Google inför licensavgift för telefontillverkare som använder Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Fast nu handlade det inte om själva operativsystemet utan Chrome + Google-sökmotorn. Det enda du kommer göra är att betala för att få någon annans webbläsare och/eller sökmotor förinstallerad i så fall.

Beror på luren och på tillverkare. Jag har haft det som krav att jag vill ha så bloatfritt Android som möjligt. Just nu är de enda saker som retar mig på nuvarande lur... att jag har dessa google funktioner jag vill ha bort. Jag vill bara ha ett OS, som hanterar telefonens grund. Efter det vill ja välja vad som ska vara i den.

Om jag behöver betala för detta... gör mig inget.
Jag vill inte vara produkten.

Och det mest logiska är så klart att om tillverkarna installerar mjukvaran, slipper de licensavgiften och du får en lur precis som du vill ha den, där ditt liv är värt det du sparar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Beror på luren och på tillverkare. Jag har haft det som krav att jag vill ha så bloatfritt Android som möjligt. Just nu är de enda saker som retar mig på nuvarande lur... att jag har dessa google funktioner jag vill ha bort. Jag vill bara ha ett OS, som hanterar telefonens grund. Efter det vill ja välja vad som ska vara i den.

Om jag behöver betala för detta... gör mig inget.
Jag vill inte vara produkten.

Och det mest logiska är så klart att om tillverkarna installerar mjukvaran, slipper de licensavgiften och du får en lur precis som du vill ha den, där ditt liv är värt det du sparar

Jag skulle gärna vilja se ett system där man kan skala bort funktioner men att man får betala för det. Av de förinstallerade apparna använder man ju knappt 10%.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Jag skulle gärna vilja se ett system där man kan skala bort funktioner men att man får betala för det. Av de förinstallerade apparna använder man ju knappt 10%.

+1

Avskalat OS, ja tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Beror på luren och på tillverkare. Jag har haft det som krav att jag vill ha så bloatfritt Android som möjligt. Just nu är de enda saker som retar mig på nuvarande lur... att jag har dessa google funktioner jag vill ha bort. Jag vill bara ha ett OS, som hanterar telefonens grund. Efter det vill ja välja vad som ska vara i den.

Om jag behöver betala för detta... gör mig inget.
Jag vill inte vara produkten.

Och det mest logiska är så klart att om tillverkarna installerar mjukvaran, slipper de licensavgiften och du får en lur precis som du vill ha den, där ditt liv är värt det du sparar

Jag förstår dig men nu är ju inte det något som har med saken i fråga att göra. Du får inte ett bloatfritt Android, du kanske får någon annans webbläsare istället bara. Din valfrihet blir inte bredare utan stannar som det var innan också, alltså pengar i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Jag förstår dig men nu är ju inte det något som har med saken i fråga att göra. Du får inte ett bloatfritt Android, du kanske får någon annans webbläsare istället bara. Din valfrihet blir inte bredare utan stannar som det var innan också, alltså pengar i sjön.

Just nu har jag redan ett relativt bloatfritt Android. Enda jag inte kan ta bort, mer eller mindre, är Google Appar (de jag inte vill ha iaf). Så jo jag får exakt det jag vill om jag kan få en tillverkare som väljer bort dessa, och jag kan själv välja tex webbläsare. För just nu ligger alla dessa appar och tar plats på mitt lagringsutrymme, och tar av min mobil data för att uppdatera något jag inte vill ha.

Så ska jag behöva offra tid för att manuellt uppdatera saker, eller köpa mer lagring, kostar detta också.

Kommer jag få det perfekt första gången? Nej.
Kommer detta öppna upp möjligheten för alternativ och ett val för konsumenten? Ja.

Att bara "låta det vara" för du är rädd att betala något för en produkt, är inte mitt problem. Jag vill hellre se dessa tvingade program tas bort. Och när man får betala för saker, kan man också börja sätta helt andra krav på det.
Önskar folk kunde lära sig att inget fås gratis... och ibland måste man offra lite för att få något annat.