Hej, har haft problem med internet sedan ett tag tillbaka. Kör via Wifi (Telia ADSL 30) och det kommer och går hela tiden blir tokig snart hehe. Var en tekniker här för en månad sedan ungefär och han konstaterade att det var fel på routern, vilket jag också trodde först. Han bytte således den mot en ny men samma problem har alltså fortsatt. Har testat att återställa routern utan resultat.
Inte testat kabel än men antar att om Status symbolen på routern lyser rött att det inte borde fungera heller(?).
Ibland blinkar dock internet symbolen rött.
Kör både på 2,4 och 5ghz. Har nog 4-5 enheter uppkopplade samtidigt (streaming, surf m.m.)
Brukar vara 4-8 m från routern ca.
Ska testa ladda ner programmet.
Internet kan försvinna allt från 2 min till 10 min.
Det händer samtidigt på samtliga enheter.
På slutet har internet inte bara slutat helt och kommit tillbaka, utan det har varit dålig signal/låg ned uppladdning med mot vad det brukar.
Har ju inget med wifi att göra. Det är ADSL som inte fungerar, troligast är dålig kopparkabel (dålig skarv nånstans) till stationen. Kan även vara något trasigt i stationen.
Telia borde se i loggarna att ADSL går ner.
Det händer samtidigt på samtliga enheter.
På slutet har internet inte bara slutat helt och kommit tillbaka, utan det har varit dålig signal/låg ned uppladdning med mot vad det brukar.
För att se var problemet ligger, ladda ner ett program som heter PingPlotter. Free-versionen räcker för det du ska göra.
Innan du får problem kör igång programmet, och dra igång en mätning mot "ping.sunet.se".
När du börjar få problem, ta en skärmdump av programmet och lägg upp den här.
Från din felbeskrivning så kan det antingen vara så att själva din internetanslutning får problem (som @teejee är inne på), eller att det är störningar på WiFi.
Mer sannolikt själva ADSL-anslutningen håller jag med om, men genom att köra PingPlotter så kan du ha svart på vitt att ditt WiFi är stabilt även när internet går ner. Det ger dig även lite ammunition mot Telia om det ska sluta med en felanmälan.