan usb-type C. Ska jag utnyttja ångerrätten och skicka tillbaka?
http://fs1.directupload.net/images/user/181020/kw9qoywz.jpg

Nu har jag en OnePlus 6 att ladda och ett av den mobilens minus är att inga Powerbanks stödjer deras snabbladdning. Men laddas det ännu långsammare med en USB (inte USB 3) till usb-type C adapter eller kvittar det. Hittar inga USB 3 till usb-type C adaptrar. Och behövs det sistnämnda om man tex skulle köpa en Note 9 som har QuickCharge 3?

Och jag har sökt på google några timmar men ser ut som om min fråga är av ovanliga slaget

http://fs1.directupload.net/images/user/181020/w3evw3is.jpg

Enda jag hittar som ska stöda Dash Charge är https://www.amazon.co.uk/Sdoutech-10000-Portable-Charge-Oneplus/dp/B07FPV9VMR

Dock bara 10000mAh

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Hittar inga USB 3 till usb-type C adaptrar.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

https://www.clasohlson.com/se/USB-kabel-USB-C-till-USB-A-(USB...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Frågan är ju då om det blir snabbare laddning från usb3 än från usb2?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Du borde få snabbare laddning med USB 3 porten, ja.

Om jag minns rätt så USB 1/2/3 versionen, dvs det som avgör överföringshastighet, strömstyrka m.m.
USB A/B/C (och flera underversioner) kontakten i sig.
Så din telefon har t.ex. USB 3 C kontakt, och din dator USB 3 A, båda är 3or, så det ska inte vara någon flaskhals mellan dem i dataöverföring eller ström (om sladden är korrekt dvs).

Testa att ladda telefonen när den är under 50% i batteri med powerbanken, quickcharging brukar stängas av över en viss batteri %, och se om du är nöjd med resultatet, 90 till 100 är inte lika intressant som 20 till 50 i min åsikt.
Skulle nog själv skicka tillbaka den, att ladda upp powerbanken med USB2 micro usb tar väl evighet?

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Skrivet av during:

Du borde få snabbare laddning med USB 3 porten, ja.

Om jag minns rätt så USB 1/2/3 versionen, dvs det som avgör överföringshastighet, strömstyrka m.m.
USB A/B/C (och flera underversioner) kontakten i sig.
Så din telefon har t.ex. USB 3 C kontakt, och din dator USB 3 A, båda är 3or, så det ska inte vara någon flaskhals mellan dem i dataöverföring eller ström (om sladden är korrekt dvs).

Testa att ladda telefonen när den är under 50% i batteri med powerbanken, quickcharging brukar stängas av över en viss batteri %, och se om du är nöjd med resultatet, 90 till 100 är inte lika intressant som 20 till 50 i min åsikt.
Skulle nog själv skicka tillbaka den, att ladda upp powerbanken med USB2 micro usb tar väl evighet?

finns även quick charde för micro-usb. min lenovo-platta kör quick charge med micro usb.

dock tror jag det är en äldre quick charge standard än den med usb-c så de är inte kompatibla med varandra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Köpte kjell.coms för 150 kr och 30-86% på en timma får duga. Ingen quick charge heller på min Nexus 6P. Ska jag ut och filma i timmar får jag helt enkelt ta en fika-paus på en timma om jag bara har en mobil med mig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Köpte kjell.coms för 150 kr och 30-86% på en timma får duga. Ingen quick charge heller på min Nexus 6P. Ska jag ut och filma i timmar får jag helt enkelt ta en fika-paus på en timma om jag bara har en mobil med mig.

https://youtu.be/eRzmrIBXNcg

Är det du som har filmat det där?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Japp, tog en förkortad skärminspelning av en av mina YT-kanaler. Osmo Mobile 2 och Mavic Air.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Lifooz: Japp, tog en förkortad skärminspelning av en av mina YT-kanaler. Osmo Mobile 2 och Mavic Air.

Måste följa den, det var jättebra filmat, Själv filmar jag inte med har videoredigerat klipp jag ville experimentera med.
Men då satt jag på I7 4770K i 4.3Ghz.
Nu sitter jag på en I7 2600 (ej K) så vet inte hur denna dator skulle hantera Sony Vegas så därför har jag inte fortsatt, men kanske skulle ta upp redigerandet igen.

Men som sagt, följer gärna din kanal för jag gillar filmat material från skogar och liknande.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Spelar inte så stor roll för mobilladdning vilken kontakt man har. Den här laddaren kan ladda med max 12w vid 5v jämfört med oneplus quick charge på 18w

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Spelar inte så stor roll för mobilladdning vilken kontakt man har. Den här laddaren kan ladda med max 12w vid 5v jämfört med oneplus quick charge på 18w

dvs istället för ~46min teoretisk laddningstid med quick charge tar det istället ~66min att ladda batteriet från tomt till fullt dvs 20 min skillnad.

beräknat på ett Nexus 6P batteri (13.18Wh)

sen som sagt teoretisk laddningstid kan skilja mer i verkligheten men skulle inte hänga upp mig på 20 min extra tid speciellt inte med laddning från batteri iom att du kan ha den inkopplad om du vill även vid användning så du kommer istället dryga ut batteritiden med ~99Wh med den inpluggad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Måste följa den, det var jättebra filmat, Själv filmar jag inte med har videoredigerat klipp jag ville experimentera med.
Men då satt jag på I7 4770K i 4.3Ghz.
Nu sitter jag på en I7 2600 (ej K) så vet inte hur denna dator skulle hantera Sony Vegas så därför har jag inte fortsatt, men kanske skulle ta upp redigerandet igen.

Men som sagt, följer gärna din kanal för jag gillar filmat material från skogar och liknande.

/Lifooz

Tack, det var vänligt : https://www.youtube.com/channel/UCANLCD6Fn21XTwyfdjtSrwQ?view...
Jag använder gratisversionen av DaVinci Resolve 15 (inte 12) när jag redigerar.

Skrivet av Rouge of Darkness:

dvs istället för ~46min teoretisk laddningstid med quick charge tar det istället ~66min att ladda batteriet från tomt till fullt dvs 20 min skillnad.

beräknat på ett Nexus 6P batteri (13.18Wh)

sen som sagt teoretisk laddningstid kan skilja mer i verkligheten men skulle inte hänga upp mig på 20 min extra tid speciellt inte med laddning från batteri iom att du kan ha den inkopplad om du vill även vid användning så du kommer istället dryga ut batteritiden med ~99Wh med den inpluggad.

Med OnePlus 6 tar det 2 timmar.

När man har mobilen i Osmo Mobile 2 får man inte plats med laddningskabeln, därför om jag ska filma en walk på några mil, får ta med mig två mobiler och ladda den ena medan jag använder den andra. Problemet är dock att One Plus 6 filmar något bättre än Nexus 6P. Ingen stor skillnad men ändå.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tack, det var vänligt : https://www.youtube.com/channel/UCANLCD6Fn21XTwyfdjtSrwQ?view...
Jag använder gratisversionen av DaVinci Resolve 15 (inte 12) när jag redigerar.

Med OnePlus 6 tar det 2 timmar.

När man har mobilen i Osmo Mobile 2 får man inte plats med laddningskabeln, därför om jag ska filma en walk på några mil, får ta med mig två mobiler och ladda den ena medan jag använder den andra. Problemet är dock att One Plus 6 filmar något bättre än Nexus 6P. Ingen stor skillnad men ändå.

Tack.
Skall följa dirr.

Ja, själv har jag kört Sony Vegas den fula vägen, men det är tyvärr för dyrt för mig att köpa när jag inte har något jobb utan går på socialen som det är nu.
Men skall nog installera det igen och se hur det fungerar på harven till burk jag har.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!