Tyst bärbar 13-tum Windows+Mac+Ubuntu - vad köpa?

Permalänk

Tyst bärbar 13-tum Windows+Mac+Ubuntu - vad köpa?

Vill ha förslag på vilken 13-tums laptop (<1.5kg) jag skall köpa för att få ett tyst system med alla tre operativsystemen samtidigt igång (med hjälp av virtualisering), alla utan lagg och samtidigt kunna ha hyfsad batteritid (>8h). Har en Macbook Air idag och med Virtualbox blir Ubuntu för slött och windows grafik fungerar inte 100%.

Jag kan alltså tänka mig att köpa antingen en Mac- eller en PC-dator. Kan också tänka mig att köra med annan virtualiseringsmjukvara än Virtualbox (förslag?).

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du köra Mac OS så är det en Mac du måste köpa om du ska göra det "legit" (d.v.s. inte hålla på med Hackintosh-grejer).

Ekvationen går inte riktigt ihop, om du ska ha en kraftfull dator som är liten och lätt och köra 3 operativsystem med 8 timmars batteritid.

Vad är det du gör, är det för utveckling? Har du då funderat på att kanske köra dina virtuella maskiner någon annanstans, och köra RDP (eller t.ex. Pulse Gaming mot en stationär om du behöver fet grafikprestanda) och SSH mot dina windows/ubuntu-burkar? Då kan du ha en liten och lätt dator och komplettera med mer resurser över nätverket.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Ska du köra Mac OS så är det en Mac du måste köpa om du ska göra det "legit" (d.v.s. inte hålla på med Hackintosh-grejer).

Ekvationen går inte riktigt ihop, om du ska ha en kraftfull dator som är liten och lätt och köra 3 operativsystem med 8 timmars batteritid.

Vad är det du gör, är det för utveckling? Har du då funderat på att kanske köra dina virtuella maskiner någon annanstans, och köra RDP (eller t.ex. Pulse Gaming mot en stationär om du behöver fet grafikprestanda) och SSH mot dina windows/ubuntu-burkar? Då kan du ha en liten och lätt dator och komplettera med mer resurser över nätverket.

det tre operativen skall vara igång samtidigt men behöver inte göra något samtidigt egentligen. Vill bara ha möjlighet att köra de appar jag vill från vilket operativsystem jag vill utan att behöva byta dator eller starta om. Har också testat testat lite remote med Teamware och VNC men tycker att grafiken laggar om man kör video, men kan ha fel. Om man kan få det att funka på en dator samtidigt utan remote desktop-lösningar sfär det önskvärt. Kör inte gaming utan bara typ surf + videostreaming.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spiderweb:

det tre operativen skall vara igång samtidigt men behöver inte göra något samtidigt egentligen. Vill bara ha möjlighet att köra de appar jag vill från vilket operativsystem jag vill utan att behöva byta dator eller starta om. Har också testat testat lite remote med Teamware och VNC men tycker att grafiken laggar om man kör video, men kan ha fel. Om man kan få det att funka på en dator samtidigt utan remote desktop-lösningar sfär det önskvärt. Kör inte gaming utan bara typ surf + videostreaming.

Okej. Jag har fortfarande lite svårt att förstå hur du jobbar. Det är rätt viktigt att förstå för att kunna föreslå någon lämplig lösning på ditt problem.

Huvudanledningen att du vill ha en ny dator verkar alltså vara att du tycker att den setup du har nu fungerar dåligt, eftersom den inte klarar av att köra Mac OS i botten med två virtuella maskiner på utan att den går för segt och utan att den drar för mycket ström. En bärbar dators batteritid beror i stor grad på hur effektivt man använder datorn i fråga. Kör man tre OS samtidigt kan man samtidigt inte vänta sig en lätt dator med lång batteritid och hög prestanda.

Du skriver att du inte gör något särskilt, förutom att strömma video (jag antar att du menar att spela upp video) och surfa. Inget av det är direkt något man behöver flera OS för. Så jag gissar på att det finns skäl som du inte anger. (Vilket jag kan respektera, men det gör det svårt att rekommendera något...)

Jag skulle tro att du bör börja med att inventera vad det är du gör och se om du kan åtminstone koka ner dina behov till två operativsystem. Om du t.ex. kan skippa Mac OS, och bara behöver göra videoströmning och surfning på Windows, så kan du fortfarande köra en virtuell maskin med Linux (eller till och med Ubuntu on Windows). Alternativt kanske du kan plocka bort den virtuella maskinen med Linux - mycket som går att köra på Linux går att köra på Mac OS också.

Om du prompt ska ha kvar ditt arbetssätt, och måste kunna köra Mac OS, så finns det inte så mycket annat att rekommendera än en lite större MacBook Pro...

Permalänk
Medlem

Nu var det länge sedan, men dom ggr jag provat virtualbox så har det blivit segt på datorn. Därför kör jag hellre dual boot lösning dom perioder jag har behov av linux.
Att köra tre OS samtidigt lär kräva en del resurser, men kanske är möjligt med typ i7a or 32GB ram, däremot tror jag det blir svårt med en tillräckligt lätt och liten dator, som dessutom har batterikapacitet för en hel dag.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Inaktiv

3st macbook air + silvertejp = profit (??!)

Permalänk
Medlem

Macbook pro med borde klara din krav, möjligen lite lag på max 16gb ram.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Okej. Jag har fortfarande lite svårt att förstå hur du jobbar. Det är rätt viktigt att förstå för att kunna föreslå någon lämplig lösning på ditt problem.

Huvudanledningen att du vill ha en ny dator verkar alltså vara att du tycker att den setup du har nu fungerar dåligt, eftersom den inte klarar av att köra Mac OS i botten med två virtuella maskiner på utan att den går för segt och utan att den drar för mycket ström. En bärbar dators batteritid beror i stor grad på hur effektivt man använder datorn i fråga. Kör man tre OS samtidigt kan man samtidigt inte vänta sig en lätt dator med lång batteritid och hög prestanda.

Du skriver att du inte gör något särskilt, förutom att strömma video (jag antar att du menar att spela upp video) och surfa. Inget av det är direkt något man behöver flera OS för. Så jag gissar på att det finns skäl som du inte anger. (Vilket jag kan respektera, men det gör det svårt att rekommendera något...)

Jag skulle tro att du bör börja med att inventera vad det är du gör och se om du kan åtminstone koka ner dina behov till två operativsystem. Om du t.ex. kan skippa Mac OS, och bara behöver göra videoströmning och surfning på Windows, så kan du fortfarande köra en virtuell maskin med Linux (eller till och med Ubuntu on Windows). Alternativt kanske du kan plocka bort den virtuella maskinen med Linux - mycket som går att köra på Linux går att köra på Mac OS också.

Om du prompt ska ha kvar ditt arbetssätt, och måste kunna köra Mac OS, så finns det inte så mycket annat att rekommendera än en lite större MacBook Pro...

Jag jobbar oftast inte med datorerna utan använder dem mest till att surfa och titta på film (både video och Netflix). Anledning att jag vill ha tillgång till alla tre operativ är valfrihet och stort behov av vissa program ibland (finns bara för Windows för närvarande). Vill inte bli inlåst i varken Windows eller Mac. På sikt vill jag gå mot att använda Ubuntu mer (Ubuntu och Elementary är snyggast enligt mig).

Kör idag MacBook Air och Virtualbox. Ubuntu är så segt så det är oanvändbart och grafikdivrutinerna (guest additions) fungerar inte. Mint och XCFE-varianter fungerar bättre men är inte lika snygga. Windows fungerar nätt och jämnt (grafiken buggar ur ibland) och är halvsegt. Har testat även Parallells och VM-ware lite snabbt, och ja, jag har tilldelat tillräckligt med minne. Man kan enkelt pausa de virtuella maskinerna vilket är mycket smidigt men egentligen så tycker jag inte att en maskin som inte gör så mycket (bara GUI + webbläsare igång) inte skall behöva lagga alls eller behöva vara ostabilt!

Har till och med testat köra dual boot Ubuntu/Windows på en lånad Lenovo X1 som komplement till Mac men fick inte sleep och pekplatta att fungera på Ubuntu (googlat och vanligt fel fortfarande tydligen efter x antal generationer - hur svårt kan det vara!).

Den lösning som skulle vara närmast är kanske en ny MacBook Pro med 512GB SSD och 16GB minne. Om jag då kör Windows mha bootcamp och även har Parallells (med Windows som gästoperativ från bootcamp-partitionen) så har jag garanterat löst Windows problemet, men kommer verkligen Ubuntu att fungera som det skall, jag är skeptisk, vill inte spendera massa pengar utan att veta att det hela kommer att fungera. I värsta fall skulle jag kunna köpa även en Windows laptop med dual boot windows/Ubuntu. Om man kikar på Ubuntus kompatibilitetslista så är det bara några halvgamla Dell-datorer som fungerar med det halvgamla Ubuntu 18.04! En av dem, Dell XPS13 vet jag är en hyfsat trevlig dator, men det blir dyrt och osmidigt att behöva köpa två nya datorer! Man lär dock kunna köra även MAC-os virtuellt fast det inte är lagligt? och hur bra kommer det att funka då?

Permalänk
Medlem

Om du vill lösa problemet så köp den kraftfullaste Mac-dator du kan hitta.

Men det låter lite onödigt dyrt för ett rätt diffust behov. Dualboot MacOS och Windows fungerar nog smidigare. Ubuntu bör gå att köra virtuellt utan större problem men man kanske får köra med lite enklare grafik för att det ska flyta på smidigt. Video mm är lite onödigt att köra virtuellt.

En lite mer kreativ lösning skulle kunna vara att köra flera datorer och Synergy (https://symless.com/synergy)...

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem

Kör dual boot ubuntu och windiws på min XPS, funkar bra

Permalänk

Liten uppdatering. Har inte köpt någon ny dator utan fastnat för Ubuntu Mate samt Windows 10 som gästoperativsystem under Virtualbox på Macbook Air som värd. Med senaste versioner av VirtualBox och Ubuntu så verkar guest additions till slut fungera som det skall. Både Ubuntu Mate och Windows är lite laggigt ibland men Mate-versionen är förhållandevis "lättviktig". Inställningen med Mutiny panel (välj med hjälp av Mate Tweak) på Ubuntu Mate gör att att det ser lite ut som gamla Ubuntu Unity desktop vilket sparar skärmyta för webläsaren. Ett flertal andra val av olika "panels" finns och är lätta att prova utan att behöva installera något annat fönstersystem.

Annars så har jag sett att det faktiskt går att köra trippel-boot på Mac också men har inte vågat/velat göra det.