Köpråd ny CPU, GPU och Moderkort. (~15k)

Permalänk
Medlem

Köpråd ny CPU, GPU och Moderkort. (~15k)

Hej!

Häromdagen råkade min dator ut för en incident som resulterade i att moderkort och GPU gick sönder. Jag har därför beslutat mig för att även uppgradera processor när jag köper nytt moderkort.

Målet är att komplettera mina gamla komponenter och bygga en speldator som klarar COD: Black Ops 4, Witcher 3 och gärna framtida releaser för ~15k. Det är för mig viktigare att spelet flyter på bra än att inställningarna är maxade, därför anser jag att en dator för denna budget bör förse mina behov samt vara relevant några år framöver.

Jag slängde ihop en kundvagn på de komponenter jag hade i åtanke (GPU, CPU och moderkort) samt vad jag redan har för att ge en komplett bild av hur datorn kan komma att se ut:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/11889237/

Hur ser ni på kundvagnen ovan?

Vad jag kunnat utläsa tycker jag att RTX 2070 kortet är mest prisvärt bland de nya korten, men det finns ju bra alternativ bland GTX 10xx korten också. Vilket kort rekommenderar ni i denna prisbild?
I7 9700k processorn är bara snäppet dyrare än I7 8700k och båda är starka processorer för att spela spel. Känner därför att jag kan skjuta till de extra hundralapparna för den nyare processorn. Vilken kylning rekommenderas om man ej tänkt klocka alternativt bara tänkt klocka något?
Angående moderkort är jag inte ute efter några finesser som wifi och dylikt. Bara ett kort som är bra i drift samt har uttag till fläktar för god luftcirkulation i lådan.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Tror du valt bra. Vettigt balanserad dator med tanke på budget, men passar på kylningsfrågan och rekommendation av specifikt grafikkort.

i7-8700K är inte prisvärd jämfört med i7-9700K. Ett par extra kärnor och fastlödd (även om lödningen kunde vart bättre) IHS känns värt pengarna.

Sedan går det att komma undan billigare. Finns GTX 1080 för ~5400 kr att få tag på, presterar ungefär som RTX 2070 i allt "traditionellt" (d.v.s. inte raytracing). Går att argumentera för i5-9600K eller Ryzen (beroende på vilken upplösning du kör i).

Permalänk
Medlem

Tack för ett så snabbt svar!

Jag kör i 1080p. Jag har tittat både på GTX 1080 och GTX 1080 TI. Jag känner väl lite att det kan vara värt att chansa lite på RTX 2070 trots att jag inte har någon aning om hur utsträckningen på raytracing kommer att se ut då jag ändå inte spräcker budgeten. GTX 1080 TI är ju ett väldigt kraftfullt kort. Priset springer ju dock iväg om man inte köper ett begagnat, men det är det kanske värt?

Ryzen verkar ju vara en väldigt prisvärd processor, tyvärr är jag väldigt dåligt påläst på AMDs processorer. Jag har fått uppfattningen att Intels processorer är bra lämpade för just spel. Kanske vore värt att spara in någon tusenlapp på processorn och istället lägga något mer på GPU?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fompe:

Tack för ett så snabbt svar!

Jag kör i 1080p. Jag har tittat både på GTX 1080 och GTX 1080 TI. Jag känner väl lite att det kan vara värt att chansa lite på RTX 2070 trots att jag inte har någon aning om hur utsträckningen på raytracing kommer att se ut då jag ändå inte spräcker budgeten. GTX 1080 TI är ju ett väldigt kraftfullt kort. Priset springer ju dock iväg om man inte köper ett begagnat, men det är det kanske värt?

Ryzen verkar ju vara en väldigt prisvärd processor, tyvärr är jag väldigt dåligt påläst på AMDs processorer. Jag har fått uppfattningen att Intels processorer är bra lämpade för just spel. Kanske vore värt att spara in någon tusenlapp på processorn och istället lägga något mer på GPU?

Stämmer. Intels processorer presterar bättre än AMD:s processorer i spel, fast det här är skillnader som man bara ser i riktigt höga framerates, vilket man bara får i låga upplösningar. Möjligheten med AMD är dock att spara pengar och få något som är "tillräckligt bra".)

Du skulle kunna spara ~2400 kr på att köpa en Ryzen 5 2600X istället för din i7-9700K och fortfarande få en bra spelupplevelse. (Ja, dina FPS-siffror kommer vara lägre in Intel-burken, men de är fortfarande "tillräckligt bra". Du kan även spara ytterligare ~2000 kr på att välja ett billigt GTX 1080 framför ett RTX 2070.

Men det är inget självändamål att spara pengar, utan frågan är vad du skulle lägga ~4400 kronor på. Svaret skulle kunna vara en ny spelskärm, för att gå upp i 1440p. Där spelar processorprestanda ändå mindre roll just eftersom det är grafikkortet som säger stopp först. 4400 kr är inte riktigt tillräckligt för en fin 27" spelskärm med G-sync, då får du gå till typ 6500 kr, men du är en bit på väg.

I slutändan är det nog vettigt att fråga vad du vill prioritera, en speldator som är overkill för 1080p eller en uppgradering i upplösning. Det här är en fråga bara du kan svara på.

Permalänk
Avstängd

@pv2b

Hur kan han spara 2000kr på att välja 1080 framför 2070? Såvitt jag kan se ligger de på samma pris.

Tex:
Msi 1080 Armor = 5899 kr
Msi 2070 armor = 5990 kr

Till TS: Valet mellan de båda är enkelt för mig. Med 2070 får du ett grafikkort som är lite bättre men framförallt nyare. Varför köpa något som är 2 år gammalt när du kan få nytt som kostar samma men är bättre? Om du dessutom överklockar 2070 börjar du närma dig 1080Ti prestanda i vissa fall.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W