Ny dator för 1440p-monitor. Vilken nivå ska man lägga sig på? 14k-17k?

Permalänk
Medlem

Ny dator för 1440p-monitor. Vilken nivå ska man lägga sig på? 14k-17k?

Jag har en uråldrig dator (2009) som jag tänker ersätta med en ny.
Något jag tänkt göra i flera år men aldrig kommit till skott.
Nu hoppas jag att det går vägen denna gång.

Som utgångspunkt har jag redan köpt en monitor HP Omen 27 1440p 165hz G-Sync, för 4590 kr som står och väntar.
Därför bör datorn klara av att prestera bra med utgångspunkt från denna monitor.
Jag kommer troligen ha min gamla monitor som extra skärm bredvid. Det är en DELL U2311H 23" 1080p från 2011.
Då är frågan om det räcker med ett 1060/1070 eller om man ska gå högre?
Prisskillnaden mellan ett 1070 och 2070 är i nuläget inte alltför stort.
Däremot är det ett lite större gap mellan 1060 och 2070. Där känns det osäkert om hur väl det kommer fungera.
Ett alternativ är att köpa billigaste möjliga grafikkort och byta grafikkort om kanske 3-4 år, men frågan är om man sparar så mycket på det. Både ekonomiskt och miljömässigt.

Givetvis vill jag inte betala alltför mycket, men vill helst ha bra komponenter och att få en tyst dator är viktigt för mig.
Räcker det då med den fläkt som följer med 2600X? Den sägs ju vara ganska tyst.
Datorn kommer vara på en plats där vi inte har uttag i väggen, så uppkopplingen kommer vara trådlös.
I nuläget har vi en USB-sticka som Wifi går till.
Därför funderar jag på att skaffa ett moderkort med inbyggt trådlöst nätverk istället.

Förutom spel kommer datorn användas för bland annat GIS och enklare fotobehandling. Minst två av mina barn kommer använda datorn, då till spel liknande Sims, Minecraft och Spore, men det finns potential för ett utökat spelintresse.
Här är ett förslag där jag utgår från ett 2070.
Har flera externa och interna hårddiskar idag som kan kanske återanvändas. Däribland en oöppnad Segate Expansion + 4TB, jag funderar att stoppa in datorn om det går.

Jag tänker inte bygga datorn själv utan låter butiken göra det.
Tänker heller inte köpa en grå windowslicens.
Så de kostnaderna kommer jag inte undan.

Tar gärna emot förslag rörande komponenter och om jag bör komplettera med en HDD.
Då jag inte har någon Inet, Komplett eller Webhallen i närheten måste datorn skickas till mig.
Ser gärna att jag har den levererad till barnens höstlov.

Här är ett förslag jag funderar på, det hamnar på strax 17.000 kr.
Funderar på om det är bäst att utgå från en bra och snabb SSD för systemet redan från början, har därför valt ett lite dyrare alternativ.
Om det är möjligt går jag gärna lägre i pris, men inte högre, högst någon hundralapp.
Ett sätt att få ner priset är ju att byta ut grafikkortet till ett Asus 1070 Dual OC för 4690 kr, eller till och med ta ett 1060 för ca 3000 kr, men frågan är om jag tjänar på det i långa loppet, när jag väl ska byta ut det.
Går det att få en tillräckligt bra dator för 14.000 kr eller mindre?

https://www.inet.se/produkt/b1033466/2070-b

Permalänk
Medlem

@Benedict:

Det är en bra masking du knåpat ihop redan.
För att prispressa så valde jag ett billigare grafikkort, en biligare (och långsammare) SSD och ett billigare (och mindre kraftfullt) nätagg.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

I övrigt gillar jag det du plockade ut själv pga Seasonic-nätagget då jag litar på Seasonic riktigt hårt, samt pga M.2-disken som är rejält snabb, samma som jag har själv för övrigt. Men Stromming80s förslag är ju också bra.

Permalänk
Medlem

Tack, beställde datorn för ett par dagar sedan. Blev lite förändringar.
Tog en 860 evo 1tb då den inte var alltför mycket dyrare än 500gb stickan.
Lite långsammare men mer "snabbare utrymme" att lägga de program och spel jag använder ofta,. Valde också 2666mhz RAM istället för 3000.
Valde inte Palit då jag inte sett några recensioner på det kortet och är därmed mer osäkert hur det är gällande ljudnivå. Flera recensioner har nämnt att MSI armor är ett tyst kort
Nu är det bara att vänta på att Inet får in allt på lager och monteringen.
Tror det bör vara en bra uppgraderin från min nuvarande från 2009.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter bra! Hoppas du blir nöjd!