Ny konsol, PS4 Pro eller Xbox One X

Permalänk
Medlem

Ny konsol, PS4 Pro eller Xbox One X

funderar på en julklapp till mig själv så jag spela i 4k och hdr, men jag vet inte vad jag vill ha.

idag har jag en xbox one day one edition, så jag har ju en del spel redan. jag gillar kontrollern till xbox mer än den till ps4.
men sen kommer vi till spel som spider-man, har en kollega som lovordar det spelet till tusen. och då måste jag ju köpa ps4 för att få spela det.

men om vi bortser från kontroller och spel, vilken konsol är bäst på annat som media. om jag petar i en uhd film med atmos, får jag ut atmos då?
som jag förstod det så klarar ingen av konsolerna atmos/dts-x via plex, annars hade det kunnat avgöra.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

funderar på en julklapp till mig själv så jag spela i 4k och hdr, men jag vet inte vad jag vill ha.

idag har jag en xbox one day one edition, så jag har ju en del spel redan. jag gillar kontrollern till xbox mer än den till ps4.
men sen kommer vi till spel som spider-man, har en kollega som lovordar det spelet till tusen. och då måste jag ju köpa ps4 för att få spela det.

men om vi bortser från kontroller och spel, vilken konsol är bäst på annat som media. om jag petar i en uhd film med atmos, får jag ut atmos då?
som jag förstod det så klarar ingen av konsolerna atmos/dts-x via plex, annars hade det kunnat avgöra.

PS4 Pro kan inte ens spela upp en UHD film på skiva.
PS4 Pro har inte stöd för Dolby Atmos öht.

Permalänk
Medlem

PS4 Pro eller Xbox One X fixar inte 4k särskilt bra, då blir man fast i 30 fps träsket med lägre grafikinställningar.

Köp förövrigt Xbox One X om det är ett Xbox One du har sedan innan men var beredd på att bli besviken om 4k är målet.

Det där Spider Man spelet kommer ju släppas på andra plattformar senare garanterat, det har ju sålt väldigt bra och utvecklaren vill suga ur det lite mer pengar

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

PS4 Pro eller Xbox One X fixar inte 4k särskilt bra, då blir man fast i 30 fps träsket med lägre grafikinställningar.

Köp förövrigt Xbox One X om det är ett Xbox One du har sedan innan men var beredd på att bli besviken om 4k är målet.

Det där Spider Man spelet kommer ju släppas på andra plattformar senare garanterat, det har ju sålt väldigt bra och utvecklaren vill suga ur det lite mer pengar

30 fps gäller ju i många spel redan på vanliga xbox one och ps4. Däremot har du ofta möjligheten med xbox one x att köra full HD med 60 fps istället. Sen finns det vissa äldre 360 spel som man kan köra i 4k ex red dead redemption om man vill köra igenom det nu inför 2an.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

30 fps gäller ju i många spel redan på vanliga xbox one och ps4. Däremot har du ofta möjligheten o xbox one x att köra full HD med 60 fps istället. Sen finns det vissa äldre 360 spel som man kan köra i 4k ex red dead redemption om man vill köra igenom det nu inför 2an.

Jo precis, Xbox One X känns som den bättre konsolen, kör själv med Xbox One kontrollen till datorn kan inte tänka mig något annat.

är dock allergisk mot 30 fps men har bara 1080p tv hemma så kanske blir ett Xbox One X så man kan lira RDR2 i 60 fps.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

One X har väl mer beräkningskraft? Men ja, Playstation har ju också många exklusiva titlar man kanske vill spela. Körde på ett PS4 Pro själv - men det var främst för att tjejen har ett PS4. F.ö är Spiderman ett roligt spel, och rullar på fint på ett Pro. Hade nog kört på ett One X, det finns ju exklusiva spel till det, förvisso kan man ju argumentera att ha kvar ditt xbox och köpa ett ps4 för att kunna spela vad du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jo precis, Xbox One X känns som den bättre konsolen, kör själv med Xbox One kontrollen till datorn kan inte tänka mig något annat.

är dock allergisk mot 30 fps men har bara 1080p tv hemma så kanske blir ett Xbox One X så man kan lira RDR2 i 60 fps.

Tror inte du kommer få 60 fps trots fullhd i det spelet vänta till du fått det bekräftat först i så fall. Gta 5 har inget 60 fps läge vad jag vet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tror inte du kommer få 60 fps trots fullhd i det spelet vänta till du fått det bekräftat först i så fall. Gta 5 har inget 60 fps läge vad jag vet.

Jadå ska avvakta, har fortfarande inte kört klart RDR blev illamående av den usla grafiken på Xbox 360 när man skulle sikta så spelade bara igenom ungefär 30% av spelet och har sen dess väntat på en re-make av spelet så man kan se vad man gör.

Man har ju lärt sig att spel inte alltid är så bra som de lovas.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

PS4 Pro kan inte ens spela upp en UHD film på skiva.
PS4 Pro har inte stöd för Dolby Atmos öht.

Plus att Ps4 pro inte kör "äkta" 4k, utan kör något form av upscaling, så där har Xbox ännu en fördel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sj så kör jag XBOX ONE X och är helnöjd.. Men helt klart ska du välja den konsol som dina vänner har (Tänker mest på online biten, då crossplay är nästan obefintligt mellan de olika plattformarna)
Att tillägga så alla Microsoft spelsläpp får du tillgång till på både pc och xbox.

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem

Det lutar ju åt en xox, även om det känns dumt då man redan har gen1.
Gällande online med vänner så känner jag inget behov att spela online på konsolen. Det har jag pc för.

Har ju en liten stund på mig att fundera, är ju inte jul riktigt än

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Jag har ett one x och en gaming pc men fundera ändå på ps4 pro.

Pc kan man har mer ögongodis helt klart men allt känns så o optimerat.

Kan själv säga som har one x och komplett atmos system i taket att de är riktigt bra i spel. De är en helt annan grej än vanlig 5.1. Provade tex forza 4 där man hör motor cross som flyger över huvudet. Pc har atmos i en del spel men inte alls lika många och ps 4 har de inte alls.

Enda anledningen med ps 4 är att fler spelar där och bättre exklusiva spel. Annars väljer jag one x alla dagar i veckan om de är konsol. Red dead 2 bokade jag för one x.

Permalänk
Medlem

Men om du redan har xbone så är väl en ps4 det självklara valet?? Allt annat är ju idioti. Så mycket bättre är inte xbone X och spelen är ju samma.

Men din fråga är i stil med: vem är bäst, mamma eller pappa? Ingen av oss kan svara. Bara du kan avgöra vilka spel du gillar så kolla på listor med exklusiva spel.

Men återigen, du kan spela alla XBOX exklusiva redan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sper:

Pc kan man har mer ögongodis helt klart men allt känns så o optimerat.

För att spelutvecklarna inte lägger tid på att finjustera spel i Ultrakvalité..de slutar att finjustera vid medium..sen säger de typ ''äh, dags att släppa spelet nu''

Xoxo- Ubisoft.

Spelar man på medium 900P@30FPS är alla spel likadant optimerade som på konsolerna.

Annars så de andra spelutvecklarna har faktiskt börjat fatta galoppen att finjustera spel även under high/ultra, förutom Ubisoft då...dessa lever kvar på ''man ser inte över 24FPS eller uppfattar högre upplösning är 720P''

Sen å andra sidan finns det fler väloptimerade spel på PC än vad det finns spel på PS4'ans spelbibliotek Vågar nog säga samma sak om Xbox spelbibliotek.

Även om man vågar kalla 900P@30FPS optimerat som det är hos konsolerna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Plus att Ps4 pro inte kör "äkta" 4k, utan kör något form av upscaling, så där har Xbox ännu en fördel.

Xbox One X upplösning är beroende av spel men oftast används någon form av dynamisk upplösning med uppskalning till 4K, skillnaden mot PS4 Pro är oftast att den kör en högre upplösning en större del av tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

PS4 Pro eller Xbox One X fixar inte 4k särskilt bra, då blir man fast i 30 fps träsket med lägre grafikinställningar.

Köp förövrigt Xbox One X om det är ett Xbox One du har sedan innan men var beredd på att bli besviken om 4k är målet.

Det där Spider Man spelet kommer ju släppas på andra plattformar senare garanterat, det har ju sålt väldigt bra och utvecklaren vill suga ur det lite mer pengar

Så många fel i en och samma mening... Inställningaran på Xbox One är relativt höga, i vart fall i 2160p-lägena. Spider Man är utvecklat exklusivt av Sonya för Playstation och kommer således inte släppas till andra format...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Relik 📜

Som flera redan varit inne på, PS4 Pro äter inte 4K UHD-skivor alls för att.. ja, därför. Så, där vinner Xbox One X på walkover. Med det sagt har uppspelningen där varit halvbra tidigare, jag vet inte hur mycket Microsoft uppdaterat på den fronten.

Om jag satt i ett läge där jag skulle välja helt efter multiplattform och ignorera exklusiva titlar samt andra "mjuka" värden hade jag köpte en One X. Det är en kraftfullare maskin som dessutom lyckas vara både fysiskt mindre och tystare under belastning. Till det är handkontrollen mycket trevligare, tycker jag.

Däremot, väger jag in spel och "mjuka" värden tycker jag Sonys utbud är starkare. Jag gillar flera av deras exklusiva titlar, och tycker de gör ett bättre jobb med till exempel menysystemet (även om det är långt ifrån perfekt). Dessutom har majoriteten av mina vänner har PS4, så skulle bli ganska ensamt med XB1X.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag skulle själv köpa en Xbox one X främst för möjligheten att spela upp 4K UHD-filmer som redan nämnts av andra.

Dock så tycker jag att Sony har bättre exklusiva spel till sin konsol, sen om det är spel som tilltalar just dig är ju en annan femma

Min röst faller på Xbox.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Så många fel i en och samma mening... Inställningaran på Xbox One är relativt höga, i vart fall i 2160p-lägena. Spider Man är utvecklat exklusivt av Sonya för Playstation och kommer således inte släppas till andra format...

Och några fel där, alla upplösningar är dynamiska på Xbox One X och PS4 Pro och scalar neråt för att bibehålla glorious 45-60 fps..
Xbox One X är dock den konsollen som presterar absolut bäst men att kalla det bra grafik är verkligen att ta i, konsolspel kan oftast jämföras med medium/high PC inställningar och oftast med massa genvägar som t.ex. lägre texturer och dylikt.

https://www.youtube.com/watch?v=2F43mfMuyF8

Spider-man kommer nog aldrig dyka upp någon annanstans mer än sony exklusiva konsoler dock.

Jag skulle dock köpt Xbox One X bland dessa två mediokra "4k" boxar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

ser vi till exklusiva spel så ps4 utan tvekan absolut, man köper väl en konsoll primärt väl för spelen? och där är sony absolut bäst skulle jag vilja påstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Och några fel där, alla upplösningar är dynamiska på Xbox One X och PS4 Pro och scalar neråt för att bibehålla glorious 45-60 fps..
Xbox One X är dock den konsollen som presterar absolut bäst men att kalla det bra grafik är verkligen att ta i, konsolspel kan oftast jämföras med medium/high PC inställningar och oftast med massa genvägar som t.ex. lägre texturer och dylikt.

https://www.youtube.com/watch?v=2F43mfMuyF8

Spider-man kommer nog aldrig dyka upp någon annanstans mer än sony exklusiva konsoler dock.

Jag skulle dock köpt Xbox One X bland dessa två mediokra "4k" boxar.

Fast exempelvis Farcry 5 och witcher 3 kör 4k Native på one x, och garanterat många fler. Och det är inte illa pinkat om man nu skulle plocka hem en One X på black friday för under 4000kr. Får man inte ens ett grafikkort för annars jämförelsevis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Fast exempelvis Farcry 5 och witcher 3 kör 4k Native på one x, och garanterat många fler. Och det är inte illa pinkat om man nu skulle plocka hem en One X på black friday för under 4000kr. Får man inte ens ett grafikkort för annars jämförelsevis.

Jupp, vissa spel klarar att bibehålla 4k, sitter själv och funderar på ett Xbox One X under black friday är väldigt sugen på RDR2 och Forza

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jupp, vissa spel klarar att bibehålla 4k, sitter själv och funderar på ett Xbox One X under black friday är väldigt sugen på RDR2 och Forza

Skickades från m.sweclockers.com

Forza horizon 4 och 3 kan du lika gärna köra på din PC om du har windows 10 då får du även mer än 30FPS.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Forza horizon 4 och 3 kan du lika gärna köra på din PC om du har windows 10 då får du även mer än 30FPS.

Jo.. jävla 30 fps, far cry 5 lider av glorious 30 fps på Xbox One X när man kör det i 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Spelar du mycket på pc och vill köra lite på konsol men samtidigt kunna använda den som en media enhet så skulle ja rekommendera xox då den både har bättre upplösning och ljud kvalité men de är samtidigt en smak sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

El giganten har deal nu. One x och red dead 2 och nya call of duty 4 för 4500 riksdaler

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att om du är ute efter spel så ligger PlayStation långt över Xbox, så som "Horizon: Zero Dawn", "God of War", "Detroit: Become Human", "The Last Guardian" och nu (när det snart släpps, som förvisso också kommer till Xbox) "Red Dead Redemption 2".

Det sjuka med PlayStation är avsaknaden av en "vettig" (4K stöd) BluRay spelare, Sony var ju en av de stora aktörerna bakom BluRay.....så där gjorde de en rejäl tankevurpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Forza horizon 4 och 3 kan du lika gärna köra på din PC om du har windows 10 då får du även mer än 30FPS.

Har inte provat Horizon 4 på mitt Xbox one än men på PC flyter det riktigt bra i 100-140fps i ultra
Men har bokat RDR2 till PS4.
Men ska man spela Xbox "exklusiva" spel som jag nu förtiden kallar " Microsoft exklusiva spel " så kan man lika gärna väl skippa xboxet och köra på Windows 10

Rättade till stav fel igen
Permalänk
Medlem

Finns ju inga bra exklusiva titlar till Xbox One? Dolby Atmos är också överskattat, speciellt om du ändå inte har fler än 6 högtalarelement.

Permalänk
Medlem

Xbox One X är den kraftigare av de två konsollerna, men det jag tycker att du borde fokusera på är de båda två konsollernas respektive exclusive games. Personligen så tippar detta mig åt Xbox-hållet, då jag uppskattar Halo-spelen väldigt mycket.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.