"Simpel" mediaspelare för streaming av 4k/60FPS kontent (eget)

Permalänk
Medlem

"Simpel" mediaspelare för streaming av 4k/60FPS kontent (eget)

Hej,

Jag skall inom kort uppgradera till 4K-tv och funderar lite på mina valmöjligheter kring mediaspelare/streaming device. Kort är min nuvarande setup en 1080p TV där jag kör Chromecast och sen spelar upp mina egna filmer (1080p) via en Plex server från min dator.

Denna setup funkar klockrent och jag älskar simpliciteten i chromecast och plex...

Men, jag har förstått att ska man gå upp till 4K blir det genast problemataiskt - av flera skäl. Visst kan jag skaffa chromecast ultra, men om jag ska köra detta via plex så måste datorn transcoda 4K-content, vilket är enormt krävande. Därtill har jag förstått att CC ultra inte klarar 60fps i 4k, i synnerhet inte när det kommer från Plex.

Så, vad har jag för valmöjligheter här? Jag är inte jättepigg på att bygga HTPC - är lite förbi detta stadiet, vill ha en väldigt simpel liten enhet som klarar att streama 4k, gärna native så jag slipper transcoda från Plex - och gärna med stöd av autonom hämtning av undertexter osv.

Tar tacksamt emot tips och råd om HW/Mediaspelare som kan få mig i rätt riktning i denna djungel.

Tack på förhand,
Vol

Permalänk
Medlem

Kanske en Vero 4k+?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har tipsat om AMlogic-boxar här i några trådar, kostar 2-3 hundralappar på eBay och fixar 4K blu-ray. Men då kör man Kodi på den. Vet inte om det uppfyller ditt krav på "streaming"? 4K 24fps är det enda jag kört, aldrig testat 60fps men handlar väl snarare om bitrate än fps.

Visa signatur