6700k Hög temperatur, låg vatten temp.

Permalänk
Medlem

6700k Hög temperatur, låg vatten temp.

Så jag har en 6700k, som rullat på stock speed sedan inköpet.
Började pilla lite med att dra upp den till 4.6ghz idag, vilket ska fungera rätt enkelt. (som jag förstår det.)
När jag kör Realbench så låste den sig vid vcore 1.325, så drog upp den till 1.375 med adaptive. Och nu verkar det stabilt när jag kör ett 15min test. (jag vet att man bör köra mer, men gjorde inte det pga temps, så fick slå av redan vid 8min)

Problemet är dock att jag springer på rätt extrema temperaturer på cpun...
Den börjar nå 97 grader som max.
Jag har en Corsair H80iGT AIO vatten kylare, med 12cm radd.
Grejen är att vatten temperaturen sticker inte iväg så rasande högt tycker jag.
Den ligger på runt 45-47 grader, när cpun är 97. Och stiger väääldigt sakta. Och min fanspeed verkar inte göra stor skillnad på det hela.

Är detta normalt? Känns som att loopen borde absorbera mer värme.
Blocket sitter som det ska, med artic silver pasta, men i värsta fall får jag remounta det.

Några förslag?
Känns inte som att jag borde komma upp i 97 grader (och förmodligen betydligt högre om jag låter testet fortgå) på en klock på 4.6ghz och 1.375 core.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

de hade väl att vattenpumpen stannade på dem? lr de kanske va en annan kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av toben:

de hade väl att vattenpumpen stannade på dem? lr de kanske va en annan kylare

Pumpen fungerar ju dock fortfarande.
Och den hörs.
När jag drar upp den på performance, så låter den lite bubbligt dock.

Mina idle temps är låga 30 grader, men.... datorn klockar ju ner sig till 800mhz vid idle. Så lite svårt att ge någon vikt till det.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Det låter som att blocket/kylpastan inte sitter som den ska, så brukar vara fallet om cpu:n är orimligt varm i jämförelse med kylaren.

Testa att montera om/skruva åt/byt kylpasta och se om det blir bättre, imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla att det är just VCORE och inte VID du kikat på. Även om single-rad AIO inte är mycket att hänga i granen så låter 97C ganska orimligt för en 6700K @ 1.375v.

Dock nämnde du aldrig vilket program du stresstestar med, om det är Prime95 så är det fullt normalt med skyhöga temps. Använde mig själv av mycket rimligare "Custom x264 with Loop Functionality and Other Improvements v2.06" från denna tråd på OCN när jag överklockade min. Prime95 är så overkill då datorn aldrig kommer ens i närheten av dess temps när man använder den "normalt" för gaming och diverse rendering.

Annars är nog en delid nästa steg.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

H80i har tendens till att krångla i monteringen, testa trycka på cpu-blocket medan du stresstestar.

Se video: https://youtu.be/5JeFHtQQoCE

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

@zOlid: Jag hade liknande problem med både 4790K och 8700K.
I båda fallen avhjälptes det med en så kallad "Delid".
Min 4790K klarade inte OCCD på original hastighet med vattenkylning.

Det är Intel som snålat med värmespridnings materialet under locket.
Man lyfter av locket (Det är limmat) och byter pastan mellan lock och chip.
Med flytande metall (Thermal Grizzley Conductonaut) fick jag ner tempen ca 30 grader.
Jag skulle tro att 6700K är byggd på samma sätt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Dubbelkolla att det är just VCORE och inte VID du kikat på. Även om single-rad AIO inte är mycket att hänga i granen så låter 97C ganska orimligt för en 6700K @ 1.375v.

Dock nämnde du aldrig vilket program du stresstestar med, om det är Prime95 så är det fullt normalt med skyhöga temps. Använde mig själv av mycket rimligare "Custom x264 with Loop Functionality and Other Improvements v2.06" från denna tråd på OCN när jag överklockade min. Prime95 är så overkill då datorn aldrig kommer ens i närheten av dess temps när man använder den "normalt" för gaming och diverse rendering.

Annars är nog en delid nästa steg.

Stresstestade med asus programvara. Realbench heter det om jag inte minns fel.

Lutar åt att jag får prova med att montera om den,
Först o främst. Se om det hjälper något

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

@zOlid:
Tycker både din vattentemp och vcore låter högt. Har själv kört samma CPU på 1.26V på den frekvensen och med budgetkylare. När jag körde en h100 låg aldrig vattentempen över 40 grader, nästan 50 låter högt.
Låter som ett dåligt chip och delidd är nog enda utvägen för att få någorlunda temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

@zOlid:
Tycker både din vattentemp och vcore låter högt. Har själv kört samma CPU på 1.26V på den frekvensen och med budgetkylare. När jag körde en h100 låg aldrig vattentempen över 40 grader, nästan 50 låter högt.
Låter som ett dåligt chip och delidd är nog enda utvägen för att få någorlunda temps.

Känns dock som att vatten tempen borde gå upp närmare CPU tempen?!
Hade ett full water system förr, länge sen nu.
Men vill minnas att vatten tempen inte var jätte långt ifrån CPU tempen.
Dock så var ju chippen kallare på den tiden, så kanske är för att dom hamnar närmare ambient.
Är lite svårt, när man inte riktigt vet vad som är "normalt" eller inte, när det gäller vatten temps/cpu temp.

Det jobbiga är dessutom att man kan bara ändra fläktkurvan efter vatten tempen. Och cpu tempen kan skifta 10 grader, medans vatten tempen har skiftat 1 grad liksom. Sjukt svårt o sätta en vettig kurva då, speciellt eftersom vatten blir varmare över tid. (upp till en viss nivå)

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die