4-5 år gammal Acer speldator kan spela 3d-spel men låser sig efter 30s av att titta på skrivbordet

Permalänk
Medlem

4-5 år gammal Acer speldator kan spela 3d-spel men låser sig efter 30s av att titta på skrivbordet

Som rubriken säger, en väninnas barns dator som köptes beg. nyligen beter sig på detta vis:

Väninnan ber mig komma för att maskinen inte startar, utan visar återställningsalternativen. Kommer dit, datorn har då hängt sig på skärmen där man väljer bland alternativ för återställning, reparation eller omstart. Vid omstart av datorn kommer Windows 8 igång men fryser nästan omgående. stänger av strömmen med 5 sekunder power knappen.

Cold boot -> startar ett flipperspel som följde med datorn direkt efter att användaren automatiskt loggats in: kan spela hur länge som helst. Om man efter valfri mängd tid tabbar ur spelet och tittar på skrivbordet eller startmenyn (Windows 8) fryser datorn helt. Mus, tangentbord helt dött. Animationer slutar rulla, bilden helt still.

Cold boot med endast skärm och strömkabel inkopplat -> låter datorn stå helt orörd visandes start menyn i windows 8: fryser helt efter ca 30 sekunder.

Cold boot med tangentbord, ström, skärm inkopplat -> startar eventvwr från "Kör" -> fryser helt efter ca 30 sekunder

Cold boot -> boot options (med avsikt att gå in i safe mode): fryser direkt när man valt Advanced Options

Jag ska få hem datorn och felsöka närmre i dagarna. Jag tänker mig att det är fel på någon kritisk fil, att jag får stoppa in disken i en annan dator och köra olika diskkontroller från den andra datorn. Innehållet på disken är inte känsligt alls.
Har någon liknande erfarenheter, att spel kan funka men datorn hänger sig på skrivbordet?

Permalänk
Medlem

När datorer har dessa underbara problemen så kan jag rekommendera att installera om Windows helt och hållet, är problemen kvar efter det så är det bara till att felsöka ^^

Vet inte vad det är för komponenter i datorn, men om du kan få tillgång till att installera om drivrutinerna till grafikkortet så är det en bra början, men med tanke på att den låser sig hela tiden så känns det ganska omöjligt -_-

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk

För 10 år sedan köpte jag en Acer laptop. Den frys-hängde sig om jag inte hade musik på i bakgrunden. Winamp med ljud av eller på, så tuffade datorn på som vanligt.
Utan musik, så hängde den sig efter 2 min..eller 2 timmar; eller tja, när den själv kände för det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BodyElectric:

För 10 år sedan köpte jag en Acer laptop. Den frys-hängde sig om jag inte hade musik på i bakgrunden. Winamp med ljud av eller på, så tuffade datorn på som vanligt.
Utan musik, så hängde den sig efter 2 min..eller 2 timmar; eller tja, när den själv kände för det.

Hah! Galet
Det ger mig idén att prova Windowed mode på flipper-spelet, kanske datorn fortsätter fungera så jag kan felsöka inne i windows i lugn och ro?

Permalänk
Skrivet av runeman:

Hah! Galet
Det ger mig idén att prova Windowed mode på flipper-spelet, kanske datorn fortsätter fungera så jag kan felsöka inne i windows i lugn och ro?

Lycka till!
Min slutade sina dagar på tippen...

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BodyElectric:

Lycka till!
Min slutade sina dagar på tippen...

Det verkar lite väl drastiskt för den här, det är en stationär dator så byta nån trasig komponent blir nog billigare än att köpa helt nytt.

Permalänk
Skrivet av runeman:

Det verkar lite väl drastiskt för den här, det är en stationär dator så byta nån trasig komponent blir nog billigare än att köpa helt nytt.

Ah, såg inte att det var en stationär. Dom är ju betydligt trevligare att mecka i...

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

Testa ändra på power savings settings, det kan vara så att den dör i idle pga för lite ström eller spänning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood